Skip to content

פסטיבל עכו לתאטרון "רגב" יוצא לדרך

פסטיבל עכו לתאטרון אחר שינה את דרכו, לא עוד פסטיבל לתאטרון אחר, לא ממסדי, נועז וחדשני, בו יש ליוצרים חופש אמנותי מוחלט, אלא פסטיבל שבו על "האומנים להתיישר לחופש שגם מחייב", כלשון שמעון לנקרי: "על האומנים לשמור על ערכי מדינת ישראל". האומנים: "נמצא עיר אחרת שמבינה מהו חופש ביטוי". עיריית עכו: "הרושם היחידי שמתקבל הוא […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 מה גרם לשמעון לנקרי, ראש עיריית עכו ששימש כמנהל מתנ"ס עכו בעברו, להתקרנף ולפסול את הצגתה של השחקנית עינת ויצמן, שחקנית ויוצרת מוערכת, זוכת פרס השחקנית עכו 2009 על משחקה ב"ג'ננה",   הקרואה: "אסירי הכיבוש"? הצגה שמביאה יומני אסירים בכלא הישראלי.
לנקרי ניסה לענות על כך היום (שלישי) בעת ביקור שרת התרבות והספורט מירי רגב בעכו ותקף: "ההצגה של עינת ויצמן הינה קיצונית באופן יוצא דופן שנותן ביטוי לעמדות שוליות בחברה הישראלית. תמיכה והאדרת מחבלים שחלקם עם דם על הידיים אינה מבטאת חופש ביטוי אלא ההיפך מכך". יצוין כי לא לנקרי ולא שרת התרבות מירי רגב,  קראו  או ראו את ההצגה מהטעם הפשוט – היא טרם נכתבה כולה וטרם בוימה על במה. שם ההצגה והרעיון שמאחוריה, הספיק לשניים כמנהלים אמנותיים ויוצרי תרבות.
אן ספק, לנקרי שבר ימינה ותקף היום גם את היוצרים שהודיעו כי הם מבטלים את הצגותיהם באם הצגתה של ויצמן לא תעלה בפסטיבל: "בושה וחרפה שאותה קבוצה רדיקלית שדעתה לא התקבלה מתסיסה מאיימת ומסיתה ציבור אמנים שלם שלא להשתתף בפסטיבל, וכל זאת לא מחשש לחופש הביטוי, אלא מחשש לאיבוד מעמדם כאוטוריטת הבלעדיות של התיאטרון הישראלי. הגיע הזמן שהאמנים הצעירים יבינו שמושכים אותם באף ולמעשה לא נותנים להם באמת הזדמנות אמתית לבטא את כישרונם. שלטון החונטה הרדיקלי הסתיים ואני מזמין באהבה גדולה את האמנים הצעירים לצפצף על אותם רדיקליים הארכאיים ולהשתתף בפסטיבל עכו לתיאטרון ישראלי. הבמה כולה שלכם", אמר ראש העירייה.
אחד האומנים שביטלו את השתתפותם הגיב לכך היום: "במילים אחרות, תיאטרון עכו שנוצר במקורו להצגות והבעות דעה של יוצרים שאינם מהמיין סטרים וכך התנהל עד כה, Out  הצגות שישירו שירי הלל  לממשל ו / או לא תפגענה בו In".

רגב בעכו עם שמעון לנקרי ומיקי שטראוס (צילום: דוברות עיריית עכו)
רגב בעכו עם שמעון לנקרי ומיקי שטראוס (צילום: דוברות עיריית עכו)

"לא אתן יד לפגיעה בפסטיבל לתיאטרון עכו החשוב והוא ימשיך ויתקיים בעיר עכו עם אומנים אחרים שירצו ליצור באופן חופשי מבלי לפגוע במדינה ובערכיה. אם עינת ויצמן רוצה להציג את היצירה שלה, היא מוזמנת לעשות זאת ברמאללה ונראה האם הרשות הפלסטינית תממן את הנרטיב הפלסטיני אותו היא דואגת להבליט", אמרה היום שרת התרבות והספורט מירי רגב במהלך ביקור שערכה בעיר עכו.
לנקרי לא נותר חייב והתייחס היום גם להתנהלותו והתפטרותו של המנהל האומנותי של הפסטיבל  ותקף גם אותו: "המנהל האמנותי שגה בכך שפנה למספר מקורביו ובחר לפנות לשישה מחזאים מתוך השמונה שנבחרו ובכך הונה את כל 170 המחזות שהוגשו בקול קורא. הנושאים שנבחרו אינם מגוונים ומתוך שמונה הצגות שלוש מהן עוסקות בנושא הפלסטינאי, כאשר נזנחו נושאים חברתיים חשובים כמו זכויות נכים, אתיופים, נשים, מתנחלים, עולים חדשים, דתיים, נזקקים ופריפריה. כל אלה למרות שהוגשו כמחזות נדחו ע"י הוועדה האמנותית. העיר עכו היא רב תרבותית ובמרחב הציבורי מתקיימים חיים משותפים נפלאים ואין צורך לגרום לסכסוכים מיותרים שיסכנו את מרקם היחסים, ולכן גם חברי הוועדה הערבים תמכו בהחלטה שלא לאשר את ההצגה".

רגב מיד שיבחה את לנקרי והפיחה לעברו רוח גבית: "קיבלת עם אנשיך את ההחלטה הנכונה והדמוקרטית ביותר והבאת לידי ביטוי את הקול השפוי. אל תיבהל מאלו שמהלכים עליך אימים. אף אחד לא יסתום את הפה בדמוקרטיה לנבחר ציבור. אסור לנו לתת לקבוצות רדיקליות להכתיב נרטיב החותר נגד מדינת ישראל. חופש הביטוי לא יהפוך לחופש ההסתה. מי שהתפטר שיתפטר, אני לא אתן יד לפגיעה בפסטיבל החשוב הזה והוא ימשיך ויתקיים בעיר עכו עם אומנים אחרים שירצו ליצור באופן חופשי מבלי לפגוע במדינה ובערכיה", אמרה השרה.
שרת התרבות קראה ליוצרים צעירים לבוא ולהציג את יצירותיהם בפסטיבל במקום אלו המבוטלות. "נלחמתי על תקציב התרבות בשביל לאפשר לכם חופש פעולה", אמרה.
רגב לא התאפקה ועקצה: "לא יכול להיות שנמצא את עצמנו ככספומט שמעבירים תקציבים לאותם ארגונים ומוסדות תרבות שהחליטו עבורנו מהי תרבות ויש להם את חופש ההסתה".
לנקרי הסביר כי "לאורך כל שנות הפסטיבל כולל 14 שנים בתפקידי כיו"ר ועדת ההיגוי ניתן ליוצרים חופש אמנותי מוחלט", ובאותה נשימה תבע מהאומנים להתיישר  ל"חופש שגם מחייב", כלשונו "את האומנים לשמור על ערכי מדינת ישראל".

שלשום הודיע המנהל האמנותי של הפסטיבל אבי גיבסון בר-אל, לעיריית עכו על התפטרותו מהתפקיד לאור פסילת ההצגה "אסירי הכיבוש" שיצרה עינת ויצמן בוועדת ההיגוי של האירוע. גם שש מתוך שמונה הקבוצות המשתתפות בתחרות בפסטיבל הודיעו כי יפרשו מהאירוע אם הצגתה של ויצמן לא תוחזר אליו. היום הודיעו גם שתי הקבוצות שכבר חתמו עם הפסטיבל כי אינם מעוניינים לממש את החוזה ולהופיע.  לא ברור באיזו מתכונת ייערך הפסטיבל השנה.

גיבסון כתב ליוצרי הפסטיבל על התפטרותו בהודעה קצרה, שבה איחל להם "ימים טובים והמשך יצירה". לאחר המהלך הודיע גם חבר הוועדה האמנותית יוסף אבו-ורדה על התפטרותו. אחד מראשי הקבוצות התראיין השבוע לתקשורת ואמר כי בכוונתם להעלות את ההצגות שלהם במסגרות אחרות. "השנה יהיה בעכו פסטיבל מירי רגב", הוסיף, "פסטיבל לתיאטרון אחר יתקיים בעיר שמבינה מהו חופש ביטוי".
תוך כך  הודיעו איגוד במאי התיאטרון (בת"י), ארגון היוצרים העצמאיים בתיאטרון (אי"ב) וארגון השחקנים בישראל (שח"ם) כי הם מגבים את החלטתם של גיבסון ושל יוצרי התחרות לפרוש מהאירוע וגינו את התנהלות עיריית עכו, שאותה כינו "פוגענית ובלתי דמוקרטית". "לאורך כל שנות קיומו נשמר חופש הביטוי של הפסטיבל, שהפך לסמל לדו-קיום ושיתוף פעולה", כתבו הארגונים בהודעתם, "בשנה שעברה זכה גיבסון לשבחים רבים מהציבור, מקהל המבקרים, מתושבי עכו ומהעירייה על איכות הפסטיבל.

"מאז, בעבודה קשה, הוא רוקם את הפסטיבל שעתיד היה להתרחש באוקטובר השנה. לא בכדי קיימת הפרדה בין ועדת ההיגוי לוועדה האמנותית. ברגע שוועדת ההיגוי והעירייה בוחרות את המנהל האמנותי, ראוי לגבות אותו – גם אם התכנים האמנותיים אינם עומדים בקנה אחד עם דעותיהן האישיות, לגיטימיות ככל שיהיו. ועדת ההיגוי קיבלה החלטה שנמצאת מחוץ לתחום אחריותה, החלטה הפוגעת בערך דמוקרטי בסיסי ובכל היוצרים והיצירות האחרים שנבחרו לקחת חלק בפסטיבל. היא מטלטלת את הפסטיבל כולו ושמה בסימן שאלה את עצם קיומו. בכך רמסה הוועדה ערך דמוקרטי בסיסי – חופש הביטוי". היוצרים כינו את החלטת ראש עיריית עכו כ "פוגענית ובלתי דמוקרטית".

עינת ויצמן (צילום יח"צ)
עינת ויצמן (צילום יח"צ)

המחזאי והבמאי יהושע סובול, שתכנן להעלות בפסטיבל את מחזהו "שקולים" בבימוי אלון טיראן, אמר לתקשורת כי "ועדת ההיגוי פסלה את העבודה של עינת ויצמן מבלי לראות פיילוט שלה ומבלי לקרוא טקסט שלה – כי הטקסט היה בתהליך גיבוש. היא הגישה רעיון ופיילוט וכך הפסילה באה בעקבות שם המופע – 'אסירי הכיבוש' ושם היוצרת, שבשנה שעברה העלתה בפסטיבל את 'פלסטין, שנת אפס'. הפוליטרוקים החליטו שמספיק לעסוק בנושא וזו צנזורה מהסוג הגרוע ביותר".

סובול סיפר כי ועדת ההיגוי ביקשה מגיבסון שיעביר לידיה את רשימת 170 ההצעות שמתוכן נבחרו תשע ההצגות, ככל הנראה לקראת בניית תוכנית הפסטיבל מחדש. "כל אמן שמכבד עצמו לא ירצה לעלות על במה שממנה זרקו אמנית אחרת בגלל הנושא שבו עסקה", סיכם סובול, "בימינו הבושה הלכה לעולמה", התייחס לכך המחזאי.

תגובת העירייה

מעיריית עכו נמסר בתגובה: "הרושם היחידי שמתקבל הוא שהכתב משמש שופרם של קבוצה רדיקלית קיצונית שבינה לבין חופש ביטוי אין ולא כלום. אף מנהל אומנותי בעבר ובעתיד לא ייבחר בהתאם להשקפת עולמו הפוליטית האישית, אלא אך ורק על בסיס יכולותיו האומנותיות להביא לציבור פסטיבל לתיאטרון אחר אמיתי אשר יש בו מגוון רחב של דעות, צבעים וריחות. פסטיבל עכו לא יהפוך להיות הפסטיבל שישרת את המיעוט הרדיקלי אשר איבד דרכו כבר מזמן. תתאפשרנה הצגות נשכניות וביקורתיות כלפי הממסד במגוון רחב של נושאים הראויים להתייחסות אומנותית לפחות כמו שהנושא הישראלי-פלסטיני ראוי לו. מיותר לציין, שפסטיבל עכו לתיאטרון ישראלי אחר יתקיים רק בעיר עכו וכל ניסיונות החבלה של אותה קבוצה רדיקלית קיצונית לא יצלחו."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן