Skip to content

דבר אלי בתמונות, אהובי

האינסטגרם היא הגלריה הגדולה בעולם, שיש בה תמונות מכל הסוגים: אמנותיות, תמונות נוף, מיליארדי סלפיז, תמונות של שקיעות, זריחות, עמודים של סלבריטאים (להלן סלבס). ומאז שהאפליקציה נרכשה על ידי פייסבוק, גם המון שיווק, סמוי ובכלל לא סמוי. בני הנוער מכורים. גם אני. זוהי הראשונה בסדרת כתבות על העולמות הוירטואלים שלנו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בר רפאלי (2.6 מיליון עוקבים) בחרה להודיע על הריונה הראשון באמצעות צילום בדיקת ההריון שלה. הצילום פורסם באינסטגרם. בר רפאלי מצטרפת לסלבים של עולמנו, שחקנים, דוגמניות, זמרות וכיוב, ששומרים על קשר קרוב, כביכול, עם מעריציהם דרך האינסטגרם. המעריצים יודעים ראשונים וחשבון הבנק של רפאלי תופח במהירות. אין שיווק מוצלח כשיווק של מישהו שהצרכנים כל כך מחוברים אליו.

תמונה שווה אלף מילים. בעולם ההולך ומשתנה שלנו, בקצב שהולך ועולה בטור גיאומטרי, הפייסבוק שינה את כללי המשחק החברתיים. אחריו באו אפליקציות כמו אינסטגרם וסנאפצ'ט ועשו שינוי נוסף. שינוי שמדגיש את הצד הוויזואלי בעולם האישי והחברתי של המשתמשים בהם. התפתחות המצלמות בטלפונים הסלולריים, שהולכות ומשתכללות עם כל דור של הטלפון שהולך ומתחכם, מאפשרות העלאת צילומים מרהיבים.

אפליקציה בחודשיים

האינסטגרם הומצא בשנת 2010 על ידי שני צעירים בשם קווין סיסטורם ומייק קריגר. האפליקציה הומצאה כתוצר לוואי של עבודה על אפליקציה אחרת, ופיתוחה נמשך חודשיים בלבד. שמה מבוסס על המילים: אינסטנט וטלגרם. היא אפשרה העלאה מהירה של תמונות לפלטפורמה. האפליקציה המשנית הזאת מצאה לה מקום של כבוד בפנתיאון האפליקציות. לאחר שהושקה באוקטובר 2010 למכשירי אפל בלבד, כבר היו לה בדצמבר של אותה שנה מיליון משתמשים. כעבור שנה כבר היו לה 10 מיליון משתמשים, ובמרץ 2014 הגיעה ל 200  מיליון משתמשים. באפריל 2012 רכשה פייסבוק את החברה, בה עבדו 13 עובדים בלבד, תמורת מיליארד דולר.

מאז הפכה האפליקציה את העולם מבחינות רבות, לא כולנו מבחינים בכך. מי שיודעים זאת הם הצעירים של העולם. עבורם זוהי מציאות קיימת שהם גדלים אליה, הפייסבוק הוא חיה אנכרוניסטית מבחינתם. האינסטגרם והסנאפצ'ט מאפשרים להם לחיות את החיים המתאימים להם: מהירים מאוד, נעלמים תוך 24 שעות ומפנים זמן למציאות אחרת. חלק מהצעירים, כמו בתי בת ה 16, מצאו לעצמם בית באינסטגרם. בניגוד לסלבים, שפותחים את שעריהם לרווחה, רבות מבנות העשרה שומרות על אינסטגרם סגור. שם הכניסה היא לחברים בלבד. הצילומים שמככבים שם הם של סלפיז. שלהן, שלהן עם חברותיהן ועם חבריהם. בתי, כמו רבים מבני העשרה, עוקבת (עוקבים. כך זה נקרא באינסטגרם, בניגוד ל'חברים' בפייסבוק) בדבקות אחר חבריה ומקפידה לעשות להם לייקים. סלבים שקרובים לליבה, כגון שחקנים וזמרים מקבלים גם הם לייקים, וגם דפים שנקראים למשל, כל מיני דברים שבנות אומרות. כן, יש גם חשבונות אינסטגרם כאלה.

התמכרות

אני התמכרתי לאינסטגרם לפני כמה חודשים. עד אז, במשך שנים, היה לי חשבון שנפתח כדי לראות בעיקר מה שבתי מעלה ולשמור בו תמונות כמו בארכיון. מאז אני מעלה צילומים בלהיטות, משפרת את יכולת הצילום ואת המצלמה. פעילות הצילום כפעילות שיש בה הגשמה של רצון ולעתים גם יכולות אמנותיות, משותפת לאנשים שהתמכרו לצילום בנייד או לצלמים חובבים בעלי מצלמות טובות וכמובן, לצלמים מקצועיים. כל צלם יכול לפתוח לעצמו גלריה באינסטגרם. אם הוא טוב, ו/או יודע לחבב את עצמו על הרבים, יהיו לו במהירה עוקבים רבים וחשיפה רבה (וכן, גם לייקים, כמו בפייסבוק)

דורון שטיין, צלם מקצועי שעוסק בעיקר בצילום אופנה במרחב האורבני, ובעל חשבון אינסטגרם שיש לו כמעט 20 אלף עוקבים, מספר על החוויה שלו. "אנשים שהיו בפייסבוק נכנסו גם לאינסטגרם. אלה אנשים שיוצרים תמונות. הפעילות שלי בפייסבוק ירדה והפעילות באינסטגרם עלתה מאוד. עבורי כצלם האינסטגרם מייצר הרבה יותר הזדמנויות ואינטראקציות מתאימות".

צלם: דורון שטיין

שקיעות וזריחות

באינסטגרם התפתחו במהירה עמודי נושא. כך, מי שמעוניין בשקיעות וזריחות (כמוני, עד כמה שהדבר נשמע קיטשי), יכול לחלוק את צילומיו עם עמודים אלה, לחשוף שם את הצילום שלו, וגם לראות אלפי צילומים נוספים של זריחות ושקיעות. מי שיאהב את הצילום יביע את חיבתו על ידי לייק, כאמור. תמיר בן עזרא, מנהל סניף של טרקלין חשמל בטבריה, מנהל דף אליו נחשפתי לאחרונה, דף שנקרא israelsunsets. לי הוא מתאים כמו כפפה ליד. בן עזרא הגיע לניהול הדף הזה ממקום חובבני שהלך והתפתח. בתחילה צילם בטלפון בלבד, ולאחר צילום אקראי שהצליח והביא חבר לפתוח לו עמוד משלו באינסטגרם, גילה בהדרגה את היופי שבצילום, והוא משדרג בהדרגה מצלמות ועדשות.

קהלי יעד

קובי רפאלי, איש מנהל מערכות מידע בכיר מזה שנים רבות עם אהבת צילום מפותחת. רפאלי הוא אחד ממובילי האינסטגרם הישראלי, עם 62 אלף עוקבים. הוא מנהל כמה עמודי נושא באינסטגרם שיודעי החן מתייגים בהם כל תמונה (בהם all_israel). רפאלי, שיש לו עשרות אלפי עוקבים בעצמו וכל צילום שהוא מעלה זוכה לאלפי לייקים, מבחין בין קהלים שונים שנמצאים באינסטגרם, ופונקציות שונות של האפליקציה שהתפתחו עם השנים. האנשים שממוקדים בצילומים מהבחינה האסתטית בעיקר, אליהם הצטרפו עם השנים גם הצלמים שהבינו את הפוטנציאל הגלום עבורם באפליקציה, הצעירים, שנכנסו בהמוניהם בעיקר אחרי הכנסת ה'סטורי', אותו אלמנט שנעלם כעבור 24 שעות והוא בעצם העתק מהסנאפצ'ט.

הסלבים הבינו מהר מאוד את הפוטנציאל הגלום באפליקציה, וכמו חברות גדולות וקטנות, החל מענקיות אופנה כמו זארה ועד לבתי קפה שכונתיים, נכנסו בסערה לאינסטגרם. עבורם זוהי זרוע שיווקית ויחצ"נית חשובה ביותר. הם כבר לא יכולים להרשות לעצמם לא להיות שם. מה שמקל עליהם הוא רצונה של פייסבוק, בעלת הבית, להרוויח כסף מהעמודים העסקיים, והיא משקיעה בפיתוח כלים שיווקיים. זה מסביר את העובדה, שאחרי שהקלקתי פעם על עמוד של חברה כלשהי בפייסבוק, אני מקבלת פרסומות יומיומיות על מוצרי החברה ועל חברות דומות לה. למשל, בעת ששיפצתי קיבלתי פרסומות של חברות שמוכרות קרמיקה (אבוד לכם, כבר קניתי).

כולם כבר שם

אין כיום סלב בלי חשבון אינסטגרם. כל מובילי דעת הקהל, שחקנים, זמרים, וגם פוליטיקאים, טוען רפאלי, צריכים למתג את עצמם. זה כולל גם את האינסטגרם. מסע פרסום כיום כולל חשיפה בערוצי תקשורת מגוונים, עיתונים מודפסים ועיתוני אינטרנט, שלטי חוצות, וגם רשתות חברתיות, האינסטגרם כלול. "האינסטגרם נותן פתח לעולם האישי", מסביר רפאלי. בכך הוא מאפשר לבנות את הסלב כמעניין יותר, וכמי שמדבר ישירות, בצורה בלתי אמצעית עם אוהדיו (גם אם כל מסר נבנה בזהירות עם פיקוח של יחצ"נים), ולעתים העוקבים אפילו מקבלים סוכריה, כמו במקרה ההיריון של בר רפאלי, והם מקבלים את המידע ראשונים. האושר אין לו סוף כשחיים באינסטגרם.

צילום: קובי רפאלי

רפאלי הוא צלם מחונן וגם משתתף בקמפיינים שיווקיים. "אני מגדיר האשטג (תגית) לקמפיין של חברה עסקית, למשל נספרסו, שהשיקה לאחרונה קמפיין שיווקי ששותף בדפים שמנהל רפאלי. הוא מבקש לתייג תמונות באותו האשטג". צלמים נבחרים מאלה שמעלים תמונות לפי הנושא המבוקש זוכים בפרסים כאשר האינסטגרם הישראלי מתמלא בתמונות הרצויות, ועושה פרסום לחברה.

צילום שלי שנבחר כתמונת סטורי בתמונות ישראל

עמית ישראלי, בנקאי, פתח לאחרונה את העמוד 'תמונות ישראל'. הוא מספר שהיה בין המשתמשים המוקדמים באינסטגרם, פשוט כי גילה את אהבתו לצילום ולעריכת התמונות. "התחלתי להעלות תמונות וראיתי שמהר מאוד היו לי אלף עוקבים, הרבה מאוד יחסית לימים המוקדמים של האינסטגרם. הם שאלו אותי על טכניקות צילום ועריכה ואני נשאבתי לזה". לפני כמה חודשים הוא החליט לפתוח את הדף, שהוא רואה כקהילה. "אצלי אין שום עניין מסחרי", הוא אומר. "להיפך, אני רוצה לתת במה לקולות אחרים. בדרך כלל תמונות היום הנבחרות הן של מרבי הלייקים, של אלה שיש להם מאוד ואלפים של לייקים. אני רוצה לעודד גם את אלה שאין להם עוקבים, והם מקבלים עשרות לייקים, להתפתח באינסטגרם. אצלי יש שיוויוניות, והשיקול הוא התמונה עצמה (יש לציין שגם צילום שלי נבחר פעם לתמונת היום על ידי ישראלי).

מה ההבדל בין הפייסבוק לאינסטגרם היום, אני שואלת את ישראלי. "למען האמת, הפייסבוק שואב מהאינסטגרם והאינסטגרם מקבל מהפייסבוק כלים שהוכיחו את עצמם. כך למשל, הפייסבוק הכניס את הסטורי (מה שכרגע לא נראה כמצליח, א.ר), והאינסטגרם הפך לכלי שמאפשר קשר חברתי כאשר הכניס את האפשרות למשלוח הודעות. על האינסטגרם ככלי חברתי ואמנותי – בכתבה הבאה בסדרת הכתבות על הקהילות הוירטואליות שמשפיעות על עולמנו החברתי והכלכלי.

2 Comments

  1. אורלי כהן
    23 באוקטובר 2017 @ 5:36

    כתבה מרתקת ומקיפה, אני מודה שהשכלתי משום שלא חישבתי את היקפה ,אין ספק שתוכנת האינסטגרם הפכה למעצמה של ממש!!

  2. מוטי קפלן
    22 באוקטובר 2017 @ 13:10

    כתבה מעניינת מאוד, מקיפה ומקצועית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן