Skip to content

החיים החדשים של ליזי דורון

מפגש טעון בין אם לבתה, דור שני לשואה, עומד במרכז ההצגה החדשה "למה לא באת לפני המלחמה", על-פי רב-המכר האוטוביוגרפי של ליזי דורון מאת יעל חן יחסי בת ואם טעונים, דור שני לשואה, ותל אביב של שנות השישים, עולים בצורה מרגשת בהצגה החדשה "למה לא באת לפני המלחמה". המחזה, הפותח את העונה בתיאטרון באר שבע, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מפגש טעון בין אם לבתה, דור שני לשואה, עומד במרכז ההצגה החדשה "למה לא באת לפני המלחמה", על-פי רב-המכר האוטוביוגרפי של ליזי דורון

מאת יעל חן

סודות מן העבר. "למה לא באת לפני המלחמה"

יחסי בת ואם טעונים, דור שני לשואה, ותל אביב של שנות השישים, עולים בצורה מרגשת בהצגה החדשה "למה לא באת לפני המלחמה". המחזה, הפותח את העונה בתיאטרון באר שבע, מבוסס על ספרה הביוגרפי עטור השבחים בשם זה של הסופרת ליזי דורון. הספר תורגם לעשר שפות וזכה בפרסים בארץ ובעולם.

המחזה מספר את סיפור ילדותה והתבגרותה של אליזבת (ליזי), בת להלנה, ניצולת שואה שמגדלת לבד את בתה בתל אביב של שנות השישים, ועוסק בשתיקת הניצולים מנקודת  מבטם של ילדי הדור השני.

דרך תחנות התבגרותה של אליזבת הצברית בשכונה התל אביבית הקטנה על שלל טיפוסיה, נפרשים היחסים הטעונים בין הבת לבין אמה הלנה. האם נפגשת עם חברותיה "משם", והבת נוכחת בפגישות.

המחזה מביא  את החוויה הישראלית המוכרת של  משפחה ישראלית, דרך התחנות המוכרות של  בית הספר, בת-מצווה, תיכון וצבא. האם הלנה היא עקשנית, חריפת שכל ולשון, מערבת מציאות ודמיון. חברותיה ניצולות השואה, מבקשות להתאקלם בחברה הישראלית ולהתמודד עם זיכרונות וסודות מהעבר. ההצגה רבת-משתתפים, ובתפקידים הראשיים מופיעות שירי גולן ויעל איתן. ביימה: חגית רכבי-ניקוליבסקי.

בואו לדבר על דור שני לשואה גם בפייסבוק

ליזי דורון נולדה בשכונת ביצרון בתל אביב, בת יחידה לזוג הורים ניצולי שואה. אביה נפטר כשהיתה בת שמונה. כשהיתה בת 18 ניתקה עמה אִמה את הקשר משום שליזי עברה לגור בגולן ועבדה בגידול מנגו וברעיית צאן. אחרי מלחמת יום כיפור, שבה שירתה כמש"קית נפגעים, עזבה את הגולן.

החוויה הישראלית. דורון

דורון למדה סוציולוגיה וקרימינולוגיה במסגרת לימודי תואר ראשון באוניברסיטת בר אילן, ובלשנות באוניברסיטת תל אביב. לאחר לימודיה התמקדה בפעילות אקדמית.

את הספר "למה לא באת לפני המלחמה" (1998) החלה לכתוב כחלק מעבודת השורשים של בתה. "לא רציתי לפרסם אותו, הוא היה אישי מדי ולא האמנתי שמישהו ימצא בו עניין". בלחץ של האסיסטנטית שלה יצא הספר לאור – והשאר היסטוריה.

עם צאת הספר, עזבה את האקדמיה ומאז היא מתרכזת בכתיבה ומקיימת מפגשים עם גרמנים בני הדור השני, ומרבה בנסיעות ברחבי גרמניה. ליזי מככבת בימים אלה בסרט דוקומנטרי גרמני, שגם ליווה אותה במהלך החזרות על ההצגה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן