Skip to content

פעיל זכויות אדם הותקף מול עיניי חיילים – צה"ל מכחיש: הכוח לא ראה

תחקיר מגפון - גיא בוטביה הותקף בידי איש כיתת כוננות מהתנחלות כרמל וידו נשברה. צה"ל טוען כי האירוע אירע לפני הגעת הכוח. סרטוני ווידאו מראים בבירור שזו אינה האמת. צה"ל טען כי נמסר שההתנחלות היא שטח צבאי סגור בהוראת מח"ט - סרטון ווידאו מוכיח כי יש סתירה בין העובדות לדברי צה"ל. על התקרית, השאלות והתמיהות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פעיל תעיו"ש, גיא בוטביה, הותקף שלשום (שבת) בידי איש כיתת הכוננות בהתנחלות כרמל סמוכת הגדר לאום ח'יר, הוטח אל האדמה  שבר את ידו.
אירוע התקיפה אירע כשחמישה מפעילי תעיו"ש נכנסו להתנחלות על מנת לקיים משמרת מחאה כנגד יידויי אבנים מידי לילה בלילה כפי שמתרחש במהלך שלושת השבועות האחרונים. אבנים המיודות מתוך ההתנחלות אל אום אל ח'יר, המצויה בסמוך לגדר המפרידה בין התושבים להתנחלות. זהו "ביקורם" השני של הפעילים בשטח ההתנחלות.

התוקף מגיע בריצה (צילום מסך)
התוקף מגיע בריצה (צילום מסך)
התוקף שניות לאחר ההתקלות (צילום מסך)
התוקף שניות לאחר ההתקלות (צילום מסך)
שניות לאחר התקיפה - בוטביה מתגלגל על הקרקע (צילום מסך)
שניות לאחר התקיפה - בוטביה מתגלגל על הקרקע (צילום מסך)

לדברי הפעילים, יידויי האבנים מתוך ההתנחלות החלו לפני כשלושה שבועות כשהאבנים מיודות  בתדירות של כל ארבעים דקות במהלך כל לילה ובמהלך כל הלילה. האבנים פגעו עד עתה באוהלים או בגגוני פח וגרמו לפחדים בקרב האוכלוסייה המקומית והפרעה תמידית בשנת הלילה.
"לפני שבועיים, ביום שבת", מספר עמיאל ורדי, אחד מהפעילים, "נכנסו להתנחלות ושוחחנו עם המתנחלים. ביקשנו שיפסיקו לזרוק אבנים. חלק מהם (מהמתנחלים) טען להד"מ, כלומר אין ידויי אבנים, אבל חלק אחר הודה בכך ואמר שזה לא תקין. אותו קב"ט ההתנחלות (הכוונה לרבש"צ) הגיב לטענות שלנו ואמר כי כבר ביום ראשון הסמוך לאותה שבת, יותקנו מצלמות אבטחה שיתעדו את מידיי האבנים מתוך ניסיון למנוע את הדבר מלחזור על עצמו". "יום ראשון עבר ושני ושלישי חלפו ודבר לא אירע. אבל יידויי האבנים נמשכו מידי לילה ומצלמות ? אין".

התנחלות כרמל ואום אייל ח'יר - הגדר חוצצת ביניהן (גוגל מפות)
התנחלות כרמל ואום אייל ח'יר - הגדר חוצצת ביניהן (גוגל מפות)


התקיפה

עמיאל: "כשהבנו שדבר לא משתנה, האבנים המשיכו להיזרק, החלטנו להיכנס שוב התנחלות בסוג של משמרת מחאה. גם לנו נמאס לישון באום ח'יר ולחטוף אבנים מידי לילה. וכך, בשעות הבוקר המאוחרות נכנסנו להתנחלות כרמל. בשלב הראשון הגיעו חיילי צה"ל וניסו לעצור אותנו בלי שום הסבר".

בוטביה: "כשנכנסו לתוך ההתנחלות החיילים ניסו לחסום אותנו ולעצור מבעדנו פיזית. הם לא הציגו בפנינו שום צו או אמרו לנו מה הסיבה שאלינו מלהימנע מלהיכנס. אנחנו המשכנו ללכת. פתאום רצו לעברנו אנשי כיתת הכוננות של כרמל כשהם חמושים. הם התנהלו כאילו יש חדירה של 'מחבלים'. אחד מהם, אדם גדול וחזק, רץ לעברי עם הנשק שלו ופשוט העיף אותי. קיבלתי מכות בכל מיני מקומות שהחמורה בהן גרמה לשבר".

שניות התקיפה

שניים מפעילי תעאיוש עוכבו בחשד ל"התנהגות שעלולה להוביל להפרת הסדר", ושוחררו זמן קצר מאוחר יותר בתחנת המשטרה בקרית ארבע. אף אחד מהפעילים שנעצרו לחקירה לא הואשם בחדירה לשטח תצבאי סגור. עובדה מתמיהה היות וכניסה לשטח צבאי סגור הנה עבירה פלילית.
בוטביה טופל במקום על ידי חובש צבאי והועבר להמשך טיפול בבית החולים סורוקה, שם אובחן שבר יבדו השמאלית.

        גיא, ביקשתם מהחיילים להזדהות מדוע?
"פשוט, רצינו את שמותיהם כעדים לאירוע התקיפה שהם ראו בענייהם"

        – מה ביקשתם מהשוטרים שהגיעו אחרי התקרית?

        "שיגבו עדויות מהחיילים ומהמתנחלים, הם לא רצו"

דובר צה"ל: " לא היה ולא נברא. הכוח הגיעה אחרי התקיפה"
מדובר צה"ל נמסר כי בנמשך לפניית מגפון ובדיקת הנושא עולה כי חיילי הכוח הצבאי הגיעו לאחר התקיפה ולא היו עדים לאירוע. כמו כן טען גורם צבאי כי מח"ט יהודה, הוא זה שהחליט על הכרזת השטח כשטח צבאי סגור.  עוד נטען כי הרבש"צ הוא זה שהודיע לפעילים כי נכנסים לשטח צבאי סגור.

משטרת ישראל : האירוע בחקירה

ממשטרת ש"י נמסר כי האירוע כולו מצוי בחקירה והמשטרה מתייחסת לכך ברצינות. עוד נמסר כי השוטרים שהיו במקום יעידו על מה שהתרחש כפי שהם ראו אותו.
"על חולצת כל שוטר ישנו תג המזהה אותו ואיש מהשוטרים לא סירב להזדהות", נמסר בתגובה.

 תמיהות קשות: סרטוני ווידאו מעלים סתירה בין דובר צה"ל לאמת

תחקיר מגפון העלה כי קימת סתירה מוחלטת בין תגובת צה"ל לאירועים, כפי שהם התרחשו בשטח.

בסרטון הבא ניתן להבחין בבירור כבר שכוח צה"ל הוא זה שהגיע ופגש את חמשת הפעילים עוד בטרם נכנסו פיזית להתנחלות, ליווה והיה עד לתקיפה.
בדקה 2:04 – נוצר קשר עין בין חיילי הכוח לפעילים, (הרבה לפני התקרית עצמה), מרגע זה ואילך חיילי הכוח מלווים את הפעילים ומנסים לחסום את דרכם ואף עדים לתקיפה שאירעה בדקה ה – 3.30  בסרטון.

סרטון המפגש הראשוני עם חיילי צה"ל

בסרטון השני המובא לפניכם,  ניתן להבחין בבירור בדקה – 0.44 , כיצד חייל מנסה למנוע כניסה להתנחלות. שוב, זמן רב לפני אירוע התקיפה והחייל אינו יודע כי יש איזשהו צו מח"ט יהודה שהורה על המקום כשטח צבאי סגור.
החייל מנסה למנוע את כניסתם, אך בשום זמן נתון שהוא, הוא איננו מכריז בפני הפעילים כי זהו שטח צבאי סגור ולא מציג בפניהם צו.

גם כאן, ב
דקה 1:31- 1:43 החייל רואה את התקיפה ובשלב זה מסרב להזדהות על מנת לשמש כעד לתקיפה.
בדקה 2:07 שבסרטון, הרבש"צ עוצר את פעילת תעיו"ש ואומר: "זהו שטח פרטי ואתם מסיגי גבול", הוא איננו מציין כי מדובר בשטח שהוכרז כשטח צבאי סגור.
ב
דקה   2:35 שבסרטון, הפעילה מגיבה כי ואומרת לרבש"צ כי זהו שטח ציבורי ובשלב זה כשהרבש"צ מבין שטענתו בדבר שטח פרטי אינה תופסת, הוא משנה את הנוסח: "זהו אזור צבאי סגור חתום על ידי אלוף"" הוא מכריז לפתע.
– שימו לב – בעוד שגורם צבאי טוען כי בשבת בבוקר החליט מח"ט כי זהו שטח צבאי סגור. הרבש"צ שמודע היטב להבדלים בין מח"ט לאלוף פיקוד מרכז, משנה גרסה וטוען: זהו שטח צבאי בחתימת האלוף.
שוב, איש לא מציג בפני הפעילים צו חתום בידי אלוף.

סרטון המפגש עם הרבש"צ שטוען ורק בסוף: יש צו אלוף פיקוד – אלוף ולא מח"ט


מגפון פנה שוב ושאל את דובר צה"ל :

לנוכח הסרטונים אין ספק שחיילי צה"ל נכחו בזמן התקיפה והיו עדים לכל המתרחש. האם צה"ל מעוניין לחזור בו מהגרסה הקודמת לפיה, חיילי צה"ל לא נכחו והגיעו לאחר התקיפה?

מי חתם על הצו? מחט יהודה או  אלוף פיקוד?

מדוע לא הוצג בפני הפעילים צו כזה?

כיצד הכוח ידע והיה מוכן לקראת הפעילים כשאלו הגיעו? (כלומר לא הוזעק לאחר תקרית)

כיצד כל כיתת הכוננות מבלי שהוקפצה (עובדה שלוקחת כמה עשרות שניות לפחות) הגיעה מיד וחסמה את דרכם של הפעילים, כשאחד מהם מגיע ו"מתקל" את בוטביה ומטיח אותו לריצפה?

מדובר צה"ל לא התקבלה תגובה למעט העובדה שצה"ל עומד על כך שהחיילים הגיעו לאחר  התקיפה ולא היו עדים למתרחש כפי שנטען ולמרות שהסרטונים המעידים את ההיפך מטענת צה"ל הועברו לידי דובר צה"ל על ידי מגפון.

 

7 Comments

  1. מיכאל
    26 בספטמבר 2017 @ 1:24

    לא מצדיק את המעשה של המתנחלים.

    אבל אני רוצה לשאול את פעילי זכויות האדם למה לדעתם יש בכלל מאבטחים אזרחיים וחיילים שם….?
    למה אין אותם בת"א למשל? בת"א לא צריך שום אישור ואפשר להיכנס חופשי.

    • אליק מאור
      26 בספטמבר 2017 @ 6:34

      התשובה פשוטה. מדינת ישראל פרושה בין גבולותיה (גבולות 67). מי שבוחר לגור בגדה המערבית, בוחר לגור בשטח כבוש, תחת שלטון צבאי. לו ממשלת ישראל חפצה לספח אליה את השטחים, היתה עושה זאת מזמן. עצם העובדה שהממשלה הימנית קיצונית ביותר שהיתה בתולדות המדינה עד כה, לא עושה כך, היא העובדה הבולטת ביותר לכך שגם הימין הקיצוני מבין ויודע שהוא נמצא בשטח כבוש – בגדה המערבית. לכן, כשהם גרים בשטח כבוש, בבור נחשים, וזאת מתוך בחירתם – אל להם לזעוק: "נשך אותנו נחש" כשזה מכיש. הם בחרו לגור בבור הנחשים הזה.

      • מיכאל
        1 באוקטובר 2017 @ 13:22

        גם אם זה מבחירתם זה עדיין "בור נחשים" ולכן אם רוצים להגיע לשם צריך לקבל אישורים וגם אם אין צו והחייל אומר לא להיכנס אז לא נכנסים.

  2. גורן
    19 בספטמבר 2017 @ 14:12

    יום יום מתיישבים וחיילים ביהודה ושומרון בשעות היום והלילה חוטפים אבנים ובקטבים לא שמעתי ולא ראיתי שפעיל תעיו"ש פנו לתושבים הערבים למניעת סוג זה של פגיעה שהביא למותם של עשרות יהודים שנעו בכבישי יהודה ושומרון

    • עמית מנדלזון
      19 בספטמבר 2017 @ 14:16

      הביאה למותם על עשרות יהודים גורן? אולי כדאי שתבדוק מספרים?

      • גורן
        20 בספטמבר 2017 @ 12:22

        אני עומד על זה שעשרות יהודים נהרגו מזרקת אבנים לעבר רכבים נוסעים וזריקת בקטבים כידוע לא ניתן לפרסם כאן קישורים

        • אליק מאור
          20 בספטמבר 2017 @ 12:33

          ומה הקשר? אם נהרג אדם מזריקת אבן, זה נותן הצדקה למעשי הביריונות הנפשעים של המתנחלים?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן