Skip to content

המבחן: האם מנדלבליט יאפשר חקירת בני הזוג נתניהו במקביל

המשטרה צפויה לחקור את ראש הממשלה ורעייתו בפרשת תיק בזק, השאלה היא אם להבדיל מחקירתם בתיק 1000, שם לא אפשר היועץ המשפטי לחקרם במקביל, הפעם יאשר זאת - הלילה הותר לפרסום כי בין העצורים גם מקורביו של נתניהו, בעלי בזק, שאול אלוביץ' ויועץ התקשורת ניר חפץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תיק 4000 – הותר הלילה (שני) לפרסום: בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ', בנו אור ורעייתו איריס הם בין העצורים במסגרת חקירת תיק 4000. לצדם נעצר גם מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה (מומו) פילבר, יועץ התקשורת לשעבר של רה"מ נתניהו, ניר חפץ, מנכ"לית בזק סטלה הנדלר, ובכיר החברה עמיקם שורר. פירושו של דבר כי חברת בזק איננה יכולה לתפקד כשבעליה ומנכ"לית החברה עצורים.

לפי החשד במשטרה, ראש הממשלה בנימין נתניהו שכיהן גם כשר התקשורת פעל להטות שורת החלטות רגולטוריות לטובת בזק, שבשליטת אלוביץ'. בתמורה, כך חושדים החוקרים, פעל אלוביץ' להבטיח לנתניהו סיקור אוהד באתר וואלה שהוא חלק מקבוצת בזק. בפרשה העידו בין היתר העורך הראשי של וואלה אבירם אלעד, מנכ"ל האתר אילן ישועה, והעורך הראשי לשעבר ינון מגל שסיפר כי הופעלו עליו לחצים כבדים להטות כתבות ופרסומים הנוגעים בבני הזוג נתניהו, לטובתם.

 

מימין לשמאל בכיוון השעון - ניר חפץ, עמיקם שורר, שאול אלוביץ' וסטלה הנדלר (צילום רפי מיכאלי ואחרים),
מימין לשמאל בכיוון השעון - ניר חפץ, עמיקם שורר, שאול אלוביץ' וסטלה הנדלר (צילום רפי מיכאלי ואחרים),

עוד נודע אמש כי ראש הממשלה ורעייתו שרה צפויים להיחקר במסגרת חקירת פרשת השחיתות בבזק. לקראת חקירת השניים, נשאלת השאלה אם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יאשר לחקור אותם במקביל, כדי למנוע אפשרות של תיאום גרסאות. כזכור, בחקירת תיק 1000, הפרידו כמה ימים בין תשאולם של השניים על ידי חוקרי המשטרה, עובדה שאפשרה לבני הזוג לתאם עדויות. ההחלטה ספגה ביקורת ציבורית. במערכת אכיפת החוק מעריכים כי המשטרה צפויה לזמן את השניים לחקירה בקרוב. אלדד יניב המוביל הפגנות כנגד נתניהו בכל מוצאי שבת, פרסם אתמול קריאה המופנית ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ואמר: "זה המבחן שלך מנדלבליט: לאפשר לחקור יחד ובמקביל בשני חדרים נפרדים את שרה וביבי".

אתמול גם פורסם כי אילן ישועה מנכ"ל וואלה סיפר: לחצו שאפטר עורך האתר בגלל ידיעה שהכעיסה את רה"מ. ישועה העיד במשטרה כי בני הזוג נתניהו לא היו מרוצים מכתבה שפורסמה בנובמבר 2הכתבה באתר עסקה בפרשת הצוללות ובתוכה נכתב כי היועץ המשפטי לממשלה קיבל פנייה על מנת שיפתח בחקירה פלילית נגד עו"ד דוד שמרון.

לפי עדות ישועה שרה נתניהו חיפשה חומר שיקל על פיטורי העורך, ואיתרה טור שכתב בעבר בעד הסכם הגרעין האיראני. בשלב זה, לפי ישועה, בני הזוג פונים לאיש העסקים שאול אלוביץ', בעל השליטה באתר, כדי שיפטר את העורך. ישועה אומר כי למרות בקשת אלוביץ', לא הסכים לפטרו. בנוסף, העיד בכיר במשרד ראש הממשלה שבין היתר עסק בנושא בעבר, ועדותו הייתה משמעותית.

החקירה הגלויה בתיק 4000  – תיק בזק, נפתחה בהוראת יו"ר הרשות ביוני 2017, לאחר חקירה סמויה. במהלך החקירה נבדק חשד לביצוע עבירות פליליות ובכללן עבירות דיווח, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות שיבוש מהלכי משפט. החקירה נגעה להתנהלות חשודה של בכירים בחברות בזק, יס וחלל, וכן של כמה עובדי מדינה הקשורים מתוקף תפקידם בממשקי עבודה מול חברת בזק.

בנובמבר האחרון הודיעה רשות ניירות ערך כי מצאה תשתית ראייתית להעמדתם לדין של בעלי בזק שאול אלוביץ' ומנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר. הרשות המליצה גם להעמיד לדין את בנו של אלוביץ' אור; מנכ"לית בזק, סטלה הנדלר; מנכ"ל yes, רון אילון; סמנכ"ל הכספים של yes, מיקי ניימן ומזכירת בזק לינור יוכלמן.

שאול אלוביץ' בעלי השליטה בבזק חשוד בשורה של עבירות חמורות, בהן: עבירה על חוק ניירות ערך, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה ועבירות הלבנת הון ומתן שוחד. השופטת רונית פוזננסקי כץ רמזה תחת צו איסור הפרסום כי "מאז החקירה הקודמת אשר אף הסתיימה ותיק החקירה הועבר לעיון הפרלקיטות, חלה התפתחות חקירתית משמעותית וכזו אשר מעלה את החשד לשורת העבירות שפורטו". בכך רמזה השופטת למה שחשדו עוד בטרם הדיון כלל הסנגורים שאחד החשודים המעורבים מסר גרסה מפורטת למשטרה ונמצא על סף חתימה על הסכם עד מדינה.

אתמול הודיע סנגורו של אלוביץ' עורך הדין ז'ק חן שהיה בצוות ההגנה של ראש הממשלה נתניהו בפרשות 1000 ו-2000, כי בעצה אחת עם ראש הממשלה הוא מתפטר מתפקידו בצוות ההגנה של ראש הממשלה בגלל ניגוד עניינים ועל מנת למנוע לזות שפתיים. מטעמו של אלוביץ' נמסר טרם הותר צו איסור הפרסום כי הוא "מכחיש בכל תוקף את החשדות נגדו. אנו מציעים להתאזר בסבלנות ולא למהר להסיק מסקנות. אנו סמוכים ובטוחים שכאשר הדברים יתבהרו, ניתן יהיה להיווכח שלא עבר כל עבירה".

ניר חפץ, יועץ התקשורת של משפחת נתניהו עד לא מכבר, מי שהיה אחד המקורבים ביותר לבני הזוג נתניהו, נעצר גם הוא עד ליום חמישי. החוקרים מייחסים לו קבלת שוחד ושיבוש מהלכי חקירה. במהלך הדיון התברר כי חפץ כבר מסר עדות מפורטת ברשות לניירות ערך בסוף חודש דצמבר האחרון, שבו נשאל על הקשרים שלו עם שלמה פילבר ושאול אלוביץ'.

תגובות

מטעמה של איריס אלוביץ' נמסר בתגובה: "אין שחר לטענות נגד גברת אלוביץ ואנו משוכנעים שכך יתברר".

מטעמו של אור אלוביץ' נמסר:

"קיימות טענות עובדתיות ומשפטיות כבדות משקל שיש בהן כדי לשמוט כל בסיס לחשד בעניינו של אור אלוביץ'. אין לנו ספק שזאת צריכה להיות מסקנת רשויות החקירה בהקדם״

עו"ד ירון קוסטליץ המייצג את ניר חפץ מסר בתגובה:

"מר חפץ זומן למתן עדות פתוחה רק לפני כחודש וחצי ברשות לניירות ערך, והשיב על כל השאלות שנשאל. לפי ההלכה הפסוקה, גם כאשר אין ודאות ביחס לסטטוס הנחקר, מן הראוי להבהיר לנחקר כי האפשרות שיהפוך לחשוד – קיימת,‏ אך כך לא נעשה בענייננו על-ידי הרשות החוקרת, ולעניין זה נודעת משמעות רבה לעניין המשך חקירתו של מר חפץ. מכל מקום, אני משוכנע כי בסיומה של החקירה יתברר כי מר חפץ אינו חשוד, והוא ישוב לעיסוקיו"

ראש הממשלה נתניהו הדף את כל הטענות נגדו ונגד רעייתו ומסר בתגובה על הפרסומים כי "זו עוד חקירת סרק בלחץ התקשורת. מסע הציד התקשורתי נמשך במלא עוזו. כל ההחלטות שנתקבלו בעניין בזק היו בהתאם להמלצות של ועדות מקצועיות ושל גורמים מקצועיים. אחרי שיצא האוויר מ-1000 ו-2000 ואחרי שמתברר שאין בכלל אוויר ב-3000, התקשורת יצרה לחץ כביר לייצר בלון חדש – 4000. גם ממנו יצא כל האוויר.

"משרד המשפטים הבהיר בדו"ח מבקר המדינה ביחס לבזק: 'ראש הממשלה לא קיבל החלטות שנויות במחלוקת… לא הייתה החלטה שהיטיבה עם בזק באופן ספציפי שניתן היה להצביע עליה כהחלטה שעשויה להיות שנויה במחלוקת, וככזו שעשויה להיות נעוצה בפגם של ניגוד עניינים'. לכן מדובר בבועה מלאכותית שגם היא תתפוצץ".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן