Skip to content

תל אביב תישאר חילונית – מרכולים יפתחו בשבתות

בניגוד לעמדת שר הפנים והמפלגות החרדיות, קבעה בפסק דין אחרון הנשיאה היוצאת מרים נאור כי חוק שעות עבודה ומנוחה, אינו משמיע איסור גורף על פתיחת עסקים בשבת, גם לנוכח אופיו הפלילי של החוק ולנוכח פגיעתו בזכות החוקתית לחופש העיסוק. דרעי: "לא מהפכה עושה בית המשפט אלא הפיכה, ומדובר בהפיכה של ממש"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

תל אביב תישאר פתוחה בשבתות – כך קבעה הבוקר (חמישי) נשיאת בית המשפט העליון היוצאת, מרים נאור אשר כתבה את חוות הדעת המרכזית של שופטי הרוב, קבעה כי אין בעמדת שר הפנים, שהוגשה לראשונה במסגרת הליך הדיון הנוסף, כדי להשליך על תוקפו של פסק הדין שניתן קודם לכן, לפיו ניתן לעיריית תל אביב סמכות לתקן חוק עזר ולקבוע כי מותר למרכולים לעבוד בשבתות – פסק דין עליו ערער שר הפנים אריה דרעי וביקש לערוך דיון נוסף בהרכב של 7 שופטים.
עם זאת, התייחסה הנשיאה נאור לעמדת שר הפנים, אריה דרעי לגופה, וקבעה כי עמדתו אינה סבירה. דרעי סבר כי בסמכותו לבטל חוק עזר עירוני שנקבע על ידי עיריית תל אביב ולפיו יהא מותר למרכולים לעבוד בשבתות. כזכור התלוננו בעלי המרכולים כי נאסר עליהם לעבוד בשבת בעוד שלרשתות שיווק גדולות הדבר הותר. דרעי סבר כי בסמכותו לבטל את חוק העזר בתפקידו כשר הפנים.
לדעת נאור עמדת שר הפנים היא לא סבירה זאת, מפני שלא ניתן משקל הולם לשיקול בדבר מעמדה הייחודי-האוטונומי של העירייה, שהוא העיקרון הבסיסי של המינהל המקומי. לעמדתה, אין להפוך את היוצרות – הסמכות לערוך את ההכרעה הערכית במסגרת חוקי העזר נתונה לעירייה, ולא לשר הפנים. החלטת שר הפנים נועדה לפקח על חוקיות החלטתה של העירייה, אך לא להחליף את שיקול דעתה. לגישת הנשיאה נאור, עמדה גורפת ממנה נעדר איזון המשקף את צביונה של העיר, את ייחודם של אזורים שונים בה ואת המרחקים ביניהם היא בלתי סבירה.

פסק הדין האחרון בנוכחות אישים ובכירים בטקס הפרידה מנאור (צילום לע"מ)
פסק הדין האחרון בנוכחות אישים ובכירים בטקס הפרידה מנאור (צילום לע"מ)
הנשיאה היוצאת מרים נאור (מימין) והנשיאה הנכנסת, אסתר חיות (משמאל) עם שר המשפטים שקד (צילום דוברות משרד המשפטים)
הנשיאה היוצאת מרים נאור (מימין) והנשיאה הנכנסת, אסתר חיות (משמאל) עם שר המשפטים שקד (צילום דוברות משרד המשפטים)

הנשיאה נאור הוסיפה ובחנה האם נפל בתיקונים פגם במישור הסמכות או במישור שיקול הדעת. במישור הסמכות עמדה על כך שהחוק לתיקון פקודת העיריות (מס' 40), הקנה במפורש סמכות לרשויות המקומיות בישראל להסדיר בחוקי העזר את פתיחתם וסגירתם של עסקים בתחומן בשבת. הדברים עולים מלשונו הברורה של החוק, המסמיכה "להסדיר פתיחתם וסגירתם של חנויות ובתי מלאכה […]" "לגבי ימי המנוחה, בהתחשב בטעמים שבמסורת דתית".
בנוסף דחתה הנשיאה נאור את הטענה כי חוק שעות עבודה ומנוחה, אוסר על פתיחת עסקים בשבת, ועל כן לא ניתן להתיר את פתיחתם בגדרי חוק העזר. נאור: "חוק שעות עבודה ומנוחה, כך נקבע, אינו משמיע איסור גורף על פתיחת עסקים בשבת. פרשנות זו עולה מלשונו של החוק ומתכליתו, ומתחייבת גם לנוכח אופיו הפלילי של החוק ולנוכח פגיעתו בזכות החוקתית לחופש העיסוק; פרשנות זו מתיישבת גם עם ההלכה הפסוקה בעניין חוק שעות עבודה ומנוחה, שקבעה כי אין בו "הוראה כללית בעניין סגירת מקומות בימי המנוחה".

לאחר הפסיקה פרסם ⁠⁠⁠⁠⁠שר הפנים, אריה דרעי, את תגובתו: "ברגע עצוב זה אין לי אלא להיתלות באילנות גבוהים, בנשיא ראובן ריבלין, שאמר השבוע, 'לא מהפכה עושה בית המשפט אלא הפיכה'. ומדובר בהפיכה של ממש".
עוד אמר דרעי כי סיכם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על קידום שני חוקים ממשלתיים שיעניקו לשר הפנים "את הסמכויות הדרושות לשמור על צביונה של השבת היהודית בפרהסיה הציבורית, כדרישת רוב הציבור בישראל".
סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן (הבית היהודי) הגיב לפסיקת בג"צ בנושא המרכולים בשבת וטען כי צריך לבטל בחוק את פסיקת בית הדין העליון: " שוב בג"ץ מכריע הכרעות ערכיות המנוגדות לרצון העם ונציגיו. אין מנוס אלא מלחוקק חוק המבטל את פסק הדין ומשאיר את סמכות ההכרעה בנושאים אלו, רק בידי נציגי העם".

ח״כ תמר זנדברג (מרץ) הגיבה להכרעת בג"ץ להשארת המרכולים בתל אביב פתוחים בשבת: "ניצחון ענק לשפיות. השבת תישאר חופשית ופתוחה בניגוד למגמות החושך והסגירה של דרעי, ליצמן וסמוטריץ".
אביגדור ליברמן, (ישראל ביתנו), שר הביטחון, הביע שביעות רצון מהחלטת בית המשפט ואמר כי זו: "החלטה ראויה! אין כל סיבה שהמדינה תפגע במרקם העירוני בתל אביב, ותכפה על תושבי העיר, ורוב האזרחים בישראל, אורח חיים שאינו על פי דרכם ורצונם", אמר השר.

בתוך כך, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) מקדם הצעת חוק פרטית שתאסור באופן גורף את פתיחת העסקים בשבת – גם בתל-אביב. הצעת החוק צפויה לעלות לדיון בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון הקרוב, אך לא ברור האם תתקיים עליה הצבעה. לדברי גפני, "בית המשפט העליון פשוט מנותק מהעם, השופטים פוגעים בדרך קבע בתורה הקדושה ובמסורת העם היהודי, כל פסקיהם מבוססים על עידוד חילול שבת ופגיעה בציבור המסורתי שומר השבת, לפגוע ברגשותיו, מצפונו ופרנסתו. על פי ההסכם הקואליציוני נביא ביום ראשון את התיקון לחוק, ומה שבית המשפט קלקל אנחנו נתקן כדי לשמר את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

 

.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן