Skip to content

עיריית ירושלים תמסור פרטי העסקת שרה נתניהו כפסיכולוגית חינוכית בעירייה

בית המשפט המחוזי בירושלים החליט כי העירייה תמסור לבן כספית פרטים חלקיים אודות העסקתה. כמו כן תשלם העירייה לכספית הוצאות משפט בסכום של 7,500 שקל. נתניהו עצמה טענה כי "ישנה יריבות אישית ושנאה יוקדת" עם כספית, שמגיעה לכדי רדיפה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עיריית ירושלים תאלץ להעביר לעיתונאי מעריב, בן כספית, מידע אודות העסקתה של שרה נתניהו, אשת ראש הממשלה, כפסיכולוגית. כך קבע היום (ראשון) בית המשפט המחוזי בעיר. שופט בית המשפט המחוזי, ארנון גראל, קיבל באופן חלקית את עתירתו של כספית וקבע כי העירייה תמסור לו את מועד תחילת העסקתה של נתניהו, את הגדרת היקף משרתה בשנה האחרונה, מספר שעות עבודתה בחודש ומידע על הפסקות בתקופת העסקתה שנמשכו מעל 30 יום בשנה האחרונה. כמו כן תשלם העירייה לכספית הוצאות משפט בסכום של 7,500 שקל.

בחודש פברואר השנה הגיש העיתונאי כספית את העתירה המנהלית ובה ביקש לקבל מעיריית ירושלים פרטים אודות העסקת אשת ראש הממשלה כפסיכולוגית חינוכית בעירייה. כספית נימק את הבקשה נבכך שקיים עניין ציבורי רב במידע, בשל מסוגלותה של נתניהו למלא את תפקידה בעירייה במקביל למחויבויותיה כאשת ראש הממשלה; היותה עובדת ציבור המתוגמלת מקופת משלם המסים ומדאגה לטובת המוסדות החינוכיים והלומדים בהם, ש"היה מצופה שהשירותים המוענקים להם יוענקו באמצעות איש צוות מתאים. שמרצו וזמנו מוקדשים לתפקיד זה ולא לעניינים אחרים", לשון העתירה.

 כספית הגיש את העתירה באמצעות עו"ד אלעד מן, לאחר שבקשותיו על פי חוק חופש המידע נדחו. בין היתר, ביקש כספית מידע על מועד תחילת העסקתה של נתניהו, תחומי האחריות שלה, מי האחראי עליה, באילו מוסדות חינוכיים היא עובדת וכמה שעות היא עובדת. לא הוגשו שאלות בנוגע לשכרה של רעיית ראש הממשלה. העיתונאי נימק בין השאר את הפרטים המבוקשים היות ו"קיים עניין ציבורי רב במידע, בשל מסוגלותה למלא את תפקידה בעירייה במקביל למחויבויותיה כאשת ראש הממשלה; היותה עובדת ציבור המתוגמלת מקופת משלם המסים ומדאגה לטובת המוסדות החינוכיים והלומדים בהם, ש"היה מצופה שהשירותים המוענקים להם יוענקו באמצעות איש צוות מתאים.. שמרצו וזמנו מוקדשים לתפקיד זה ולא לעניינים אחרים", לשון העתירה. בבק שה נכתב כי "בירור הספק האם המשיבה כשירה ומסוגלת למלא תפקיד של פסיכולוגית, נוכח פרסומים נוספים באשר לכשירותה לעמוד לדין, בקשר לחשדות הנבחנים נגדה".

בקשתו של כספית נדחתה על ידי עו"ד אלי מלכא, יועצה המשפטי של עיריית ירושלים שטען כי הפרסום של הפרטים המבוקשים יפגע בפרטיותה של נתניהו וכי היא איננה עובדת ציבור שחייבת בדין וחשבון מכורח חוק חופש המידע, שכן אין היא עובדת בכירה, אלא עובדת זוטרה. עוד טען עו"ד מלכא, כי לא ניתן יהיה למסור את שמות המוסדות שבהם עבדה שכן מעצם היותה אישיות מאובטחת, יהווה הדבר איום לפגיעה בשלומה ובביטחונה האישי.

תוך כך דחה השופט את דרישותיו של העיתונאי בכל הנוגע לקבלת מידע אודות תחומי האחריות של נתניהו במסגרת תפקידה, זהות האחראי עליה, זהות המוסדות החינוכיים להם היא נותנת שירותים וכן תלונות ופניות בקשר לתפקודה והאופן שבו טופלה ונבדקה. "לאחר ששקלתי את טענות הצדדים הגעתי לכלל מסקנה כי יש לקבל את העתירה באופן חלקי, במובן זה שהעירייה והממונה יחויבו במסירת חלק מהמידע המבוקש", כתב השופט בהחלטתו.

זאת ועוד: "אין להתעלם מכך שאין מדובר בעובדת 'רגילה', הדומה לאלפי העובדים האחרים בעירייה, אלא למי שהיא לצד עבודתה גם דמות ציבורית מוכרת", נימק השופט. "אכן, אין בכך שאדם הוא בן או בת זוג של מי שממלא תפקיד ציבורי בכיר, ראש ממשלה, שר או נושא משרה, בכיר אחר, כדי להצדיק את הפגיעה בפרטיותו, אך בעניינה של המשיבה הדברים שונים, ונקודת האיזון מצויה במקום המחייב מסירת מידע חלקי".

השופט נימק בהחלטתו את העובדה שנתניהו חושפת בפני הציבור בראיונות ובפרסומים בדף הפייסבוק, את עובדת עבודתה כפסיכולוגית חינוכית, לצד תפקידה הציבורי כרעיית ראש הממשלה. "במצב דברים זה, שבו נעשה שימוש פומבי מצד המשיבה ומצד ראש הממשלה בעיסוקה המקצועי, הרי שקמה ההצדקה, הנובעת מהעניין הציבורי שהמשיבה וראש הממשלה מעוררים, למסירת מידע גם אם הדבר גורם לפגיעה בפרטיות", כתב השופט.

את המידע שהשופט אישר לעירייה שלא לחשוף בפני כספית  הוא נימק כי פרסום שעות העבודה, ימי העבודה שלה ובאילו בתי הספר מבוצעת עבודתה, תאפשר מעקב אחר תנועות אשת ראש הממשלה והמאבטחים הנלווים אליה.

בתגובתה לעתירה טענה נתניהו כי היא נובעת מיריבות אישית. בתגובה, שהוגשה לבית המשפט באמצעות בא כוחה, עורך הדין יוסי כהן, נכתב כי כספית "הכמין מעיני בית המשפט הנכבד את היריבות האישית בינו לבינה ואת הנימוקים האמיתיים להגשת העתירה". נתניהו עצמה טענה כי "ישנה יריבות אישית ושנאה יוקדת" עם כספית, שמגיעה לדבריה לכדי רדיפה.

מקורבים לזוג נתניהו מסרו: "אנו מברכים על כך שבית המשפט שם גבול למסע הצייד והרדיפה שמנהל בן כספית נגד הגברת נתניהו מזה עשרים שנה על מנת לפגוע בראש הממשלה ובמשפחתו בכל האמצעים. בפסק הדין דחה בית המשפט הנכבד את רוב רובן של בקשות הסרק הקנטרניות והטורדניות של כספית. מתברר שגם לרעיית ראש הממשלה יש זכות לפרטיות בעבודתה המקצועית כפסיכולוגית ילדים חינוכית. אגב, הגורמים המקצועיים בעיריית ירושלים, בה היא עובדת, הגיבו לעתירה באומרם כי ״אין תלונות כלשהן לגבי תפקודה של הגברת נתניהו. להיפך״.
"לא בכדי אפילו אביו של בן כספית, יצחק, כתב בעבר לראש הממשלה: "השכל הישר פשוט לא קונה תיאוריה שפסיכולוגית מיומנת ואשת ראש הממשלה תנהג לפי תיאורי ההשמצה הרכילותית הרודפת אחריה בהתמדה. בשיחה עמוקה שניהלתי איתה אני זוכר שהתרשמתי עמוקות מאישיותה החמה והאנושית״, מסרו המקורבים וצינו כי "כמובן שכספית 'שכח' לציין בעתירתו שרעיית ראש הממשלה תובעת אותו בגין הוצאת לשון הרע, לאחר שפרסם שקרים לפיהם כביכול היא פיטרה את הגנן הקשיש במעון ראש הממשלה. הגנן המנוח מנשה קוזוקין ז"ל הספיק להעיד לפני פטירתו שלא היו דברים מעולם, שהגברת נתניהו מעולם לא פיטרה אותו והוא המשיך לעבוד במעון כרגיל. הליך זה יוכרע בחודשים הקרובים",

 מקורבי ראש הממשלה ציינו כי "ב-29 ביולי 2010 כתב אביו של בן כספית, יצחק כספית לראש הממשלה נתניהו עוד על תחושותיו לגבי התנהלותו של בנו: 'ההתקפות של בני נגד ראש הממשלה הן דברי בלע מופרזים… אצבעו קלה מדי על ההדק. אני מתנחם בזה שרוב הציבור שותף לי בהערכה אליך'".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים סברה שיש להתייחס לגב' נתניהו כמו לכל עובד אחד, ולאזן בין המידע שבגדר צנעת הפרט לבין המידע שניתן להעבירו בשקיפות. בית המשפט קיבל באופן חלקי את העתירה וסבר שלאור מעמדה המיוחד על העירייה למסור לגביה חלק מהמידע שאיננו מוסרים לגבי עובדים  אחרים. העירייה תפעל בהתאם לפסק הדין".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן