Skip to content

צרפת: משהו מסריח מ…בנקאים

מי שחשב שלמרין לה פן יש איזה שהוא סיכוי להיבחר לנשיאות בצרפת לא שם לב אף פעם למספרים האמיתיים. בסיס התמיכה של לה פן מעולם לא עלה על 25 אחוז וזו איננה הפעם הראשונה שהיא מגיעה לסיבוב השני וגם הפעם היא תפסיד בו. עמנואל מקרון יהיה הנשיא הבא של צרפת השאלה הנשאלת היא איך זה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תוצאות הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות בצרפת לא ממש הפתיעו וכל מי שזלזל בסקרים גילה שהפעם באופן מפתיע הם היו מדוייקים. עמנואל מקרון, האיש שבא משום מקום ומארין לה פן האישה שהולכת לשום מקום ירוצו זה מול זה בסיבוב השני שיערך בעוד שבועיים. בו ינצח מקרון בהפרש עצום.

צמוד צמוד - תוצאות הבחירות בצרפת

מי שחשב שלמרין לה פן יש איזה שהוא סיכוי להיבחר לנשיאות בצרפת לא שם לב אף פעם למספרים האמיתיים. בסיס התמיכה של לה פן מעולם לא עלה על 25 אחוז וזו איננה הפעם הראשונה שהיא מגיעה לסיבוב השני וגם הפעם היא תפסיד בו. עמנואל מקרון יהיה הנשיא הבא של צרפת השאלה הנשאלת היא איך זה קרה? איך קרה שפוליטיקאי צעיר מאוד (39) חסר רקורד, צץ משום מקום, מקבל תפקיד של שר אוצר, פורש מהתפקיד ורץ לנשיאות של אחת המדינות השמרניות ביותר באירופה, וגם ינצח…

לפני 10 שנים נבחר ניקולה סרקוזי להיות נשיא צרפת במהלך הקדנציה שלו הוא העביר חוק שחיסל את כוחם הבלתי מוגבל של האיגודים המקצועיים ואחר כך העלה את גיל הפנסיה והעמיד את כל צרפת על הרגליים במחאה. בתום הקדנציה הוא נבעט אחר כבוד מתפקידו. ממשיכו פרנסואה הולנד, סוציאליסט על פי ההגדרה, לא רק שלא שינה דבר אלא המשיך את מדיניות קודמו והעביר חוקים נוספים שפגעו ישירות בעובדים כששניים מהם (אחד מהם הוא רפורמה לעסקים על שמו של עמנואל מקרון) עברו באמצעות חור שחור בחוקה הצרפתית שנקרא 49.3 סעיף שעוקף את האסיפה הלאומית (הפרלמנט הצרפתי). והיה ברור שמותה של המפלגה הסוציאליסטית הוכרז (המועמד הסוציאליסטי בנואה אמון זכה ב- 7% בלבד מקולות הבוחרים).

מקרון, עובד מדינה שפרש, למעשה קנה את החוזה שלו ב- 80 אלף יורו, כדי לעבוד במשרה מכניסה במיוחד כיועץ השקעות בבנק רוטשילד הצטרף למפלגה הסוציאליסטית ב- 2006 מעט לפני בחירתו של סרקוזי. ב- 2012 מונה לשר האוצר (בהיותו בן 35 בלבד בלי רקע פוליטי רק… משרה מכניסה בבנק של האדם החזק והעשיר ביותר בעולם). ואז פרש והקים תנועה כדי לרוץ לנשיאות.

מהיכן שואב אדם צעיר כל כך, חסר נסיון פוליטי רלוונטי, את הבטחון לפרוש מעמדת כוח כדי לרוץ לצמרת? ומי נותן תפקיד שר אוצר לאנונימי חסר כל משמעות פוליטית? שאלות שכנראה לא תהיה לה תשובה בעתיד הקרוב.

ואז החל המרוץ לנשיאות: מרין לה פן היא מרין לה פן, היא איננה מהווה סכנה לאיש וכמו שכבר ציינתי בסיס התמיכה שלה לא השתנה ב- 15 השנים האחרונות ורק פמפום המדיה בצרפת ובעולם גרם לתחושה שהנה הנה יש לה סיכוי. מולה עמד פרנסואה פיון  הגוליסט, נפוטיסט, אבל לא פחות ולא יותר מכל אחד אחר בצרפת מה גם שבצרפת זה פשוט חוקי. אבל כדי לסרס אותו סיפור העסקת אשתו וילדיו כעוזרים פרלמנטרים עלה לכותרות בדיוק בזמן הנכון כדי לחסל למר פיון את הסיכויים. כשהתברר כי ז'אן לוק מלנשון מועמד השמאל מצטרף במהירות לחבורה המובילה. החלה המדיה בצווחות "גוועלד טרוצקיסט" וכמו בכל מקום בעולם בעיקר בישראל החלו לקרוא לו ה"שמאל הקיצוני" והוא הושווה למארין לה פן. הוא אמנם עשה עבודה נהדרת והצליח לבנות בסיס כוח שמאלני  אבל זה לא היה מספיק.

מדוע מרין לה פן איננה מהווה סכנה לאיש? מרין לה פן היא אולי האדם הכי צפוי בצרפת האסטרטגיה הנוקשה שלה שהובילה אותה לא בפעם הראשונה לסיבוב השני בבחירות לנשיאות נועדה בעיקר לחסל את מפלגת המרכז ימין אבל מעבר לזה אין למרין לה פן את היכולת להגדיל את בסיס התמיכה לה. בעיקר כי היא צפוייה כל כך. גם  התקפת ה"טרור" המוזרה בפריז לא שינתה את המצב. למה מוזרה? כי הרוצח יכול היה לכוון את נשקו למדרכות העמוסות של השמפס אליזה ולטבוח מאות למרות זאת הוא בחר לירות על רכב משטרה  ולפגוע בשוטרים (בקיצור לבצע התאבדות) בלבד. רק כדי להבהיר כמה בסיס התמיכה של מרין לה פן רעוע. במארסי עיר ימנית ברובה זכה השמאל לרוב מוחלט במרכז העיר ו…ברובעים הצפוניים. בדיוק אותם רבעים שבחרו בנציג החזית הלאומית של מרין לה פן לבחירות המקומיות.

כל הנ"ל יצרו מצב מוזר בו אין יותר מפלגות גדולות. שתי המתחרות המסורתיות ביצעו התאבדות, גם לשמאל וגם לימין יש בסיס תמיכה מובהק אבל…מסורתי ולא בר צמיחה כל שנשאר לשחק עם קולות המרכז (בין אם הוא נוטה קלות ימינה או שמאלה). האמת היא שכמו מרין לה פן גם למלנשון לא היה שום סיכוי בסיבוב שני כלשהו. מלנשון כמון מרין לה פן מוגבל ונחרץ מדי כדי לצבור בסיס תמיכה רחב, והמאבק המתמיד בין ימין לשמאל מאפשר לכל מי שמאכלס את המרכז הפוליטי לקטוף את הפירות או אם תרצו לשדוד את הקופה. האם זו לא אותה שיטה בה משתמש נתניהו? וכדי להבהיר גם את זה הרי שהכוח שהמשטרה מפעילה כדי לדכא את הפגנות השמאל כנגד הימין הקיצוני מוגזם כל כך ורק מגביר את הרעש. שלושה ימים לפני הבחירות קיימה מרין לה פן אסיפת בחירות במארסי כ-50 מפגינים התייצבו כדי להפגין נגדה ומפלגתה, 50 צעירים שאפילו לא התקרבו למקום האירוע. מולם עשרות שוטרים, היחידה למלחמה בפשע ו… הליקופטר משטרתי. כל זה מלבה את האש בין הימין והשמאל ומסייע למפלגות המרכז.

מה צפוי לנו בסיבוב השני? תמיכה מקיר לקיר של כל המועמדים בעמנואל מקרון, שאולי מוגדר כפרגמטיסט אבל הוא בעיקר קפיטליסט. עמנואל מקרון יהיה נשיא והוא מכיר כבר את החור השחור בחוקה הצרפתית. והוא כבר ידאג למיטיביו ולמטרותיהם. מקרון איננו נגד הגירה וגם בנושאים אקולוגיים הוא לא נגע. מקרון מדבר כמעט אך ורק על כלכלה, וזה מטריד. אפילו פרנסואה פיון הזדרז (מאוד) להכריז על תמיכתו במקרון לפני שהחלו לזרום תוצאות האמת. מי באמת ישלוט בצרפת? הכסף כמובן.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן