Skip to content

ביקורת סרט – פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-33 חיפה: "הקו"

"הקו" הוא מותחן גנגסטרים מזרח אירופאי ברוח סרטי גיא ריצ'י, המתהדר בקריצות לאינספור סרטי מאפיה קלאסיים, תוך בימוי מצוין וטכניקות מרתקות, שבוודאי ילהיב גם את טובי הבמאים במערב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסרט "הקו" הוא המועמד הסלובקי לפרס האוסקר, כמו גם זוכה פרס הבימוי בפסטיבל קרולבי וארי. זהו גם סרטו הרביעי של הבמאי הסלובקי, פטר בביאק, והתוצר הוא מותחן גנגסטרים ברוח סרטי גיא ריצ'י, המתהדר בקריצות לאינספור סרטי מאפיה קלאסיים. הבימוי המצוין עשיר בטכניקות מרתקות, שבוודאי ילהיב גם את טובי הבמאים במערב.

"הקו": מותחן פשע מסוגנן

התסריט של "הקו" נכתב על ידי פטר באלקו ("המועמד"), והסיפור מתרחש על הגבול בין סלובקיה לאוקראינה בשנת 2007, בדיוק לפני שסלובקיה מצטרפת להסכם האיחוד האירופאי. האנטי-גיבור, אדם (תומאש מאשטאליר, שיודע להפגין קשיחות במקביל לפגיעות), עומד בראש כנופיה המבריחה סיגריות, כהילים ופליטים אפגניים מאוקראינה לאוסטריה. השותף שלו בצד האוקראיני הוא יונה (אוגן ליבזנוק, המופיע עם שרשרת זהב וקעקועי כלא), המקבל הוראות מהמאפיונר חסר הרחמים, קרול (סטניסלב בוקלן). המעבר הקליל שלהם בין שני צדי הגבול מובטח על ידי המפקד המושחת של משטרת הגבולות הסלובקית, פטר (אנדריי קריץ).

אולם הדברים אינם פשוטים כפי שהם נראים, כיוון שקרול שוקל גם לסחור בקריסטל מת', כמעין הכנה לגבול האיחוד האירופאי ההולך ונבנה. בעוד יונה מוכן ללכת על זה, כיוון שבנו בסכנה חמורה ותחת איומים בכלא האוקראיני, אדם מסרב לעסוק בעסקי סמים.

הסרט "הקו" הוא מחווה לסרטי מאפיה סגנון שנות השבעים, לדוגמה "הסנדק", או סדרת הטלוויזיה "הסופרנוס", ועוד יותר מכך, אפשר לראות בעובדה שבתו הצעירה של אדם הרה ועומדת להתחתן עם גיסו של יונה, גם פה – הכל נשאר במשפחה… חוץ מהעובדה, שפטר הוא האורח המיוחד במסיבת האירוסין…

הסגנון של בביאק חד ומדויק והוא אף שואב רעיונות מן המקורות הטובים ביותר. האקספוזיציה ואופי הדמויות ברוח סרטי ריצ'י, עם הרבה מוזיקה דינמית, צילומים בתנועה ועריכה מהירה (ולמרבה המזל, ללא שמות גנאי מיושנים של הדמויות מרוחים על המסך). מאוחר יותר, כאשר הדמויות מוכיחות כי הן עמוקות יותר מאשר סרט פשע ציורי, בביאק אפילו מוצא זמן קצר להרהורים באמצעות שוטים מלנכוליים בליווי נגינת חליל.

"הקו" הוא סרט גנגסטר עשוי היטב, שבו הבוסים של המאפיה עונים על שאלות לא נעימות עם אנקדוטות ילדותיות, מאיימים על שותפיהם במטאפורות ומביעים בתיאטרליות רבה את הכרת התודה שלהם. בסרט יש אפילו אימא שתלטנית, מאחר שעסקיו של אדם החלו עם אמו, המגולמת באופן מאיים על ידי אמיליה ואשאריובה. אבל בביאק מקפיד להוסיף לסרט לא מעט הומור, אשר גונב חלק מן הקטעים הדרמטיים, ובהחלט חוסך את הצופים מיומרנות. אחרי הכל, מי לוקח ברצינות מאפיונר שצועק קללות על אלוהים, לאחר שקרוב משפחה שלו מת תוך ביצוע העבודה המלוכלכת שהוא עצמו שלח אותו?!

XXXXX

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן