Skip to content

הזוהר הצפוני בישראל: קפיצה מוסיקלית קטנה לסקנדינביה

"הזוהר הצפוני - קולות מקהלתיים מסקנדינביה" מסיבליוס, גריג ועד להקת אבבא בקונצרט מס' 3 בסדרה החוויה הקולית של האנסמבל הקולי הישראלי. את מסע הצלילים יוביל המנצח והמלחין הנורווגי תומס קפלין. שלושה קונצרטים ווקאליים ברעננה, בתל אביב ובירושלים החל מתאריך 19/2.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האנסמבל הקולי הישראלי יופיע בקונצרט "הזוהר הצפוני:קולות מקהלתיים מסקנדינביה" במופע מס' 3 בסדרה החוויה הקולית. הקונצרט השלישי בסדרה ייקח אותנו הפעם למסע אל שוודיה, פינלנד, נורווגיה, ודנמרק, ויפגיש אותנו עם המוסיקה הקולית שנכתבה על ידי הבולטים שבין מלחיני סקנדינביה. החל בז'אן סיבליוס ואדוארד גריג לצד מלחינים שתהיה זו ההזדמנות לשמוע את יצירתם לראשונה. השיר מאני מאני מאני של להקת הפופ השוודית אבבא יחתום את הקונצרט.

תומס קפלין המנצח והמלחין הנורווגי ינצח על הקונצרט הזוהר הצפוני. צילום ויליאמס נורקונאס

 

את המסע לאורות הצפון יוביל המנצח והמלחין הנורווגי תומס קפלין שינצח על זמרי האנסמבל הקולי הישראלי, אשר יעניקו לקהל מבחר טעימות ממיטב המוזיקה הסקנדינבית.

שניים מתוך ארבעת השירים הדתיים היפהפיים של אדוארד גריג יפתחו את החלק הנורווגי ולצידו מוטט של גדול מלחיני נורווגיה במאה העשרים, קנוט ניסטד ויצירה מאת המנצח תומס קפלין.

eg-sg-bergen
אדוארד גריג, המלחין מברגן שכתב מוסיקה לפרגינט של איבסן ייצג את נורווגיה במופע שיביא לנו את הקולות של קסם הזוהר הצפוני.
מוסיקה של ז'אן סיבליוס תייצג את פינלנד. צילום באדיבות ויקיפדיה

מוטט קצר של ז'אן סיבליוס, נציגה הידוע והמוכר ביותר של המוזיקה הפינית ילווה ביצירות של שניים מהמובילים והמעניינים שבמלחינים הפינים, יקוב מנטיירבי, הנחשב לאחד מטובי המלחינים החיים כיום, ומיה מקרוף, הצעירה יותר, המשלבת בין מוסיקה קלאסית לכתיבת מוסיקה קלה לאנסמבל Rajaton המעולה.

הזוהר הצפוני - לשמוע את הקולות של האורורה אורות הצפון במופע של האנסמבל הקולי הישראלי. צילום באדיבות ויקיפדיה.

שני שירים מקסימים בסגנון רומנטי מאוחר מאת המלחין דוד וויקאנדר, שיצר בחלק הראשון של המאה העשרים ו"רונדו לאפי" המוקדש לשבט הנודד החי בערבות שוודיה ולסגנון השירה המיוחד שלו- יצירה מקהלתית משנות השבעים.

שלושה שירי עם וקטעי Vocal Pop ישלימו את "ארוחת הטעימות" העשירה של המוסיקה הסקנדינבית. וכמובן , גם מקומה של להקת ABBA המצליחה שיצאה משוודיה, לא ייפקד בקונצרט, ואחד מלהיטיה הגדולים Money, Money בעיבוד ובביצוע מיוחד, יחתום את הקונצרט.

 על תומס קפלין המנצח והמלחין מנורווגיה שינצח על הקונצרט

תומס קפלין (Thomas Caplin), מנצח, פרופסור למוסיקה ומחנך באוניברסיטת INN בהאמר, נורווגיה, בוגר האקדמיה למוסיקה בקופנהגן והאקדמיה המלכותית בשטוקהולם בשירה וניצוח. הוא מרבה לנצח על מקהלות כמנצח אורח ולתת כיתות אמן ברחבי אירופה. ספרו The Learning Conductor אשר פורסם בשוודיה, תורגם לנורווגית ולאנגלית.

הוא משמש כמנהל אמנותי שלVocal Group Nordic Blue , מנצח על מקהלת הנוער Defrost Youth Choir – מהבולטות באירופה, ושל  Chamber Choir Collegium Vocale ו Oslo University Male Choir (נורווגיה) ו Lund Academic Male Choir (שוודיה).

על המוסיקה הקולית בסקנדינביה

מדינות סקנדינביה – שוודיה ובעקבותיה דנמרק, פינלנד וכיום גם נורווגיה, הפכו בשנים האחרונות למובילות ולגורם מרכזי בכתיבה ובביצוע של מוסיקה מקהלתית. בכל אחת מארצות אלה פועלות מקהלות רבות, נכתבות יצירות מקוריות ומעולות ומבוצעים קונצרטים על ידי דור חדש של מנצחים ופרשנים מוזיקליים. תהליך זה קרה בעיקר בחלק השני של המאה העשרים והוא מעניין ויוצא דופן כאחד. מספר המלחינים הקלאסיים או הרומנטיים מארצות סקנדינביה שפרצו את גבולות מדינתם הוא קטן ביותר. חובבי המוסיקה יתקשו לנקוב בשם של מלחין סקנדינבי חשוב מלבד גריג וסיבליוס.

הגעתו של דור מנצחים צעיר שקבל את הכשרתו באירופה, (המוכר שבהם הוא אריק אריקסון) ובהמשך, השקעה מסיבית של מערכת החינוך השבדית במקהלות בתי ספר ונוער, הפכו את שוודיה למעצמה בתחום שירת המקהלה. החל ממקהלות ואנסמבלים מקצועיים מעולים ועד מקהלות בכפרים קטנים, שוודיה היא מדינה שרה.

לפי נתוני ארגון המקהלות יש כיום 600 אלף זמרים השרים ב- 500 מקהלות (עם מספר תושבים גדול במעט מזה של ישראל) ושוודיה היא המדינה עם המספר הגבוה ביותר של מקהלות per capita בעולם. גם תחום שירת  Vocal Pop החל בשוודיה עם ה- Real Group לפני יותר מעשרים וחמש שנה וכיום ישנם בכל מדינות סקנדינביה קבוצות קוליות מעולות בתחום זה. כתיבה וביצוע יצירות מקהלתיות זוכה לסבסוד נדיב של הממשלות בכל גם בנורווגיה, פינלנד ודנמרק.

התוצאה היא: שפע עצום של היצע מקהלתי שיוצר מסורת ייחודית ומביא לרמה גבוהה של ביצוע וכתיבה מקהלתית.

 מקומות ומועדי הקונצרטים בישראל

רעננה – המשכן לאמנויות הבמה, יום שני 19.02.2018 בשעה 20:30

תל אביב – מוזיאון תל אביב לאמנות, יום חמישי 22.02.2018 בשעה 20:30

ירושלים – הכנסייה הסקוטית, יום שישי 23.02.2018 בשעה 11:00

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן