Skip to content

אדריכלים על הבר, סיורים והרצאות בשבוע האדריכלות הראשון בירושלים

אילן פיבקו, דויד קויאנקר, אמנון ריכטר, אירנה קרוננברג אלון ברנוביץ' דנה אוברזון, דניאל חסון, פרד קלארק וערן חן הם בין האדריכלים והמעצבים מהארץ ומחו"ל שישתתפו באירועי אדריכלים על הבר בירושלים. שבוע האדריכלות הראשון בירושלים פותח דלתות ומזמין לפסטיבל אורבני מרחיב דעת ומסעיר חושים. סיורי "בתים מבפנים", והרצאות "אדריכלים על הבר" 25-26-27-28 באוקטובר 2017. הכניסה חופשית!!!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 אחת החוויות המרתקות של ירושלים היא חוויית האדריכלות שלה. ההיסטוריה המדברת מתוך האבנים. הסגנונות העיצוביים שמספרים על התהפוכות שעברה העיר. פסיפס הבתים והמבנים הקדושים והחילוניים, לוקחים את המשוטטים בה לסיור מפעים אל העבר וההווה. שבוע האדריכלות הראשון בירושלים פותח דלתות ומזמין לפסטיבל אורבני מרחיב דעת ומסעיר חושים.                  סיורי  "בתים מבפנים", והרצאות  "אדריכלים על הבר" 25-26-27-28 באוקטובר 2017.           הכניסה חופשית!!!

בית המצורעים בית הנסן שהפך למרכז תרבות, עיצוב ואמנות . צילום: רוני כנעני

תוכנית ההרצאות על הבר של מרכז הבנייה הישראלי נועדה להשלים את חוויית השיטוט וההיכרות עם ירושלים. בשבוע האדריכלות הראשון בירושלים ייערכו ביקורים וסיורים נדירים בבתים ובמבנים הכי מסקרנים בעיר לצד סדרת הרצאות ערב עם מיטב האדריכלים והמעצבים מהארץ ומחו"ל.  השנה מלבד סיורים בדירות מגורים ומבנים ציבוריים מרתקים יתקיימו גם סיורי לילה מלהיבים וסיורים מתחת לאדמה.

בריכת המים. צילום יח"צ

 בין עשרות המבנים והסיורים שיהיו פתוחים לקהל המבקרים אפשר למצוא מקומות החל מלשכת הבונים החופשיים שתציע הזדמנות להיחשף לחדר הטקסים המקושט והעתיר סמלים של הארגון החשאי, ועד סיור לילי לאור נרות בבית הנסן ששימש עד שנת 2000 כבית מחסה למצורעים, סגור למבקרים ואפוף מסתורין.

פרט ברזל, מתוך סיור ירושלים של פרטים, צילום: אסף עברון באדיבות מוזאון ישראל

בנוסף, יתקיימו מגוון פעילויות וסיורים: ערב פתוח בתערוכה "ירושלים של פרטים" המוצגת בימים אלו במוזיאון ישראל וחושפת את המגוון והעושר של פרטי הבניין והעיצוב שנמצאים סביבנו כל הזמן, סיורים מודרכים בפרויקט המיוחד "רחוב דינה" שנמצא בימים אלו בשלבי סיום, והזדמנות ראשונה להציץ לתוך מכון טיהור שפכים שורק, השלישי בגודלו בישראל.

פרויקט רחוב דינה. צלום: גיא יצחקי

ירושלים נמצאת בתקופה בה מתקיימות המון התרחשויות תרבותיות ואדריכליות. "שבוע האדריכלות" יאפשר לציבור הזדמנות להכיר ולהיחשף אל אותם שינויים. כך למשל יוכלו המבקרים להיחשף אל פרויקט ההארה של רחוב יפו, שיצא לדרך בתחילת אוקטובר, ולשמוע על הדרך שבה רתמו את בעלי המבנים לפרויקט ועל הטכניקות השונות ששמשו להארת המבנים. עוד יוכלו המבקרים להיחשף להשפעה של הבריטים על האדריכלות והתכנון האורבני של ירושלים בסיורים מיוחדים לרגל ציון 100 שנים למנדט הבריטי.

לשכת הבונים החופשיים. צילום: גיא יצחקי

לצד החשיפה בשטח דרך הסיורים בבניינים, הרחובות והפרויקטים השונים המתרחשים ברחבי ירושלים יוכלו השנה המבקרים לעשות גם הפסקה בין סיור לסיור או לבחור לסיים יום סיורים בברים השונים המשתתפים באירועי "אדריכלים על הבר" של מרכז הבנייה הישראלי. שם יזכו המבקרים לשמוע הרצאות ממיטב האדריכלים והמעצבים הישראליים בהם אמנון ריכטר, אירנה קרוננברג אלון ברנוביץ' דנה אוברזון, דניאל חסון, אילן פיבקו ועוד, לצד כוס בירה קרה או כוס יין ולזכות בחוויה שתשלים את חווית השיטוט בהעשרה נוספת ובמנוחה לרגליים. ובנוסף יגיעו שני אורחים מיוחדים מחו"ל, האדריכל ערן חן, משרד האדריכלים שלו שותף בפרויקטים בקנה מידה עולמי ושותף בתכנון פרויקטים בכל השכונות החדשות בניו יורק והאדריכל פרד קלארק, משרד "פלי קלארק" אחראי לשרטוט והגדרת קו הרקיע הייחודי של ערים רבות בעולם כולל ניו יורק והונג קונג.

 במסגרת סוף השבוע של אירועי "שבוע האדריכלות", מגוון מלונות ברחבי העיר מציעים הנחות, מבצעים ופינוקים שונים למבקרים שבוחרים להתארח בהם. פרטים נוספים לגבי המלונות המציעים הטבות באותו הסופ"ש ניתן למצוא באתר www.itraveljerusalem.com.

 "בתים מבפנים" –סופשבוע של בתים פתוחים הינו חלק מהארגון הבינלאומי של ה-Open House World Wide יחד עם ניו יורק, לונדון, שיקגו, רומא, ברצלונה, מלבורן, דבלין, הלסינקי, ועוד. חגיגה אורבנית שגולת הכותרת שלה היא הבתים המיוחדים שפותחים דלת חד פעמית ומאפשרים הצצה לצורות עיצוב, צורות חיים, היסטוריה, תרבות, טכנולוגיה, אקולוגיה ובתים בעלי ערך מוסף ההופך אותם למסקרנים ואטרקטיביים.

שבוע האדריכלות מתקיים ביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים, משרד ירושלים ומורשת, משרד התיירות ועיריית ירושלים.

 כל הסיורים והאירועים מתעדכנים באתר

http://batim.itraveljerusalem.com/

בין סיורי "בתים מבפנים":

סיור לילי בבית המצורעים

בית הנסן – מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה, גדליהו אלון 14, טלביה. אדריכל: קונרד שיק, 1887.

בית פתוח וסיורי לילה מודרכים לאור נרות בבית הנסן ששימש עד שנת 2000 כבית מחסה למצורעים, סגור למבקרים ואפוף מסתורין. במהלך הסיור ייחשפו המבקרים למתחם באפלולית הלילה ויקבלו הצצה לחייהם ולשגרת יומם של מטופלים שהתגוררו בו, חלקם עד סוף חייהם.

הסיורים יסקרו את ההיסטוריה של המקום ושל מחלת הנסן (המוכרת כצרעת). הם יתחילו בגינת הבית, יעברו במבני המשנה המקיפים אותו: חדרי הבידוד, המכבסה, בית הרופא והדיר, ויימשכו למבנה המרכזי אשר בימים אלה משמש אמנים ויוצרים מתחומים שונים. משך הסיורים כ-45 דקות.

בימי בתים מבפנים אפשר יהיה לבקר גם בתערוכות ובחללי העבודה שבבית, כולל חדרי מטופלים לשעבר (כעת כיתות לימוד), חדר התפילה (כעת אולם הקרנות) והתערוכה ההיסטורית.

במהלך סוף השבוע תוצג בבית תערוכה במרכז לאמנות ומחקר "מעמותה".

 ירושלים של פרטים

שדרות רופין 17, קריית המוזיאונים. ההרצאה תתקיים באודיטוריום ע"ש שפרינגר שבמוזיאון ישראל.

ערב פתוח בתערוכה "ירושלים של פרטים" המוצגת בימים אלה במוזיאון ישראל וחושפת את המגוון והעושר של פרטי הבניין והעיצוב שבשפת הביצוע של ירושלים. פרטים אלה משקפים את הרב תרבותיות והקוסמופוליטיות של העיר בהיבטים של  פונקציונליות, אסתטיקה, אמונות, מסורות, מנהגים ואורחות חיים. התערוכה מתבססת על ספרו של האדריכל וחוקר ירושלים דוד קרויאנקר "ירושלים – אלוהים נמצא בפרטים הקטנים: שפת עיצוב רב-תרבותית", שחקר ותיעד את פרטי העיצוב שהטביעו בני לאומים, דתות ועדות שונות במרקם האורבני של העיר.

בשעה 19:00 תתקיים הרצאה מפי אדריכל דוד קרויאנקר שתלווה במצגת הממחישה את תהליכי החילוץ, החשיפה והגילוי של הפרטים העיצוביים, חלקם סמויים מן העין, הטבועים בחזיתות בתי ירושלים. בתום ההרצאה אפשר יהיה לבקר בתערוכה באופן חופשי.

 ירושלים בפרטי פרטים

שדרות רופין 17, קריית המוזיאונים. היציאה לסיורים מהכניסה למוזיאון.

סיורים בהדרכת אדריכל וחוקר ירושלים דוד קרויאנקר בתערוכה 'ירושלים  של פרטים' המוצגת בימים אלה במוזיאון ישראל וחושפת את פרטי הבניין המגוונים של בתי ירושלים המשקפים את הרב תרבותיות והקוסמופוליטיות של העיר בהיבטים של פונקציונאליות, אסתטיקה, אמונות, מסורות, מנהגים ואורחות חיים. התערוכה מתבססת על ספרו של האדריכל וחוקר ירושלים דוד קרויאנקר "ירושלים – אלוהים נמצא בפרטים הקטנים: שפת עיצוב רב-תרבותית", שחקר ותיעד את פרטי הבניין במבנים של בני הדתות השונות ברחבי העיר.

 בריכת המים

רחוב הפסגה 70, שכונת בית וגן.

סיור מודרך במתחם הגיחון שבשכונת בית וגן, כולל הצצה למאגר המים המקורה הגדול בישראל המשתרע על פני שטח של שמונה דונמים ויכול להכיל 13 אלף מ"ק מים והסברים על מערכת המים של ירושלים.

 מכון טיהור שפכים שורק

כביש 386, שישה ק"מ ממערב לצומת כרם, בלב היער של נחל שורק ולפני צומת הנחלים.

הזדמנות יוצאת דופן להציץ לתוך מכון הטיהור השלישי בגודלו בישראל, אשר תוכנן תוך השתלבות בנוף המרהיב שסביבו. החלל הטכני העצום מטפל בשפכי ירושלים והסביבה וממנו מועברים הקולחין לשימוש חוזר בשדות החקלאיים של מטה יהודה. המכון מתפרס על פני 150 דונם ומטפל בכ-100,000 מ"ק שפכים ביום.

הביקור כולל צפייה בסרטון הסברה, תצפית והסבר על פעילות המכון ועל מערכת הולכת השפכים האזורית.

 הבית של עתליה

רחוב עין כרם א', 9 (בווייז: עתליה). אדריכל: לא ידוע, נבנה בראשית המאה ה-20.

הצצה לבית מידות עירוני האופייני לכפר עין כרם, עם תקרות גבוהות ומרצפות מצוירות המשמש כיום למגורים ולאירוח קולינרי. הבית השתמר כפי שנבנה במקור למעט המרפסת שנסגרה. הביקור יכלול גם עלייה לגינת הירק שבגג ממנה נשקף נוף מרהיב.

הבית של עתליה. צילום: הגר דופלט

 הבית האנדלוסי

רחוב האורן 12, עין כרם.

ביקור בבית מידות בעל עיטורי אבן ומרצפות מצוירות מרהיבות שנבנה במקור כביתו שלראש הכפר. הבית עבר לאחרונה שיפוץ עדין שבמסגרתו שומרו כמעט כל חלקיו המקוריים ונוספו לו מטבח מודרני וחדר אמבטיה שחור, מעוצב בסגנון עכשווי.

 בית ברובע היהודי

רחוב שוני הלכות, הרובע היהודי. אדריכל: מתי רוזנשיין; 2016.

בית טיפוסי לרובע היהודי, בן כ- 500 שנה, בעל קמרונות וקירות אבן עבים, שעבר שיפוץ מסיבי שכלל גם תוספת בנייה בשפה אדריכלית מודרנית וכן חפירה של קומה נוספת. כדי להדגיש את הבנייה המסורתית של חלקו המקורי של הבית נבחרה שפה אדריכלית שמאופיינת בחומרים חשופים כמו זכוכית אבן, בטון ועץ. הביקור יכלול גם עלייה לגג הבית לתצפית מרהיבה על העיר העתיקה.

 

פרויקט רחוב דינה

דרך בית לחם 66, בקעה. אדריכלים: מיכל דלה פרגולה אדריכלים, 2017.

סיורים מודרכים עם אדריכלית מיכל דלה פרגולה בפרויקט שתכננה ונמצא בימים אלה בשלבי סיום: מתחם הכולל 8 בניינים חדשים ובהם 55 יחידות דיור, חזית מסחרית ושטחים ירוקים ושיצר רחוב חדש בבקעה – רחוב דינה. בסיורים יוצגו הפרוגרמה הראשונית והתפתחותה לאורך שלבי התכנון והדגשים שיושמו בפרויקט ובראשם החיבור בין דרך בית לחם לגן הגדול שבקצה המתחם. הסיורים יכללו ביקור בדירת גן. משך הסיורים כ-45 דקות.

פרויקט רחוב דינה. צילום: גיא יצחקי

לשכת הבונים החופשיים

רחוב עזרת ישראל 13.

מפגשים בבית הבונים החופשיים שבמרכז העיר שיכללו הרצאה וסיור במבנה. הזדמנות יוצאת דופן לבקר בחדר הטקסים המקושט ועתיר הסמלים המשקפים את ההיסטוריה של הארגון החשאי, מטרותיו ושורשיו העתיקים. משך כל מפגש כשעתיים.

לשכת הבונים החופשיים_צלם גיא יצחקי

תיעוד וסקר ליפתא: תערוכה והרצאות

המרכז לעיצוב אורבני בית המודל, כיכר ספרא, בניין 1, קומה מינוס 1.

בין השנים 2017-2013 ביצע מינהל השימור ברשות העתיקות תיעוד וסקר מקיפים של הכפר ליפתא במטרה להביא לשימור מרבי של המקום (ובעקבות אישור תוכנית 6036  החלה על שטח הכפר). זוהי אחת מפעולות התיעוד המקיפות והנרחבות שבוצעו למתחם היסטורי בישראל, והיא הובילה לחשיפת ממצאים ולהבנה מחודשת של שלבי התפתחות הכפר. הפרויקט כלל גם תיעוד מקיף של הכפר והסביבה: סקר סביבה ונוף, סקר משאבי טבע, סקר ארכיאולוגי, תיעוד היסטורי של הכפר והמרחב הציבורי וניתוח הרכב האוכלוסייה. התיעוד בוצע על ידי צוות אדריכלים ומהנדסים מטעם מינהל השימור ברשות העתיקות ובהשתתפות משרדי אדריכלים ומומחים בתחומים השונים.

ליפתא, צילום: ליונל דרמן. באדיבות רשות העתיקות

לרגל פתיחתה של התערוכה ליפתא: כפר מסורתי ומורשת נדירה. חשיפת ממצאי סקר רשות העתיקות בבית המודל יוצגו ממצאי הסקר. התערוכה תוצג במקום עד תחילת נובמבר 2017.

 בעקבות ממצאי סקר ליפתא

נקודת מפגש: מעיין ליפתא.

סיורים עם אדריכלי מינהל השימור של רשת העתיקות – יהונתן צחור, מאיה עובדיה ואבי משיח – בגלעין הכפר ליפתא, שבהם יציגו את הממצאים של התיעוד והסקר המקיפים שערך מינהל השימור ברשות העתיקות בכפר ליפתא, כחלק מהליך התכנון המתבצע למקום. בסיורים יוצגו תרבות הבנייה הכפרית המסורתית שנשתמרה בכפר והייתה נפוצה באזור ההר של ארץ ישראל, וכן ממצאים חדשים רבים. הסיור כולל טיפוס במדרונות תלולים וכניסה לחללים תת קרקעיים. יש לבוא בנעליים סגורות ולהצטייד במי שתייה ובפנסים.

 בית הקברות של העניים

נקודת מפגש: שער ציון (מחוץ לחומה).

סיור בבית הקברות היהודי הנטוש סמבוסקי השוכן למרגלות קבר דוד בירושלים ושבו נקברו עניי ירושלים במשך יותר מ-200 שנה. הסיור יתחקה אחר הטמונים במקום ששמותיהם נמחקו והפכו לאלמונים, ויספר את סיפורם ואת סיפורו של בית העלמין שבו התקיימו בעבר תהלוכות גניזה מפוארות לספרי תורה. משך הסיור כשעה ורבע והוא יסתיים בשער ציון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן