Skip to content

הפגנת הנכים: חסימת ציר גישה לנמל אשדוד ופקקי תנועה אדירים

לאחר שעות ארוכות ניאותו הנכים בראשות ארגון "הנכים הופכים לפנתרים", לפנות את הכניסות הראשיות לנמל אשדוד והמשטרה החלה להכוון את התנועה ולשחרר את עומסי התנועה הכבדים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

צילום: נכים הופכים לפנתרים
צילום: נכים הופכים לפנתרים

לאחר  כחמש שעות בהן נחסמה הכניסה הצפונית לעיר אשדוד באזור הנמל, במח אה על המתווה שנחתם בין ארגוני נכים לבין הממשלה, ניאותו חברי ארגון "הנכים הופכים לפנתרים" להפסיק את החסימה ולפנות את השטח. ממשטרת לכיש נמסר כי "לאחר הליך הידברות בהובלת המשטרה אל מול מובילי המחאה שסגרו את הכניסה לנמל אשדוד, ניאותו המפגינים וכעת עזבו את המקום והנמל נפתח. כוחות המשטרה מסייעים כעת ומכוונים את בתנועה על מנת לסייע לציבור הנהגים במקום".
הבוקר (שלישי) חסמו המפגינים את הכניסה ובמהרה נוצרו באזור פקקי תנועה כבדים. מהמשטרה נמסר כי הנהגים מתבקשים לנהוג בזהירות וכי מומלץ לבחור בדרכים חלופיות, ובהן הכניסה הדרומית לעיר. מנמל אשדוד נסר כי "גורמים ממחאת הנכים חוסמים מאז השעה שש בוקר את הכניסות הראשיות לנמל, משערים 1 ו-5. כתוצאה מהחסימה, מצטברים עומסי תנועה גדולים באזור ולא מתאפשרת כניסה סדירה של משאיות ושל עובדי הנמל והלקוחות. כבר עתה, בשל החסימות, קיימת פגיעה קשה בעבודת הנמל לנוכח העומסים הנובעים מהיותנו בערב החג, כאשר מירב הבעיות נגרמות מאי כניסתן של משאיות לפריקה וטעינה של מכולות ומטען בתחומי הנמל".

צילום: נכים הופכים לפנתרים
צילום: נכים הופכים לפנתרים

הסכם היסטורי, האומנם?

כזכור, ביום שישי האחרון, 29 בספטמבר, הזדרזה ההסתדרות והממשלה להודיע על הסכם היסטורי: מההודעה שפורסמה עלה כי בתום מאבק של חודשים שלווה בחסימות צירים מרכזיים ברחבי הארץ, נחתם הלילה (שישי) הסכם בין ארגוני הנכים לבין נציגי הממשלה להעלאת קצבאות הנכות. על פי ההסכם, שיעוגן בחקיקה, קצבתם של כל הנכים בעלי 100% אי כושר השתכרות תוגדל לכ-4,000 שקלים בחודש בארבע פעימות, מינואר 2018 ועד ינואר 2021. סך העלות של התוספת התקציבית היא 4.2 מיליארד שקלים. עוד נמסר מההסתדרות כי ההסכמות שהושגו הן בהתאם למדיניות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון. להסכמות שהושגו היה שותף גם ח"כ אילן גילאון (מרצ).
אליה וקוץ בה, ההסכם הזה תאם את המתווה שיזם  ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם פרופסור  אבי שמחון, כלכלן בעל תפיסות קפיטלסטיות התאומות את הלך רוחו ראש הממשלה, מה עוד שנתניהו לא היה מוכן לאפשרות שמשה כחלון שר האוצר יוביל מתווה עצמאי אליו הגיע באמצעות  בחודש אפריל כשוועדה מיוחדת שהקים משרד האוצר, תמליץ למשרדי האוצר והרווחה להעלות משמעותית את קצבאות הנכות באופן הדרגתי עד ל-4,000 שקל בחודש. שר האוצר משה כחלון אף הורה באותו חודש לאגף התקציבים במשרדו לבנות מתווה להעלאת הקצבאות, והחליט על תוספת של ארבעה מיליארד שקל לקצבאות הנכים. נתניהו לא היה מוכן לאפשרות שכחלון יגזור את הקופון הפוליטי, הקים וועדה משלו באשותו של שמחון.
בתחילת השנה, ביום ראשון 3 לספטמבר, מצא נתניהו לנכון להתייחס לראשונה למשבר הנכים בישיבת הממשלה. הוא הצהיר כי רק אחרי החגים הוא יביא הצעה לפתרון מצבם.
אבל חודש של חסימות כבישים הכניע את ראש הממשלה וגרם לו להיענות ליוזמה של אבי ניסנקורן ודוד ביטן – להקדים ולהציג את הפתרון לנכים עוד לפני יום כיפור.

מעמד חתימת ההסכם (צילום: דובר ההסתדרות)
מעמד חתימת ההסכם (צילום: דובר ההסתדרות)

גוזרים קופון על גב הנכים

לאחר ההסכם דאגו אנשי התקשורת במשרד ראש הממשלה להבהיר כי כל סעיף וסעיף בהסכם היה באישור נתניהו שהיה על הקו כל העת. בפגישה עם ארגוני הנכים השתתפו ששת ראשי הארגונים שנבחרו לייצג את הנכים, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שלקח בחודש האחרון את מאבק הנכים תחת חסותו, יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), ופרופ' אבי שמחון שעמד בראש הוועדה להעלאת קצבאות הנכות. אין ספק, מזכ"ל ההסתדרות,  אבי ניסנקורן ונתניהו גזרו קופן שווה בשווה.
שישה נציגים של ארגוני הנכים השונים שהובילו את המאבק להעלאת הקצבאות השתתפו בפגישה שנערכה ביום חמישי עד ליל שישי. חמישה מתוכם הסכימו למתווה. אחד מהם, יו"ר ארגון נכי הפוליו, עזב את המקום במחאה בעקבות העובדה שהמתווה לא הכיל תוספת לקצבת הנכים הגמלאים.
מארגון "הנכים הופכים לפנתרים" – הארגון שהוביל את חסימות הכבישים בשבועות האחרונים – נמסר באותו שישי בבוקר כי "למיטב ידיעתנו ההסכם רצוף חורים ואינו נותן מענה מלא ואמיתי למצוקות הנכים. בנוסף לכך, ובמיוחד לאור חוסר האמון הטוטאלי שלנו בממשלת ישראל, המאבק ממשיך ללא כל שינוי. אם מישהו העלה בדעתו שבעקבות פרסומים בתקשורת אנחנו נעצור את המאבק, אז הוא טועה". נכון להיום הבהירו הנכים כי המאבק לא תם ועל הממשלה ומשרד האוצר יהיה מוטל להגיע גם עם אלו שנותרו מחוץ להסכם לכלל הבנות שיפצו גם אותם במסגרת ההסכם.

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן