Skip to content

תוך שישה שבועות צה"ל חשף ונטרל 2 מנהרות טרור

המנהרה שנוטרלה הבוקר חדרה עמוק יותר לשטח ישראל ובצה"ל עקבו וניטרו אחריה במהלך השבועות האחרונים - הבוקר הוחלט לנטרלה. לעומת המנהרה הקודמת שנחשפה והשתייכה לג'יהאד האסלאמי, המנהרה שנוטרלה היום שייכת לחמאס. דובר צה"ל: " המנהרות יהפכו למלכודת מוות עבור מי שחופר אותן ומי ששולח את החופרים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מנהרת טרור שחדרה אל תוך שטח ישראל מאזור חאן יונס הבוקר נוטרלה הבוקר בידי צה"ל – זו המנהרה השנייה שצה"ל חושף ומנטרל תוך חודש וחצי. כך הותר היום (ראשון) לפרסום.
בצה"ל אומרים כי המנהרה נבנתה בשיטה מתקדמת יותר מהמנהרות שנחפרו עד כה. המנהרה אותרה לפני מספר שבועות באמצעות יכולת ייחודית משולבת טכנולוגיה, מודיעין ויכולת מבצעית, ומאז נלמדה ונחקרה עד לנטרולה עתה. לדברי דובר צה"ל בשום שלב שהוא לא נשקפה סכנה לתושבי עוטף עזה.  

המנהרה (צילום: דובר צה"ל)
המנהרה (צילום: דובר צה"ל)

בצה"ל מציינים בסיפוק כי איתור מנהרת טרור, בפעם השנייה בשבועות האחרונים, הינו הצלחה מבצעית המבוססת טכנולוגיה מתקדמת, עדות לעליית מדרגה ליכולת שפותחה והושמשה בצה"ל. "לא מובן מאליו שגילינו ונטרלנו שתי מנהרות חודרות בתוך כחודש וחצי", הסביר דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס. "המנהרה הזו נכנסה עמוק יותר לשטח ישראל מאשר המנהרה הקודמת של הג'יהאד האיסלאמי. לא נמצאו אמצעי לחימה במנהרה, אך התוואי שלה טרם נסקר במלואו. נטרלנו את המנהרה באופן יבשתי".

מימין לשמאל - מפקד אוגדת עזה יהודה פוקס, מפקד החטיבה הדרומית קובי הלר ואלוף פיקוד דרום אייל זמיר(צילום: דובר צהל)
מימין לשמאל - מפקד אוגדת עזה יהודה פוקס, מפקד החטיבה הדרומית קובי הלר ואלוף פיקוד דרום אייל זמיר(צילום: דובר צהל)

להבדיל מהמנהרה הקודמת שבצה"ל שייכו את חפירתה בידי ארגון הג'יהאד האסלאמי, הפעם קובעים בצה"ל כי מדובר במנהרה שנחפרה על ידי ארגון החמאס.  הפעולה, שבוצעה בהובלת פיקוד דרום, הנה פעולת הגנה מתחייבת למניעת פגיעה באזרחים וחיילים, אומרים בצה"ל ומסבירים כי איתור מנהרת הטרור הוא חלק ממאמץ נרחב לאיתור תשתיות תת קרקע המובל ע"י כוחות צה"ל מאז סיום מבצע "צוק איתן". צה"ל ממשיך בפעילות באמצעים שונים העומדים לרשותו ומשתכללים כל העת.
לדברי דובר צה"ל ה"חמאס מייחס חשיבות רבה למנהרה הזו והשקיע בה משאבים רבים. להערכתנו, לאור הדרך שבה נטרלנו את המנהרה, לא יהיה שינוי בשגרה בעוטף עזה, אך נישאר דרוכים וערניים. המנהרות יהפכו למלכודת מוות עבור מי שחופר אותן ומי ששולח את החופרים. פרויקט המנהרות ברצועת עזה ספג הבוקר מכה קשה לצד הישג נוסף של כוחותינו, מפיקוד הדרום, ההנדסה וכוחות מיוחדים שפעלו. זו מנהרה משמעותית מאוד של חמאס. בשבועות האחרונים עסקנו במיפוי ואיתור התוואי שלה".

פיר המנהרה (צילום: דובר צה"ל)
פיר המנהרה (צילום: דובר צה"ל)


תא"ל מנליס הוסיף כי המנהרה כבר אינה בת שימוש, לא בשטחנו ולא בשטח הרצועה הקרוב לגבול: "כל פעילותינו הייתה בשטח ישראל. השתמשנו בכמה טכנולוגיות לאיתור המנהרה הזו בשילוב הטכנולוגיה שזיהתה את המנהרה לפני כחודש וחצי. אפשר להגיד שזו טכנולוגיה שהפכה לשיטה שתביא לעוד הישגים משמעותיים. בעינינו המנהרה היא הפרה בוטה של הריבונות הישראלית, ואין לה קשר לאירועי סוף השבוע, עם שיגור הרקטות לעוטף. העיתוי לנטרול וחשיפת המנהרה נובע משיקולים מבצעיים".
בצה"ל מדגישים כי חפירת המנהרה הינה הפרה בוטה של הריבונות הישראלית, מצב שלא ניתן לקבל ולאור כך פעל צה"ל. דובר צה"ל מסר כי "ארגון הטרור חמאס הוא הכתובת ועליו מוטלת האחריות למתרחש ברצועת עזה וממנה" וכי "צה"ל ימשיך וינקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו מעל ומתחת לקרקע לסיכול ניסיונות פגיעה בתושבי מדינת ישראל. אנו ערוכים למגוון תרחישים".

מפקד פיקוד דרום, האלוף אייל זמיר התייחס להריסת המנהרה – ושיגר מסר של האזהרה לחמאס ולארגוני הטרור בעזה. "הזהרתי בעבר ואני מזהיר שוב את האויב: כל מי שיורד ושוהה במנהרה מסכן את עצמו", אמר האלוף .

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, ברך ואמר הבוקר: "עודכנו על ידי הצבא שהודות להמשך הפעילות המוגברת של כוחות הביטחון, אותרה מנהרה נוספת בשטחנו. המנהרה אותרה בסמיכות לגבול ונמצאת בשליטה מלאה של הצבא ולא מהווה איום על יישובינו.

אנו מברכים על המאמצים והמשאבים העצומים שמקדיש הצבא לנטרול האיום ולהגנה עליינו כפי שהובטח לנו אחרי 'צוק איתן'.  אנו נמצאים בקשר שוטף והדוק עם גורמי הצבא הרלוונטיים ואין שינוי בהנחיות. אנחנו בשגרה.

תושבי אשכול למודי ניסיון מול האתגרים ומהווים מופת של חוסן לחברה הישראלית. אנחנו מתכוונים להמשיך ולעסוק בדברים החשובים לנו, בפיתוח הישובים, בחינוך, בבניית בתי ספר וגני ילדים, בפיתוח התשתיות והחקלאות. אנו מצפים מהמדינה להכיר בצרכים הייחודיים כאן ולסייע להמשך ההתיישבות המופלאה באשכול".

שר הביטחון אביגדור ליברמן הגיב: "מנהרות טרור, שחוצות את הגדר לשטח ישראל ופוגעות בריבונותנו, הן איום שלא נשלים איתו ונשקיע כל משאב כדי לסכלו. בזכות המאמץ המשותף לצה"ל, משרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות, הגענו ליכולות טכנולוגיות חדשות במאבק בטרור המנהרות. אני מקווה שבחודשים הבאים איום המנהרות על תושבי 'עוטף עזה' יהפוך לנחלת העבר".

מנגד הזרוע הצבאית של חמאס פרסמה היום הודעה בה אמר כי "האויב ישלם על התוקפנות והפשעים נגד עמנו. על האויב לחשוש ועליו לדעת כי הוא ישלם את מחיר שבירת כללי העימות עם ההתנגדות בעזה. הימים הבאים יוכיחו לאויב את גודל שגיאתו ואת ההערכה השגויה שלו לכוח הרצון של ההתנגדות. על מנהיגי האויב ומקבלי ההחלטות שלו להבין את היקף האיוולת שבה הם מנהלים את המאבק בהתנגדות. אנו מתחייבים בפניהם שנגרום להם לנשוך את אצבעותיהם בחרטה בשל הערכותיהם השגויות על שתיקת ההתנגדות ועל הדרך שבה הם מנהלים את המערכה."

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן