Skip to content

סרביה מועמדת להצטרף לאיחוד האירופי

המדינה הבלקנית, שמילאה תפקיד מרכזי בזוועות שבוצעו במהלך מלחמות האזרחים שלאחר פירוק יוגוסלביה ההיסטורית, הייתה מנודה ומבודדת במשך שנים ארוכות. לאחרונה, הגישה בקשה רשמית להצטרף לאיחוד מאת גרשון גירון מנהיגי האיחוד האירופי הכירו ביום חמישי רשמית בסרביה כמועמדת לחברות באיחוד. הכרה זו היא תפנית מפתיעה ביחסה של אירופה למדינה, שרק לפני כעשור נחשבה בעיני חלקים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המדינה הבלקנית, שמילאה תפקיד מרכזי בזוועות שבוצעו במהלך מלחמות האזרחים שלאחר פירוק יוגוסלביה ההיסטורית, הייתה מנודה ומבודדת במשך שנים ארוכות. לאחרונה, הגישה בקשה רשמית להצטרף לאיחוד

מאת גרשון גירון

הבלקן הגועש
הבלקן הגועש. קוסובו היא עדיין סלע מחלוקת המקשה על קלת סרביה לאיחוד

מנהיגי האיחוד האירופי הכירו ביום חמישי רשמית בסרביה כמועמדת לחברות באיחוד. הכרה זו היא תפנית מפתיעה ביחסה של אירופה למדינה, שרק לפני כעשור נחשבה בעיני חלקים גדולים מהיבשת כמוקצה מחמת מיאוס.

נשיא האיחוד, הרמן ואן רומפוי, הודיע שנשיאות האיחוד נאותה להעניק לסרביה מעמד של מדינה מועמדת.

סרביה היתה צפויה לזכות במועמדות עוד בדצמבר אשתקד, לאחר שלכדה שני פושעי מלחמה בכירים, אולם ספגה אכזבה קשה כשגרמניה הביאה לדחיית הבקשה והעלתה דרישה לראות התקדמות נוספת בשיחות של סרביה עם קוסובו. הסרבים עמדו בתנאי זה, לאחר שבחודש שעבר חתמו על הסכם שבו התחייבה לשפר את יחסי בלגרד עם קוסובו.

החל מראשית שנות התשעים ועד לשנים האחרונות, היתה סרביה מנודה ומבודדת מהאיחוד האירופי. זאת, לאחר ששליטה דאז, סלובודן מילושביץ', פתח במלחמה נגד קרואטיה, בוסניה וקוסובו. בשנת 1990 הפציצו מטוסי נאט"ו את המדינה כדי למנוע טבח בבני העם האלבני המהווים את רוב אוכלוסיה של קוסובו. בשנים האחרונות נדחתה בקשתה לחברות, כל עוד לא לכדה והסגירה לידי בית הדין הבינלאומי בהאג את רטקו מלאדיץ', מפקד צבא הסרבים בבוסניה. מכשול זה הוסר בשנה שעברה, כשנחשף מקום מחבואו של מלאדיץ' והוא נכלא והוסגר להאג. כיום, הוא עומד שם לדין באשמת רצח עם. התובעים טוענים שתחת פיקודו טבחו כוחות סרביים יותר מ-7,000 גברים ונערים בוסניים בעיר סרברניצה ביולי 1995.

ואן רומפואי
ההסכם עם קוסובו איפשר את אישור המועמדות. נשיא האיחוד האירופי, הרמן ואן רומפוי

האיחוד האירופי מתמודד בשנים האחרונות עם קליטת 12 מדינות חדשות שהתקבלו לשורותיו ב-2004 וב-2007. רוב המדינות הללו היו שייכות לגוש הקומוניסטי במזרח אירופה. למרות הסתייגות הציבור מהרחבה נוספת של האיחוד, הותירו מקבלי ההחלטות את הדלת פתוחה למדינות הבלקן בתקווה שהפיתיון בדמות חברות באיחוד האירופי יסייע בייצוב האזור הגועש.

סלובניה הייתה המדינה הראשונה מהפדרציה היוגוסלבית לשעבר שהצטרפה לאיחוד האירופי, בשנת 2004. בשנה הבאה עתידה קרואטיה להפוך לחברת האיחוד השנייה. להסכם מיום חמישי קדם ניסוח טיוטת הסכם בין רומניה לסרביה על היחס למיעוטים, שנועד להרגיע את חששותיה של רומניה מפני יחסה של סרביה אל המיעוטים שבתחומיה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן