Skip to content

בית המשפט המחוזי שחרר עציר מנהלי קטין תוך ביקורת חריפה על המשטרה

בית המשפט המחוזי בירושלים הורה על שחרורו של קטין, מורחק מנהלי שהפגין מול ביתו של אלוף הפיקוד ללא כל תנאי, תוך שהעביר ביקורת קשה על התנהלות המשטרה, עו"ד דוד הלוי :" מעצר סתמי מיותר ושרירותי - ההחלטה תמרור אזהרה לרשויות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט המחוזי בירושלים הורה אתמול (רביעי) על שחרור ללא כל תנאי של קטין, מורחק מנהלי, אשר נעצר בעת שהפגין יחד עם  3 אחרים בסמוך לביתו של אלוף פיקוד מרכז רוני נומה ברמת גן אשר חתום על צווי ההגבלה המנהליים כנגד הקטין וחבריו. הקטין ששוחרר הנו העצור האחרון מבין ארבעת הצעירים שנעצרו ביום שני סמוך לביתו של אלוף הפיקוד. הארבעה הפגינו מול ביתו של נומה במחאה על צווי איסור יצירת הקשר המנהליים שהוצאו נגדם. סגן נשיא בית המשפט, השופט משה דרורי, מתח ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה כלפי העצור הקטין – על עצם החזקתו במעצר וכן על אמצעי החקירה שננקטו כלפיו בניגוד לחוק הנוער.

צילום ארכיון - אילוסטרציה
צילום ארכיון - אילוסטרציה

שלושה מהצעירים שוחררו – שניים בהחלטת בית משפט והשלישי בהחלטה עצמאית של המשטרה, והאחרון ששוחרר אתמול, בן 16, נותר במעצר לאחר שהובא בפני שופט וסירב להשתחרר בתנאים מגבילים כיוון שהתעקש על חפותו. בשבוע שעבר היה הקטין בין פעילי הימין הקיצוני שנעצרו בדירה בירושלים. רוב הצעירים נעצרו אז בחשד להפרת צווים ושניים בחשד לביצוע פשעי שנאה. עם שחרורו הוגש כנגדו צו מעצר מנהלי חתום בידי אלוף פיקוד המרכז.
בהחלטה מבקר סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים משה דרורי את התנהלות המשטרה באופן חסר תקדים, תוך שהוא קובע כי הקטין לא עבר כל עבירה.

תחילת הפרשה החלה ביום שני האחרון בעת שהקטין נעצר יחד עם שלושה נוספים בשעות הערב בסמוך לביתו של האלוף נומה. השלושה נלקחו לתחנה המשטרה ברמת גן ונחקרו בחשד להפרת הוראה חוקית, טענת המשטרה היתה כי הם הפרו את צווי איסור יצירת הקשר הקימים בעניינם בכך שהפגינו יחד בסמוך לבית האלוף.

למחרת נלקחו האחרים לבתי המשפט בת"א, שם שוחררו ללא כל תנאי לאחר שנקבע כי לא עברו שום עבירה. הקטין נלקח לבימ"ש בירושלים שם הוגשה בעניינו בקשה לעיון חוזר על החלטה קודמת בה שוחרר לפני מספר ימים לאחר שהואשם גם בהפרת צו.

בדיון שהתקיים שלשום (שלישי) בבקשה הוצע לקטין להשתחרר למעצר בית, אך הוא סרב תוך שהוא טוען כי המשטרה ושרות הביטחון רודפים אותו. לאור סירובו להשתחרר בתנאים מגבילים מעצרו הוארך, ועו"ד דוד הלוי אשר מייצג את הקטין מטעם ארגון חוננו הגיש ערר לבימ"ש המחוזי.
השופט משה דרורי מתח ביקורת חריפה מאוד על המשטרה וקבע שהיא הפרה את החוק כמה פעמים בעת חקירתו. "בפני התגלתה תמונה שקשה להאמין שקרתה במדינת ישראל: בגיר וקטין היו במצב זהה שבו נאסר עליהם להיפגש זה עם זה. שניהם היו ליד דירתו של אלוף פיקוד, שניהם נעצרו במשטרת רמת גן, הבגיר שוחרר למחרת היום ללא תנאים ונגד הקטין מנהלת מדינת ישראל מאבק איתנים". " לא מצאתי כל הסבר הגיוני מדוע יש צורך לעצור קטין בשעות הלילה על עבירה ששופטת שלום בתל אביב קבעה שאינה עבירה (ואני מצטרף לקביעה זו)" כתב השופט בהחלטתו.

ועוד: "הפרת עקרון השוויון באה לידי ביטוי בכך שמר שליסל (הבגיר) שוחרר ללא תנאים, ואילו כנגד העורר דורשת המדינה תנאים נוספים", קבע השופט והוסיף: "אמצעי החקירה והמעצר כלפי העורר אינם עומדים בסטנדרט המקובל וסותרים את חוק הנוער. שאלתי את בא כוח המדינה פעם ופעמיים מדוע בשני צווי האלופים לא מוזכר כי העורר שבפני קטין – וגם על כך לא קיבלתי מענה. לא ברור לי האם שני האלופים ידעו בכלל שמדובר בקטין, ולא ברור לי אם היועצים המשפטיים שלהם הזכירו להם את הוראות חוק הנוער הנ"ל", כתה השופט.

השופט דרורי הוסיף: "מעבר לפעולות המעצר, שעל פניהן היו לכאורה שלא כדין, מעבר לחקירה בשעות הלילה, שלכאורה על פני הדברים היתה מנוגדת לחוק, מעבר לאישור הקצין המוסמך (לא ראיתי אישור כזה, אך נאמנים עלי דברי הפרקליט שיש אישור כזה), שגם הוא אינו עומד בתנאי החוק – לא קיבלתי כל הסבר לטענת אביו של העורר כי בשעה 21:00 לערך נמסר לו שבנו במשטרת רמת גן וייצרו אתו קשר תוך עשרים דקות, ומאז במשך מספר שעות לא הצליח ליצור קשר עם משטרת רמת גן". השופט אף המליץ לעורך דינו של הצעיר, דוד הלוי מארגון חוננו, להגיש תלונה למח"ש והורה לשחרר את הקטין לאלתר.

עו"ד דוד הלוי
עו"ד דוד הלוי

עו"ד דוד הלוי אשר ייצג את הקטין מטעם ארגון חוננו מסר: "צר לי על הסבל ועוגמת הנפש שנגרמו למרשי צעיר כבן 16 ללא עבר פלילי שנעצר על לא עוול בכפו במעצר סתמי מיותר ושרירותי . החלטת בית המשפט הנה חלטה נוקבת המדברת בעד עצמה. מדובר בתמרור אזהרה חמור ביותר לרשויות המשטרה והתביעה וטוב יעשו רשויות אלו אם יפיקו הקדם את הלקחים הנדרשים על מנת למנוע הישנות מקרים מסוג זה."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן