Skip to content

סמוטריץ: הרפורמים הם קבוצה של פרובוקטורים. כשיעלו לארץ נעשה דיון

לחבר הכנסת אין ספק שהבית היהודי והוא בתוכה בדרך לשלטון. הוא משוכנע כי יהדות ארצות הברית, היא מיעוט רפורמי שלעומתו "אנחנו האורתודוכסים הרוב השולט אין סיבה שנשנה דברים בגללם" סמוטריץ לועג לבחירת יו"ר העבודה אבי גבאי: "זה רק מראה כמה השמאל איבד את זה" ו"הצביעות של יחימוביץ אדירה". ח"כ סמוטריץ - ראיון אישי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"התנאי היחיד של ח"כ בצלאל סמוטריץ' לראיון (ובעיקר של יועץ התקשורת שלו, החרד לתדמיתו) היה שלא נדבר על הקהילה הלהט"בית", פתחה וסיפרה כתבת הארץ רווית הכט בראיון שלה עם חבר הכנסת כיום בן 37, בצלאל סמוטריץ, שנערך בשנה שעברה.
סמוטריץ לא השתנה. כששאלתי גם אני לחוות דעתו בהקשר למחאת הקהילייה הלה"טבית הנוגעת לניסיון שרת המשפטים איילת שקד ושר הרווחה חיים כץ, לסרבל, להאט, להערים קשיים  ולפגוע בהליכי אימוץ ילדים על ידי בני הקהילייה, כמו אז, כך גם עתה, הוא סרב לענות וביקש לעבור לשאלה הבאה.
אין ספק כי סמוטריץ אינו משתדל להישמע ימני מתון. אבל מתחת לדמות החייכנית המשופעת בחיצים מחודדים סמוטריץ הוא אדם מחושב ומסוכן. חבר כנסת שיוגע היטב את נפש בוחריו ומכין את סיעתו, מפלגת תקומה לבחירות הבאות.

סמוטריץ בלשכתו ( צילום מגפון ניוז)
סמוטריץ בלשכתו ( צילום מגפון ניוז)

"סמוטריץ הוא הימין הקיצוני בממשלה. סמוטריץ' הוא המנוע מאחורי ניסיונות החקיקה בדרך ללגיטימציה של ההתנחלויות ועידוד הבנייה בהן (חוק ההסדרה, חוק הנורמות וחוק החטיבה להתיישבות המאציל סמכויות לחטיבה, שהצליח להעביר בניגוד לחוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי). הוא זה שעומד מאחורי הניסיונות לשינוי מערכת המשפט הישראלית באמצעות החלשת בית המשפט ופיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה (עוד לפני הקמת הממשלה כתב סמוטריץ' עם איילת שקד תוכנית לרפורמה בבתי המשפט, והוא שוקד על חוק לביטול עילת הסבירות בעתירה לבג"ץ). הוא אחראי לניסיונות לקצץ בסמכויות שב"כ, או כלשונו, הגברת הפיקוח עליו. זאת לצד חקיקה כלכלית־חברתית, שגם בה הוא פעיל מאוד. "הוא מסובב על האצבע את כל הבית היהודי, את הממשלה ואת הקואליציה", אומרים עליו חברי כנסת. "יושב בוועדות ומאיים על כל העולם". כתבה עליו הכט באותו ראיון.
פגשתי אותו בלשכה על כוס סודה, והתיישבנו לשוחח כשבחדשות דיברו על  איסור כניסת יהודים להר הבית, לאחר שקבוצת ימניים קיצונים פעלו ליצירת פרובוקציות באזור המתוח בלאו הכי ימים ספורים לאחר תקרית הריגת השוטרים בידי 2 מחבלים ישראליים.

אין לו ספק, סיעתו בדרך לשלטון (צילום מדף הפייסבוק של סמוטריץ)
אין לו ספק, סיעתו בדרך לשלטון (צילום מדף הפייסבוק של סמוטריץ)

סמוטריץ חשב כצפוי היפך. מבחינתו  התגובה של המשטרה לאותה פרובוקציה היא למעשה פרס לטרור . למרות שבמפלגת הבית היהודי המכילה בתוכה את תקומה, סיעתו של סמוטריץ, אין אהבה מיוחדת לחבר הכנסת ואמרותיו, ולמרות שלפני זמן לא רב היו שהציעו להראות לו את הדלת החוצה מתוך הבית היהודי, את סמוטריץ הדבר הלא מדאיג. הוא בשלו: כך לדוגמא הוא משוכנע כי הרפורמים הם מספר אפסי של יהודים בעולם שמעוותים את היהדות. הוא גם משוכנע שבבחירות הבאות הוא יקבל יותר מנדטים מבנט "כי הציבור רוצה מפלגה ציונית יהודית אמיתית". יו"ר העבודה אבי גבאי הוא פופוליסט חזירי וח"כ שלי יחימוביץ' "צבועה".

חוק הגיור מעורר סערה בזמן האחרון. החרדים מצד אחד, הרפורמים מצד שני ובנט מנסה להשיג פשרה עם דחייה של שנה איפה אתה?

"ברור שצריך להיות רק גיור ממלכתי במדינת ישראל. הסמכות הפסיקתית היחידה היא בתי הדין של ישראל. אין מצב שכל רב פוסק לעצמו. עזבנו את ימי הגלות שהיה קהילות, יש סמכות רבנית אחת. ברור שיש דברים שעוד יש לשפר. צריך לכל רב עיר את הרשות לגייר על עוד הוא כפוף לבית דין הממלכתי. כמובן שצריך להבדיל את זה מפסיקת בג"צ שהיא מההיבט האזרחי ולא הדתי. וכשנותנים לבתי הדין את הרשות לגייר הדבר מפחית את הכניסה לכל מי ומי לארץ".

ואם אנחנו מדברים על הקהילה הרפורמית מה דעתך לגבי ביטול מתווה הכותל, על ידי נתניהו?

אני שמח על ביטול המתווה. אסור למדינת ישראל לתת לגיטימציה לרפורמיים. וזה לא קשור לקשר בין מדינת ישראל ליהדות התפוצות צריך לאהוב כל יהודי ולחזק את הקשר בלי לתת כל קשר לתפיסה הרפורמית, שהיא עיוות של היהדות, צריך לכבד את מנהג המקום. רוב מוחלט של היהודים בארץ משייכים את עצמם לקהילה האורתודוכסית. הרפורמים מספר אפסי לא מעניין אותם התפילות. הם קבוצה של פרובוקטרים, מי שהכניס את העניין הזה לקשר שלנו ליהדות התפוצות עשה נזק. אנחנו הרוב. שהם יעלו לפה לארץ נעשה דיון. הם פחות משלושת אלפים איש כמו שאני לא אתן לחבדנקים כותל כך גם לא לפרובקטרים. האנשים האלה מנסים לקחת את יחסינו עם יהדות  העולם כמנוף.

סגן השר בן דהן ע"פ הדיווחים בתקשורת הציע להפריד את תקומה שאתה חבר שלה מהמפלגה הגדולה הבית היהודי, והציע שכל חברי תקומה יתמודדו בבחירות, ורק אורי אריאל ישוריין מה עמדתך?

זה קשקוש של התקשורת פייק ניוז. האיחוד הלאומי זה מפלגה של דרך וחזון .בנט מדבר על אוטונומיה אנחנו נגד. רק ארץ ישראל השלמה. לא הסכמנו על כל מני דברים אבל אני חושב שהאחדות הזו טובה לשתינו. ועדיין אנחנו שתי סיעות במפלגה אחת אבל לחתונה צריך שתיים, ותחושתי שבנט לא רוצה אותנו, הוא לא רוצה מפלגה דתית, הוא רוצה להיות ראש ממשלה, והוא מבין שהוא לא יוכל להיות ראש ממשלה ממפלגה דתית.  הוא רוצה מפלגה ימנית כללית ואם ירצה מפלגה ימנית כללית נצא, נפרד. אני גדלתי על כך שאי אפשר להפריד בין דתי ללאומי.

נלחם על עמונה והפסיד, אך הרוויח קולות בוחרים
נלחם על עמונה והפסיד, אך הרוויח קולות בוחרים

בנט מתנער מכם מאז הבחירות וכל השותפות הזו בנתיים נראית מחוסר בררה שלו  זה מה שדמיינת שתגיע לפוליטיקה, למפלגה שמתנערת ממך?

התוכניות הפוליטיות כפי שאני מבין אותם כרגע זה ללכת למפלגה לא דתית וכנראה הדרכים הפוליטיות שלנו תיפרדנה. בנט שולט במערכת וכנראה שהוא רוצה להיפרד אני יישאר לערכים והאידיאולוגיה שלי

אתה חושב שתעברו את אחוז החסימה אם תתפלגו?

בוודאי אם הוא יחליט להתפלג כנראה אני יקבל יותר מנדטים ממנו כי הציבור רוצה מפלגה ציונית דתית

ולגבי חקירות נתניהו איך אתה חושב שזה יגמר?

כל העניין הזה עצוב יש פה ניסיון של התקשורת לעשות פוטש ולנסות לסלק שלטון נבחר אני מכיר את זה מהתקשורת כמו כולם ואני לא מאמין שזה קשור אליו נתניהו לא מושחת ולא טיפש ולא יפקיר את בטחון ישראל

שלחת פרחים לאבי גבאי?

לא אבל אני חושב שאם אדם כזה נבחר לעמוד בראש "העבודה", זה מלמד שהשמאל מצטמק לממדים מיניאטוריים. אז גבאי הפך להיות פופוליסט. הוא לא  שמאל מדיני, ולא כלכלי.  להזכיר לך הוא הצביע ליכוד, והוא שמאל כלכלי כמו שאני צנצנת. תראה כמה צבועה שלי יחימוביץ היא הרי כל השנים יצאה נגד כל האנשים שהיו בשירות המדינה וניצלו את הקשרים שלהם לשוק הפרטי הוא היה ראש אגף תקציבים באוצר עבר לבזק בלי צינון בלי כלום עשה כסף הוא סוציאליסט זה הקשר הכי חזירי.

 

 

 

1 Comment

  1. גורן
    22 ביולי 2017 @ 9:08

    פעם הוזמנתי לחתונה רפורמית זה היה בארצות הברית הרב וכומר השיאו את בני הזוג בקיצור הרפורמי זה ללכת בלי ולהרגיש עם לא בשר ולא חלב

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן