Skip to content

היעדים הנחשקים לחו"ל בשנת 2018

הביקור שלי בתערוכת התיירות החל עם רצון להתמקד ברומניה; לבסוף הכנסתי עוד ארבע ארצות לרשימת החלומות שלי; הנימוקים: יפן כבר לא יקרה מדי, הפיליפינים שרים נפלא, הקומיקס בפילזן (צ'כיה) משובח, טימישוארה (רומניה) מרהיבה, ובאטומי (גאורגיה) אוהבת ישראלים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אל תתפלאו אם תתחיל מלחמה בין יפן לפיליפינים. הרעש שעשו נציגי הפיליפינים בתערוכת התיירות שנערכה בשבוע שעבר בתל אביב, הקשה על מאמצי השיווק של נציגי יפן וצ'כיה.

הפיליפינים כנראה מאוד רוצים שנבוא אליהם בהמונינו מכיוון שהם שלחו תותחים כבדים מאוד למערכה. זמרת הסופרן העולמית פרנסיס אן ריברה-וירטודאזו (Francis Anne Rivera-Virtudazo), והנגנים המוכשרים Merjohn Lagaya (כינור) ו- Gerard Adriano Lao (אורגן).

גם שרת התיירות הפיליפינית, וונדה קורזון טולפו-תיאו, ושגריר הפיליפינים בישראל, ניל אימפריאל, הגיעו לבקר ולתמוך בנציגי המדינה.

שרת התיירות הפיליפינית וונדה קורזון טולפו-תיאו (במרכז), הזמרת פרנסיס אן ריברה-וירטודאזו והנגנים Merjohn Lagaya (כינור) ו- Gerard Adriano Lao(אורגן)

מארי קיטוואה (Mari Quiaoit), ממשרד התיירות הפיליפיני, אומרת שבשנת 2016 חל גידול של כ-40% במספר התיירים מישראל, ולכן הם מאוד משקיעים בתערוכה. מטרת הנציגים השנה היא כמובן להגדיל את המספר הזה.

ואכן, אי אפשר היה שלא לעצור ליד הדוכן של הפיליפינים, ולהתפעל משירתה של ריברה ומכישרונם של הנגנים. כמה מבקרות ישראליות לא התאפקו, וסחפו את ריברה לריקוד. ריברה לא התבלבלה, נענתה בחפץ לב, ואף הפצירה במבקרים לבוא ולבקר בארצה.

הזמרת פרנסיס אן ריברה-וירטודאזו ונגן הכינור Merjohn Lagaya

טוב, עלי זה עבד. לפני התערוכה כלל לא חשבתי על טיול לפיליפינים. אבל עכשיו מדינת האיים הזאת נכנסת לרשימת החלומות שלי.

גם על יפן לא העזתי לחשוב לפני התערוכה, אבל הסתקרנתי לדעת איך נציגיה הנמרצים מתמודדים עם השכנים הזוהרים שלהם ממול. היה קשה להתגבר על קולות שירתה של ריברה, אבל היפנים המשיכו במלאכתם בשקדנות ויעילות אופיינית.

נציגי יפן בתערוכת התיירות IMTM

בשנה החולפת ביקרו כ-30 אלף ישראלים ביפן. משימת נציגי יפן בתערוכה היתה להכפיל את המספר הזה בשנת 2018. אז כן, גם היפנים מאוד רוצים בתיירים הישראלים. נכון להיום רוב התיירות הנכנסת ליפן מורכבת מסינים, דרום קוריאנים וטיוואנים. חלקם של התיירים הישראלים ביפן הוא פחות מאחוז.

אז למה היפנים כל כך רוצים שנבקר אותם?

"רוב התיירים הישראלים באים לחודש-חודשיים וכך מבקרים גם בערים אחרות", מסבירה ריה מאטסומוטו (Rie Matsumoto), נספחת מסחרית בשגרירות יפן בישראל. "חוץ מזה ישראל ויפן ביחסים טובים מאוד".

– "אבל יפן יקרה", אני מקשה.

"יפן היתה יקרה. היום כבר לא", אומרת סאורי קיטאמורה ( Saori Kitamura) מזכירה ראשונה בשגרירות יפן בישראל, "למרות שעדיין אין טיסות ישירות בין ישראל ליפן – ואנחנו בהחלט שואפים לכך –  יש הרבה מלונות זולים וגם מסעדות זולות".

מימין: סאורי קיטאמורה, מזכירה ראשונה וריה מאטסומוטו, נספחת מסחרית, שגרירות יפן

"אנחנו היפנים אוהבים אוכל זול, ובגדים זולים", אומרת מאטסומוטו. "אבל הרבה מהתיירים רוצים ללכת למסעדות יקרות, אז הם מספרים שיפן יקרה. אם מישהו קונה תפוח ב-10 דולר הוא אומר שהפירות ביפן יקרים. אבל זה סוג מאוד מסוים של תפוח, שנועד לאירוע מיוחד".

קיטאמורה מדגישה שיותר ויותר אנשים ביפן מדברים אנגלית, מה שמקל על התקשורת עם התיירים. "יפן נקיה, האנשים נחמדים, ואתם תרגישו שם מאוד בנוח", היא אומרת.

–  "אם אני נוסעת עם ילדיי, מה יכול לעניין אותם ביפן"?

"יש הרבה מאוד אטרקציות לילדים", משיבה מאטסומוטו. "יש אטרקציות מיוחדות לילדים, הרבה ארועי אנימה – הקומיקס היפני, פסטיבל קוסטפליי (תחפושות מושקעות במיוחד – ר.ש.), והרבה אוכל טעים".

היפנים השקיעו מאוד בהפקת חוברות ועלוני פרסום מעוצבים ומהודרים. עלון אחד בא להתמודד עם האסוציאציה הראשונה שעולה בראשנו כשאנו חושבים על יפן – הסושי. הצוות היפני היצירתי הפיק עלון תחת הכותרת "לא רק סושי" עם רשימת מאכלים יפנים נוספים, שכדאי לכם לנסות. מאחור הודפס גם שיחון עברי-יפני שימושי.

לפתע הושיטה לי מאטסומוטו עלון מעוצב על תיירות תעשייתית. ביקור במפעל של קוואסקי נראה מרשים ביותר, ולמה לא לבקר בטויוטה או במפעל קרמיקה ופורצלן? נראה לי שגם הילדים יאהבו את זה. אחרי הכל, מי לא אוהב לראות כיצד מייצרים דברים?

עם היצע כזה של טיולים ברור שנכנעתי. לשמחתי כמה דקות לאחר הפגישה עם הנציגים היפנים פגשתי בא' ומ' – זוג הנוהג לטייל הרבה, משהו כמו שלוש-ארבע פעמים בשנה. וכן, הם כבר ביקרו ביפן ועשו זאת במחיר לא רע: 6,500 דולר ל-18 יום, כולל טיסה.

ועד שאקח מהם את כל הפרטים, שאפתי עמוקות את ריח הדפוס הטרי של העלונים היפים, וניגשתי לדוכן הצ'כי כשבראשי עדיין זיכרונות מהטיול הזוגי הראשון שלנו לפראג. נכון שפראג יפהפיה? אבל מסתבר שיש עוד הרבה מה לראות בצ'כיה.

אם חשבתי שהיפנים השקיעו בהפקות דפוס, לא תאמינו מה הכינו הצ'כים. הם הפיקו חוברות קומיקס יפהפיות, שמתארות מספר אטרקציות בעיר פילזן. מיד אימצתי שתי חוברות: אחת המתארת את חייו ועבודותיו של הארכיטקט הצ'כי אדולף לוס (Adolf Loos), והשניה מתארת אתרים יהודים בעיר.

מימין: מגדלנה סווקופובה ומרטינה הורובה, צ'כיה
מימין: מגדלנה סווקופובה ומרטינה הורובה, צ'כיה

אז אם עוד לא ביקרתם בעיר, תדעו שפילזן (Pilsen) היפה, ממוקמת כ-90 ק"מ מפראג, והיא העיר הרביעית בגודלה בצ'כיה.

מה תוכלו לראות בפילזן? הרבה! במרכז העיר תמצאו בניינים היסטוריים רבים, מוזיאונים, גלריות מסעדות ובתי קפה, וארכיטקטורה מרהיבה בסגנון הבארוק.

העיר פילזן. מתוך אתר התיירות של עיריית פילזן. צילום: Libor Svacek

כמה מאתרי ה"חובה": קתדרלת ברתולומיאו מהמאה ה-13 במרכז העיר שגובהה כ-102 מ', בית הכנסת העתיק – השני בגודלו באירופה, אחרי בית הכנסת בבודפשט. ויש גם את מוזיאון הבירה. אחרי הכל בירה "פילזנר" – בירה לאגר בהירה – נולדה בפילזן ב-1842 וכבשה במהירות את טעמם של אוהבי הבירה.

ואם אתם כבר שם, נצלו את ההזדמנות כדי לצאת לסיור בלבירינת. ממש מתחת למוזיאון נמצאת הכניסה למבוך התת קרקעי שאורכו כ-20 ק"מ. זהו מבוך של מרתפים, מסדרונות ובארות מהמאה ה-14. תוכלו ללמוד כיצד אחסנו קרח ואוכל בימים עברו, ולחוש כיצד התנהלו החיים בימי הביניים.

תוכלו לטייל גם בפארק העירוני – המכונה הטבעת הירוקה – ולהשתתף בסיורים בעקבות האדריכל אדולף לוס: סיורים מודרכים בדירות לשימור, אשר תוכננו על ידי הארכיטקט שזכה לפרסום עולמי.

משפחות עם ילדים יוכלו לטייל בגן החיות, בפארק הדינוזאורים, במוזיאון המדע, מוזיאון הבובות ורוחות הרפאים, ובמוזיאון לזכר גנרל פטון.

אחד מהנציגים בדוכן הצ'כי הוא אלס ונקורה (Ales Vancura) מנהל מכירות ממלון אקוופאלאס פראג הנחשב לדבריו לפארק המים הגדול ביותר במרכז אירופה.

אלס ונקורה, מלון אקוואפרק פראג, צ'כיה

אלס מדגיש שהמלון אידיאלי עבור משפחות, מכיוון שהוא מציע גישה חופשית למתקני הפארק. מסתבר שישראלים רבים מגיעים למלון במהלך אוגוסט, אך ונקורה ממליץ בחום להגיע גם באפריל-מאי, אז אפשר ליהנות אפילו ממחירים זולים יותר.

מחיר לדוגמה: 160 יורו כולל ארוחת בוקר.

המלון מציע במסגרת תערוכת התיירות חבילה משפחתית של 5 לילות במחיר של 724 יורו – 144.8 יורו ללילה – כ-651 שקלים ללילה למשפחה של זוג עם ילד.

זוג עם שני ילדים ישלמו מעט יותר. בתאריכים 24-28.2.2018 למשל תוכלו לקבל חדר משפחתי במחיר של 189 יורו ללילה – כ-850 שקל ללילה.

אם חשבתי שרומניה זה רק טיול בבוקרשט, אז טעיתי בגדול. שיחה אחת עם לוצ'יה סולומון (Lucia Solomon) מעיריית טימישוארה (Timisoara) גרמה לי להכניס את טימישוארה לרשימת הטיולים הקרובים. טימישוארה, העיר הרביעית בגודלה ברומניה נבחרה ל"עיר התרבות 2012" על ידי האיחוד האירופי.

שתי נציגות ססגוניות מ-פסטיבל UNTOLD ברומניה

"יש לנו ארכיטקטורה נהדרת", אומרת סולומון. "יש גם בארוק וגם אר-נובו. השפע הארכיטקטוני הזה זיכה את העיר שלנו בכינוי 'וינה הקטנה'. יש הרבה מה לעשות ולראות בטימישוארה. יש לנו ארמונות, מוזיאונים, כנסיות, 3 בתי כנסת, גלריות וגנים יפים. הקהילה היהודית בעיר מאוד פעילה, ויש גם מסעדה כשרה ברובע היהודי. הכי חשוב – יש טיסות ישירות של וויז פעמיים בשבוע. תוך שלוש שעות אתם מגיעים לטימישוארה".

אז התחלתי לבדוק. מתברר שאפשר להגיע לטימישוארה גם משדות התעופה של בודפשט או בלגרד (כ-2.5 שעות נסיעה), אם אתם כבר בסביבה.

כמה נקודות שכדאי לדעת על טימישוארה:

טימישוארה היתה העיר השניה בעולם אחרי ניו יורק להאיר את רחובותיה בחשמל.

העיר נבנתה על גבי ביצה, וכדי להתמודד עם הקרקע הלא יציבה מתחתיה ניצבת הקתדרלה האורתודוקסית בעיר על 5000 גזעי אלון.

ג'וני וייסמילר, הטרזן המקורי נולד שם.

טעימה מהעיר טימישוארה. מתוך וויקפדיה

טימישוארה היא בירת חבל הבאנאט (Banat), השופע מצודות, מנזרים ואתרי טבע מרהיבים כמו ביצות, פארקים ומעיינות, ומרחצאות חמים עם מים משופעים במינרליים. יש הטוענים שהמים במרחצאות הרקולנה מסייעים להצערת העור וריפוי מחלות שונות.

סולומון מספרת שאפילו פרנץ יוזף, קיסר אוסטריה ורעייתו סיסי, אהבו לטבול במרחצאות הרקולנה (Baile Herculane). הקיסר אף כינה את המקום "כפר הנופש היפה ביותר ביבשת".

משמאל: לוצ'יה סולומון, עיריית טימישוארה וד"ר מריה דיאקונסקו, Holly Land zb Romania

על הצלחת המקום יכולה להעיד בעלת סוכנות הטיולים Holy Land zb Travel, ד"ר נינה מריה דיאקונסקו (Maria Diaconescu), רופאה פנימית וגרונטולוגית. הסוכנות של דיאקונסו מתמחה בתיירות מרפא, ולדבריה עשרות אלפי ישראלים נהנים מדי שנה מהמרחצאות של רומניה.

הסוכנות מציעה חבילות שונות. במלון אפרודיטה, למשל, תשלמו 670 יורו לאדם על חבילה הכוללת טיסה, 5 לילות עם חצי פנסיון והסעות למלון ובחזרה לשדה התעופה, בתאריכים 17-22.4.2018.

בדוכן הרומני בלטה מאוד דמותה של הגב' פנינה זילברמן, נשיאת קרן תרבות סיגט. זילברמן, לשעבר מנהלת מכון השואה בטורונטו, הקימה את הקרן כדי לתעד את גירוש יהודי מרמורש במאי 1944, לאושוויץ. "סיגד היא העיר בה נולדה אימי, וגם אלי ויזל", היא אומרת. "הגעתי לבקר שם ב-2013 ומיד החלטתי שצריך לקיים כנס של צאצאי יהודי האיזור".

פנינה זילברמן, נשיאת קרן תרבות סיגט

ואכן, זילברמן הנמרצת הצליחה לארגן בתוך שנה כנס הנצחה בו השתתפו צאצאיהם של יהודי איזור סיגד-מרמורש מכל עולם. במסגרת פעילות העמותה שהקימה היא מבקרת בבתי הספר במחוז, ומסבירה לאן נעלמו עשרות אלפי היהודים שחיו שם. "היום יש בקושי 1000 יהודים באיזור", היא אומרת. "רבים ברומניה לא יודעים הרבה על יהדות. אנו פועלים גם כדי לדאוג לדור השני. מאוד חשוב שנתעד ונמשיך את הסיפורים של הורינו".

כמי ששוהה ברומניה חלק ניכר מהשנה, זילברמן ממליצה לצאת לטיול משפחתי ברומניה, אך לא לעשות את הטיול הקונבנציונאלי. "כדאי לנסוע ליערות, לרכוב על סוסים, לחוות את המקומות המיוחדים, ולהגיע לפחות לשמונה ימים".

ומרומניה לגאורגיה. ההתרגשות סביב אחד הדוכנים סיקרנה אותי, אז ניגשתי לראות. במקום להתמקד בעלונים מודפסים החליטו בחברת Travel To Georgia לערוך הגרלה. הזוכה יקבל 200 דולר לטיול בגאורגיה עם החברה.

"מוזיקה ועלונים יש כל שנה", אומר מיכאל דורף, נציג החברה. "אנחנו מתמקדים בתכל'ס, ונותנים ממש כסף לטיול".

מיכאל דורף ורונה בוסטן מ-Travel To Georgia

החברה, שהוקמה לפני כ-8 שנים, נמצאת בבעלותה של אמילי דורף, ישראלית צעירה שהתאהבה במדינה, והחליטה לחיות שם ולהכיר אותה לישראלים. החברה מארגנת נופשונים, טיולי שטח וטיולי גיבוש, גם לחברות עסקיות.

הנהגים שמעסיקה החברה הם נהגים מנוסים, המכירים היטב את הדרכים, ואת סגנון הנהיגה המאתגר של הגיאורגים.

אחיה של אמילי, מיכאל, אומר: "בשעתיים וחצי טיסה את מגיעה למדינה יפהפיה, עם אנשים פתוחים וחביבים, ואוכל מצויין. המחירים מאוד נוחים. מלון 5 כוכבים יכול לעלות בין 80 ל-200 דולר ללילה".

האחים לבית דורף וצוותם הגיעו ליריד כדי למשוך יותר ישראלים לעיירת הנופש באטומי. "בשנה שעברה ביקרו כ-90 אלף ישראלים בגאורגיה", הוא אומר. "אנחנו מאוד נהנים לעבוד בגאורגיה. הממשלה מאוד מקלה על ההתנהלות, ומעודדת השקעות ופיתוח. זה מאפשר לנו לתת למטיילים הרבה אפשרויות לצבירת חוויות והנאות".

עם נימוקים כאלה לא נותרה לי ברירה אלא להשתתף בהגרלה. יומיים לאחר מכן נודע לי שאפילו זכיתי.

אז באטומי תהיה ראשונה ברשימת החלומות שלי. אבל מה איתכם? לאן אתם נוסעים השנה?

2 Comments

  1. רותם
    15 בפברואר 2018 @ 10:16

    אחלה כתבה. רק כדאי לציין כי אין עדיין טיסות ישירות ליפן, אלא טיסות דרך יעדי ביניים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן