Skip to content

קנס: דו"ח בן 500 ש"ח לפעילי מחאה שחסמו כביש

המשטרה פעלה הבוקר בכביש מס' 1 ופינתה את פעילי מחאת הכבישים שחסמו את התנועה בסמוך לצומת לטרון. לנכים נתנו 2 דקות לפנות את הציר ולאחר מכן פונו רכביהם לשולי הכביש ולפעילים נתנו דו"חות קנס. במשטרה קיים חשש מהסלמת המאבק ודאגה כי נכים יציתו עצמם באקט של יאוש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר  שמשטרת ישראל הודיעה אמש כי לא תאפשר עוד חסימת כבישים על ידי פעילי מחאת הנכים, חסמו אלו הבוקר (שני) את כביש 1 בסמוך למחלף לטרון. ניידות משטרה ביצעו חסימת הכביש לשני הכיוונים והפנו את התנועה לכביש מספר 3.
מספר דקות לאחר מכן, החלו השוטרים לרשום דו"חות בני 500 ש"ח קנס לכל פעיל, לפעילים על חסימת ציר תנועה ושיבוש התנועה במקום. תוך כך הודיעה המשטרה לציבור הנכים כי עליהם לפנות את ציר התנועה תוך 2 דקות. משאלו לא נענו לדרישת המשטרה, החלה המשטרה לפנות את רכבי הנכים לשולי הכביש וב 10:50 נפתח הציר לתנועה ללא הפרעות.

צילום: אליס הימן
צילום: אליס הימן
צילום: אליס הימן
צילום: אליס הימן

קודם לכך, פנו הנכים במכתב לשר האוצר, משה כחלון ולראש הממשלה, בנימין נתניהו ודרשו להעלות את קצבתם לממוצע שכר המינימום במשק. אנחנו לא רוצים תוספת – רוצים רק את מה שמגיע לנו, דרשו הנכים. למכתבם הם צירפו את יומן סיקור של פעילות המחאה בהובלת מארגני המחאה בשטח ודרכי התקשורת עימם בסיוע מטה המאבק של הארגונים נשות השוטרים , איגוד הגמלאים , איפא , קרנות השוטרים ומועדון המפכ"לים והניצבים בדימוס. במכתב תואר איך בוצע נטרול ועיקור וועדת המעקב בהחלטת ממשלה ש/33 מ 1979 באמצעות משרד האוצר החל מ 1/1980 ובעצימת עיניים "מחרישה" (לשון המכתב)  של כל הנוגעים בדבר וביניהם:  היוהמ"ש לממשלה, מבקר המדינה נציב שירות המדינה, המשרד לבט"פ – פיקוד משטרת ישראל וצה"ל, כשבתוך כך הפקירו אלו גם  את  זכויות שוטרים סוהרים גמלאים אלמנות ויתומים.

צילום: אנשי הדממה
צילום: אנשי הדממה
צילום: אנשי הדממה
צילום: אנשי הדממה


חשש במשטרה – נכים יציתו עצמם באקט של יאוש

תוך כדי קבלת החלטה שלא לאפשר לפעילי המחאה לחסום שוב כבישים, נערך פיקוד המשטרה לאפשרות להסלמת המאבק ודאגה מפאת האפשרות שיהיו כאלו שיציתו את עצמם כפי שאירע עם פעיל המחאה משה סילמן שהצית עצמו למוות ב-14 ביולי 2011,  והותיר מכתב בו האשים את מדינת ישראל ואת מערכת הרווחה בכישלונן לטפל באוכלוסיות המוחלשות ובאנשים במצבו.
במכתב ההתאבדות האשים סילמן את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שר האוצר יובל שטייניץ, כאחראים ישירים למדיניות הכלכלית שהביאה אותו, לתפיסתו, למעשה ההתאבדות.
לאחר שסילמן נפטר הגיב לכך נתניהו ואמר כי "מדובר
בטרגדיה אישית גדולה". הממשלה בראשותו  הכריזה על הקמת צוות "אורות אדומים" במוסד לביטוח לאומי, לטיפול חירום במקרים קיצוניים, אך העובדים הסוציאליים התלוננו שלא ניתנים להם כלים לטיפול במצוקות. לדבריהם, העובדה היא כי מרבית הפניות לרווחה, הן בשל מצוקת דיור והן בסיוע מול המוסד לביטוח לאומי, מובילות להתגברות ניסיונות אובדניים ומעשי ייאוש מצד אזרחים במצוקה. זאת לאחר שהם מבינים כי אין בידי העובדים הסוציאליים יכולת ממשית לסייע להם.

לוח זיכרון לזכרו של סילמן, ברחוב סלמן בתל אביב
לוח זיכרון לזכרו של סילמן, ברחוב סלמן בתל אביב

במשטרה למדו והפנימו את הלקח וחששו מהחמרת מצוקת הנכים שתגיע לכלל מעשי יאוש הכוללים הצתות עצמיות. במסמך של אגף המבצעים במשטרה שהגיע לידי מגפון והופץ אמש בכל תחנות המשטרה נכתב: "להלן הנחיות אג״מ מרכז על רקע צפי להתגברות מחאת הנכים בצירי התנועה ואמירות כי בכוונתם להצית עצמם בכל מגע של המשטרה עמם (…)  כל ניידת תצטייד במטף תקין ובאנקול לגרירת חפצים בוערים / צמיגים (…), כל אירוע ינוהל ע״י מפקד תחנה / סגן מפקד תחנה", וגם כי "יש לפעול בהתאם למדיניות המחוזית הנהוגה ובכלל זאת בהדברות עם המוחים".

צילום: אליס הימן
צילום: אליס הימן

מוקדם יותר העביר אחד ממנהיגי מאבק הנכים מסר לפעילים החוסמים, בו נכתב: "חברים וחברות, לא לפחד. אין לנו מה להפסיד. אנחנו ממשיכים את המאבק ומסלימים אותו גם אם העימותים יהיו כואבים לכל הצדדים. צריך לקחת בחשבון גם מעצרים של הנכים והנכות. הכל בכוח ובמוח. נלחמים בממשלה הזדונית הזו. כוח מביא כוח. לא מפחדים יותר, אין מה להפסיד. החיים שלנו בזבל".

נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים, שוחחה עם נציג של אגף התנועה במשטרה סיפרה הבוקר: "התחלנו לדבר על חלופות ועל זה שנעשה את המחאות שלנו בהסכמה, עם הודעה מראש. המשטרה יודעת שאנחנו תמיד פותחים נתיב ולא מושכים את החסימה במשך שעות", טענה.

אלכס פרידמן, יו"ר ארגון "נכה לא חצי בן אדם", הוסיף לדבריה כי "תפקידה של המשטרה הוא לשמור על הסדר והחוק. עם זאת, החוק מאפשר את זכות המחאה והזכות לחיות. נמשיך לזעוק את מצוקת הנכים, בכל מקום, בכל זמן, ובכל הדרכים – עד שקולנו יישמע, תוך כבוד והערכה לשוטרים, בתקווה להדדיות".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן