Skip to content

חופשת החג המוזרה של החייל ההורג, אלאור אזריה

הדין הצבאי אומר כי על מנת שאסיר יצא לחופש "החייל ריצה לכל הפחות שליש מהעונש שנגזר לו". לאזריה נגזרו 18 חודשי מאסר. שליש זה 6 חודשי מאסר. יתרה מכך, אזריה יצא לחופשה ארוכה וללא תנאים מגבילים. הפרקליטה הצבאית עו"ד יעקב גביש: "אכן תמוהה בעיני ההחלטה לפיה יצא אלאור אזריה לחופשה וללא כל תנאים מגבילים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אלאור אזריה המרצה עונש מאסר בגין הריגתו בדם קר של  מחבל מנוטרל, יצא הבוקר (רביעי) לחופשת חג לרגל ראש השנה.  על פי דיווח, החייל ההורג יחזור לכלא 6, ביום ראשון לאחר בילוי עם משפחתו בראש השנה.
יצוין כי חופשה ראשונה ניתנת לאסיר שריצה לפחות 1/3 מעונש המאסר שנקבע לו וליאור אזריה ריצה עד כה 45 יום, חודש וחצי בלבד מתחילת מאסרו.
עורך דינו של אזריה, יורם שפטל, אמר אתמול כי זו הפעם הראשונה מתחילת הפרשה שנעשה חסד עם אלאור מטעם גוף של רשויות אכיפת החוק בצבא.
"נקווה שזוהי סנונית המבשרת את האביב והאביב הוא הקלה משמעותית בעונשו על ידי הרמטכ"ל", הוסיף שפטל.

ארכיון (צילום: פלאש 90 )
ארכיון (צילום: פלאש 90 )

אזריה נדון ל 18 חודשי מאסר ב-21 לפברואר השנה, אך נכנס לכלא לאחר דחיית ערעורו רק בחודש שעבר ה-09 לאוגוסט.  "הוא התנהל כמו במטווח ולא כמו בזירת פיגוע", קבעו השופטים בהחלטתם לדחיית הערעור.
גורמי משפט ביקרו את ההחלטה לתבוע ולהאשים את אזריה בהריגה בלבד ולא ברצח.  לדעתם לא היתה שום סיבה שלא להרשיעו ברצח. זה המקום לציין 
כי אזריה לא הביע חרטה של ממש על הרצח וקיווה לזכות בערעור, אבל זכה ליחס מקל עקב לחצים פוליטיים וציבוריים.

כך לדוגמה נשיא המדינה לשעבר משה קצב שהורשע בעבירת אונס ומעשים מגונים והחל לרצות את עונשו ב- 07 לנובמבר 2011,  קיבל את חופשתו הראשונה לאחר 21 חודשי מאסר ב- 09/09/2013.
וגם אז, חופשתו נתנה לו ל 24 שעות בתנאים מגבילים – כלומר, שהייה בביתו למעט יציאתו לבית כנסת.

נשאלת השאלה, כיצד טוראי אזריה, חייל שהורשע בהריגה בדם קר, יוצא לחופשה במהירות שכזו?

 

עורכת דין צבאית מירי יעקב גביש
עורכת דין צבאית מירי יעקב גביש

עורכת הדין, מירי יעקב גביש, פרקליטה צבאית המתמחה בייצוג חיילי ואנשי צה"ל – מהם התנאים לחופשה ראשונה לחייל שיושב בכלא צבאי?

"חייל שהורשע ונגזר עונשו, רשאי להגיש בקשה לחופשה למפקד הכלא הצבאי, משנתקיימו מספר תנאים:

החייל נשפט ונגזר לו עונש מחבוש בפועל.החייל ריצה לכל הפחות שליש מהעונש שנגזר לו.התנהגותו טובה וחיובית בעת מאסרו ואין לחייל בעברו בריחה ממשמורת או ניסיון לברוח ממשמורת.

אם הוא עמד בתנאים אלה, רשאי מפקד הכלא ורע"ן (ראש ענף) כליאה במקמצ"ר לאשר לו חופשה בת 48 שעות, בתנאים שיקבעו".

– יש הקלות בתנאים אלו?
"מפקד הכלא וראש ענף כליאה במקמצ"ר, רשאים להפעיל את שיקול דעתם ולאפשר יציאה לחופשה לכלוא, גם אם לא עמד בכל התנאים האמורים לעיל, וזאת כאשר מדובר בנסיבות חריגות, בהן נסיבות אישיות ו/או משפחתיות מיוחדות, כמו אירוע משפחתי, מקרה מוות במשפחה וכד'.

שיקול דעת הינו מושג רחב ונראה בשיטת משפטינו, כי כל עוד לא מעורבים בהחלטה שיקולים זרים ושיקול הדעת מופעל באופן שווה במקרים דומים, ללא אפלייה ו/או דעה קדומה, הרי שהגורם המאשר פעל כדין".

– בואי ונתייחס לטוראי אלאור אזריה, הוא יצא לחופשה וללא תנאים מגבילים חודש וחצי אחרי שהחל לרצות את עונש מאסרו..

"האם אלאור אזריה זכה ליחס מועדף לעומת חיילים אחרים במצב דומה? כדי לענות על כך, יש לבחון לדעתי את הנתונים והנסיבות במקרים דומים אחרים ואם אכן היו נתונים דומים ונסיבות זהות, אך התקבלה החלטה שונה, ראוי לתת על כך את הדעת.  אכן תמוהה בעיני ההחלטה לפיה יצא אלאור עזריה לחופשה ללא כל תנאים מגבילים".

– מירי, הנשיא לשעבר, משה קצב שישב על  אונס ומעשים מגונים שהם חמורים בפני עצמם, אבל הם מצויים ברף נמוך מהריגה בדם קר, המתין 21 חודשים לפני שאושרה חופשתו הראשונה….
"תנאי היציאה לחופשה של כלוא בכלא צבאי אמנם דומים לאלה של כלוא בכלא אזרחי, אך עדיין קיים המשתנה האנושי והוא שיקול הדעת של הגורם המאשר.
בנוסף, קיים הבדל בין כלא צבאי לבין כלא אזרחי במובנים רבים ולדעתי, חייל בן 19 "שמעד" זוכה לעיתים לדין שונה מאדם בוגר "שמעד" פעם אחר פעם, במיוחד כשמדובר באדם שמשמש בתפקיד כה מכובד, אדם שניצל את כוחו, מעמדו, סמכויותיו וקשריו, כדי לפגוע באלה המצויים תחת מרותו.

החוק אמור להיות שווה לכולם. לעני ולעשיר, לאלמוני ולמפורסם. אך עדיין קיים הגורם האנושי שאמון על אכיפת החוק, על המשפט ועל אופן ריצוי העונש ושיקול דעתו יכול להשתנות ממקרה למקרה ומאדם לאדם, מקומם ככל שיהיה, מקל לדעתו של אחד או מחמיר לדידו של אחר
"

תגובת דובר צה"ל
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "
טוראי אלאור אזריה, המרצה את עונשו בבסיס הכליאה 394, הגיש בקשה לחופשת החג בראש השנה. לאחר בחינת הבקשה, החליט מפקד בסיס הכליאה לאשר אותה".

לשאלות הבאות:

מדוע שוחרר לחופשה האסיר, רק  45 יום לאחר תחילת ריצוי עונשו?

מדוע שוחרר אזריה ללא תנאים מגבילים, כמו איסור תנועה מחוץ לביתו וכיוצא בזה?

האם הופעלו לחצים פוליטיים על צה"ל לשחררו לחופשה בכלל ובתנאים כל כך סלחניים בפרט?

הגיב דובר צה"ל ומסר כי "כלואים בבסיסי הכליאה יוצאים לחופשות בהתאם לקרטריונים, ריצוי שליש הוא חלק אחד מהקריטריונים לקבלת חופשה ואינו מהווה קריטריון יחיד".
"לחופשת ראש השנה יצאו עשרות כלואים מבסיסי הכליאה, גם כאלו שטרם נגזר דינם כלל וזאת בהתאם לסמכויות שמוקנות למפקדי בסיסי הכליאה".
דובר צה"ל דחה כל טענה בדבר לחצים ומסר כי "לא הופעלו שום לחצים, מכול סוג שהוא על מפקד בסיס הכליאה"
לעניין התנאים המגבילים נמסר כי "בסיסי הכליאה של צה״ל לא מוציאים כלואים לחופשה בתנאים מגבילים שנהוגים בבתי הכלא האזרחיים."



7 Comments

  1. גורן
    21 בספטמבר 2017 @ 9:54

    כבר היו מקרים שבהם המחבל נורה ולפתע קם ודקר למוות לוחם משמר הגבול יש את מקרה הר הבית רואים ברור המחבל נורה ושוב מנסה לקום מחבל שעבד בבזק נורה ואחרי זה קם עם גרזן ורצח אותי לימדו בתור חייל שמחבל / אויב סופו למות

  2. יעקב רוזנצוייג
    20 בספטמבר 2017 @ 20:38

    בל נשכח שהחייל כבר שהה כשנה וחצי במעצר פתוח.

    • אליק מאור
      20 בספטמבר 2017 @ 21:08

      אכן כן, מעצר פתוח בבסיסו.. מסיבה זו אין הדבר נחשב לצורכי חישוב מאסרו

  3. אייל477
    20 בספטמבר 2017 @ 17:06

    זו לא השאלה, השאלה שצריכה להישאל היא, איך קורה שלוחם צה"ל שקיבל נשק בשביל להרוג מחבלים, שהורג מחבל בפיגוע נכנס לכלא כשלוקחים בחשבון את הנתונים הבאים:

    1. זירה לא מנוהלת
    2. חשש ממשי ממטען
    3. מחבל לא מנוטרל זמן ארוך
    4. מסתובבים אזרחים בזירה
    5. המחבלים הוכיחו כוונה ויכולת
    6. בפיגוע כבר יש נפגעים לצה"ל
    7. החייל מפעיל שיקול דעת ומחסל את האיום.

    • אליק מאור
      20 בספטמבר 2017 @ 17:12

      תשובה פשוטה: לא הורגים אוייב לאחר שנוטרל. זהו כלל בסיסי בתו"ל הצבאי. כל היתר – ממבו ג'מבו של שטיפת מוח. החייל הרג בדם קר. למזלו הואשם בהריגה ולא ברצח.

  4. ש
    20 בספטמבר 2017 @ 16:28

    אתם פשוט שונאים את העם ואת הצבא ועוטפים את זה בעטיפה של כאילו צדק וכאילו אמת
    תעשו חושבים עד כמה אתם משחקים לידי אויבי ישראל
    לא רק בעניין הזה

    • אליק מאור
      6 בינואר 2018 @ 22:14

      צר לי לאכזבך. כולנו שירתנו בצבא וחלקנו עושים מילואים בו. אלא שהצבא והמדינה בה גדלנו היתה סמל לערכים ויושר. לפחות בכל הקשור בצה"ל. איש לא העז לקחת נשק לידיים לרצוח מחבל או בדומה לו לאחר שהוכרע ונפצע, איש מאיתנו לא הרג למעט בעת קרב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן