Skip to content

ניחוח עתידני, חגיגת סתיו ואבק כוכבים בפסטיבל הסרטים בחיפה

חיפה לבשה חג, השטיח האדום כבר מוכן, הבאנרים והדגלים כבר מתנוססים ברחובות העיר וברחבת הסינמטק. חיפה המנומנמת מתעוררת בציפיה דרוכה לזרקורי אבק הכוכבים, הבמאים, השחקנים והמפיקים שיציגו את יצירתם באולמות ההקרנה בעיר. מרכז הכרמל לא נראה שוקק חיים והתרגשות כמו בערב הפתיחה. סיגל גליל מבקרת התרבות והאמנות של מגפון חזרה לעיר נעוריה וגילתה איך עולם […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פסטיבל הסרטים בחיפה נפתח בציפייה גדולה עם הקרנת בכורה של הסרט בליידראנר 2049. אולם האודיטוריום שהיה מלא עד אפס מקום, לבש צבעים עתידניים, וחלליות ריחפו באוויר, ופנסים ריצדו בכול האולם, כאילו ישבנו באיזה זמן מקום חלומי אי שם ב-2049.

כבר ברחבת בית הכט ניתן היה להרגיש את ההתרגשות באוויר. השטיח האדום פרוש, ועילית חיפה וסצנת הקולנוע בארץ עם האורחים מחו"ל מילאו את הרחבה. את החגיגה הפתיעו בנוכחותם כמה נציגי איגודי הנכים, על כסאות הגלגלים שלהם שבאו לצעוק את זעקתם. תנועת המכובדים במיטב מחלצותיהם, שצבאו על דלתות הכניסה, כמעט נחסמה…

אווירה מחשמלת במופע מחול בפתיחת פסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה

אחר שטקס הפתיחה התחיל באיחור של חצי שעה הנאומים היו קצרים. פנינה בלייר המנהלת האמנותית הציגה את סרט הפתיחה שנבחר כסרט מופת שדרך מדיום הקולנוע מתמודד עם שאלות פילוסופיות כגון: מהי זהות? ומהי משמעותה של אנושיות? בעתיד הרחוק והבדיוני של 2049, כסרט המשך לבלייד ראנר הראשון והאגדי.  יונה יהב, ראש עירייית חיפה, הודה למנהלת הפסטיבל שהעלתה את חיפה בין 50 הפסטיבלים האיכותיים בעולם. הוא סיפר כי העיר צופה לכ-300,000 מבקרים שיגיעו לעיר במהלך חג סוכות. יצויין כי העירייה החליטה לצאת במבצע ביטול קנסות החנייה במשך תקופת הספטיבל.

ראיין גוסלינג והריסון פורד בדרמה עתידנית בפתיחת הפסטיבל: בלייד ראנר 2049 . קולנוע פילוסופי עתיר אפקטים חזותיים

רחבת סינמטק חיפה השוממת בדרך כלל, שקקה חיים בהמוני האורחים שהגיעו לפתיחה.  בלטו בנוכחותם : ליאור אשכנזי, שלאחרונה משך אליו את חיצי ביקורת שרת התרבות שכינתה אותו הגרבוז של המזרחים, על הגנת הסרט פוקסטרוט שכיכב בו.

ליאור אשכנזי עם ערן קולירין וששון גבאי. צילום: הדס שפירא

אבי ואיריס נשר, בריאן קוקס, ניקול אנסרי קוקס וסאם פולארד,

אבי נשר ורעייתו איריס. צילום: הדס שפירא

מפיקי הסרט "ג׳ונגל" זוהר רפפורט , דנה לוסטיג , מיקי רפפורט,

מפיקי הסרט גונגל - זוהר רפפורט , דנה לוסטיג , מיקי רפפורט. צילום: הדס שפירא

בריאן קוקס, ניקול אנסרי קוקס וסאם פולארד,

האורחים בריאן קוקס, ניקול אנסרי קוקס וסאם פולארד. צילום: הדס שפירא

ד"ר איבון קוזלובסקי גולן ראש התוכנית לתרבות הקולנוע באוניברסיטת חיפה,  טלי דגן , מפיקת תחרות קולנוע ישראלי, גידי אורשר וירון שמיר , ערן קולירין , יחזקאל לזרוב,  אסף סבן המפיק והבמאי של בית בגליל, שמואל וחנה אזולאי הספרי וזיו נוב מנכלית קרן גשר ,

חנה אזולאי הספרי וזיו נוב מנכלית קרן גשר . צילום: הדס שפירא

דורית חורדי אשת יחסי הציבור שזהרה בשמלה צהובה,

דורית חורדי אשת יחסי הציבור שזהרה בשמלה צהובה על השטיח האדום. צילום: הדס שפירא

איריס לקנר ואסף כהנא, השחקן רועי אסף ואשתו השחקנית אורנלה בס, ליאור אשכנזי שמשך אליו חיצים של ביקורת על הופעתו בפוקסטרוט, הילה אלפרט אשר על מיזם הדוקולינריה, שאוצרת את סרטי האוכל עם ארוחות טעימות, דלפין – מנהלת אירוח חו"ל, נטע שפיגלמן , נועה קולר, בת חן סבג ואורנה בנאי , שאול דישי, ששון גבאי, איתי טירן, מירו לוי ועוד רבים וטובים שבאו להשתתף בחגיגת הקולנוע באחד מ-50 הפסטיבלים המוערכים בעולם.

 ומי לא בא?… בפתיחה בחיפה נעדרו אושיות פוליטיות כגון שרת התרבות שנראה כאילו היא נהנית מקריאות הבוז ושריקות המחאה נגדה שעפו אליה מן הקהל בירושלים.

אי אפשר שלא לחשוב על ההבדל בין פסטיבל הסרטים בחיפה לבין הפסטיבל בירושלים. בחיפה, כל העיר לובשת חג, מתמרקת ומתקשטת לכבוד הפסטיבל, שהוא אולי האירוע התרבותי החשוב ביותר בעיר. ואילו ירושלים הבירה, כבר רגילה לתרועות הפסטיבלים, ולביקורי אושיות קולנוע ותרבות, שהפסטיבל בה הוא עוד אירוע מבין רבים אחרים.

בעיקר הורגשה האווירה הקרנבלית. המוסיקה בחוצות העיר. זוגות רוקדים מול קופות הפסטיבל לצלילי די. ג'יי. שניגן ריקודים נוסטלגיים כנראה ממוסיקה של סרטים. ליצנים, אקרובאטים, וונדרוומן מצטלמת עם מי שחפץ.

אווירה קרנבלית. צילום: סיגל גליל

והעיר חיפה צהלה ושמחה… עליזה ותוססת. עיר הולדתי במחווה ענק לאמנות הקולנוע, ובפעילויות מגוונות החל באטרקציות של מציאות וירטואלית,  עבור דרך תחרויות לפי ז'אנרים, מפגשי פיצ'ינג עם מפיקים, כנסים, וסרטי חינם ומופעי חוצות ברחבי העיר. ובעיקר, ההזדמנות לפגוש ולהיפגש.

והפתעה חיפאית : זוג מן הסרטים

במהלך שיטוטי לפני פתיחת הפסטיבל פגשתי בזוג דיילים ליד משרדי הפסטיבל שהם גם זוג בחיים. והנה מסתבר שזהו זוג מאוד מיוחד החולק אהבה לקולנוע ועובד בקולנוע בכל דרך אפשרית. הם עובדים גם ניצבים וביטים בקולנוע ובסדרות. את דרכם בקולנוע התחילו עם הקמת קבוצה בסנימטק לפני 4 שנים והסרט הראשון מעל הגבעה. מאז, צולמו 4 סרטים במסגרת הפרוייקט בחיפה. ביניהם:  את לי לילה , היורד למעלה , ושלוש אמאהות הוא: בני אופיר.  גם עורך ומצלם סרטים לטלוויזיה קהילתית. והיא: מורן שובל,האשה שאיתו, מספרת לי על הנסיעות הקבועות שלהם לירושלים ונותנת לי טיפים.

צמד מהסרטים: זוג בחיים ובקולנוע. זוג הדיילים החיפאי שעובדים כניצבים וכביטים. נושמים וחיים קולנוע. צילום: סיגל גליל

אז סימנתי לי כמה סרטים לצפות, ובעיקר, באתי לנשום את האווירה של חיפה, בין כרמל ירוק  לקצף הגלים, תחת שמי הים התיכון, עכשיו, בתחילת הסתיו, עם הפריחה המיוחדת שעושה משהו לאנשים. קולנוע, וטבע, זכרונות ועולם עתידני שמתערבבים.

רחבת סרטי החוצות פורחת בוורוד. הרגע שלפני... צילום: סיגל גליל

הביקור בפסטיבל חיפה מספק לי עוד הזדמנות לבקר בעיר ילדותי ונעורי ולהתרפק על זכרונות הקולנוע שלי מהסרטים של פליני, ברגמן, אנטוניוני וגודאר שראיתי אי שם בתחילת שנות השבעים בבית רוטשילד, שלימים הפך לבית הכט, ולסינמטק חיפה. ולעשות סגירת מעגל בין עבר לעתיד.

אפקטים חזותיים מהפנטים בסרט העתידני והפילוסופי בליידראנר 2049
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן