Skip to content

צעיר פלסטיני הוכה נמרצות, הופשט והושלך לוואדי הסמוך לחומש

המקרה ארע אתמול והצעיר הוחש מוכה וחבול לבית החולים רפידיה בשכם. הצעיר, אוסאמה גמייל דגלס סיפר: "חבורת מתנחלים ירדו אלינו מכיוון חומש וזרקו עלינו אבנים. חבר שלי הצליח לברוח ואותי הם תפסו". משטרת ש"י וצה"ל הטילו את האחריות זה על זה ומסרו: "הנושא בבדיקה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שני צעירים תושבי הכפר בורקא הסמוך להתנחלות חומש לשעבר שבשומרון,  הותקפו אתמול (רביעי) בוואדי המצוי בין בורקא לחומש על ידי חבורת מתנחלים שהגיעו מכיוון חומש. לדברי הנערים הם שהו בסמיכות לכפרם כשלפתע הותקפו באבנים על ידי ישראלים שירדו מכיוון חומש אליהם תוך יידויי אבנים.  הבוגר יותר בן ה 18,  הצליח להימלט אך חברו הצעיר אוסאמה גמייל דגלס בן ה-16, כשל ונתפס בידי המתנחלים. הוא הופשט מבגדיו והוכה נמרצות. תוך כך הצליח חברו ליצור קשר עם אנשים בכפר ופלסטיני אחר שחזה בתקיפה דיווח להורי הצעיר, ותושבים מהכפר יחד עם הורי הצעיר חשו לאזור התקיפה. המתנחלים שהבחינו ככל הנראה במתרחש הטילו את הצעיר בוואדי, הרפו מממנו והוא נמלט על נפשו וחבר להוריו. אוסאמה:" אני וחברי היינו ליד הבתים שלנו. כקילומטר, קילומטר וחצי מחומש. פתאום ירדו מתנחלים מכיוון חומש, ואותי הם תפסו. הכו אותי, הפשיטו אותי ואז זרקו אוותי לוואדי הסמוך. אחד מהכפר שראה את התקיפה, הזעיק את אבא שלי והוא בא, אסף אותי ולקח אותי לבית החולים רפידיה בשכם". הנער טופל ברפידיה והיום (חמישי) שוחרר לביתו כשהוא סובל ממכות וחבלות יבשות בכל חלקי גופו.

אוסאמה גמייל דגלס בבית החולים רפידיה (צילום: סוכנות הידיעות מען)
אוסאמה גמייל דגלס בבית החולים רפידיה (צילום: סוכנות הידיעות מען)
הנער הפלסטיני בעת שחרורו מבית החולים
הנער הפלסטיני בעת שחרורו מבית החולים

במשטרת ש"י נמסר כי נפתחה חקירה בנושא ומעבר לכך אין להם שום מידע נוסף וכי האזור המצוי כסגור בפני ישראלים בצו צבאי, מצוי בידי צה"ל ומכאן שהאחריות היא על צה"ל. במנהל האזרחי (מתפ"ש) נמסר כי הנשוא בבדיקה, אך הצביעו על משטרת ש"י כגורם שאחראי לביטחון האזור והתושבים הפלסטינים המצויים בו. גורם במשטרה אמר למגפון כי לו אנשי המנהל היו מביאים לידי המשטרה עצורים, או אז הטיפול בסיפור היה קל יותר. בעוד אלו מטילים את האחריות על אלו נמסר מדובר צה"ל כי "כוחות צה"ל פועלים בכל העת על מנת לאכוף את החוק והסדר במרחב יהודה ושומרון. מידי יום  כוחות הבטחון בשטח פועלים על מנת לשמור על הסדר במרחב ׳חומש׳ ומבצעים סיור במקום. הטענות על התקיפה נמצאות בבדיקה".
עוד נודע למגפון כי  בצה"ל מסבירים כי למעשה טרם הוגשה תלונה למתפ"ש  (היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים – המנהל האזרחי) על ידי הנערים או הוריהם  ומשום כך נבדקות כעת הטענות עקב פניית מגפון. אחד מאנשי הכפר אמר למגפון בתגובה לכך: "האמת היא שהפסקנו לקוות ולהאמין שהצבא או המשטרה יעזרו או ישמרו עלינו, לכן אנו כבר מיואשים מלהתלונן".

צילום ארכיון - בועז העצני
צילום ארכיון - בועז העצני

התנחלות חומש פונתה ב -23 באוגוסט 2005 במסגרת תוכנית ההתנתקות. מאז ההתנתקות מצויה חומש בתחום שטח C, הנתון לשליטת ישראל. למרות ההתנתקות השטח נותר שטח צבאי סגור ולפלסטינים נאסרה הכניסה אליו או לעבד את קרקעותיו.
בדצמבר 2011 עתר ראש מועצת בורקא יחד עם ארגון "יש דין" לבג"ץ בדרישה לבטל את הצווים הצבאים ובעקבות כך בוטל צו תפיסת השטח בידי צה"ל ובאוקטובר 2013 חזרו לראשונה בעלי הקרקעות, תושבי בורקא לאדמותיהם.
בסמוך להחזרת השטח לידי בעליו,  ארגנו מתנחלים ופעילי ימין  אירועים במקום והקימו גוף שמטרתו החזרת ההתנחלות והשטח למתנחלים שנקרא "מטה חומש תחילה". הפעילים ארגנו עליות לחומש החריבה ובחודש מרץ 2007 הגיעו למקום 3500 איש ושהו שם יומיים.

מבנה אירעי בחומש (צילום ארכיון - ערוץ 7)
מבנה אירעי בחומש (צילום ארכיון - ערוץ 7)

באפריל 2015 הודיעה המדינה לבית המשפט העליון, אליו עתרו שוב בעלי הקרקע, כי בעתיד יימנעו אירועים מסוג זה והפלסטינים יוכלו לעבד את קרקעותיהם ללא חשש.
אלא שפעילי הימין צפצפו ומאז הקימו במקום מן ישיבה פתוחה תחת כיפת השמיים ויצרו נוכחות כמעט קבועה בחורשה שליד מבנה מיכל המים שנותר במקומו. אלו דאגו לסלק פלסטינים שהגיעו למקום. צווי הריסה נתנו מידי פעם למבנים ארעיים שהקימו המתנחלים, אך למרות כך ולמרות  שנאסרה על ישראלים כניסה למקום, איש לא נעצר.  בשבוע שעבר, כך נודע למגפון, הגיע פקח מטעם המנהל למסירת צוו הריסה לידי המתנחלים שהקימו שוב ממבנה ארעי, אך הוא אוים בידי אלו ששהו שם ועזב בבהילות את המקום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן