Skip to content

חגיגת קיץ יפנית בחיפה

מופע אייקידו מהפנט, מחול יפני, קעקועי גוף, קליגרפיה, היאבקות יפנית, ואיקבנה -שזירת פרחים יפנית - משכו קהל נלהב למוזאון טיקוטין לאמנות יפנית בחיפה. סיגל גליל מבקרת התרבות והאמנות, וחוקרת תרבות יפן עלתה לרגל להפנינג הסגידה לארץ השמש העולה יחד עם נכדתה, ומביאה רשמים מצולמים מן האירוע

מאות אוהבי יפן, ילדים, אבות ואמהות, סבתות ונכדות נהרו ליום יפן שערך מוזאון טיקוטין בחיפה. זה היה הפנינג קיץ, ובו פעילויות וסדנאות חווייה לאמנויות שונות מתרבות יפן. האירוע שנערך בשיתוף שגרירות יפן בישראל, אפשר למשתתפים טעימה מהנה ביותר למה שכבר השתרש בתודעה המערבית כ-Cool Japan . הכוח השקט של יפן, שחודר לאט לאט לתרבויות המערב וכובש את ליבם של צעירים ובוגרים כאחד.

הסמוראים הצעירים - אח ואחות עם בנדנת קומיהימו שעשו בסדנת שזירת חבלים. צילום: סיגל גליל

 

אחת הסדנאות המפתיעות שגילינו היתה סדנת האייקידו של האמן זאב ארליך שהגיע מרחובות עם קבוצת המתאמנים בדוג'ו שלו, והפליא במופע מהפנט, וגם מתוק. וגם משעשע לפעמים, וגם קצת מותח ואפילו מאוד מפחיד בתרגילים עם החרבות האמיתיות שבהם התאמן זאב עם החרב הקטנה על קאזוקי, בנו יחידו. הלב שלי החסיר פעימה, גם בתרגילים שבהם נשלפה חרב סמוראים אמיתית והרטיטה את האוויר בתנועתה החדה.  האולם היה מלא והקהל היה קשוב להסברים, להדגמות, ולפילוסופיית החיים של אמנות הלחימה היפנית הזאת. נטע נכדתי (היפנופילית בת ה-16 ) ואני מצאנו את עצמנו אומרות אחת לשניה: אם הם היו בנתניה, הייתי הולכת ללמוד אצלם. ואני אמרתי לה: אם הם היו בירושלים, אז הייתי מתחילה ללמוד אייקידו.

המן האייקידו מאסטר זאב ארליך בהדגמה מהפנטת ביום יפן במוזאון טיקוטין בחיפה. צילומים: איילת קורן

במופע היפהפה והמדיטטיבי הזה השתתפו קשת מגוונת של גילאים, גם כאלה מאסטרים שמתאמנים מעל 20 שנה, גם צעירים, וגם בנות שהפליאו עשות.

אמני האייקידו מדגימים אמנות לחימה יפנית . צילומים:איילת קורן
חצר בית קיש מאחורי המוזאון שקקה הורים וילדים שבאו להתנסות בחוויות יפניות. בפינה הראשונה עמלו עודד סורוקה ועוד אמנית על קעקועים על גוף הילדים. בפינה אחרת התאבקו סומואים כמו נינג'ות אמיתיים, או לפחות כמו צבי הנינג'ה. 
צבי הנינג'ה הישראלים בהתאבקות סומו משעשעת. צילום איילת קורן
קעקוע יפני על היד. צילום: סיגל גליל
דבר אלי בפרחים- סדנת איקבנה, שזירת פרחים יפנית. צילום: איילת קורן

 

 

 

בין הסדנאות המרתקות היתה גם איקבנה, אמנות שזירת פרחים יפנית שהדריכה מאיו זאדוף.

מאיו זאדוף - שוזרת הפרחים היפנית. צילום: איילת קורן

עוד נהנו הילדים מסדנאות לבישת קימונו לילדים שרצו להיות יפני ליום אחד.

הילדות שרצו להיות נוריקו סאן ליום אחד בסדנת לבישת קימונו. צילומים איילת קורן

 

 

בתוך בניין קיש היו סדנאות כתיבת קליגרפיה עם האמן היפני קזואו אישיי, וסדנת הדפס יפני

אמן הקליגרפיה היפני קזואו אישיי בסדנת קליגרפיה למבוגרים ביום יפן. צילום: איילת קורן

סיפורי עם יפניים

בין המופעים היו גם סיפורי עם יפניים מומחזים. כמו חתונת השועלים… ועוד אגדות יפניות שהגיעו מארץ השמש העולה ונחתו הישר על הר הכרמל בחיפה. צילומים: אילת קורן

מספרת סיפורים יפניים: צילום איילת קורן
אגדה יפנית - צילום: איילת קורן

להיכנס לאגדת עם יפנית… צילום: אילת קורן                               

בשוטטות בין אינספור הסדנאות, לאכזבתנו החמצנו את להקת המחול היפנית נאנאקה. אבל הצלחנו לראות אותן לאחר ההופעה כשהן מתרגעות בקפיטריה ליד האולם במוזאון טיקוטין. וגם זה משהו.

חברות להקת המחול נאנאקה השקט שאחר הסערה. צילום: סיגל גליל

אולי נצליח לצפות בהן בפעולה ביום יפן הבא…

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן