Skip to content

חרדה לגורלנו

היא חרדית פמיניסטית וחוזרת בתשובה שנמצאת עמוק בשמאל ונאבקת על צדק חברתי . אחותה לסבית וחיה עם בת זוג, אחיה חילוניים, היא מתמודדת על ראשות העבודה, הצליחה לנקות אורוות במפלגת העבודה ותוך כך קיבלה איומים. מאמינה בשיוויון ורוצה להיות פה למגזר החלש הכולל בתוכו גם חרדים וערבים. נשואה לנצר למשפחת דיין ואומרת כי היא רוצה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כשמנסים לתאם ראיון בזמן האחרון, עם דינה דיין (46) היא מבקשת שזה יהיה רק אחרי אחד עשרה בלילה. והסיבה "יש לוח זמנים עמוס",  ושסוף סוף תופסים אותה. מוצאים באורח, פלא אישה רגועה, מאירת פנים. כאילו לא שלחו לה איומים רק לפני יממה.

דיין לא נולדה למשפחה חרדית – היא נולדה בירושלים בשנת 1971 כדינה ועקנין. בגיל שמונה היא עברה עם משפחתה למצפה-רמון בעקבות עבודת האב, קבלן אזרחי שהיה שותף בבניית בסיס רמון הסמוך. היא התחנכה בבית הספר היסודי המקומי, ואחר כך יצאה ללמוד בתיכון האזורי והסביבתי במדרשת בן-גוריון. אחרי שנתיים חזרה הביתה לאחר שירות צבאי בחיל האוויר היא יצאה לטיולים בארץ ובעולם. באותה תקופה הכירה ונישאה לעירא דיין, שהגיע למצפה-רמון כחלק מגרעין של אמנים. עירא, שגדל בקיבוץ עין-השופט, משתייך למשפחת דיין המיתולוגית; סבו יהושע נולד בנהלל וגדל יחד עם בן הדוד המפורסם משה דיין. ונקודת המפנה הייתה ב-1994.

דינה, את חושפת פרשה שלפיה ח"כים מנצלים אנשים קשיי יום בשביל להתפקד למפלגה איך התחיל סיפור?

אני קבלתי הקלטות מחרידות. האחת שאני זוכרת שהכי החרידה אותי, של אישה משדרות, שנתנו לה תלושים של אושר עד. בשביל להתפקד למפלגה. וזה שבר אותי. וכמובן שזה הקלטה מני רבות שנותנים לאנשים מסכנים צ'ופרים בשביל להתפקד.

איך הקלטות הגיעו אלייך?

הגיעו. אני אהיה כנה אתך ברור לי שמישהו משתמש בי. אני לא תמימה. ואני באותו מידה משתמשת בו.  זה לא שמישהו אחד  משתמש בי, זה כולם. אבל לי לא אכפת. אני לא מועמדת של אף אחד. וזה שאחד מחבק אותי שנוח לו לא משפיע עליי.

והיו אנשים שניסו למנוע ממך להגיש את העתירה?

קבלתי שיחות טלפון בלתי פוסקות, והודעות. שהנוסח בכולם היה דומה: את נראת בחורה מאוד חכמה, אם תמשכי את העתירה נראה בך שותפה, ומקומך מובטח איתנו. ואם לא נדע לחסל אותך. וכמובן היום (ביום הריאיון) קבלתי שיחה מח"כ חיליק בר (מזכ"ל העבודה הקודם) ובו אומר, "שיש חלק בעתירה שלך שלא מוצא חן בעניי. החלק שמדבר עליי. תסירי אותו." אין לך בושה אתה הייתה מזכ"ל העבודה. אתה לא יכול לנהל ולא לדעת מה קורה זה תחת אחריותך, במשמרת שלך.

דינה דין (צילום באדיבות המרואיינת)
דינה דין (צילום באדיבות המרואיינת)

הפרשה  מזכירה את מה שקורה עכשיו בהסתדרות עם יחימוביץ

ברור זה אותו דבר. זה אותו מנגנון. אני לא ממעריצות שלי, אבל אני שומעת את ההקלטות של יחימוביץ, וזה אחד לאחד מה שקורה עם פרשת ההתפקדות שחשפתי. הם מנצלים אנשים קשיי יום, אנשי השכונות, וערבים. כל כמי שאפר לקנות אותו בזול.  מזל שאין חרדים בעבודה גם הם היו מנוצלים.

ובאמת מגיע לך מזל טוב בנושא העתירה השופט קיבל אותה

כן נדהמתי באמת שהשופט פסק שהוא רוצה שתתחיל בדיקה לגבי ההתפקדויות ואם אין תשובה תוך 14 יום הוא דוחה את הבחירות.

 

העתירה שהגישה דיין
העתירה שהגישה דיין

בואי נדבר ישיר את חושבת שיש לך סיכוי להיות היו"ר הבא?

כן. אני היום כבר לא מאמינה לסקרים. לאחרונה יותר ויותר אנשים פונים אליי ואומרים אני אצביע לך. חלק כהצבעת מחאה, וחלק כי באמת מאמינים בי. אז כן אני הולכת להתאבד על זה ולהיות היו"ר הבא.

הגיעו אליי ואל חברה שלי שלושה חבר'ה ואמרו שיש מסיבת טבע בצפון, בא ניסע. והגענו בחמש בבוקר והיה רעש, ועשרות אלפי אנשים. מסתבר שהגענו בל"ג בעומר בהילולה של רשב"י. ואני לא יודעת להסביר, מה זה היה. זה היה התעוררות רוחנית, כזו של הצדיק. ומשם כבר חזרתי בן אדם שונה. ומאז התחלתי לשמור שבת. ומשם התחיל החזרה בתשובה.

אחד מהנושאים עליהם את נאבקת זהו עזרה לחוזרים בתשובה שמצבם הסוציו אקונומי בין החלשים בחברה הישראלית איך את באמת מסבירה את המצב הזה?

מדובר בציבור חלש אולי הכי חלש בישראל. הוא בעצם נופל בין הכיסאות, הוא לא שייך לחברה החילונית ,וגם לא לחרדית. אין מייצג בכנסת וגם אין מישהו שעוזר או דואג לו בחברה הישראלית. רוב הנוער הנושר בחברה החרדית זהו דור שני של חוזרים בתשובה.

ומה ההצעה שלך לעזור להם?

אני נלחמת שמשרד הכלכלה יכיר בהם כציבור בפני עצמו, ויעזור להם. אבל לצערי השר לא רואה הבדל בניהם לבין החרדים. "ושהח"כים החרדים יעזרו להם" והכי הצחיק אותי, שח"כ שולי מועלם שפניתי אליה אמרה לי שהיא פעם ראשונה שומעת על החוזרים בשובה. (וצוחקת תוך כדי) וזה עצוב כי החברה הכי חכמה ומהפכנית הם דווקא החוזרים בתשובה.

ובתור חרדית שמתמודדת על ראשות העבודה מה עמדתך בנושא דת ומדינה?

אחותי היא לסבית שחיה עם בת זוג, האחים שלי חילונים, ושולחן השבת שלנו מוזר. אבל זה המשפחה שלי. ואני לא הולכת להיכנס לחדר המיטות של אחותי לשפוט אותה או לומר לה מה לעשות. כמו שלא הייתי רוצה שישפטו אותי. והגישה שלי למרחב הציבורי כמו שלא הייתי רוצה שבמאה שערים, יכנסו נשים לא צנועות, או יכנסו רכבים בשבת. כך לא אכפת לי שהיה אוטובוסים בשנקין. כואב לי עליהם בפן האישי אבל אסור לי להתערב.

את פמיניסטית חרדית קיימת כזו חיה?

בעניי זה תהליך שהיום קורם עור וגידים. וזה כבר לא זרם תת כרקעי. נשים לא יכולות היום להתחבא. אני מרגישה שאני רוצה לממש את הפוטנציאל שלי. ואני רוצה להשקיע בעולם, ולא רק להיות אשת איש. וזה בעיניי לא מתנגש. יחד עם זאת אני שומרת על הצניעות שלי.

כאישה חרדית, למה לדעתך אין נהירה של חרדים למפלגת העבודה, כמו שיש חרדים מתפקדים בליכוד. הרי ההשקפה הסוציאל דמוקרטית היא השקפת עולם  החרדים?

השמאל לקח לנו את הכלי שאתו נוכל לשפר את חיינו. לפי דעתי השאלה המדינית היא כבר לא שאלה, תשים את בוז'י וביבי באותו חדר והם מסכימים על הכל: גושי התיישבות ואפילו כלכלה. אז למה מעדיפים את ביבי, כי הניתוק הזה של העבודה, מהציבור יצר היום את קואליציית המוחלשים: המזרחים, החרדים. וברגע שהעבודה תעורר, יהיה מהפכה. כי כשאני יושבת עם אותו ערבי מהמשולש, ולשתינו יש את אותו עוני, ואותה תחושת ניכור. זה אומר שהבית שלנו זה אותו בית. ואם נקום ונתאחד יהיה טוב.

1 Comment

  1. שני וינברג
    3 ביוני 2017 @ 21:13

    מדהים אישה מהממת

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן