Skip to content

פרשנות | הישג תדמיתי במציאות בעייתית: הבחירות למג'לס התשיעי – הערכה ראשונית

על רקע הלחצים החיצוניים של האמברגו המערבי ועל רקע חריקות פנימיות בתוך משטר האייתוללות התקיימו אתמול הבחירות למג'לס באיראן. ד"ר רז צימט, מומחה לפוליטיקה האיראנית, מנסה לגזור מסקנות ראשוניות עוד בטרם היוודע התוצאות הסופיות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

על רקע הלחצים החיצוניים של האמברגו המערבי ועל רקע חריקות פנימיות בתוך משטר האייתוללות התקיימו אתמול הבחירות למג'לס באיראן. ד"ר רז צימט, מומחה לפוליטיקה האיראנית, מנסה לגזור מסקנות ראשוניות עוד בטרם היוודע התוצאות הסופיות

מאת ד"ר רז צימט

המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, מצביע בקלפי בטהראן, אמש
המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, מצביע בקלפי בטהראן, אמש

הבחירות לפרלמנט האיראני (המג'לס), שהתקיימו אתמול (ו') הסתיימו כצפוי בהישג עבור תומכי המנהיג העליון, אייתוללה עלי ח'אמנאי. אף על-פי שתוצאות הבחירות הרשמיות יתפרסמו רק בעוד מספר ימים, ניתן כבר כעת להסיק כמה מסקנות ראשוניות בנוגע למשמעויותיהן.

ראשית, שיעור ההצבעה בבחירות היה ככל הנראה גבוה באופן יחסי. על-פי נתונים בלתי-רשמיים, שהתפרסמו היום מטעם משרד הפנים האיראני הגיע שיעור ההצבעה בכלל איראן ל-64% ובמחוז טהראן ל-48%. שיעור זה גבוה בכ-10% ביחס למערכת הבחירות הקודמת, בשנת 2008, ויכול להיחשב כהישג מרשים עבור המשטר, במיוחד על רקע קריאת האופוזיציה הרפורמיסטית להחרים את הבחירות.

ראוי, כמובן, להתייחס לנתון הרשמי בנוגע לשיעור ההצבעה בערבון מוגבל. מקורות באופוזיציה האיראנית דיווחו במהלך יום הבחירות על קלפיות ריקות ברחבי המדינה ועל שיעורי הצבעה נמוכים, במיוחד בקרב צעירים. כתבים זרים, ששהו בטהראן במהלך יום הבחירות, הוסעו על-ידי השלטונות באוטובוסים מאורגנים לקלפיות שנבחרו מראש על מנת לסקר את הליך הבחירות.

לא קיימת לפיכך אפשרות של ממש לקבוע, האם שיעור ההצבעה הרשמי אכן משקף את המציאות. ניתן, עם זאת, לומר, כי לפחות במישור ההסברתי זכה המשטר האיראני להישג מרשים וכי הנרטיב המוצג על-ידו בנוגע לשיעור ההצבעה זוכה למידה מסוימת של אמינות בקרב הציבור באיראן ואף בתקשורת המערבית. בבחירות לנשיאות איראן, שהתקיימו בשנת 2009, נוצר פער משמעותי בין תוצאות הבחירות, שהצביעו על ניצחון סוחף לנשיא מחמוד אחמדינז'אד על-פני מועמדי האופוזיציה הרפורמיסטית, ובראשם מיר-חוסיין מוסווי, לבין הדיווחים שהתקבלו טרם הבחירות ובמהלכן בנוגע לתמיכה עממית נלהבת במועמדי האופוזיציה. תוצאות הבחירות הרשמיות התקבלו, לפיכך, במידה רבה של ספקנות.

מכה לאופוזיציה – הבחירות לא הוחרמו

מצביעים בקלפי בטהראן, אתמול
תנועה ערה של בוחרים. מצביעים בקלפי בטהראן, אתמול

הפעם נאלצה גם האופוזיציה הרפורמיסטית להודות, שלפחות בחלק מהקלפיות ברחבי איראן הייתה תנועה ערה של בוחרים במהלך היום. זאת ועוד, האופוזיציה ספגה תבוסה תדמיתית חמורה במיוחד, לאחר שנשיא איראן לשעבר, מוחמד ח'אתמי, ממנהיגי האופוזיציה הרפורמיסטית, התייצב אתמול בשעות הצהריים באחת הקלפיות בטהראן ונטל חלק בהצבעה. הצבעת ח'אתמי, שהצהיר אך לפני מספר שבועות, שלא בשלו התנאים המאפשרים בחירות חופשיות, הייתה בבחינת מכה ניצחת למערכה, שניהלה האופוזיציה בחודשים האחרונים למען החרמת הבחירות.

לא ייפלא, אפוא, כי בלוגרים איראנים הגיבו בחריפות להצבעתו של הנשיא לשעבר והאשימו אותו בבגידה. גם התנהלותה המביכה של התקשורת המזוהה עם החוגים הרפורמיסטיים בפרשת הצבעתו של ח'אתמי: תחילה הכחשה, לאחר מכן התעלמות ובסופו של דבר הודאה בלית ברירה, ביטאה היטב את תחושת חוסר האונים בקרב הרפורמיסטים.

התוצאות הראשונות של הבחירות, שהחלו להתפרסם הבוקר, אינן מפתיעות. תומכי המנהיג העליון מקרב שתי החזיתות השמרניות המרכזיות שהתמודדו בבחירות: "חזית האוסולגראיאן המאוחדת" (ימין מסורתי) ו"חזית העמידה האיתנה" (ימין רדיקלי) יזכו לרוב מוחלט בפרלמנט. החזית המאוחדת תצליח ככל הנראה להבטיח רוב במג'לס לצד ייצוג ראוי של "חזית העמידה האיתנה", שהצליחה אף היא להכניס כמה ממועמדיה המרכזיים. כמה ממבקריו הבולטים של הנשיא אחמדינז'אד, ובהם חברי המג'לס המכהנים, עלי מוטהרי ואחמד תוואכּולי, הצליחו להיבחר אף הם. גם כמה מועמדים המזוהים עם האגף הימני-מתון במחנה הרפורמיסטי הצליחו להיבחר.

יו"ר המג'לס הנוכחי, עלי לאריג'אני, שהתמודד מטעם "החזית המאוחדת" נבחר במקום הראשון מטעם מחוז הבחירה בעיר קוֹם ואילו יו"ר המג'לס לשעבר, גולאם-עלי חדאד עאדל, שעמד בראש רשימת "החזית המאוחדת" בטהראן אך הופיע גם ברשימת "חזית העמידה האיתנה", הגיע למקום הראשון במחוז טהראן. בחירתם של שני פוליטיקאים אלה, הנחשבים מקורבים מאוד למנהיג העליון, פותחת, ככל הנראה, מאבק פוליטי מרתק ביניהם על תפקיד יו"ר המג'לס הבא.

מכה ועוד מכה לאחמדינז'אד

הנשיא מחמוד אחמדינז'אד מצביע בקלפי בטהראן, אתמול
מכה אישית כואבת. הנשיא מחמוד אחמדינז'אד מצביע בקלפי בטהראן, אתמול

המאבק בין מקורבי הנשיא המכונים בפי מתנגדיו "הזרם הסוטה" ("ג'ריאן אנחראפי") לבין תומכי הממסד הדתי-שמרני בהנהגת המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, הוכרע עוד טרם הבחירות. רוב מועמדי "הזרם הסוטה" נפסלו כבר בשלב סינון המועמדים על-ידי "מועצת שומרי החוקה". בכיר ב"חזית האוסולגראיאן המאוחדת" טען לאחרונה, כי 600 מועמדים מטעם "הזרם הסוטה" נפסלו בשלב סינון המועמדים.

אחמדינז'אד ספג מכה אישית כואבת לנוכח כישלון אחותו, פרווין, להיבחר למג'לס מטעם מחוז גורמסאר, אך מכה אישית זו רק מוסיפה למצוקתו הפוליטית החריפה ממילא. המאבק הפוליטי בין "הזרם הסוטה" לממסד השמרני הוכרע כבר לפני מספר חודשים בשיאו של המשבר הפוליטי בין הנשיא למנהיג סביב פרשת פיטוריו של שר המודיעין, שפוטר על-ידי אחמדינז'אד והושב לתפקידו בהנחיית ח'אמנאי. אין ספק, שהמג'לס הבא יהיה מג'לס לעומתי לנשיא בשנת כהונתו האחרונה (הבחירות לנשיאות צפויות ביוני 2013), אך מעמדו הפוליטי של אחמדינז'אד נשחק ממילא בלי קשר לתוצאות הבחירות למג'לס.

המשטר האיראני כבר החל להציג את הבחירות למג'לס כביטוי לניצחון העם האיראני וללגיטימציה ממנה הוא נהנה וכמכה עבור אויבי איראן מבית ומחוץ במאמציהם להגביר את הלחץ על הרפובליקה האסלאמית. ראוי לזכור, עם זאת, כי גם אם יש בבחירות אלה משום הישג תדמיתי עבור המשטר, אין בהן כדי לרפא את מצוקותיו המחריפות בצל המשבר הכלכלי: קריאת התיגר הנמשכת על מנהיגותו של ח'אמנאי, הלחצים החיצוניים הגוברים כנגד איראן והאתגרים על מעמדה האזורי לנוכח התהליכים בעולם הערבי.

תמונה שהתפרסמה אתמול באחת מסוכנויות הידיעות האיראניות ובה נראה בוחר איראני צעיר הולך להצביע כשהוא לבוש חולצה ועליה הכיתוב: God Bless America יכולה לשקף היטב את מצבו של המשטר האיראני. הוא הצליח אולי לגייס השתתפות עממית מרשימה בבחירות ולצלוח גם אותן בהצלחה, אך האתגרים האמיתיים הניצבים בפני הרפובליקה האסלאמית והוויכוח המתנהל סביב זהותה ועתידה צפויים להימשך ואף להתגבר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן