Skip to content

שיא של כל הזמנים: מחיר ליטר דלק 95 אוקטן, מהלילה -8.05 שקל, בשירות

שר האנרגיה מתנגד להעלאת מחיר הדלק הלילה, גם במחיר קיצוץ במשרדי הממשלה. באוצר ובמשרד התחבורה שומרים על שתיקה. שר האנרגיה של ישראל אינו מבין, "מדוע עליית מחירי הדלק חייבת להיות כרוכה גם בתוספת הכנסות למדינה. זו אינה גזירת גורל - זו גזירה כלכלית!!" ולאזרח הקטן ברור ש"המדינה מתנהלת עקום"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר האנרגיה מתנגד להעלאת מחיר הדלק הלילה, גם במחיר קיצוץ במשרדי הממשלה. באוצר ובמשרד התחבורה שומרים על שתיקה. שר האנרגיה של ישראל אינו מבין, "מדוע עליית מחירי הדלק חייבת להיות כרוכה גם בתוספת הכנסות למדינה. זו אינה גזירת גורל – זו גזירה כלכלית!!" ולאזרח הקטן ברור ש"המדינה מתנהלת עקום"

מאת עמי אטינגר

מהלילה, תוספת להכנסות למדינה. גזירה כלכלית (צילום: ויקיפדיה)
מהלילה, תוספת להכנסות למדינה. גזירה כלכלית (צילום: ויקימדיה)

מחיר ליטר דלק 95 אוקטן יעלה הלילה לראשונה בישראל ל-8.05 שקל לליטר לאלה שלא מתדלקים בשרות עצמי. עוזי לנדאו, שר האנרגיה והמים מכנה את העלייה האוטומטית של המס על הדלק – גזירה כלכלית ומכנה את תחנות הדלק – תחנות מס ודורש לא להעלות את מחיר הדלק, גם במחיר קיצץ במשרדי הממשלה וגם לא לאפשר למע"מ על הדלק להעלות אוטומטית, כאשר מחיר הדלק עולה בשאר מרכיביו. באוצר ובמשרד התחבורה לא מגיבים רשמית לנושא.

 ההעלאה הזאת תתבצע לאחר שנכשל הניסיון האחרון להגביל את מס הבלו על הדלק ל-30% ממחירו. בהצבעה שהתקיימה בצהריים על הצעת החוק לתיקון פקודת התעבורה. להצעת התיקון לחוק התנגדו 30 מחברי הכנסת לעומת 25 ח"כים שתמכו. בכך דחתה הכנסת את התיקון לחוק הבלו על הדלק שקרא להגבלת המס על הדלק ל-30% ממחירו.

מחירי מוצרי הדלק הנמצאים בפיקוח, הנמכרים לצרכן בתחנות הדלק יעלו הלילה (בין יום רביעי ליום חמישי – 1.3.2012 – 29.2.12 – ע.א.) ב-5.09%. מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) יעמוד על 7.84 שקל לליטר. עלייה של 38 אגורות מהחודש הקודם. עמלת תדלוק במשאבה המיועדת לתדלוק על ידי עובד תחנת התדלוק נשארת 21 אגורות לליטר, ללא שינוי מהחודש הקודם. עמלה זו תעלה את מחיר הדלק ל-8.05 שקל לליטר, לאלה שלא מתדלקים בשרות עצמי.

מחיר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת (לא כולל מע"מ) יעמוד על 6.75 ש"ח לליטר, עלייה של 33 אגורות מהחודש הקודם (5.14%). עמלת תדלוק במשאבה המיועדת לתדלוק על ידי עובד תחנת התדלוק (לא כולל מע"מ) נשארת 18 אגורות לליטר, ללא שינוי מהחודש הקודם. עמלה זו תעלה את מחיר הדלק ל-6.93 שקל לליטר, לאלה שלא מתדלקים בשרות עצמי.

בראיון בתוכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל, הבוקר, (יום ד) אמר שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, כי הוא מסכים שיש לייקר את מחיר הדלק לצרכן הישראלי כאשר מחיר הדלק בעולם מתייקר. אבל שר האנרגיה של ישראל אינו מבין, מדוע עליית מחירי הדלק חייבת להיות כרוכה גם בתוספת הכנסות למדינה. זו אינה גזירת גורל – זו גזירה כלכלית!! כאשר אחוז המס שבסך הכל האזרח משלם על הדלק הוא יותר מ 50- אחוז.

"אם הדלק יעלה לשמונה שקלים, המס יהיה בתוך זה יותר מ 4- שקלים משהו כאן מוגזם.!. וגם כאשר אני מבין , כמו כל אחד, שכאשר המחיר בעולם עולה – יעלה גם המחיר לצרכן. אסור לשכוח שיקול אחד נוסף, והוא שבמדינת ישראל אצל מספר גדל והולך של אנשים רכב פרטי הוא איננו רק עניין של הנאה ומותרות, אלא מדובר בכלי עבודה לכל דבר ועניין, במיוחד אם אנחנו מדברים על זוגות צעירים, על אנשים שלא יכלו לרכוש למשל דירה במרכז עיר וקנו דירה, או שכרו דירה בפריפריה וצריכים להשתמש ברכב כדי להגיע לעבודה", ציין השר לנדאו.

לדבריו, הממשלה צריכה למצוא דרך איך לספוג את העלייה הזאת. אפילו במחיר הורדת תקציב לכל המשרדים כולם. "צריך פה להיות שינוי של דברים. אולי העלאת מסים בחלק אחר מן המערכת ובחלק אחר קיצוץ מסויים. אני חושב שאסור שתהיה תחושה הפוכה. שכאשר אתה נכנס לתחנת דלק, שהיא בעצם תחנת מס, כי על המס אתה משלם – אתה גם כן ממלא קצת דלק".

השר עצמו לא מבין. לנדאו (צילום: ויקיפדיה)
השר עצמו לא מבין. לנדאו (צילום: ויקיפדיה)

עוד ציין השר לנדאו, כי "במקור מיד לאחר ההפגנות שהיו בתל אביב, ישבה ועדת טרכטנברג על המדוכה. בסיכומו של דבר הגיע הממשלה למסקנה שצריך להתמקד במספר דברים – חינוך ודברים נוספים. עמדתי אז הייתה שמחיר הדלק לצרכן צריך להיות בסביבות החמישה שקלים, אולי שישה".

הוא טען, כי המע"מ אחד הדברים שאפשר לטפל בהם כדי להוריד את מחיר הדלק, "משום שכאשר עולה המחיר של הדלק מכל החלקים האחרים בנוסחה, המע"מ עולה אוטומטי. בוודאי אין כאן מקום שבנוסף לכל ההעלאות שנעשו בעולם, גם מערכת המס תעשה סיבוב על הסיפור הזה. אני אומר שוב, כאן צריכים גם לשקף רגישות, וגם בפועל לתרום כך שהמחיר של הדלק בסוף לא יעלה".

גבי אשכנזי, מהנדס במקצועו,  "חושב שזו שערורייה לקחת מע"מ על הבלו, שזה מס על מס. אנחנו לא יכולים לשלם מחירים כאלה. זה יאלץ אותנו להשבית את הרכב הפרטי, ולעבור לתחבורה ציבורית, שהיא בארץ לא מהווה אלטרנטיבה לשימוש ברכב הפרטי. אני אישית ממלא דלק בתחנה, הגובה ב-45 אגורות פחות. אני מקווה, שגם מחיר הדלק מחיר הדלק בתחנה הזאת יעלה באותו היחס של העלייה הלילה, ישמר הפער הקיים לטובת הלקוחות".

הציבור בישראל שבע גזירות, ממורמר ונראה שעדיין סופג אותן מבלי יכולת תגובה. עובדת במשרד ממשלתי (שביקשה להגיב בעילום שם) קובלת "העליות האלה מקשות על החיים שלנו. כל פעם שישנה עלייה במחיר הדלק, צריך לעשות הערכה מחודשת של התקציב המשפחתי. תקציב ההוצאה לדלק הוא מכביד ומשמעותי".

 לאורי דיין, כמו לרבים מאזרחי המדינה, ברור ש"מדינת ישראל מתנהלת באופן עקום. כאשר קבעו את התקציב לפני כמה זמן, בתוכו היה כבר שעור המיסוי על הדלק, שזה בעצם עליית מס אוטומטית, בכל פעם שישנה עלייה בשאר מרכיבי הדלק. לדעתי צריך לקבוע שעור קבוע של הבלו והמע"מ על הדלק, שלא קשור לעליית שאר המרכיבים, כדי שלא תהיה עליית מס אוטומטית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן