Skip to content

ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל קורא לאסור סחר על מוצרי התנחלויות

הארגון אומר כי על מדינות העולם לאסור על סחר במוצרים מההתנחלויות כדי לסייע לסיים 50 שנות הפרות זכויות אדם של הפלסטינים. ב 2015 הוחלט באירופה על סימון מוצרי התנחלויות, כעת קורא הארגון לאסור גם את הסחר בהם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תנועת זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לקהילה הבינלאומית לאסור על ייבוא של כל סוגי הסחורות והמוצרים מההתנחלויות הבלתי חוקיות שבנתה ישראל ולעצור את שטף מיליוני הדולרים שמתדלקים הפרות המוניות של זכויות האדם של הפלסטינים.

אמנסטי אינטרנשיונל השיקה היום ( רביעי) קמפיין עולמי חדש לציון 50 שנות הכיבוש של ישראל בגדה המערבית, לרבות ירושלים המזרחית, וברצועת עזה. הקמפיין קורא למדינות בכל העולם לאסור על ייבוא מוצרים וסחורות מההתנחלויות ולמנוע מחברות הקשורות בממשלות לפעול בהתנחלויות או לסחור עמן.
הקמפיין הנוכחי של אמנסטי מגיע לאחר שבנובמבר 2015 החליט האיחוד האירופי על סימון מוצרי התנחלויות ברחבי אירופה. שר החינוך, אז שר הכלכלה, נפתלי בנט טען כי מהלך כזה הוא פגיעה בשלום. "יש ניסיון לסימון מוצרים מיו"ש באירופה, כאילו הם בשטח כבוש. מי שמסמן כאן מוצרים מחריב את השלום ודופק את הפרנסה של מאות ואלפי פלסטינים שמתפרנסים פי 4 מהממוצע ברשות הפלסטינית", אמר בנט.

תווית הסימון שקבעה נציבות האיחוד האירופי
תווית הסימון שקבעה נציבות האיחוד האירופי

"במשך עשורים העולם הביט מן הצד בשעה שישראל הרסה בתי פלסטינים ובזזה את אדמותיהם ומשאביהן הטבעיים למטרות רווח. בשעה שצמיחת הכלכלה הפלסטינית נמנעת בשל 50 שנות מדיניות נצלנית, תעשייה בשווי מיליונים דולרים רבים משגשגת ומתבססת על הדיכוי השיטתי של האוכלוסייה הפלסטינית", אמר סאליל שאטי, מזכ"ל תנועת אמנסטי אינטרנשיונל.

"לאחר 50 שנה, אין להסתפק רק בגינוי הרחבת ההתנחלויות על ידי ממשלת ישראל. הגיע הזמן שמדינות העולם יפעלו באופן משמעותי בזירה הבינלאומית כדי להפסיק את מימון ההתנחלויות שהן לכשעצמן הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ומהוות פשע מלחמה", הוסיף שאטי.

הארגון מסביר כי מוצרים וסחורות שיוצרו בהתנחלויות הבנויות על אדמה פלסטינית כבושה מיוצאות במאות מיליוני דולרים מדי שנה, למרות העובדה שרוב מוחלט של מדינות העולם גינו באופן רשמי את ההתנחלויות והכריזו עליהן כעל בלתי חוקיות תחת החוק הבינלאומי. במהלך השנים גופים עסקיים ישראליים ובינלאומיים איפשרו את בניית ההתנחלויות ואת הרחבתן.
עשרות אלפי בתים של פלסטינים ורכושם נהרסו על ידי ישראל ומאות אלפי פלסטינים נעקרו מבתיהם; משפחות רבות גורשו מבתיהן או מאדמותיהן כדי לפנות שטחי בנייה להתנחלויות. לפחות מיליון דונם של קרקע פלסטינית נוכסו לצורכיהן הבלעדיים של ההתנחלויות.

אמנסטי - סחר במוצרי התנחלויות פוגע בסיכוי לשלום
אמנסטי - סחר במוצרי התנחלויות פוגע בסיכוי לשלום

אמנסטי קובע כי ישראל אף השתלטה באופן בלתי חוקי על המשאבים הטבעיים של הפלסטינים, כגון מים, אדמה חקלאית, מחצבים ועוד, והסיטה את השימוש במשאבים אלו לרווחי התעשיות שבהתנחלויות, שמייצרות מוצרים חקלאיים, חומרי בניין ומוצרים אחרים, שפעמים רבות מיוצאים לחו"ל. באותה עת, ישראל הטילה מגבלות שרירותיות על הפלסטינים, ששללה מהם את הגישה למקורות מים והשימוש בהם, הגבילה את הפיתוח הכלכלי הפלסטיני ומפירה את הזכויות הכלכליות והחברתיות שלהם.

"אחת הטרגדיות של 50 שנות הפרות בלתי פוסקות של זכויות אדם הקשורות לכיבוש, היא שהעולם התרגל לרמות מזעזעות של דיכוי והשפלה שהפלסטינים חווים ומתמודדים עימם ברמה יום-יומית בשטחים הכבושים", הוסיף מזכ"ל אמנסטי שאטי. "אבל איך מדינות יכולות להוסיף לאפשר את התמיכה הכלכלית במדיניות התנחלויות שהיא באופן אינהרנטי אכזרית, מפלה ופושעת, ומאפשרת למתנחלים לחיות על אדמות גנובות בבתיהם מוקפי  מדשאות ובריכות שחייה, בשעה שמהקהילות הפלסטיניות נשללות כל גישה למים נקיים או לחשמל במידה שתספק את הצרכים הבסיסיים ביותר?".
"זה מזעזע באופן העמוק ביותר שמאז שהכיבוש החל לפני 50 שנה הוחלה חסינות כמעט מוחלטת במשך עשורים על פשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות והפרות זכויות אדם שבוצעו בשטחים הפלסטיניים הכבושים", אמר מזכ"ל אמנסטי שאטי. "העולם נוכח לראות את המחיר הנורא של 50 שנות ההתעלמות מהפרות חמורות של זכויות אדם ושל התפשטות בלתי נלאית של התנחלויות בלתי חוקיות. זו הסיבה שכעת קריטי שמדינות ינקטו צעדים אפקטיביים כדי לעצור ולסיים את ההפרות הללו. יש להתחיל בהטלת איסור סחר בינלאומי על מוצרים מההתנחלויות, להטיל אמברגו נשק מקיף על ישראל ועל קבוצות פלסטיניות חמושות ולשים סוף לחסינות בת עשרות שנים על פשעים, לרבות חקירות אמתיות ומקיפות  של בית הדין הפלילי הבינלאומי. אין לגזור על הפלסטינים לסבול עוד חצי מאה של דיכוי ועוולה."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן