Skip to content

בר ניר: הסכם השמים הפתוחים עם ארה"ב לא פגע בחברות ישראליות

"משרד התיירות סמוך ובטוח כי הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי הכרחי לאזרחים הישראליים ולמשק הישראלי", כך אומר למגפון מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר' בתגובה להכרזת סכסוך העבודה בחברות התעופה הישראליות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אתמול הנחה שר התחבורה, ישראל כץ, את רשות התעופה האזרחית (רת"א) שלא לחתום על הסכם תעופה עם מדינות האיחוד האירופי בנושא שמים פתוחים, לפני שייבחן ההסכם עם האיחוד האירופי

מאת עירית רוזנבלום ועמי אטינגר

"משרד התיירות סמוך ובטוח כי הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי הכרחי לאזרחים הישראליים ולמשק הישראלי", כך אומר למגפון מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר. לדבריו, כיום הטסים מישראל ואליה, משלמים מחירים יקרים מאד ביחס לעולם הרחב. "מדיניות השמיים הפתוחים תביא לגידול במספר חברות התעופה הטסות לישראל, להיצע גדול יותר במקומות בטיסות, להורדה של מחירי הטיסות ולעלייה משמעותית במספר הטסים בין אירופה לישראל".

מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר. צילום ששון תירם
מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר. צילום ששון תירם

בר ניר מדגיש, כי ההסכם המתוכנן ייושם באופן הדרגתי לתקופה של ארבע שנים. תקופת זמן זו, תאפשר, לדבריו, לחברות התעופה הישראליות להתמודד עם האתגרים הניצבים לפתחן בצורה יעילה. "יש לציין כי הסכם השמיים הפתוחים כבר חתום עם ארצות הברית והסכם זה בהחלט לא גרם להיעלמות או פגיעה בחברות התעופה הישראליות", הוא מציין, "על פי ההערכות, הסכם השמים הפתוחים יביא לתוספת של מיליוני תיירים לישראל, כשעל כל 100,000 תיירים נמדדת הכנסה של 450 מיליון שקלים ו-3,800 מקומות תעסוקה חדשים".

משרד התיירות רואה בחברות התעופה הישראליות שותפות חשובות בתעשיית התיירות ומאמין כי הם ימשיכו למלא חלק מרכזי בהבאת תיירים לישראל וממנה גם לאחר חתימת ההסכם. ההסכם יגדיל את מספר הטסים לישראל בצורה דרמטית ולכן גם מספר הטיסות בחברות הישראליות יגדל בהתאמה ולא יינזק".

 

בר ניר התעמת כבר עם שקדי

כזכור, בר ניר כבר הביע את דעתו בנושא לא מכבר בכנס התאחדות סוכני הנסיעות באילת, כאשר התעמת עם מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, שטען כי הוא מוטרד מעתידה של התעופה בישראל, שתיפגע ממדיניות השמים הפתוחים. "לפני שנכנסים לשמים פתוחים צריך לבדוק את כל ההשלכות", אמר אז שקדי, "איני מקבל את הגישה של 'נחתום קודם ויהיה בסדר'. המהלך יביא לקריסה של התעופה הישראלית". בר ניר קרא לעברו מן האולם, "לפני הכל, מדובר באינטרס של אל על. שקדי לא יקבע את כללי המשחק. כרגע, התעופה בארץ מהווה חסם להבאת תיירים ארצה והטסה של ישראלים לחו"ל במחירים סבירים".

אתמול, יום שני, הנחה שר התחבורה, ישראל כץ, את רשות התעופה האזרחית (רת"א) שלא לחתום על הסכם תעופה עם מדינות האיחוד האירופי בנושא שמים פתוחים, לפני שייבחן ההסכם שיגובש עם האיחוד האירופי, על מנת לבחון את השפעתו על חוסנן של החברות הישראליות.

בישיבה שהתקיימה עם מנהלי חברות התעופה הישראליות, אמר השר כץ, כי במידה ותושגנה הבנות, יובאו הסיכומים בפניו, כדי שיוכל לבחון אם ניתן לחתום על ההסכם מבלי לפגוע בחוסנן ויכולת תפקודן של חברות התעופה הישראליות.

 

לפתוח את השמים – אך לשמור על הישראליות

קודם לתחילת הדיון אצל השר, הכריזה ועדת התיאום והביצוע של ההסתדרות, על סכסוך העבודה בחברות התעופה הישראליות – אל על, ארקיע וישראייר. לדברי ההסתדרות, הסכסוך הוכרז "בעקבות החלטת רת"א ומשרד התחבורה לחתום על הסכם שמיים פתוחים ללא כל ניהול מו"מ עם העובדים וההשלכות של חתימת ההסכם על העובדים".

שר התחבורה ישראל כץ

עוד נאמר בהכרזת סכסוך העבודה, כי בחברות התעופה בישראל מועסקים כ-7,000 עובדים וכ-25 אלף משרות נתמכות באופן ישיר על ידי ענף התעופה.

בישיבה אצל השר כץ השמיעו חברות התעופה הישראליות את השגותיהן על הסכם המתגבש של שמים פתוחים. גיורא רום, מנהל רשות התעופה האזרחית, דיווח על מהלך המשא ומתן עם האיחוד האירופי.

השר כץ קבע, כי מדיניותו בנושא השמים הפתוחים, נסמכת על שני מרכיבים עיקריים: מצד אחד קידום מדיניות פתיחת השמים כדי להגביר את התחרות, להוזיל את מחירי הטיסות ולהגדיל את מספר התיירים, ומצד שני שמירה על חוסנן של חברות התעופה הישראליות.

הסביר כץ: "כשר תחבורה, יש לי אחריות להבטחת חוסנן של חברות התעופה הישראליות. כך נהגתי בהחלטה לאשר לחברת אל על לבצע טיסות סדירות לאילת לצד ארקיע וישראייר. כך אני מתכוון לנהוג גם בסוגיית שמים פתוחים ולכן, בטרם חתימת ההסדר יש להסדיר, בהליך פנימי, את ביטול ההסדרים המפלים לרעה את חברות התעופה הישראליות. זאת במטרה לאפשר להן להתחרות בתנאים שווים לאלה של החברות האירופיות".

 

ההסתדרות: השלכות חמורות ופגיעה אנושה

אבי אדרי, מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות, אמר למגפון: "אנו מברכים את השר כץ על החלטתו, אך משאירים את סכסוך העבודה על כנו, כדי לראות כיצד התפתחו הדברים והאם אכן יתקיים מו"מ על הסדרת תנאים מקדימים, לפני החתימה על הסכם התעופה עם האירופים".

אבי אדרי, מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות
אבי אדרי, מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות

ההסתדרות טוענת, כי הסכם השמים הפתוחים פותח את השמים למתחרים, שהן חברות אירופיות ומציב את חברות התעופה הישראליות בנחיתות מולן. לטענתה, ליישום ההסכם ישנן השלכות חמורות ופגיעה אנושה ובלתי הפיכה בענף התעופה הישראלי והוא משליך על אלפי עובדים ובני משפחותיהם. "ללא מו"מ על הסדרת תנאים מקדימים על הסכם שמים פתוחים, לא יוכל ענף התעופה הישראלי להתחרות באופן הוגן ושוויוני בחברות התעופה הזרות, שכן הוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות גבוהות מאוד", מסבירים בהסתדרות, "כמו כן, בדיני הגנת הצרכן זכאי הצרכן בישראל לקבל את מלוא הכסף עבור טיסה שמתבטלת, מה שלא קיים בחברות זרות, דבר אשר פוגע ברווחיות החברות הישראליות בביטולי טיסות, לעומת חברות התעופה הזרות. העובדים דורשים גם מתן הזדמנות שווה בנושא הענקת זכויות נחיתה בשדות בינלאומיים (סלוטים) והבטחת תנאים, שיאפשרו לחברות התעופה הישראליות להשתתף בבריתות תעופה שונות", נמסר מההסתדרות.

במשרד התיירות הדגישו היום כי המשרד רואה בחברות התעופה הישראליות שותפות חשובות בתעשיית התיירות ומאמין כי הם ימשיכו למלא חלק מרכזי בהבאת תיירים לישראל וממנה גם לאחר חתימת ההסכם. "ההסכם יגדיל את מספר הטסים לישראל בצורה דרמטית ולכן גם מספר הטיסות בחברות הישראליות יגדל בהתאמה ולא יינזק", סיכם מנכ"ל המשרד, נועז בר ניר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן