Skip to content

החלטת העליון: הורית שוויונית בה האב מפסיק להוות כלי לחליבה כספית

עוגן יוחננוב, פעיל ציבורי לשוויון מגדרי בין הורים גרושים אטו פרודים ויו"ר "עמותת הורים שווים", הגיב היום בסיפוק להחלטת העליון שקבעה יסודות מוצקים לחלוקה שוויונית בנשיאת הנטל הכלכלי בין גבר לאישה שהתגרשו ומחזיקים במשמורת משותפת את ילדיהם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
(אילוסטרציה - מגפון ניוז)
(אילוסטרציה - מגפון ניוז)

החלטת בית המשפט העליון הבוקר (רביעי) אשר לפיה, שני ההורים יחויבו באופן שווה במזונות ילידיהם בגילאי 15-6 הינה בשורה של ממש. אין ספק כי מדובר בפסק דין דרמטי היוצר לראשונה אחריות הורית שווה. עבורנו, האבות בישראל וכמובן עבורנו, בעמותת "הורים שווים". בבסיסה של ההחלטה עומד עקרון השוויוניות בנשיאת הנטל לזוג הורים שדרכיהם נפרדו. מבחינתו  מדובר ביריית הפתיחה אל עבר אחריות הורית משותפת כברירת מחדל מגיל 0. אני מאמין כי אנחנו עוד נגיע לשם.

עוגן יוחננוב
עוגן יוחננוב

הדין אשר היה קיים עד כה וחייב את האב בנשיאה בלעדית במזונות ההכרחיים הביא לצערי לידי ביטוי את דיני המשפחה והנישואין בישראל אשר מאופיינים לא פעם בחוסר שיווניות משוועת. רבים מן החוקים אינם מתחדשים על אף שהעולם התקדם כבר מזמן קדימה. עד כה לא הייתה חשיבה אמתית על ההשלכות של החוקים הארכאיים הקיימים. היום מדובר בניצחון שמייצג עבורי ועבור ההורים סנונית ראשונה במאבק הכולל. החלטה חשובה מעין זו שמה במרכז את טובת הילד ועיקרון השוויון בין המינים ומהווה צוהר ליצירת שוויון מגדרי. ההחלטה מעצימה את מעמדה של האישה בחברה המודרנית ומאפשרת לנשים רבות לפרוץ את תקרת הזכוכית שחייבת הייתה להישבר כבר.

החוק שהיה קיים עד כה- זה המחייב את האב מבלי לשאול אף שאלה על חלוקת המשמורת וזמני השהות – הותיר לא פעם את האב ללא המשאבים הדרושים כדי להבטיח את רווחת הילד ואת טובתו האישית. במהלך השנים בהם ההורה נדרש לשלם סכומים גבוהים בהם לא יכול היה לעמוד, מול אם שלעיתים הרוויחה יותר מהגבר, נוצרה מול עינינו בעיה של ממש אשר לעיתים הייתה מהווה שיקול כבד ערך לשאלה האם להתגרש או להיוותר במצב הקיים. לאמור: היום רע, אך אם נתגרש מצב הגבר יהיה בכי רע. בעיה נוספת ואולי חמורה לא פחות הייתה  יצירת מצב של היעדר אחריות הורית שווה שבסופו של יום פגעה  בילד שלמד מהאווירה והסיפורים סביבה על אי שוויון שהיה צודק כביכול , לפיו – אבא הוא דמות המשלם והמזין כלכלית, ולעומתו ניצבת אם  שהיא, היא הדואגת לו ולצרכיו ואין בלתה. גם מבחינה ערכית, חינוכית ומוסרית, לא כך היה צריך להיות המצב.
לכן, כיום אני מברך על החלטת העליון במוסרו לידינו החלטה מנומקת היטב היוצרת שוויון אמתי בין ההורים והופכת את גידול הילדים למשותף עם אחריות הורית וכלכלית משותפת באמת ולא מציגה לעיתים קרובות את האב רק כלי לחליבת כסף.
סיפורי אבות רבים פורסמו בכלי התקשורת ביממה האחרונה. כולם מספרים על אותו אי שוויון שפגע בהם אנושות וסביר להניח שעוד אלפי אבות יגיעו אל בתי המשפט בחודשים הקרובים ויגישו תביעות להתאמת דמי המזונות. ברם, לצד כל אלו, צ ריך לזכור כי סוגיית המזונות בילדים בגילאים 0-6 נותרה בעינה וחובת המזונות נשארה רובצת על האב בלבד. כולי תקווה שגם פה, נראה שינוי ושוויון לצד ביטול חזקת הגיל הרך  ויצירת אחריות הורית משותפת כברירת מחדל לילדי ישראל.

״הורים שווים״ היא עמותה התנדבותית שהוקמה על ידי קבוצת הורים שנחשפו לצערם לצידה הנוקשה של מערכת החוקים והתקנות בתחום דיני המשפחה בישראל. מטרת העמותה היא לשנות את החקיקה והפסיקה כך שתתבסס על טובת הילד, צדק ועיקרון השוויון בין בני הזוג שנפרדו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן