Skip to content

60 אלף בני אדם הפגינו הערב ברחבי הארץ נגד שחיתות שלטונית

לראשונה הצטרף הימין להפגנות בהפגנה שנערכה בכיכר ציון. "מגיעה לנו פוליטיקה נקיה", קראו המפגינים בירושלים. פרופסור אריה אלדד: "אני רוצה לשאול את כל אלו שקוראים לנו 'אידיוטים שימושיים', אולי דווקא אנשי הימין הנרתמים בכל כוחם להגן על נתניהו עד כלות, יגרמו לכך שבבחירות הבאות יתמודד ליכוד עם כתם שחיתות כבד עליו?"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למעלה  מ-60 אלף איש השתתפו הערב  ב – 18 מוקדי הפגנות כנגד השחיתות השלטונית ברחבי הארץ כשהבולטות בהן היו ברוטשילד תל אביב ובכיכר ציון בירושלים.

 כ 1000 אנשים השתתפו בהפגנת הימין, שנערכה בכיכר ציון בירושלים תחת הסיסמה "הפגנת הבעד". בשלטים שהניפו המפגינים בירושלים נכתב: "לא ימין, לא שמאל – ישר", "המשטרה וצה"ל של כולנו", ו"מגיעה לנו פוליטיקה נקייה". המפגינים קראו "בלי ממלכתיות אין מדינה" ושרו את המנון בית"ר. להפגנה זומנו חברי כנסת מהליכוד וכולנו, אך חברי הכנסת מהליכוד עליהם הופעל מכבש לחצים מלשכת ראש המשלה, החליטו לבטל את הגעתם בטענות שונות.

ההפגנה הערב בירושלים (צילומים: המקום - חדשות או ליין)
ההפגנה הערב בירושלים (צילומים: המקום - חדשות או ליין)
ההפגנה הערב בירושלים (צילומים: המקום - חדשות או ליין)
ההפגנה הערב בירושלים (צילומים: המקום - חדשות או ליין)

יו"ר סיעת כולנו חבר הכנסת רועי פולקמן שהגיע להפגנה נישאל באם הוא מגיע בברכת ראש  הפלגה, שר האוצר משה כחלון השיב כי רען בחלטה סיעתית בנושא זה. "כל מי שהגיע מכולנו חש שהוא מתנגד לפגיעה במוסדות החוק והמשפט בישראל ויצירת הדה-לגיטימציה למשטרה ולפרקליטות", אמר פולקמן.
יו"ר סיעת כולנו  אמר כי הוא מודע למכבש הלחצים שהופעל על חברי כנסת מהליכוד וסיפר כי רבים מאנשי הליכוש התקשרו אליו, בירכו על ההפגנה ואמרו כי הם מנועים מלהגיע משיקולים פוליטיים ואחרים. "חלר מהם חששו שיתחשבנו איתם בליכוד", אמר פולקמן. כבר אמש הוא צייץ: "אם עוד הייתה לי התלבטות אם נכון שאגיע לכיכר ציון במוצ"ש היא נגמרה אחרי מסע ההפחדה כלפי מארגנים ודוברים. אוי למחנה שאין בו מקום לחשבון נפש".

 שר הביטחון לשעבר משה יעלון, נאם בהפגנה ואמר כי "השחיתות גורמת לתחושת אי צדק אצל האזרח ולאובדן אמון של האזרח בהנהגה ובמוסדות המדינה". לדבריו, "זו סכנה גדולה יותר מן האיום האיראני, חיזבאללה, חמאס או דאעש". עוד אמר יעלון: "הערכים שלנו חשובים מאדם זה או אחר. זה תלוי במנהיגות מלמעלה ובחינוך מלמטה. זו חובתנו הלאומית להגן על הבית מפני האיומים הפנימיים. סטינו מהדרך – זו חובתנו להחזיר את המדינה למסילה". גם הרב יובל שרלו שבשבוע שעבר הגיע לשדרות רוטשילד נאם הפגנה, ואמר כי: "אנו מתכנסים בעד היותה של מדינת ישראל מקום שהחיים הציבוריים מתנהלים ביושרה, בשקיפות, ובביזור הכוח השלטוני, כדי להוות מגדלור לעצמנו ולעולם כולו". פרופסור אריה אלדד, שנאם גם הוא בירושלים, אמר הערב: "אני רוצה לשאול את כל אלו שקוראים לנו 'אידיוטים שימושיים', אולי דווקא אנשי הימין הנרתמים בכל כוחם להגן על נתניהו עד כלות, יגרמו לכך שבבחירות הבאות יתמודד ליכוד עם כתם שחיתות כבד עליו?". לדבריו, "שחיתות שלטונית עלולה להיות איום קיומי".

מנגד חתם הערב הרב חיים דרוקמן, זקן רבני הציונות הדתית וראש ישיבות בני עקיבא על מכתב כנגד ההפגנות . "רצוני להביע את התנגדותי הנחרצת להפגנות השונות שמטרתן הפלת הממשלה, וביניהן ההפגנה המתוכננת הערב בירושלים", כתב הרב, "כולם זוכרים את המהלך המסוכן שהביא בשנת 1992 להפלת ממשלת הימין ולהבאת הסכם אוסלו המסוכן שהביא ללמעלה מאלף הרוגים", והוסיף: "אין זאת העת למהלכים מסוכנים שעלולים להביא להפלת הממשלה והחלפת השלטון, שחלילה יעמיד בסכנה גדולה את עולם התורה ואת אר"י".
את ההפגנה בירושלים יזם הפובליציסט ויועצו לשעבר של ראש הממשלה נתניהו, יועז הנדל שהסביר כי ההפגנה איננה נגד ממשלת הימין אלא נגד נורמות השחיתות השלטונית ומסע הדה-לגיטימציה שנערך כנגד המשטרה, בית המשפט העליון והפרקליטות. הנדל נשאל מה יחסו לנאום הדה-לגיטימציה החריף של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני מספר ימים בכפר המכביה שלעג למסקנות המשטרה והמלצות הפרקליטות הצפויות להתפרסם בקרוב והשיב כי "אני חשתי לא בנוח עם נאום זה".

מפגין בודד הנושא גליוטינה הספיק לתנועת הליכוד להתעורר בזעקה: "הגיליוטינה הערב ברוטשילד היא הסתה לרצח ראש הממשלה נתניהו, בצד קריאות גנאי נגד הציונות. הפגנת השמאל ברוטשילד חצתה את כל הקווים האדומים"

ח"כ איילת נחמיאס (המחנה הציוני) הגיבה לטענה ואמרה: "אני מגיעה להפגנה מתוך רצון להזדהות עם כל ישראלי וישראלית שצועדים ומבקשים להחליף את השלטון ואת העומד בראשו להחליף, בבחירות".

לדבריה, "מפגין בודד שחרג מהגבולות הנורמטיביים של מחאה לא יכול להכתים מטרה חשובה ולגיטימית שכזאת. אבל בין אם מדובר בקוצץ סיגרים ובין אם לאו – הקישור לעריפת ראשים אינו ראוי. ולימין מסוים המתלהם עתה בשמחה, אנחנו אלה שמקפידים לסתום את הגולל על ההסתה, לא אתם. ככל שתנסו לעוות, לא תצליחו. אתם חלק מממשלת שחיתות וגם מי שהצביע עבורכם משלם את המחיר".

מייצר ונושא השלט עמית ברין הגיב לסערה שקמה שלל אותה והגיב בדף הפייסבוק שלו: "אני פציפיסט ומתנגד לכל סוג של אלימות. במשך כל חיי מעולם לא השתמשתי באלימות ואין לי כל כוונה לעשות זאת בעתיד. כך אני מחנך גם את ילדי ומבקש ממי שפירש דברים שאמרתי או עשיתי כקריאה לאלימות לעצור ולא לעשות זאת. מי שהבין מדברי או ממעשי שאני קורא לו/לה לנהוג באלימות – הוטעה".

מפגין בודד עם גיליוטינה - הליכוד: זו הסתה לרצח (צילום: ישי פרידמן)
מפגין בודד עם גיליוטינה - הליכוד: זו הסתה לרצח (צילום: ישי פרידמן)
לא הייתה לי כוונה לאלימות (עמית ברין - צילום מדף הפייסבוק שלו)
לא הייתה לי כוונה לאלימות (עמית ברין - צילום מדף הפייסבוק שלו)



ההפגנה ברוטשילד (צילום: ציפי מנשה)

ההפגנה ברוטשילד (צילום: ציפי מנשה)
ההפגנה ברוטשילד (צילומים: ציפי מנשה)


הפגנות נוספות שהכילו כאלף מפגינים התקיימו במקביל במוקדים נוספים – בראש פינה, נהריה, חיפה, עפולה, נס ציונה, רחובות, קרית גת, מודיעין, באר שבע, ואילת. בצומת צמח הפגינו כ 200 בני אדם, בחיפה כמה מאות נוספות ובנהריה כ 60 בי אדם.

. "אם הם לא ישלחו את נתניהו לנבצרות, אנחנו נשלח גם אותו וגם אותם הביתה", אמר הערב אלדד יניב, ממובילי ההפגנה. המפגינים ברוטשילד שם הפגינו כ 50 אלף בני אדם  שהחזיקו  בשלטים שעליהם נכתב: "מושחתים הביתה", "מטאטאים את המושחתים", ו"זמן ניקוי אורוות". המפגינים קראו "ביבי נתניהו לכלא מעשיהו", "הון, שלטון, עולם תחתון", ו-"לא נוותר".
הפעיל החברתי אייבי בנימין בירך בהפגנה על קיומה של הפגנה מקבילה בירושלים ואמר:  "הניצחון השבוע הרבה יותר גדול כי הימין המוסרי הבין שהוא חייב להילחם בשחיתות" בנימין הוסיף:"שומרי הסף אכזבו אותנו. הכנסת אכזבה אותנו. האופוזיציה אכזבה אותנו. אנחנו כאן אומרים לכל המושחתים, המטייחים, הפחדנים – לא נוותר".
אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, מני נפתלי, אמר כי "ההפגנה הזאת של העם. כולנו מאוחדים נגד המושחתים. ראש ממשלה מפחיד את המשטרה ומצפצף עליה". המשתתפים בהפגנה הגיבו בקריאות "ביבי הביתה". לדברי נפתלי, "ראש ממשלה צוחק עלינו, העשירים למעלה והעניים למטה. הוא ניסה לומר לכם שאם יש לכם הרבה כסף לא משנה ההמלצות של המשטרה". לדבריו, "ראש הממשלה יודע שברגע שהעם בחוץ ויוצא החוצה ואומר לו 'לא רוצים אותך' – הוא יילך הביתה. ביום של ההמלצות ייצאו כפול אנשים". בשבוע שעבר השתתפו בהפגנה בתל אביב אלפים, ולפני שבועיים עשרות אלפים.
משטרת תל אביב סגרה הערב לצרכי ההפגנה את רחובות אלנבי, רוטשילד, אחד העם, יהודה הלוי, ביל"ו וכל הרחובות הסמוכים להם.

ההפגנה בנהרייה
ההפגנה בנהרייה


 

 

 

 

 

 

 

3 Comments

  1. גורן
    24 בדצמבר 2017 @ 12:50

    , ההפגנות הם לא מלחמה נגד השחיתות כשאתה שומע קריאות נגד הציונות קריאות נגד הכיבוש ושלטים בעד ה BDS וכאשר החמאס קורא לתמוך בהפגנות בשדרות רוטשילד הדבר אומר דרשני רוצים להחליף את השלטון הדרך היא דרך הקלפי

  2. דורון
    24 בדצמבר 2017 @ 0:53

    איך הגעתם ל60 אלף? תפרטו מספרים זה מסקרן….

    • עמית מנדלזון
      24 בדצמבר 2017 @ 10:27

      אנחנו לא סופרים אנחנו מדווחים תברר במשטרת ישראל הם אלו שסופרים ומעבירים מידע הלאה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן