Skip to content

שוב עימותים בקוסרא – פלסטיני נורה ונפצע

מתנחלים, אנשי תנועת עצמה יהודית הגיעו לקוסרא. בואם עורר מהומות וידויי אבנים לעברם. צהל חצץ באמצע. מרזל: הגענו היום ונגיע שוב לזמן למערכת הביטחון מי האויב. ע"וד בן גביר: "בשביל לטייל לא צריך תיאום עם צה"ל ולא צריך רישיון". תנועת רבנים ליועץ המשפטי לממשלה: פתח בחקירה נגד אברי גלעד בגין הסתה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פלסטיני בשנות ה 40 לחייו נורה ונפצע קשה ופלסטינים אחרים נפצעו היום (שני) מירי כדורי גומי ורסיסים במהלך עימותים קשים שפרצו הבוקר בסמוך לכפר קוסרא שבשומרון. העימותים פרצו לאחר שקבוצת בני נער ומבוגרים בהנהגת יו"ר תנועת עוצמה יהודית עו"ד איתמר בן גביר ופעיל הימין ברוך מרזל, הגיעה ל"טייל" באזור המערה הסמוכה לקוסרא ובה הסתתרו הילדים והנוער שיצאו בחמישי האחרון לטיול בר מצווה פרטי להגדרתם, והותקפו בידי תושבי הכפר שהוזעקו למקום לאחר שפלאח תושב הכפר נורה ונהרג מירי אקדח בעוד שאחיו טוען כי נורה בגבו מירי M16. הפלסטטני שנפצע הבוקר הועבר לבית החולים רפידיה של נותח ומצבו בינוני עד קשה. הכדור, כך נמסר למגפון, חדר מבעד לגבו באזור כתפו ופגע בעורקים קריטים.

בתקרית שאירעה ביום חמישי בבוקר החלה בקבוצת נערים שטיילה בסמיכות לכפר קוסרא ללא אישור צה"ל, שנדרש לטיול אזרחי באזור. תושבי קוסרא יידו לעברם אבנים, ובמהלך העימות אחד מהמבוגרים שליוו את הטיול פצח בירי והרג חקלאי פלסטיני שעיבד את אדמתו ולא היה חלק מהתקרית. בערב חמישי הגיעו מתנחלים לכניסה לכפר וניסו להתפרץ אליו. הם יידו אבנים והותירו מאחוריהם שישה פצועים פלסטינים כמו גם נזק לבתים ולרכוש.

 

מפנים את הפצוע (צילום: פלסטיני)
מפנים את הפצוע (צילום: פלסטיני)
הפצוע מנותח בבית החולים רפידיה
הפצוע מנותח בבית החולים רפידיה

מצה"ל נמסר היום כי במקום התפתחה הפרת סדר אלימה של כ-50 פלסטינים כשהפלסטינים מיידים אבנים ומשליכים צמיגים בוערים לעבר כוהב"ט וכי כוחות צה״ל, מג״ב ומשטרת ישראל פעלו לפיזור ההתקהלות. לשאלה בדבר הפלסטיני שנורה היום הגיבו בצה"ל ומסרו כי "מוכרת טענה על פציעת פלסטיני אשר פונה לקבלת טיפול רפואי, הנושא יתוחקר". מאז התקרית הקשה ביום חמישי שעבר צה״ל הכריז על האזור כשטח צבאי סגור משיקולים מבצעיים בסמוך להתנחלות מגדלים. "כל פעילות בשטח האמור מחייבת אישור צה״ל", נמסר מדובר צה"ל.
לגבי השאלה האם הקבוצה הגיעה באישור צה"ל נמסר בתגובה כי המתנחלים לא ביקשו ומכאן שלא קיבלו אישור להגיע למקום, מה עוד שהוא הוכרז כשטח צברי סגור.
בין השאר תועדו תושבי קוסרא כשהם מדרדרים סלע גדול לעבר פעילי הימין, בהם אנשי "עוצמה יהודית", ומבעירים צמיגים ליד המערה שבה התכנסו כמה מהמתנחלים.

בתגובה לכך מסר ברוך מרזל כי: "העובדה שעד היום הצבא והמשטרה עסוקים רק בלהרגיע את היהודים ולא היו מעצרים מאסיביים בכפר קוסרא הביאה את הפורעים הערבים לצאת שוב ולתקוף בסלעים ובצמיגים בוערים את המטיילים מעוצמה יהודית. חבל שהצבא לא מתפקד ואני מצפה מהחיילים לפתוח באש כלפי הפורעים. הגענו לכאן היום על מנת לסמן מערכת הביטחון, צה"ל, משטרה ושב"כ, מיהו האויב האמתי ונחזור לכאן שוב על מנת לסמן מערכת הביטחון כנגד מי צריך לפעול".

יו"ר תנועת עוצמה יהודית ד"ר מיכאל בן ארי הגיב לאירוע ואמר: "הכניעה של מערכת הביטחון בפני פורעי קוסרא קיבלה היום מסר חד משמעי: ישראל צריכה עוצמה יהודית, צריך לעצור את הפורעים, לעצור את הרוצחים ולא את המותקפים. אם נשלים אם 'יודן ריין' ברחבי ארצנו נובס גם בבתים, גם בתחנת האוטובוס מול הקניון בערד".
ביקשתם אישור להיכנס לאזור שהוא גם שטח צבאי סגור?
"אין שום צורך באישור. קבוצה של אנשים הולכים לטייל זקוקים לאישור? המדיניות היא לא חוקית, והעובדה שלא עוצרים את המתפרעים ןמשליכי האבנים  היא לא חוקית".
במהלך העימותים דרדרו הפלסטינים סלע גדול כלפי המתנחלים שנעצר עשות מטרים בדדים מקבוצת המתנחלים.

תחקירן רבנים למען זכויות אדם, זכאריה סדה סיפר כי המתנחלים הגיעו בליווי חיילים, עובדה הסותרת לדבריו את הטענה כי הקבוצה הגיעה ללא אישור ותאום עם שלטונות הצבא."אם לא היה תיאום", שואל סדה, "כיצד הגיעו המתנחלים יחד עם המתנחלים לשטח הזה".
"לבדם לא היו המתנחלים מעזים להתקרב לקוסרא" אמר למגפון פלסטיני שנכח במקום. "אנחנו תושבי קוסרא יודעים איך להגן על בתינו".

אברי גלעד: אז מתנחלים באו לקוסרא לעשות בלגן..יופי, יופי

בתוך כך שלחה הבוקר תנועת רבנים למען זכויות אדם היום, מכתב ליועמ"ש לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בו הוא נדרש מלפתוח בחקירה בעבירת הסתה לאלימות נגד השדרן של תכנית הבוקר ברשת – "העולם הבוקר", אברי גלעד, וזאת לאחר שדבריו בתוכנית הבוקר שהוא ממגישיה נשאו לטענת התנועה, תמיכה לכאורה, באלימות קולקטיבית נגד תושבי הכפר הפלסטיני קוסרא.
הדברים נאמרו במהלך דיון בו  הוזכרה תקרית שפרטיה עדיין מתבררים ובמסגרתה הותקפו ילדי מתנחלים על ידי פלסטינים, וכן נורה ונהרג הפלסטיני.  את המכתב שלח מנהל המחלקה המשפטית של רבנים למען זכויות האדם, עו"ד יאיר נהוראי.

על האירועים שאירעו יום קודם לכן בקוסרא , פנה וסיפר גלעד למגישות שלצדו, הילה קורח ומיה זיו-וולף, ואמר כי לאחר שתושבי קוסרא התפרעו בצהריים, אז המתנחלים הגיעו בערב לקוסרא ועשו בלגן וזה לא נורא.  
קורח מלמלה בתגובה לדבריו ובסרקזם ניכר: "יופי". "יופי, באמת יופי", ענה לה גלעד ברצינות תהומית, מה שגרם לה להסתובב לעברו ולדרוש הסבר. "אתה אומר שפרעות זה יופי, אז אני מנסה להבין", ענתה לו מבלי להתבלבל לאחר שניסה לגחך את התרעמותה.
 "רבים מתושבי הכפר השתתפו בדבר הזה, וזה לא יכול לעבור ללא תגובה", ענה גלעד. "אני חושב שלפעמים אין ברירה אלא להפגין נוכחות, גם נוכחות אלימה".
"של התושבים?", התפלאה מיה זיו-וולף וגלעד ענה לה "בוודאי" ואף הוסיף: "אני אומר שלא נהיה כאלה שבאים להרוג אותם והם רק מתחבאים מתחת למיטה וחושבים שהפריץ יבוא להגן עליהם". לאמירה האחרונה הוסיף ניפופי ידיים שמגחכים את דמות הפחדנים המתחבאים. כלומר, אלה שנותנים לכוחות צבאיים לעשות את עבודתם במקום לקום וללכת לחפש נקמה בעצמם.

"אתה אומר שפרעות זה יופי, אז אני מנסה להבין", ענתה לו הילה מבלי להתבלבל לאחר שניסה לגחך את התרעמותה. "רבים מתושבי הכפר השתתפו בדבר הזה, וזה לא יכול לעבור ללא תגובה", ענה גלעד. "אני חושב שלפעמים אין ברירה אלא להפגין נוכחות, גם נוכחות אלימה".
"של התושבים?", התפלאה מיה זיו-וולף וגלעד ענה לה "בוודאי" ואף הוסיף: "אני אומר שלא נהיה כאלה שבאים להרוג אותם והם רק מתחבאים מתחת למיטה וחושבים שהפריץ יבוא להגן עליהם". לאמירה האחרונה הוסיף ניפופי ידיים שמגחכים את דמות הפחדנים המתחבאים. כלומר, אלה שנותנים לכוחות צבאיים לעשות את עבודתם במקום לקום וללכת לחפש נקמה בעצמם".

 

 גלעד על תקיפת הפלסטינים בקוסרא: "בעיניי זה יופי" (צילום מסך)
גלעד על תקיפת הפלסטינים בקוסרא: "בעיניי זה יופי" (צילום מסך)

 בתכנית "העולם הבוקר" ששודרה בבוקר יום שישי האחרון בו הסביר כי המתנחלים הגיעו לעשות בלגן בכפר וזה לא נורא. בתגובה לאמירות של גלעד, קורח מלמלה בסרקזם ניכר: "יופי". "יופי, באמת יופי", ענה לה גלעד ברצינות תהומית, מה שגרם לה להסתובב לעברו ולדרוש הסבר. "אתה אומר שפרעות זה יופי, אז אני מנסה להבין", ענתה לו מבלי להתבלבל לאחר שניסה לגחך את התרעמותה. "רבים מתושבי הכפר השתתפו בדבר הזה, וזה לא יכול לעבור ללא תגובה", ענה גלעד. "אני חושב שלפעמים אין ברירה אלא להפגין נוכחות, גם נוכחות אלימה". "של התושבים?", התפלאה מיה זיו-וולף וגלעד ענה לה "בוודאי" ואף הוסיף: "אני אומר שלא נהיה כאלה שבאים להרוג אותם והם רק מתחבאים מתחת למיטה וחושבים שהפריץ יבוא להגן עליהם". לאמירה האחרונה הוסיף ניפופי ידיים שמגחכים את דמות הפחדנים המתחבאים. כלומר, אלה שנותנים לכוחות צבאיים לעשות את עבודתם במקום לקום וללכת לחפש נקמה בעצמם.

הקריאה לפעולות אלימות נגד  תושבי הכפר עשויה להיות הסתה והיא בוודאי קריאה לקחת את החוק לידיים. נכתב במכתב שטוען כי "מעבר לכך, הקריאה לפעולה קולקטיבית וחסרת הבחנה נגד כלל תושבי הכפר היא קריאה לפגיעה בחפים מפשע. באווירה בה הקיצוניים מקבלים יותר ויותר רוח גבית, הקריאה של דמות הנחשבת יחסית לחלק מהזרם המרכזי, כמו אברי גלעד, עשויה לתת תחושת לגיטימציה רחבה למעשים מסוג זה. בנוסף, יש בקריאות כאלו כדי לתרום להחרפת המתיחות באזור, וחלילה לפתיחתו של מעגל דמים ואלימות. רק היום התבשרנו על עוד תקרית אלימה בין פלסטינים למתנחלים באזור קוסרא שפרטיה עוד יתבררו בהמשך".
בתגובה מסר גלעד למגפון כי "שלחו מכתב, יקבלו תשובה, אין לי תגובה על כל דבר שמישהו אומר על דברים שאמרתי בבוקר להילה. אין לי צורך להיכנס לכל תגובות ותגובות הנגד והליבוי והטירוף. אני חושב שאמרתי דברים נורא, נורא פשוטים, נורא מובנים לכל ילד ואין לי מעבר לזה מה להוסיף".

1 Comment

  1. גורן
    5 בדצמבר 2017 @ 12:28

    אברי גלעד לא שונה ממגשים אחרים בטלוויזיה שלעיתים מבעים דעות פרטיות השניות במחלקות

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן