Skip to content

קנה במשביר, חויב במחיר גבוה וסורב לביטול עסקה

טיפול מגפון - כשתושב נהריה רכש הנעלה וטובין אחרים בסניף ה"משביר לצרכן" שבקריון בקריית ביאליק, הוא לא ידע כי כדי לבטל את העסקה כחוק ולקבל את כספו חזרה, יידרש לעבור מסלול ייסורים במשביר. במשביר גם כועסים כי פנה לתקשורת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כשיאיר אנגל (37) תושב נהרייה, פנה לרכוש במשביר לצרכן זמן קצר לפני חג הפסח, הוא לא העלה בדעתו את דרך ה"ויה דה לרוזה" שיצטרך לעבור כשיבקש להחליף או להחזיר מוצר אותו רכש במשביר. אגב, כל ניסיונותיו, כמו גם אלו של מגפון להתקשר לשירות לקוחות המשביר על מנת לברר לגבי הטיפול במוצרים עלה בתוהו. מחשב המענה הקולי מעביר את המתקשר מנושא לנושא ובסופו של דבר לאחר המתנה ארוכה מנתק את השיחה והפונה נותר ללא מענה.

 המשביר בקריית ביאליק (צילום: אתר המשביר)
המשביר בקריית ביאליק (צילום: אתר המשביר)

כעשרה ימים לפני ליל סדר הפסח, הגיעו אנגל ופנינה (31), רעייתו, לסניף המשביר לצרכן המצוי בקריון שבקריית ביאליק לרכישת טובין לקראת החג. שמחים טובי לב רכשו מספר מוצרים וביניהם נעליים שהוצעו במבצע, שילמו 1332 שקלים במזומן ושבו לביתם. אלא כשהגיעו יאיר שם לב כי עבור נעלי החג שרכש לעצמו ב"מבצע" הוא חויב במחיר רגיל, הגבוה ממחיר המבצע.  בתחילה ניסה להתקשר מספר פעמים לשירות הלקוחות, אלא שגילה כי המענה הקולי המוחשב פועל, אך מאחוריו אין מענה אנושי. המחייג אל השירות נענה על ידי מענה ממוחשב שמעביר את הפונה ממחלקה כזו לאחרת ומחזירו אל המרכזייה וחוזר חלילה עד שהשיחה מנותקת בידי המחשב.
בסופו של דבר הצליח יאיר להשיג את סניף המשביר המיוחל בקריון. שם הפנו אותו לקבלת השירות בסניף הקרוב למגוריו, בנהריה. יאיר פנה אישית לסניף המשביר בנהרייה.

"באותו היום (יום הרכישה א.מ) מאוחר יותר כשהגענו הביתה, לאחר בדיקה התברר שחויבתי חיוב יתר על הנעליים. פניתי טלפונית לסניף קריון הם הודו בטעות. הסברתי שאיני יכול לחזור לסניף והפנו אותי לנהריה נגשתי למנהלת הסניף בנהרייה עם סרט הקופה. היא טענה שאינה יכולה להחזיר את ההפרש הכספי כי המוצר לא נמכר אצלה.  בנוכחותה ניסינו להתקשר פעם אחר פעם לסניף קריון אך לא ניתן היה להשיג כל מענה. מאוחר יותר ענה לי אדם בשם יהודה מנהל הסניף בקריון. הוא אמר לי שהמנהלת צודקת ואני צריך לחזור לסניף בקריות.  כעסתי והסברתי כי עלויות הנסיעה וגם הזמן ערב חג לא מאפשרות לי להגיע. אבל הוא התעקש ואז הסברתי שאם אני בא זה כדי לבטל את כל העסקה. יהודה ענה לי שגם את זה לא ניתן  לבצע בנהריה.

בלית ברירה נסעתי  לסניף קריון, ממש יום לפני ערב חג פסח עם הסחורה וסרט הקופה לקופה שבה רכשתי. שם הופתעתי לגלות כי אני יכול וזכאי להחזיר את המוצרים, אך במקום שאקבל לידיי את הכסף המזומן ששילמתי,  אני יכול לקבל שובר זיכוי.  זעמתי והסברתי כי זיכוי זה נחמד לרכישה במשביר במועד מאוחר יותר, אך זה איננו החזר מזומן. אני שילמתי במזומן עבור הקניה.ואני מבקש לבטל את העסקה ולקבל לידיי את הכסף במזומן, כפי ששילמתי. אז הודיעה לי המוכרת כי היות והגעתי 10 ימים לאחר הרכישה, אני יכול לקבל רק זיכוי. לטענתה לו הייתי מגיע עד יומיים לאחר הקניה, הייתי מקבל החזר מזומן. אחרי 10 ימים אני זכאי רק לקבל שובר זיכוי לרכישה במועד מאוחר יותר".

כל טענותיו שהוא זכאי על פי חוק להחזיר סחורה עד 14 יום מיום הרכישה, לבטל עסקה ולקבל את כספו חזרה לא הועילו. "המוכרת התעקשה וחזרה שוב ושוב כי באתי לאחר 10 ימים ולא תוך יומיים ולכן אני יכול לקבל רק זיכוי".

חשבוניות הרכישה במשביר
חשבוניות הרכישה במשביר

————————————————————————————————————————

בדצמבר 2010 נכנסו לתוקפן תקנות העוסקות בזכות הצרכן לבטל עסקה צרכנית, באופן חד צדדי, ללא סיבה מסוימת ולקבל את כספו בחזרה (תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) התשע"א-2010). התקנות מונות רשימה מפורטת וסגורה של מוצרים לגביהם ניתן לבטל את העסקה, התנאים לביטול העסקה ולקבלת החזר כספי. על כל עסק לפרסם את התנאים לביטול עסקה צרכנית. הזכות לבטל עסקה צרכנית מותנית בהתקיימותם של 3 תנאים בסיסיים: הצרכן החזיר את המוצר (הטובין) לבית העסק ממנו נקנה; המוצר לא נפגם ולא נעשה בו שימוש (לדוגמה: חיבור מיקרוגל לחשמל או הרכבת ריהוט ייחשבו לעשיית שימוש במוצר) החזרת מוצר באריזה מקורית תהווה ראיה כי לא נעשה שימוש במוצר; בגין המוצר שולם סכום העולה על 50 ₪. לגבי מוצרים שאינן מפורטים בתקנות או מוצרים ששווים קטן מ- 50 ₪, ניתן להחזיר עפ"י מדיניות החזר המוצרים המפורסמת בבית העסק (או עליו הכריז בית העסק).
———————————————————————————————————————- 

יאיר לא התייאש. הוא עלה למשרדי ההנהלה בקריון. "ניגשתי למשרד ההנהלה, שם הייתה פקידה שהקשיבה לי אך להבדיל מהקופאית שהייתה מוכנה לזכות אותי על כך סך הקניה, היא החליטה "להעניש" אותי ופשוט הודיעה לי כי היא לא מוכנה לזכות אותי על כל הקניה, אלא רק על הנעליים. כלומר לאפשר לי לקבל את זיכוי ההפרש בין המחיר הגבוה בו חויבתי למחיר המבצע. סירבתי והתעקשתי לבטל את העסקה כולה ולקבל חזרה לידיי את כספי".
בשלב זה נכנס למשרד ההנהלה יהודה, מנהל הסניף אתו שוחח יאיר טלפונית. "הוא פשוט סירב לשוחח איתי. לשמוע את טענותיי. הוא בחר להתעלם ממני, נכנס לחדרו והשאיר אותי מדבר אל עצמי".

"אגב אני רוצה לציין כי בכול המקרים למעט הביקור בסניף נהריה התרחשו בנוכחות אשתי וחבר נוסף שהיה עמנו".

שירות הלקוחות שלא עובד
שירות הלקוחות שלא עובד

מגפון בדק את חשבונית הקבלה שקיבל אנגל לידיו. ואכן בצידה השני של החשבונית מופיע באותיות של קידוש לבנה כי ניתן לבצע החזר סחורה עד 14 יום מיום הרכישה – כחוק. בשום מקום לא מופיעה ההתניה להגיע תוך יומיים למשביר על מנת לקבל החזר כספי ולא שובר זיכוי.
יאיר חזר לביתו והמשיך לנסות את מזלו בשירות הלקוחות הטלפוני האוטומטי של המשביר. גם אנו ניסינו מספר טעמים. אך ללא הועיל. שירות הלקוחות הקולי של המשביר פשוט איננו עובד.
מגפון פנה אל המשביר לצרכן שדחו מכל וכל את את עיקר טענותיו של אנגל. הוא פנה אלינו אחרי כשלושה שבועות שזה 21 יום, טוענים במשביר, אך מודים כי ניתן היה לקבל את השירות בסניף נהרייה לנוחיות הלקוח. במשביר גם מודים כי ביטול עסקה בעסקת הנעלה וטקסטיל (לפי תקנות ביטול עסקה כמפורסם בקופות) ניתן לבצע עד תום יומיים ממועד הרכישה ולא לאחר 3 שבועות", עובדה שאיננה מופיע על גבי חשבונית הקניה.
לעניין חוסר המענה בשירות הלקוחות, טוענים במשביר כי למרות הכל "לו היה הלקוח פונה אל הסניף או אל שירות הלקוחות אין ספק שהיה מקבל מענה משביע רצון". במשביר בחרו משום מה להתעלם כי פשוט לא היה ניתן להגיע למענה אנושי בשירות הלקוחות. יתרה מכך – במשביר כועסים על אנגל כי פנה לתקשורת ומציינים – "בחירתו לכעוס ולפנות לצדדים שלישיים, היא בחירה לא יעילה ושגויה".
אבל למרות הכל מוכנים במשביר גם היום, 23 ימים אחרי העסקה לבטלה ולהחזיר ליאיר את כספו.

"מכל מקום, כל עוד הלקוח לא עשה שימוש במוצר, ניתן עדיין להגיע עם הקבלה לבדוק אם אכן אירע מקרה כנטען על ידו ובמקרה כזה העניין יטופל", מסבירים במשביר.
את יאיר האפשרות להחזיר את הנעלים אינה סבירה כי הוא עשה בהן שימוש – "לצערי נאלצתי להשתמש בהן, כי ערב חג הייתי צריך נעליים", הוא מסביר, אך החליט לנסות להגיע שוב אל המשביר, אולי יוכל להגיע אתם לפשרה או לפחות לקבל את ההפרש בין המחיר בו חויב למחיר המבצע בו הוצעו הנעליים.

להלן תגובת המשביר במלואה

"מדובר בלקוח שטען שחויב בעלות גבוהה ממה שהיה אמור לשלם (עד כה הלקוח לא הציג חשבונית המעידה על כך והכל נטען על ידו בע"פ).

נמסר לו בסניף שהוא יכול לגשת לסניף להציג חשבונית כדי שנבדוק את המקרה ואם אכן טענתו נכונה כמובן שהוא יזוכה (זה נדיר שמקרה כזה יקרה אצלנו שכן על פי הנוהל במשביר במקרה כזה, נדיר ככל שיקרה, תמיד מחויב הלקוח במחיר הנמוך. מדובר בנוהל כתבו שנבדק ונבחן לא אחת).

הלקוח ביקש לקבל את השירות בסניף נהריה מטעמי נוחות ונמסר לו שיוכל לעשות כן בכל סניף של המשביר.

מסיבה לא ברורה הלקוח התקשר זועם (לא פירט למה) ואיים שיבטל את העסקה. נמסר לו שהוא רשאי לבטל את העסקה וזו זכותו לפי חוק בהתאם למועדים בחוק.

הלקוח ניתק מגע מהחברה ולא שמעו ממנו מאז.

הלקוח פנה אל החברה לאחר כ-3 שבועות וביקש לבטל את העסקה.

הוסבר לו בסניף שביטול עסקה בעסקת הנעלה וטקסטיל (לפי תקנות ביטול עסקה כמפורסם בקופות) ניתן לבצע עד תום יומיים ממועד הרכישה ולא לאחר 3 שבועות.

לו היה הלקוח פונה אל הסניף או אל שירות הלקוחות אין ספק שהיה מקבל מענה משביע רצון. בחירתו לכעוס ולפנות לצדדים שלישיים, היא בחירה לא יעילה ושגויה.

מכל מקום, כל עוד הלקוח לא עשה שימוש במוצר, ניתן עדיין להגיע עם הקבלה לבדוק אם אכן אירע מקרה כנטען על ידו ובמקרה כזה העניין יטופל."

לפניות הציבור לנושא אוֹמְבּוּדְסְמֶן – Ombudsman  –  יש לפנות אל: [email protected]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן