Skip to content

האינטרנט הפכה להיות זירת הימורים

בקיצור הסינים מוכרים מוצרים בעוד שהשאר מוכרים... מחירים נמוכים כביכול. היות ועל כל גולש היום הצטברה כמות מידע כזו שמאפשרת פחות או יותר לנתח את מצבו הכלכלי, מאפשרת לכל אותם אתרים לשלוף מחיר מיוחד עבור כל לקוח, מחיר שהוא אפילו לא פונקציה של היצע או ביקוש אלא של... יכולות כלכליות (כביכול) דהיינו אתם מקבלים לרוב […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בפברואר השנה ביקרתי בבריסל. בתום הטיול התייצבתי בשדה התעופה בשרלרואה רק כדי לגלות שכשרכשתי את הכרטיס עשיתי טעות פטאלית ובעצם קניתי כרטיס לחודש אחרי כן. וכך אני מוצא את עצמי בשעה 6 בבוקר שעתיים לפני צאת האוטובוס הראשון בחזרה לעיר (שם אולי יכולתי לקחת רכבת) מחפש דרך להגיע לקצה השני של אירופה במחיר סביר. הטיסה עליה רציתי לעלות מלאה אבל הפלא ופלא יש שתי טיסות לדרום צרפת. שני יעדים שונים לחלוטין ובשניהם כמו קסם יש מושב בודד אחד במחיר שיכול היה להביא אותי לניו יורק, וכל זאת בחברת התעופה הזולה ביותר באירופה ריאן אייר.

הרוב(וט) קובע

הרבה ברירות לא היו לי, רכשתי כרטיס לקרקסון ומשם המשכתי ברכבת למארסיי, אבל העניין לא הרפה ממני. נניח שיש מקרה חירום במשפחה ואני צריך מהיום להיום לרכוש כרטיס טיסה הרי מדובר במחיר מופקע לחלוטין. וזה עוד טיסה "זולה". בעצם מה קרה כאן? משחק, הימור או אם תרצו טוטו טיסות. שם המשחק הוא היצע וביקוש שכמובן כמו תמיד לוקח בחשבון רק את אלו שיש להם תכניות מראש או מספיק כסף כל השאר ישלמו דרך האף. מדובר במערכת ממוחשבת שמחשבת את מחיר הכרטיס ומעלה אותו בהתאם למספר הרוכשים, הכל טוב ויפה ויכול היה להיות לגיטימי אלמלא לא היה מישהו משחק לנו עם האינטרנט ( ונגיע לזה מאוחר יותר).

בעבר, בעידן טרום החברות הזולות, ככל שהתקרב מחיר הטיסה המחירים ירדו (לחץ החברות למלא את הטיסה) היום הכיוון הוא הפוך,  רוצים חופשה? תכננו חצי שנה מראש רכוש כרטיסים בזול אבל אם יקרה משהו כספכם אבד, אבל היות ומדובר בסכום נמוך הרי שלא נחשוב פעמיים בטרם נבטל אותו.

כללי המשחק זהים לחלוטין גם ברכבות בצרפת לפחות. ומחירי הרכבות בצרפת מרקיעים שחקים, כל כך יקר שבשנים האחרונות קמו לפחות 5 חברות אוטובוסים חדשות שנעות מכל יעד לכל יעד בצרפת במחיר של כ- 5 יורו (גם אם מדובר ב- 1000 ק"מ).

בקיצור שם המשחק הוא הימור, המחיר גמיש ועצבני, מותנה בתאריכים מיוחדים (חגים, סופי שבוע) ובביקוש. למה בעצם? הרי לחברת התעופה או חברת הרכבות הרי אין הוצאות שונות על 10 אנשים או 100 אנשים. מדוע לא מחיר קבוע. או קי, אז שלא יהיה כל כך נמוך אבל גם לא ירקיע שחקים במקרה של תקלה או מצב חירום.

כל האינטרנט הפכה להיות זירת הימורים אחד גדולה המבוסס על אולטרא קפיטליזם ללא התחשבות בשום מצב החורג מהיומיום. גם את זה אפשר היה לקבל אלמלא הונאות קטנות פה ושם:

אתרי רכישת כרטיסים לטיסות זולות כמו edreams או opodo מציגים מחיר שכביכול זהו המחיר הסופי ואחר כך מציעים עשרות אלטרנטיבות להעלות אותו על ידי רכישת כל מיני צ'ופרים כביכול. ואחרי שסירבת אתה מגיע לשלב התשלום ומגלה שהחברה גובה עמלה על שימוש בכרטיס האשראי שלך בגובה 17 יורו לכרטיס שאמור לעלות 40 יורו (לא שיש לי כרטיס אשראי מיוחד סתם ויזה סטנדרטי). זה מעצבן והרפלקס הראשוני שלי הוא בדרך כלל "תלכו להזדיין אני לא משלם לכם עמלה הגבוהה לפחות פי 10 ממה שבעצם צריך) והולך לאתר אחר כדי לגלות שגם כאן יגבו ממך עמלה על כרטיס האשראי רק 10 יורו עדיין לא הגיוני בכל קנה מידה אבל מוכיח שבעצם מדובר בהונאה. זול זה לא בדיוק זול, ועד שלא תראו את השורה התחתונה בעצם לא תדעו כמה אתה אמורים לשלם.

הדבר נכון גם ל- airbnb האתר שכביכול מציב אלטרנטיבה הולמת לענף המלונאות. חיפוש אחר דיור מתאים תמצאו הרבה אופציות וכמובן שהמחיר יהיה רלוונטי אבל זו אשליה מטופשת. המחיר ש- airbnb מציג הוא בכל מקרה איננו המחיר הסופי. הוא איננו כולל את העמלה של האתר (אותה תגלו רק בסוף) הוא איננו כולל נקיון, והוא עולה באופן דרמטי בסופי שבוע. את כל הללו תוכלו לקרוא רק באותיות הקטנות. כל קרה שמצאתי באיטליה בעיר אימפריה מקום נהדר לארבעה ימים במחיר של 41 יורו ללילה (מחוץ לעונה הבוערת) מחיר שבסופו של דבר הסתכם ב- 240 יורו (במקום ב- 164 לפי כל חשבון פשוט) שזה 60 יורו ללילה וזה מחיר של חדר במלון מאוד מכובד מחוץ לעונה הבוערת בלי תנאים בלי מחירים נוספים ועם שירות חדרים.

האמת היא שכולם הפכו להיות עורכי דין והכל כתוב, אבל כמו בכל חוזה מלוכלך זה אמנם כתוב אבל מוסתר היטב ותגלו את הכל רק אחרי שתתעייפו כהוגן ומערכות ההגנה שלכם והגיון הצרכני ירדמו סופית.

גם זה יכול היה להיות נסבל, אלמלא היו דופקים אותנו עוד בטרם התחלנו. ואני מדבר על הקוקיס כן אלו שכל אתר מודיע לכם בנודניקיות טיפוסית שהוא עושה בהם שימוש. הקוקיס שומרים את המידע על הגולש והם יכולים לשמור הרבה מידע וכל אתר בוחר כמה מידע ואיזה מידע הוא מעדיף לשמור, והגולש? מותר לו לאשר את השימוש בקוקיס אבל אף אחד לא מספר לו איזה מידע הם שומרים. לעיתים קרובות הקוקיס מקלים עלינו את החיים. אבל, כמו שאומרים, אין נסיעות חינם. הקוקיס באתרים מסויימים גם שומרים את… המחיר האחרון שקיבלת בחיפושים שלך ויוודאו שהמחיר הבא שתקבל  …יהיה גבוה יותר מקודמו.

כמה המלצות:

  1. לנקות את הסטורית הגלישה ובעיקר למחוק את כל הקוקיס, בטרם יוצאים לחיפוש מחירים.
  2. לא לרכוש כרטיס אצל סרסור (או אם תרצו מתווך) כמו edreams או opodo לא חשוב איך רכישת הכרטיס הישר מחברת התעופה כדאית יותר ובסופו של דבר גם זולה יותר. כן סביר להניח שהחיפוש יהיה ארוך יותר אבל התוצאה שהיה הרבה יותר כדאית כלכלית.
  3. את חברות התעופה ולהיכן הן טסות ומתי תוכלו לאתר בקלילות באתרים של שדות התעופה מהם אתם אמורים לצאת.
  4. יש לא מעט רכבות באירופה אבל חלקן פשוט יקר מלכתחילה לא תמיד עם סיבה רלוונטית. כך למשל ה- TGV הרכבת המהיר הצרפתית גומעת את המרחק בין פאריז למארסיי ב- 3 שעות. נוחיות מהירות וזמינות ומחיר גבוה במיוחד אבל קו ה- TGV על צירים אחרים אולי נוח באותה מידה אבל לא מהיר. כך למשל רכבת בין מארסיי לניס תגזול מכם 3 שעות ולא ממש משנה אם מדובר ברכבת האזורית TER או המהירה TGV שאיננה מהירה כלל על הציר הזה, המחיר יהיה כפול לפחות.

שמעתי לא מעט את המשפט: "אקנה על האינטרנט זה יותר זול" הלכה למעשה כמעט כל מה שהייתי צריך יכולתי למצוא בחנות בזול יותר או לפחות באותו מחיר. אבל אם כבר אינטרנט, אז אני מעדיף כל אתר סיני על אתרים מערביים. הם לפחות לא משחקים משחקים. המחיר הוא המחיר אותו תשלם ולא אגורה אחת יותר. הם לא מפגיזים אותך בביקורות מזוייפות והביקורות על אתרי הרכישה הסינים בדרך כלל אומרות בדיוק את האמת על כל מוצר.

בקיצור הסינים מוכרים מוצרים בעוד שהשאר מוכרים… מחירים נמוכים כביכול. היות ועל כל גולש היום הצטברה כמות מידע כזו שמאפשרת פחות או יותר לנתח את מצבו הכלכלי, מאפשרת לכל אותם אתרים לשלוף מחיר מיוחד עבור כל לקוח, מחיר שהוא אפילו לא פונקציה של היצע או ביקוש אלא של… יכולות כלכליות (כביכול) דהיינו אתם מקבלים לרוב את המחיר שאתם מוכנים לשלם לא את המחיר הנמוך ביותר. קוראים לזה …משחק מכור

2 Comments

  1. צביקה
    22 בנובמבר 2017 @ 8:36

    איזה קטע, התחמון מהשוק הגיע לאינטרנט? ברור, בסופו של דבר אלה אותם אנשים שפעם מכרו לך סיפורים מאחורי שולחן ועם קטלוגים ענקיים, רק שעכשיו כנראה קצת קל להם יותר

  2. שרה פלד
    6 במאי 2017 @ 18:18

    ידוע מזמן. עבודה בעיניים. צריך תמיד לקרוא היטב, רצוי להרכיב משקפיים מגדילות ל"שורות הקטנות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן