התערוכה הבינלאומית לייצור ולשיווק תוצרת חקלאית טרייה, 2012 Fresh AgroMashov, התקיימה השבוע, זו השנה ה-22 ברציפות, במרכז הירידים, גני התערוכה בתל אביב.
כתבה וצילמה: מירה-בל גזית
תערוכת פרש אגרומשוב היא נקודת מפגש שנתית לחקלאים, סיטונאים, יצואנים ויבואנים של תוצרת חקלאית טרייה (ירקות, פירות, פרחים ותוצרת מן החי). הציגו בתערוכה, השתתפו וביקרו בה אורחים מקצועיים ממדינות שונות וביניהן ירדן, תורכיה, קפריסין, רוסיה, איטליה, רומניה, וייטנאם, אוקראינה, הולנד, הודו, אתיופיה, גרמניה, גאנה וסנגל.
כנס מקצועי בדגש על שיווק התוצרת
במקביל לתערוכה התקיים כנס מקצועי שהתמקד בפיתוח יכולות החקלאים לשווק את תוצרתם. אם בעבר התמקדו החקלאים הישראלים בגידול והתמקצעות חקלאית בלבד והסתמכו על מערכות שיווק גדולות וריכוזיות, כמו אלה של "תנובה", "אגרסקו", השוק הסיטונאי ואחרים, הרי שבשנים האחרונות ישנה מגמה הולכת וגוברת של מעבר לפיתוח יכולות שיווק של החקלאים עצמם ולפעילות באמצעות יחידות שיווק עצמאיות. המגמה המסתמנת היא פתיחת ערוצי שיווק רבים ככל שאפשר, כדי שהחקלאי הישראלי יוכל לבחור למי לשווק את תוצרתו ובאיזה מחיר (מחיר הוגן).
מודל מוצלח של פעילות שיווקית מסוג זה הוא התאגיד הספרדי "אנקואופ" (Anecoop), שנציגיו הוזמנו לתערוכה. אנקואופ הוקם בשנת 1975 על-ידי קבוצת קואופרטיבים של מגדלי פירות הדר ספרדים, תחת הסיסמא "אחדות היא כוח". אנקואופ הוא, למעשה, קואופרטיב של קואופרטיבים, שהוקם במטרה לשפר את כוח המיקוח של החקלאים מול המשווקים הגדולים. כיום אנקואופ מורכב משבעים ותשעה קואופרטיבים חקלאים: מגדלי פירות, פרי הדר וירקות. אנקואופ הוא יצרן הפירות המוביל באזור הים התיכון, מייצא לחמישים ושתיים מדינות ומשווק פירות ההדר השני בגודלו בעולם. פרנציסקו בוראס (Francisco Borrás), המשנה למנכ"ל אנקואופ, הרצה במסגרת הכנס המקצועי והסביר כיצד הוקם התאגיד והתפתח במהלך השנים.
אתגר חדש – הגדלת הצריכה של פירות וירקות טריים
אתגר חדש עומד עכשיו בפני אנקואופ ויתר החקלאים והמשווקים במדינות האיחוד האירופי, נוכח שפל חסר תקדים בצריכת פירות וירקות באיחוד האירופי. חוזה אנטוניו גרסיה פרננדז (Jose Antonio Garcia Fernandez), ראש קבוצת פרי הדר בעמותת Europe Freshfel, הציג בכנס המקצועי את תחזית הארגון לענף פרי ההדר באיחוד האירופי לשנים הקרובות. הנתונים אותם הציג גרסיה אינם מעודדים: בשנתיים האחרונות חלה ירידה דרמטית בצריכת ירקות ופירות טריים. על מנת לשנות מגמה זו, פתחה Freshfel Europe, עמותה ללא כוונת רווח שחברים בה יחידים ותאגידים של מגדלים ומשווקים של פירות וירקות טריים (לרבות אנקואופ), בקמפיין פרסומי בשם Enjoy Fresh, שמטרתו להעלות את מודעות הציבור לחשיבות שילוב ירקות ופירות טריים בתפריט היומי.
ביתן החידושים בתוצרת חקלאית טרייה
ביתן החידושים בתערוכה הציג פירות וירקות פרי פיתוח מקומי לצד יבוא. חלק מהמוצגים כבר ניתן לראות בשווקים וברשתות השיווק, כמו עגבניות במבחר גדלים צורות וצבעים, תפוחי אדמה סגולים מזן ויולט וגזרים בגדלים ובצבעים שונים. חלקם עדיין בשלבי פיתוח או בבדיקות לקראת שילובם בשוק המקומי.
ביתן הרשות הפלשתינאית
בביתן הרשות הפלשתינאית הציגו חקלאים ועסקים שונים. חלקם כבר מייצאים לישראל ומעוניינים להרחיב את היקף הפעילות, כמו מבשלת טייבה. חלקם מעוניינים להתחיל ולייצא לישראל, לאחר שהתנסו בייצוא למדינות אחרות, כמו כנען פייר טרייד וג'ריקו דייטס (נחיל).
* * *