Skip to content

כ-15 אלף מפגינים במארסיי מיליונים בכל רחבי צרפת

15-20 אלף איש צעדו היום ברחובות מארסי במחאה על הנסיון של ממשלת מקרון. ליישם את הרפורמה המורחבת בחוקי העבודה. בכל רחבי צרפת שבתו וצעדו מיליונים כשבמארסי כמו במקומות רבים אחרים עומדים הצעירים ראשונים בקו האש, אל מול המשטרה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום ה-12 בספטמבר החל רשמית המאבק כנגד הרפורמות המורחבות בחוק העבודה. מיליונים שבתו ויצאו לרחובות במאות מוקדים וערים בכל רחבי צרפת.

15-20 אלף איש ברחובות מארסיי - צילום: עמית מנדלזון

במארסיי צעדו להערכתי כ- 15 עד 20 אלף מפגינים (המשטרה טוענת 7500 המארגנים 60 אלף אבל כבר מזמן נוכחתי לדעת ששני הגורמים לא יודעים לא לספור ולא להעריך). איגוד העובדים הגדול ה-CGT הוביל את ההתארגנות ולצידו האינסומי (הלא מתמסרים) מפלגת השמאל בראשו ז'אן לוק מלנשון.

להט ההפגנה - צילום: עמית מנדלזון

הלכה למעשה הובילו את ההפגנה צעירי האנטיפה (אנטי פשיסטים) והאנטי קפיטליסטים ועימם קבוצה גדולה של צעירים. כשהמשטרה והמאבטחים של אגוד ה-CGT מתחקים על עקבותיהם כדי למנוע מהם לפרוץ דרך ולהפגין חופשי ברחבי העיר.

האנטיפה והצעירים - צילום: עמית מנדלזון

שני האיגודים הגדולים האחרים ה-CFDT וה – FO נמנעו מהשתתפות בהפגנה , לא בפעם הראשונה. אבל הלכה למעשה האיגודים הללו כבר מזמן התמסרו לגחמות השלטון ואינם לוקחים חלק פעיל בשום מאבק נכון להיום. ההמנעות של שני האיגודים מציבה את איגוד ה-CGT בפוזיציה בדלנית משהו אם כי מדובר באיגוד ענק שמבין היטב את הסיכון הפוליטי.

ויש אינדיבידואליסטים - צילום: עמית מנדלזון

ההפגנה נעה מהנמל הישן לכיוון כיכר הקסטלן ושם היתה אמורה להתפזר.

המשטרה הציבה כוחות מוגברים להגנה על מפקדת המשטרה, הפרפקטורה משרדי ארגון המעסיקים ובנוסף מחסומים לאורך כל המסלול כדי למנוע מהצעירים לחמוק מעיניי השוטרים ולנוע במסלול עצמאי שמוביל בדרך כלל התוהו ובוהו תעבורתי בעיר..

מחסום משטרתי על סף סיום המסלול המורשה - צילום: עמית מנדלזון

ההיערכות המשטרתית היתה ללא דופי ומנעה עימותים רבים אם כי לא מנעה לחלוטין את ההתקלות המתבקשת..

האנטיפשיסטים מובילים באש ובעשן - צילום: עמית מנדלזון
מגע פיזי בין המפגינים הצעירים למשטרה - צילום: עמית מנדלזון

ההפגנה בסך הכל הוכרזה כהצלחה גדולה, האם זה משנה משהו? ספק רב. אם כי עמנואל מקרון, מן הסתם, יודע שקודמיו הקריבו את עתידם הפוליטי על מזבח חוקים שכאלו. והוא עצמו יצטרך לחשוב טוב טוב כיצד להימנע מהתאבדות פוליטית דומה.

גם מעצבי קירות - צילום: עמית מנדלזון

חוק העבודה המורחב הינו רפורמה המקשיחה את חוק העבודה של ממשלת הולנד,שעבר תוך כדי עקיפת האסיפה הלאומית, ואחרי חודשים של הפגנות שנגררו לעיתים לאלימות קיצונית ובעצם מעולם לא תמו. מקרון מעוניין להחמיר את המצב עבור העובדים וכבר החל לחסל את מימונם של חוזי עבודה סוציאליים. חוק העבודה המורחב הוא האמצעי האולטימטיבי לסתום את פיות העובדים ולכפוף אותם לחוק עבודה דרקוני הנותן למעסיקים סמכויות וזכויות מוגזמות, הן בנוגע לאופי החוזים, תשלום שעות נוספות, ואפילו מאפשר להם לכפות על העובדים לעבוד שעות נוספות.

צעירים ופרועים - האנטיפה וצעירי מארסיי - צילום: עמית מנדלזון
משרדי חברת הניהול של העיריה אחרי מעבר המפגינים - צילום: עמית מנדלזון

אין הרבה דברים יותר יפים מלראות צעירים חדורי מודעות נלחמים על זכויותיהם ללא פחד ומוכנים להתעמת עם המשטרה ללא חשש. הם אינם מאורגנים, אין להם מנהיגים, מה שהופך אותם מצד אחד למחוסנים מבגידה פוליטית אך מצד שני לא מאפשר להם להגיע להחלטה על פעילות חריגה וצעדי המשך.

האנטי פשיסטים - צילום: עמית מנדלזון

בסך הכל ההפגנה עברה ללא אירועים חריגים פרט להתקלות בודדת בין המשטרה לצעירים בעת שניסו לפרוץ דרך למסלול אחר, אלות נשלפו והאירוע נמשך כמה דקות (צילום למעלה).

במקרון נשים מבטחנו - על החתום משפחת רוטשילד - צילום: עמית מנדלזון

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן