Skip to content

אלדד ונפתלי שוחררו ללא תנאי

מני נפתלי ועו"ד אלדד יניב שנעצרו אמש על ידי משטרת ישראל בטענה כי היו בדרכם להפרת סדר ציבורי וסירבו להשתחרר ממעצרם בתנאים מגבילים של הרחקה מפתח תקווה וערבות כספית, שוחררו הבוקר בהמלצת בית המשפט בתנאי אחד - לא לקרא להפגנה לא חוקית בחמשת הימים הבאים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מני נפתלי, אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, ועו"ד אלדד יניב איש המחנה הציוני  שנעצרו אתמול (מוצאי שבת) בדרכם להפגין מול בית היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שוחררו לפני זמן קצר בבית משפט השלום בפתח תקווה בתנאי אחד: לא לקרא להפגנה לא חוקית בחמשת הימים הקרובים. עו"ד דניאל חקלאי, פרקליטו של נפתלי סיכם: המשטרה חזרה בה מכל תנאי הסכימה להצעת השופטת אדנקו סבחאת בפניה הובאו הבוקר לדיון, לשחרורם בתנאי זה בלבד.

סיכומי הפרקליטים לאחר החלטת השחרור

שוחררו ללא תנאי (צילום: רפי מיכאלי מגפון ניוז)
שוחררו ללא תנאי (צילום: רפי מיכאלי מגפון ניוז)
מופתעים מכמות התקשורת (צילום: רפי מיכאלי מגפון ניוז)
מופתעים מכמות התקשורת (צילום: רפי מיכאלי מגפון ניוז

מדוברות המשטרה נמסר כי "בהמשך להבאתם לשחרור בתנאים מגבילים של אלדד יניב ומני נפתלי בבימ"ש השלום בפ"ת, הוחלט בהסכמת הצדדים לקבל את הצעת בית המשפט ולהורות על שחרורם של השניים תוך שהם מתחייבים לא לשדל ולא לקרוא להגיע להפגנה בלתי חוקית באמצעות הרשת החברתית ו/או בכל דרך אחרת, כמצופה מכל אזרח, וזאת עד ליום א' 28/8/17".

החלטת השופטת
החלטת השופטת

הבוקר טענה המשטרה כי השנים " סיכנו את ביטחון הציבור, לאחר שלאחר שפרסמו ברשתות החברתיות קריאות להגיע להפגנה בפ"ת, למרות שההפגנה לא אושרה על ידי המשטרה". נפתלי שחייך עם כניסתו לאולם המשפט אמר כי "היה גן עדן במעצר".  השנים הוכנסו לאולם ללא אזיקים לידיהם כמקובל באולמות מעצר והתקבלו בקריאות מהקהל הרב שגדש את האולם: "יש פה גיבורי ישראל, גיבורים, גיבורים". במשטרה טענו כי השניים שידלו להפרת סדר, וכי קיים נוהל קבוע המחייב עצירה של הפרת סדר או הפגנה בלתי חוקית כאשר מתקבל עליה מידע מראש.

עו"ד לוליק עם בקשת המשטרה לשחרור בתנאים מגבילים (צילום: רפי מיכאלי מגפון ניוז)
עו"ד לוליק עם בקשת המשטרה לשחרור בתנאים מגבילים (צילום: רפי מיכאלי מגפון ניוז)

בתגובה לבג"ץ בנוגע לעתירה שהוגשה כנגדה בידי חבר מועצת עיריית פתח תקווה הסבירה המשטרה כי ההפגנות מסכנות את ביטחון הציבור ואינן יכולות להימשך במתכונתן הנוכחית בשל גודלן ומערכות ההגברה שנעשה בהן שימוש, ובשל הפגנות הנגד של הליכוד. במשטרה טענו כי המפגינים סירבו למתווה חלופי של הפגנה מפוצלת בפארק פתח תקווה.

במהלך הדיון אמר נציג המשטרה פקד אלכס וייסברד, כי לדעת המשטרה: "אנו סבורים שאין לקיים הפגנות ללא תיאום וללא רישיון".  הוא הסביר כי "ביום שני, מיד לאחר שנפגשנו עם נציגי המפגינים ולא הגענו להסכמה, יצא גילוי דעת ברשתות החברתיות של התנועה לאיכות השלטון ושל עורך דינו של נפתלי שבו נאמר שהפגנה ללא רישיון היא אסורה. המשיבים פרסמו פרסומים רבים הקוראים לאנשים להגיע ולהפגין על אף הודעת המשטרה".

יו"ר הקואליציה דוד ביטן שהגיע אמש להפגנת הנגד הליכודית שארגן כנגד המוחים הצדיק את המשטרה ואמר כי "העיכוב המוצדק של ראשי הפגנות השמאל". ביטן: "הגיע הזמן שהאנרכיסטים יבינו כי לא יוכלו לכפות את דעתם באלימות וכי הניסיון הפסול ללחוץ על היועמ"ש תוך גרימת סבל רב לתושבים הוא לא מוסרי ולא חוקי". כמו כן, הוא מסר: "החלטנו לכבד את הוראות המשטרה ולא להגיע למקום, אני שמח שהמהלך שיזמנו הביא לקץ ההפגנות בכיכר גורן".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ הגיב למעצר השניים בציניות ואמר: "אלה שמחאו כפים ב 2005 כשהמשטרה עצרה אוטובוסים של מתנגדי ההתנתקות בדרך לכפר מימון ובוכים היום כשהמשטרה עשתה גוש קטיף לאלדד יניב".

לפני תחילת הדיון אמר פרקליטו של מני נפתלי, עו"ד דניאל חקלאי: "אנחנו טוענים שמדובר בפגיעה חמורה ביותר בעקרונות יסוד של המשטר ה דמוקרטי וגם בזכויות יסוד של הלקוחות שלנו, בעצם בזכויות יסוד של כל אזרחי מדינת ישראל. לא יכול להיות שכאשר אדם מפרסם פוסט בפייסבוק, כלומר מתבטא, ממש את זכות היסוד שלו לחופש הביטוי, הוא מוצא את עצמו במעצר לילה שלם רק כיוון שהתבטא בביטוי פוליטי.  אנחנו מדגישים – מדובר בהפגנות שצריכות להתקיים, לשיטתנו הפרשנות המשפטית של המשטרה לחוק היא לקויה ושגויה ויש מקום שההפגנות הללו יתקיימו, נכון שצריך לציית להוראות של משטרת ישראל, אבל, גם מני, גם אלדד, לא קראו להימנע מציות למשטרת ישראל, הם קראו לאנשים להגיע, עובדה שאנשים מגיעים למחסום, כמובן הם לא יתעמתו עם המשטרה, אנחנו נדגיש שוב ושוב, שני אנשים נורמטיביים, הגונים, עו"ד ופעיל פוליטי, בילו לילה שלם במעצר במדינת ישראל, מדינה שמתיימרת להיות מדינה דמוקרטית, אך ורק בגלל פוסט בפייסבוק. לא היה שום מקום לעצור אותם, שום מקום לעכב אותם, לכל היותר היה ניתן פשוט למנוע מהם להגיע למקום כפי שמנעו משאר האנשים, שאר המפגינים וזה הכל. עצם העיקוב, עצם המעצר הם מבחינת השתקה של חופש הביטוי, השתקה של מחאה פוליטית חשובה, אנחנו מזכירים – המחאה הזו היא בשם כל אזרחי מדינת ישראל, מחאה למען משטר דמוקרטי, למען שלטון החוק, למען עקרון השוויון בפני החוק ולמען מלחמה בביעור בנגע השחיתות שפוגע בו"

פרקליטו של אלדד יניב עו"ד לוליק אסל אמר:  "מעצר של אלדד יניב וכמובן מני נפתלי נעשה מן הסתם כדי לפגוע במחאה כמחאה ציבורית לגיטימית, שקטה, מצייתת חוק ושאיננה בניגוד לחוק, הדבר הזה בהחלט נהוג, אבל לא במשטרים דמוקרטים ולא במשטרים מהסוג שמדינת ישראל רוצה להיות חלק מהם".
– מה לגבי טענת המשטרה שהם נעצרו בגין פוסטים שקראו להפגנה בפייסבוק?
"יש אין סוף פוסטים בפייסבוק של אין סוף אנשים שאף אחד מהם לא נעכב, לא נעצר, לא צלצלו אליו. ריבון העולמים, למה היה צריך לעשות להם מארבים?, לחכות להם שם?, יכלו להרים טלפון ולבקש מהם להגיע, שיכלו לפנות אליהם להגיע. למה דווקא ביום ההפגנה עשו מחסומים ועברו אדם, אדם עד שמצאו את שני האנשים האלה ולקחו אותם בדרך. המשטרה מבקשת לשחרר אותם בתנאים מגבילים שאלדד יניב וגם מני נפתלי. אותם תנאי שחרור שהציעו אתמול בערב ובעיקר הרחקה למשך 10 ימים מפתח תקווה, דבר שלא יעלה על הדעת".

מתקשה להבין את מנדלבליט - היועה"מ לשעבר מיכאל בן יאיר (צילום מדף הפייסבוק)
מתקשה להבין את מנדלבליט - היועה"מ לשעבר מיכאל בן יאיר (צילום מדף הפייסבוק)

מוקדם יותר פרסם מיכאל בן יאיר, יועצה המשפטי של הממשלה לשעבר (1993 – 97) פוסט בדף הפייסבוק שלו בו תקף בחריפות את היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט : "מטעמים מובנים, התלבטתי מאוד, האם לכתוב משהו על מה שארע בפתח תקווה הערב. לבסוף, החלטתי בחיוב.
אני מתקשה להבין מדוע הפגנה אסורה ליד ביתו של היועץ המשפטי לממשלה. איני מעלה בדעתי, שהיועמ"ש התלונן על כך במשטרת ישראל. שהרי, הוא חייב לדעת, אולי יותר מכל נושא משרה אחר, שאל לו לבקש את הגנת המשטרה מפני הציבור, שכן אחד מתפקידיו של היועמ"ש הוא להגן על אינטרס הציבור.הפגנה היא אחד הביטויים המובהקים לחופש ההבעה, כלומר – לחופש הביטוי, במשטר דמוקרטי. על היועמ"ש מוטלת חובה להגן על חופש הביטוי, גם אם הדבר עלול להיות בלתי נעים. בשעה שהיה וויכוח ציבורי על חפירות הצלה ארכיאולוגיות, התקיימו הפגנות חרדים מול ביתו הפרטי של היועמ"ש ומול משרדו. היועמ"ש הכיל הפגנות אלו, והן לא הרתיעו אותו לתת חוות דעת בנושא החפירות. היה מקרה נוסף, בו הפגינו משפחות של שני חללי צה"ל, מתאונת אימונים, באולם הכניסה (הלובי) של משרד המשפטים. לא זו בלבד שהם לא סולקו מן המקום, אלא דאגו להם למקום לינה בבית מלון, על חשבון משרד המשפטים, ואף אורגנה להם פגישה עם ראש הממשלה דאז, שהתקיימה לבקשתם.
היועמ"ש אינו שייך לרשות השופטת. הוא חלק בלתי נפרד מהרשות המבצעת, והוא נתון לביקורת ציבורית ושיפוטית ככל נושא משרה אחר של רשות זו. עליו להכיל הפגנות, כי הן מבטאות את רחשי הציבור כלפי הרשות המבצעת. מה שארע הערב אינו מתקבל על הדעת. היועמ"ש הוא ראש וראשון לאוכפי החוק. אל לו להסתייע, ולו בשתיקה, מפועלה של אחת מרשויות האכיפה – משטרת ישראל – נגד חופש ההפגנה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן