Skip to content

"ישראל מבעד לעדשה" 60 שנות צילום של אמן הצילום סמי פרג' ז"ל

במלון נוף גינוסר, לחוף הכינרת, נפתחה תערוכת צילומים של הצלם המיתולוגי סמי פרג'. את המסע לאחור בזמן, במעבר בצמתים המשמעותיים בהתהוותה של מדינת ישראל, הכין בנו הצלם סיון פרג'.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סמי פרג' החל את דרכו בעולם הצילום בבגדאד עיר הולדתו כשעוד היה ילד בחנות הצילום, של דודו נורי חביב,  מהצלמים המובילים בבגדאד. סמי  עלה עם משפחתו בתחילת שנות החמישים לארץ לאחר שצילם עוד בבגדאד את מרבית יהודי עיראק שעלו לארץ, עבור הכנת תעודות העולה. עם הגעתו ארצה השתכן עם משפחתו באוהלים של מעברת עמישב. בשנת 1957 כשהיה בן 20, פתח עם אחיו את חנות הצילום פוטו פרג' בפתח תיקווה. במהרה הפך הסטודיו לשם דבר בעולם הצילום הישראלי וכמובן בעיר, כאשר היו חלוצים במגוון התחומים בעולם הצילום. חלון הראווה של החנות היה לאטרקציה ייחודית, כאשר מדי מוצ"ש נאספו מאות מתושבי פתח תיקווה והסביבה לצפות בתמונות שסיפרו את חדשות העיר באותו שבוע, אשר הוצגו לראווה בהגדלות ענק  בחלון הראווה. סמי היה מהראשונים שהביאו את פיתוח הצבע והגדלות הענק לארץ ומספר שנים לאחר מכן את המהירות בהדפסת התמונות "מהיום למחר” והטביעו את מטבע הלשון  "מה אני פרג' ?…" . בשנת 1967 פתחו האחים פרג' את חנותם הראשונה בתל אביב ,ולאחר מכן ב- 1973 את חנות הצילום, בית האחים פרג' בדיזנגוף תל אביב בבניין "קולנוע ארמון דוד" והפכו לאייקון ומותג . בשנת 1991 הציג סמי עם בנו סיון תערוכת צילומים "עיר במלחמה" על העיר פתח תקווה בזמן מלחמת המפרץ. התערוכה הוצגה בארץ ובארה"ב, בה קיבל סמי אזרחות כבוד של העיר טולסה באוקלהומה. משנת 2007  השתתף באופן קבוע בתערוכת אומנות ישראלית. אמן הצילום סמי פרג' המשיך לצלם עד יומו האחרון כאשר הוא גורם למצולמים שלו תמיד לחייך דרך הסיפורים והבדיחות שהיו חלק בלתי נפרד ממצלמתו.

בין הצילומים שמוצגים: אירועים היסטוריים כמו הגעת נשיא מצרים, אנואר סעדאת לישראל, הגעת חטופי אנטבה, ירושלים בשנת 1967, עם סיום המלחמה ומלחמת יום הכיפורים. פורטרטים של יפה ירקוני, שושנה דמארי, קונילמל (מייק בורנשטיין), אריס סאן, מיס תבל רינה מור ועוד, נופי ארץ ישראל משנת 1950, החיים במעברה בשנות ה 50 וכן צילומי ילדים שצילם לאורך דורות.

סיון ואביו סמי פרג'

סיון פרג', אוצר התערוכה, בנו של סמי ובעל סטודיו לצילום ילדים ומשפחות במושב נווה ירק, עבד  לצד אביו עד יומו האחרון, סיפר על עבודת השיחזור ועיבודי התמונה לתערוכה החדשה: "מגוון הנגטיבים, התשלילים היה עצום, מנגטיב זכוכית, פלטות נגטיבים במגוון גדלים אשר חלק מהסורקים לא זיהו, נאלצתי לבנות מערכת צילום שתוכל להמיר את הנגטיבים לפורמט דיגיטאלי ולהכינם להדפסה .לא נעשה כמעט שימוש בתוכנות לעיבוד תמונה בכדי לשמר את האותנטיות של הצילומים שיתאימו לתקופות בהן צולמו. כל שקית עם נגטיב הייתה כמו שקית "הפתעות" שאת מה שהיה מצולם בה גיליתי רק לאחר השחזור, כל פעם פיסת היסטוריה חדשה. ההרגשה שאתה עובד ומשמר היסטוריה של עידן הצילום, המעבר משחור לבן לצבע, המעבר מפילם למדיה דיגיטאלית, שקופיות במגוון גדלים".

לדברי רוני מנור, מנכ"ל תיירות נוף גינוסר: "תערוכת הצילומים המיוחדת משקפת בצורה מקבילה את חזון המלון שמשמר לצד הקדמה את עברו ההיסטורי, הנופים, המרחבים ואווירת האירוח בו מסמלים את הישראליות במיטבה".

אוצר: סיון פרג'

תערוכת הצילומים במלון נוף גינוסר, תוצג בלובי המלון כחצי שנה. הציבור מוזמן לסייר בשטחי המלון וליהנות ממיצג ישראלי ייחודי.

לתיאום ביקור בתערוכה מלון נוף גינוסר: 046700320   WWW.GINOSAR.CO.IL  

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן