Skip to content

ט"ו בשבט, חג הפירות היבשים

ט"ו בשבט הגיע - חג לאילנות, ובעיקר לפירות היבשים, הממלאים עכשיו את החנויות הרלבנטיות, חלקם בצבעים עזים ובוהקים שלא דומים לצבע המקורי של הפרי כשעוד היה בחיים, ואי לכך גם לא ממש מומלצים. וחוץ מזה פירות יבשים, בגלל ריכוז הסוכרים הגבוה, עמוסים בקלוריות. נחמד לאכול מהם במידה, מומלץ לא להגזים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 פירות יבשים, כמתברר משמם, הם פשוט פירות שעברו ייבוש. חלקם באופן טבעי, בעזרת השמש, ואותם ניתן למצוא בחנויות הטבע. חלקם באופן מלאכותי בתנורים עם מיני תוספים וחומרי שימור, למשל גופרית דו חמצנית. כמובן שעדיף לצרוך פירות יבשים אורגניים, שצבעיהם אחרי הייבוש אמנם לא ממש מלבבים, אבל הם טבעיים וכמובן הרבה יותר בריאים. 

יוכי עזיז, נטורופתית בחברות הוויטמינים סולגאר וספהרב,  מסבירה שבמהלך תהליך הייבוש נפגעת איכותם של הוויטמינים והמינרלים שבפרי, ולכן למי שסובל ממחסור בהם מומלץ לצרוך פירות טריים או להשלים את החסרים בתוספים.

עוד אומרת עזיז,  "בשנים האחרונות הגיעו לשוק זנים רבים של פירות יבשים צבועים שקל לזהות אותם לפי הגוון הבוהק שלהם. הימנעו מצריכתם ככל שניתן. חלקם פשוט מכילים חומרים מסוכנים לבריאות. אז אכן לפירות היבשים ערך קלורי גבוה, אבל אין ספק שהם  תחליף טבעי שעדיף על ממתקים".

 לפירות יבשים רבים, מסבירה עזיז, יש גם יתרונות בריאותיים, כגון סיוע בתהליכי העיכול כיוון שהם מכילים כמות נכבדה של סיבים תזונתיים.

ולהלן סגולותיהם של הפירות היבשים, יתרונותיהם וחסרונותיהם, באדיבות  יוכי עזיז:

תמרים: עשירים בוויטמינים ובמינרלים חיוניים כגון מגנזיום, ברזל, אשלגן וסידן. בנוסף הם מכילים סיבים תזונתיים ועל כן מסייעים במצבים של עצירות.

שזיפים: מסייעים במצבי עצירות כאשר הם מבושלים או מושרים במים. בנוסף, השזיפים עשירים בוויטמינים כגון ויטמין B, ויטמין A, ברזל ואשלגן.

משמשים מיובשים: עשירים באשלגן ובבטא-קרוטן, המעניק למשמש את צבעו הכתום. המשמשים מכילים גם ברזל ועל כן מסייעים לטיפול באנמיה, וידועים כמסייעים בטיפול בעצירות.

תאנים מיובשות: עשירות בסידן ובאשלגן ומכילות גם סיבים תזונתיים המסייעים לתהליך העיכול. הן גם מכילות ברזל ועל כן מסייעות לטיפול בחולשה, עייפות ואנמיה.

צימוקים: עשירים מאוד בסוכרים, וכן בוויטמין B6, ברזל, אשלגן וסיבים תזונתיים. מכילים גם חומצה טרטרית (Tartaric acid), אשר מסייעת במניעת מחלות של המעי הגס.

דובדבנים: הדובדבנים המיובשים, המשמשים בעיקר לעיטור עוגות יומולדת, מכילים כמויות גבוהות של סוכר, צבעי מאכל וחומר משמר. העדיפו את הפרי בגרסתו הטריה או הקפואה, או פרי יבש אורגני.

אננס מיובש: האננס המיובש מצופה בסוכר ועל כן פחות בריא. עם זאת הוא עשיר בסיבים תזונתיים, באשלגן ובמנגן המשמש כנוגד חמצון יעיל לגוף. אננס מכיל גם אנזימי עיכול מסוג ברומלין המסייעים לעיכול ולהפחתת דלקתיות בגוף. מומלץ לצרוך אננס מיובש ללא תוספת סוכר.

בננה מיובשת: את פרוסות הבננה המיובשות מטגנים בשמן, ולכן הן פחות מומלצות. הבננות מכילות אחוז גבוה של שומן, אך גם סיבים תזונתיים ואשלגן.

פירות מיוחדים: בשנים האחרונות ניתן למצוא על המדפים גם פירות מיובשים יוצאי דופן, כמו קיווי, אפרסמון, תפוח מנגו ותות. פירות אלו מתאפיינים בצבעים חזקים המעידים על תכולה גבוהה של רכיבים נוגדי חמצון חשובים. כדאי לצרוך רק את אלו האורגנים הנמכרים גם ללא תוספת סוכר וחומר משמר. אלו הרגילים מכילים כימיקלים רבים מדי.

טיפים שימושיים לטיפול בפירות יבשים:

  • את הפירות המיובשים מומלץ לשמור בצנצנות זכוכית במקרר.
  • אין לאחסן את הפירות במקום לח מאחר והם מעלים עובש במהירות.
  • רוב הפירות המיובשים עוברים תהליכי שימור על ידי עישון באמצעות גופרית, השומרת עליהם מפני קלקול ומחזקת את צבעם הטבעי, לכן חשוב מאוד לשטוף את הפירות ולנגב היטב לפני האכילה.
  • עדיף לצרוך פירות מיובשים ללא גופרית, שאפשר לרכוש בבתי הטבע.

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן