Skip to content

למה ברלין? – עיר שנבנתה מחדש

אם כן, ברלין בעצם נבנתה מחדש, אבל בניגוד למקומות רבים אחרים בעולם הרבה מחשבה הושקעה בבניתה מחדש. בין אם מיד אחרי המלחמה והן אחרי נפילת החומה, תקופה שחייבה אינטגרציה של חצי עיר נחשלת בתוך עיר מודרנית.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כמו כל אדם, שביקר בערים רבות באירופה, ברלין היוותה הפתעה מוחלטת עבורי. האמת היא שלא היתה לכך  סיבה אמיתית אחרי הכל אני מכיר את ההסטוריה. ברלין, נחרבה כמעט לחלוטין כתוצאה מהפצצות מסיביות במלחמת העולם השניה, כך שכל מה שמוכר לנו מערי אירופה השונות פשוט לא קיים יותר. הארכיטקטורה בברלין היא מודרנית כשפה ושם עדיין נוכל לראות מבנה ישן, ששוקם עד היסוד, אבל רבים מהללו פשוט אי אפשר היה לשקם.

בניה מודרנית והרבה השתקפויות מעניינות - צילום: עמית מנדלזון

ההרס היה כל כך מוחלט שגם הפארקים המדהימים בכל פינה שחלקם מזכיר יערות עד סבוכים, גם הם בעצם בני לא יותר מ- 50 או – 60 שנה. וכל העצים בעצם ננטעו מחדש. די מדהים כשמטיילים בינהם. כמובן שמזג האוויר מסייע, אחרי הכל, כל מקום שהוא ירוק בצורה יוצאת דופן מזג האוויר בו גשום ואפרורי רוב השנה.

ממשיכים לבנות - צילום: עמית מנדלזון

אם כן, ברלין בעצם נבנתה מחדש, אבל בניגוד למקומות רבים אחרים בעולם הרבה מחשבה הושקעה בבניתה מחדש. מיד אחרי המלחמה כמו גם אחרי נפילת החומה, תקופה שחייבה אינטגרציה של חצי עיר נחשלת בתוך עיר מודרנית. התוצאה היא שדרות רחבות ידיים, אך עדיין התחשבות יוצאת מהכלל בהולכי רגל וברוכבי אופניים. עשרות פרקים רחבי ידיים לבילוי משפחתי, מתקני ספורט פתוחים לילדים ומבוגרים בכל שעות היום והלילה. וכמובן תחבורה ציבורית הולמת הכוללת רשת אוטובוסים עניפה, רכבת תחתית ורכבת עילית.

ישן בין חדשים - צילום: עמית מנדלזון

מדי פעם תוכלו להיתקל במבנה שעבר שיקום מבט נוסף ילמד אתכם שבעצם הוא נבנה מחדש הנה דוגמא גשר אוברבאום כיצד נראה בשנת 1928 וכיצד הוא נראה היום בשנת 2017.

גשר אוברבאום - צולם בשנת 1928
גשר אוברבאום - צולם בשנת 2017 (עמית מנדלזון)

ואם חשבתם שלבנות עיר מחדש אחרי שנמחקה זה בעיה הרי שברלין היא סיפור אפילו יותר מסובך. העיר רובצת על ביצה אחת גדולה וכל פרוייקט בניה בה הופך להיות מורכב יותר ויקר בשל צורך בביסוס מיוחד ושאיבת מים ללא הפסקה. מלחמת העולם השניה השאירה את אדמת ברלין זרועה בפצצות חיות שמעולם לא התפוצצו. וכל חפירה לצורך כל מטרה שהיא מחייבת בבדיקות מומחים בטרם תחל.

ישן מול חדש - צילום: עמית מנדלזון

רוב ככרות העיר נהרסו עד עפר במלחמה ומעט מאוד פינות חמד עתיקות נשארו בה. אבל את הללו כמו הפוטסדמר פלאץ שיקמו והפכו לפינות חמד. כמי שהעיר עניינה אותו בין היתר בגלל שסבי יסבתי מוצאם מברלין, ניסיתי לעקוב אחרי מבנים ומקומות שראיתי בתמונות שהם השאירו אחריהם. ללא הועיל, הכל חדש הכל שונה.

אדום - צילום: עמית מנדלזון

הארכיטקטורה עצמה מגוונת ומוכיחה שבעצם הכל אפשרי אם רק לוקחים בחשבון את כל האלמנטים מסביב למבנה, הפרופורציות בין הרחובות למבנים לא מגמדות את הרחוב ולא מסתירות את המבנים. השימוש בזכוכית יוצר קומבינציות של השתקפויות יוצאות מהכלל, שלעיתים קרובות ניתן לראות בברור שזו היתה כוונת האדריכל.

הכל אפשרי הכל מתאים - צילום: עמית מנדלזון

השימוש הרב בזכוכית איננו למטרות דקורטיביות בלבד אלא בעיקר כדי לנצל עד המקסימום את אור השמש שאיננו מצוי בשפע כל השנה בצפון אירופה. לעיתים קרובות נעשה שימוש באלמנטים מיוחדים לציפוי מבנים חסרי זהות או ייחוד. הביצוע מעולה והתוצאה מדהימה.

דקורציה אלטרנטיבית - צילום: עמית מנדלזון

גם ציורי קיר משמשים לייפוי מבנים פשוטים למראה, לעיתים מדובר בתבליטים על קירות שניתן לראות שנוספו בשלב מאוחר יותר ולאו דווקא כחלק  מתהליך הבניה.

מבנה מגורים - צילום: עמית מנדלזון

ברלין היא מוזיאון לארכיטקטורה מודרנית כל מה שעליכם לעשות הוא להצטייד בבקבוק מים ומטריה, בקיץ מזג האוויר יכול להשתנות קיצונית, הטמפרטורות יכולות לצנוח ב- 10 מעלות וארובות השמיים יכולות כך סתם להיפתח ולא להיסגר 24 שעות.

מרפסת מעניינת - צילום: עמית מנדלזון

צילמתי בברלין מאות תמונות של מבנים חדשים וישנים ואין ביכולתי למלא את הכתבה בכולן, אינני משוכנע שהתמונות המופיעות בכתבה מייצגות מספיק את מה שראו עיני… אין ברירה, תצטרכו לבקר בה כדי להבין על מה אני מדבר.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן