Skip to content

נדחתה הצעת ח"כ בן ארי, להתנות מינוי לשופט בביהמ"ש העליון בשירות צבאי או לאומי

סוכלה כוונתו של ח"כ מיכאל בן-ארי לחוקק חוק שיגרום להדחת השופט העליון הערבי סלים ג'ובראן מכס השיפוט. השר מיכאל איתן: "השירות צבאי צריך לתת זכות יתר, אבל הוא לא תנאי סף לתפקידים אזרחיים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סוכלה כוונתו של ח"כ מיכאל בן-ארי לחוקק חוק שיגרום להדחת השופט העליון הערבי סלים ג'ובראן מכס השיפוט. השר מיכאל איתן: "השירות צבאי צריך לתת זכות יתר, אבל הוא לא תנאי סף לתפקידים אזרחיים"

מאת צבי זינגר

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח”כ מיכאל בן-ארי (האיחוד הלאומי), לפיה שירות צבאי או לאומי יהיה תנאי למינוי שופט בבית המשפט העליון. הצעתו של בi-ארי זכתה לשם חוק ג'ובראן כי נולדה בעקבות אי שירתו של השופט סלים ג'ובראן את ההמנון, בטקס חילופי נשיאי העליון.

”אתמול יצע המרצע מן השק", אמר ח"כ בן ארי בהציגו את הצעת החוק. "עוקב אני אחרי פסיקותיו של השופט ג`ובראן ולא אחר שפתיו. בין נקודות פסיקותיו עובר קו אידיאולוגי אחד. מי שצועק אין נאמנות אין אזרחות צריך להגיע לכאן לתמוך בחוק. אני בחוק זה אפילו לא מציע אזרחות כתנאי לנאמנות אלא משהו יותר קל, נאמנות כתנאי לכהן  בעליון. אבל אצל ליברמן כמו אצל ליברמן הכל דיבורים".

בין פשיקות לפסיקות. ח"כ בן ארי (צילום: אתר הכנסת)
בין פשיקות לפסיקות.. ח"כ בן ארי (צילום: אתר הכנסת)

במהלך דבריו  הציג ח"כ בן ארי דוגמאות של חברי כנסת דרוזים שתומכים בהמנון ובמחויבות למדינה: "בשום מקום אין אזרח שמערער על קיום המדינה רק בישראל. מי שלא שירת את המדינה ולא נשא בעול לא ראוי לכהן כשופט בעליון יש אזרחים ערבים נאמנים, מי שלא שלא יכהן בתפקידים ציבוריים "

בן יתר דבריו התייחס בן ארי גם לציבור החרדי ואמר :" מי שתורתו אומנותו ודאי שלא יילך לכהן כשופט בעליון. מי שרוצה להיות שופט בעליון צריך לשאת בנטל", לאנשי קדימה אמר:"אתם תוקפים את החרדים, אבל כאשר מדובר בערבים פתאום לא צריך לשאת בנטל".

עוד הוסיף בן ארי כי הוא מוכן להחריג מהחוק אנשים עם מוגבלויות, אך לא מי שכשיר לשרת. בן-ארי הוסיף כי ”מי שלא שירת את המדינה יכריע בשאלות הצבאיות והחברתיות שלנו? עם ראש מעוות וחשיבה מעוותת – כן”.

השר מיכאל איתן (הליכוד) , השיב להצעה ואמר כי ”האמירה שעל מנת להיות במקומות בהם מכריעים בענייני הציבור חייבים להיות לאחר שירות צבאי, כי מי שלא נשא בנטל לא יכול להשתתף בעיצוב החיים הציבוריים, היא מרחיקת לכת. האם תוציא הבית הזה כל אדם שלא שירת שירות צבאי? השירות צבאי צריך לתת זכות יתר, אבל הוא לא תנאי סף לתפקידים אזרחיים. יש סוגי אוכלוסייה רבים שלא משרתים בצבא, שהחוק מתיר מטעמי אמונה או מוגבלויות לא לשרת וכל זמן שהחוק הזה קיים, אתה לא רוצה להגיד שהם אזרחים סוג ב`”.

איתן אמר עוד כי ”יש שיקול דעת לוועדה לבחירת שופטים ובסמכותה לשקול שיקולים שונים, אך אין תנאי סף שאומר רק בגלל שירות צבאי ואין להוסיף תנאי סף שאינם מן העניין. האם נפסול אנשים מוכשרים בגלל שהחוק קבע שאין הם מחויבים בשירות צבאי?

”אני לא מקבל את המשוואה שלך שכל מי שאינו ציוני הוא אנטי ציוני. היכולת להוביל, מכילה גם את הערך הדמוקרטי, שאנו מסוגלים בכוח השכנוע להוביל את המדינה כמגשימה ערכים ציוניים, לא בכפייה לא בכוח ולא בהכתבה”, אמר איתן.

בדיון אחר בכנסת, בהצעת חוק לתוספת ימי גמול למשרתי מילואים, תקף יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, את יור ועדת חוקה, חוק ומשפט, דוד רותם (ישראל ביתנו). "צריך להיות טיפש כדי לחייב חייל לא יהודי שמשרת בצה"ל לדקלם "נפש יהודי הומייה", אמר ריבלין. "מה יקרה אם חייל מילואים שאינו יהודי לא ישיר את התקווה? נסלק אותו מהצבא? הרי הוא חלק ממדינתנו וקשר את גורלו בגורלנו."

ריבלין פנה לח"כ רותם והוסיף: "אתה מוציא מכלל האפשרות לקיים מדינה יהודית ודמוקרטית. גם מי שאינו יהודי והקדיש 30 ימי מילואים בשנה – שייך לחוויה הישראלית. אני עומד על כך שהעניין הלאומי והנפש היהודייה ימשיך להיות קשורים זה בזה, אך כאשר אדם קשר גורלו והצטרף לחוויה הישראלית אני צריך להיות טיפש כדי לומר לו לשיר 'נפש יהודי הומייה'. המשמעות של מדינה יהודית ודמוקרטית היא שגם מי שאינו יהודי הוא שותף מלא במדינתנו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן