Skip to content

פסטיבל האוכל הכפרי ה- 17 במטה יהודה יוצא לדרך

יתקיים בין התאריכים 12-31 למאי (3 סופי שבוע ובחג השבועות) ,חגיגה של אירוח אתני ואותנטי ומאכלי עדות בבתים ובמסעדות, סדנאות בישול, מפגשי אוכל ביקבים ועוד. הפסטיבל ביוזמת המועצה האזורית מטה יהודה ומחלקת התיירות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חג הקציר אשר חותם השנה את אירועי פסטיבל האוכל הכפרי ה-17, חילופי הצבעים וירק התבואות שמזהיב מהווים את ההשראה לנושא המרכזי של הפסטיבל השנה – הדגן. לחמים ומאפים של עמים ועדות שונים ובטכניקות הכנה שונות ומפתיעות יהיו ליבו של האירוח ושל חוויית המפגש. הפסטיבל יתקיים בתאריכים 12-31 במאי, במהלך 3 סופי שבוע ובחג השבועות. הוא מתקיים ביוזמת מועצה אזורית מטה יהודה ומחלקת התיירות.

לחמים בכרם ברק (צילום: דן בר-דוב)

לקראת הפסטיבל לקחו אותנו אנשי מחלקת התיירות לטעימה קטנה ממה שמחכה לכם בפסטיבל. אזור מטה יהודה נמצא במרחק נסיעה קצר ממרכז הארץ, חבל ארץ ירוק עם נופים מרהיבים, כרמים,   מסלולי טיול מרהיבים, מנזרים וכנסיות. הפסטיבל מציע חגיגה של אוכל מסורתי ועדכני, שילובים של מטבחים אתניים ומטבחים מחדשים, בבתים, במאפיות בוטיק מקומיות, ביקבים ובמבשלות בירה בחיק הטבע ומסייע בפיתוח אפיקי פרנסה לתושבי האזור.

משולחן הבראנץ' בכרם ברק (צילום: דן בר-דוב)
משולחן הבראנץ' בכרם ברק (צילום: דן בר-דוב)
משולחן הבראנץ' בכרם ברק (צילום: דן בר-דוב)
משולחן הבראנץ' בכרם ברק (צילום: דן בר-דוב)
סדנת הלחמים של יוסי רוזנברג (צילום: דן בר-דוב)

התחנה הראשונה שלנו הייתה במושב בקוע ב"כרם ברק" של משפחת רוזנברג. יוסי רוזנברג החביב שבעברו היה בכלל רואה-חשבון, לימד אותנו את רזי הכנת לחם מחמצת, בסדנא (מקוצרת) להכנת לחם. בארוחת הבראנץ' הטעימה שציפתה לנו לאחר הסדנא טעמנו את הלחמים הנפלאים שהוא מכין, בליווי קישים גבינות ויין שגם אותם הוא מכין (תשאלו אותו על היין הכתום). במסגרת הפסטיבל מתקיימים בחוות רוזנברג מספר אירועים כמו חג קציר וערבי יין ומוסיקה (מומלץ להתקשר ולהזמין מקום).

פיצה של השף ירון אורלב (צילום: דן בר-דוב)
עראייס של השף ירון אורלב (צילום: דן בר-דוב)
שישברק של השף ירון "מרדד-אופה ומבשל" אורלב (צילום: דן בר-דוב)
יינות יקב שורק (צילום: דן בר-דוב)

התחנה הבאה הייתה ביקב שורק שבקיבוץ נחשון. יקב שורק הפך מזמן לשם נרדף ללימוד היין. בשנת 1994 הוקם יקב שורק ,אחד מיקבי הבוטיק הטובים בישראל ולצידו בית ספר לעשיית יין שכבר העמיד אלפי בוגרים עשרות מהם כבר בעלי יקבים משלהם. במסגרת הפסטיבל מארח יקב שורק את השף ירון "מרדד-אופה ומבשל" אורלב שמקים בחצר היקב בצל עצי הפיקוס מעין טאפס בר. בתפריט אוכל איכותי כמו פוקאצ'ה עם קרם חציל,סלק אפוי המוגש עם יוגורט,אגוזי מלך ורוקט, פיצה תרד ואזוב עם גבינת פקורינו,גבינת פטה וסלסה,עראיס בליווי סלט עגבניות וטחינה, שישברק שהם כיסונים עדינים במילוי מנגולד ברוטב יוגורט ועוד כמובן בליווי יין. כמו כן יארח היקב את יריד היקבים הביתיים בתאריכים 26-27/5

מעמול תמרים של סאלווה (צילום: דן בר-דוב)
עלי גפן ממולאים של סאלווה (צילום: דן בר-דוב)
הממולאים של סאלווה (צילום: דן בר-דוב)
סאלווה מפליאה במלאכה (צילום: דן בר-דוב)
הבית של סאלווה (צילום: דן בר-דוב)

ומשם, כדי להמחיש את המגוון הקולינרי האתני שיש לאזור להציע פנינו לעין נקובה,ל"בית של סאלווה". סאלווה ובעלה עבדאללה מבשלים אוכל ערבי קלאסי והם בעיקר מארחים נפלאים. אנחנו טעמנו את הממולאים של סאלווה, הקראסים הפריכים, מאפים שיש בהם כאלה במילוי בשר, במילוי עלי זעתר ירוק, זעתר עם גבינת עיזים, או במילוי תרד, את כיסוני השישברק הטעימים וקינחנו במעמול תמרים וקפה. (מומלץ להזמין מקום מראש).

חגיגת בשרים ב"פלאנצ'ה 56" (צילום: דן בר-דוב)
חגיגת בשרים ב"פלאנצ'ה 56" (צילום: דן בר-דוב)
חגיגת בשרים ב"פלאנצ'ה 56" (צילום: דן בר-דוב)

משם המשכנו לבית זית, אבל לרגע היה נדמה שנחתנו בארגנטינה. יאשי ודפי החביבים ובנותיהם מ“פלאנצ׳ה 56” המתינו לנו בחצר המרווחת שלהם עם חגיגת בשרים, עופות מעושנים, נקניקיות וצ'וריסוס על הגריל, אסאדו ועוד בליווי יין כמובן ולסיום קינוחים מסורתיים תוצרת בית.

גם יפות וגם אופות,התאומות מ Les jumelles בבית נקופה (צילום: דן בר-דוב)

ואי אפשר בלי קינוח לסיור הזה, אז במושב בית נקופה הקימו התאומות היפות בנות המושב, מעיין ורותם סוויסה, קונדיטורית ושפית, הקימו את "בית קפה פטיסרי – Les jumelles " מקום חביב  בניחוח צרפתי. בית קפה חמוד המתמחה בתפריט חלבי עשיר של קינוחים, מאפים, טארטים, ארוחות בוקר ובראנץ’.  לימי הפסטיבל הן מכינות : “דואט בלבן: אגס בנדיקט בבריוש מתוק ועוגת גבינה אפויה מנצחת”.

עוגיות של התאומות,שאך יצאו מהתנור (צילום: דן בר-דוב)
עוגת גבינה טעימה של התאומות (צילום: דן בר-דוב)

אנחנו טעמו רק חלק אך המגוון הקולינרי שיש לאזור להציע הוא רחב, תוכלו לפגוש פה מטעמים מהמטבח הכורדי, המרוקאי, ההודי, הארגנטינאי ,הערבי ועוד לצד יקבי בוטיק ומבשלות בירה בוטיק ובעיקר – אנשים מרגשים שפותחים את ביתם, את ליבם ואת סיריהם בפני המטיילים כאילו היו בני משפחה. במלונות האזור יוגשו ארוחות ברנאץ' עשירות והמסעדות הפועלות כל ימות השנה אף הן פתוחות וממתינות לסועדים.

סיורים קולינריים מודרכים יצאו בכל אחד משלושת ימי השישי של הפסטיבל ויתנו למשתתפים הזדמנות להינות מטעימות מהנות של הקולינריה במטה יהודה – בישול ביתי, מבשלת בירה או יקב, מעשני בשרים, אופים ואופות ושפים המשלבים השראות וידע מרחבי העולם בבישול מקומי עונתי.  מחיר-130 ₪ לאדם, כולל הסעה, הדרכה וטעימות, בהרשמה מראש.

הארוע המרכזי יתקיים ב-29.5. תחת הכותרת "מוציאים לחם מן הארץ". הוא יחל במתחם לחמל'ה בגבעת ישעיהו, בארוע ססגוני שישלב אש, מים וקמח ומפגש מלהיב במרכז הכפר עם מיטב האופות מהאזור. יהיו קאדות, פוקאצ'ות, אינג'ירה, בטבוט וחביזאת וחלות בריוש. בכל שעה יזמינו שתי אופות את המשתתפים לחזות בהדגמה, לשמוע על מנהגים הקשורים בבצק, מתי אפו אותו, איך אכלו אותו ועוד. בהמשך הערב יתקיימו ביקב ספרה הסמוך הרצאות מרתקות על הלחם ותולדותיו, בהם הרצאתו של ביזי גולדברג, במאי קולנוע וחוקר תולדות הלחם וממקימי מיזם "ארץ חיטה". ב-22:00 יפתח אורן שמואלי את מאפייתו, ברדלי שבמושב גבעת ישעיהו לסדנת אפיה בקמחי על שתסתיים בחצות.

אירועים נוספים בפסטיבל:  18.5, 20:30 – "היווניה שלי", הטברנה של אפרת ותומר כץ מארחת את להקת לב אדום ואת השפיות לורן כזום ואביה פרנס מצ'יפולינה לערב שכולו אהבת יוון במוסיקת רמבטיקו ובמיטב מאזטים מהמטבח היווני; 19-20.5 – "אמנות ונעליים" במושב שריגים – ארוע אוכל ומוצרי אמנות שימושית ישראלית מקורית; 26-27.5 – יקב שורק בקיבוץ נחשון – יריד יקבים ביתיים ה-9 – טעימות ומכירות יין מסדרות ייחודיות ודוכני אוכל; 26.5, 11:00 – גילה בשארי במושב ישעי – קבלת שבת מוסיקלית בהשראת מגילת רות; 26.5 – יקב לה טרה פרומיסה בקיבוץ גת – "לבן פוגש אדום" – השקת יינות חגיגית לכבוד החג; 31.5 – יקב קדמא במושב כפר אוריה – סיורים ביקב, טעימות יין ומוסיקה חיה.

פרטים נוספים באתר מחלקת התיירות של מטה יהודה: www.tour-yehuda.org.il, 8108*

ובדף הפייסבוק  הלב הירוק תיירות מטה יהודה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן