Skip to content

לקראת פורים: הכול על הפרג (הפרח והאוזניים)

את הפרג כדאי לקנות בשווקים גדולים, הטוחנים את הפרג במקום, מול עינינו. מוטב לטחון את הפרג קרוב ככל האפשר למועד השימוש, אז טעמו של הפרג לא הופך למריר. בכול 100 גרם פרג יש 1,500 מ"ג סידן ו-530 קלוריות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפרג ידוע כמילוי פופולרי מאוד לאזני המן אותם אוכלים בחג הפורים. כמה עובדות. הפרג הוא סוג צמח ממשפחת הפרגים וישנם כ-120 מינים, שהחשוב בהם מבחינה כלכלית הוא הפרג התרבותי.

אזני המן ממולאים בפרג (צילום: ויקימדיה)
אזני המן ממולאים בפרג (צילום: ויקימדיה)

הפרג צומח בכל רחבי ארץ ישראל, מהחרמון ועד לדרום. קל לזהות את הפרגים על פי הכתמים השחורים בבסיס עלי הכותרת. לפרג גבעול שעיר וזיפי, וריחו לא נעים. בארץ גדלים בר שבעה מיני פרג, הפרגים מעדיפים אקלים ממוזג וחמים. למרבית מיני הפרג ארבעה עלי כותרת בעלי גודל דומה, והם רחבים, בעלי ברק ומפורצים. רוב חלקי הצמח מכילים שרף חלבי או צהבהב או חסר צבע, המכיל אלקלואידים שונים. שבירה או שריטה של הצמח מביאה לשחרור השרף, המר בטעמו ורעיל לבעלי חיים.

הפרחים חסרי צוף וריח והמאביקים נמשכים אליהם בעיקר על פי צבעם העז וגודל הפרחים. הפרג היה ידוע כצמח רפואי עוד במאה ה- 9 לפנה"ס ביוון וסימל את אל השינה.

הפרג התרבותי הוא צמח גבוה בעל פרחים לבנים או כחולים-ארגמניים, ומכיל זרעים שחורים אפרפרים או לבנבנים והפרחים של הפרג התרבותי משמשים לנוי ולקישוט. אך עיקר ערכו של הצמח טמון בשרף החלבי. במהלך גידולו של הפרג מופיעים, בהדרגה, אלקלואידים שונים בשרף המכונים בשם הכולל "אופיום".

מן האופיום מפיקים מספר רב של תרופות:

  • מורפין- סם מרדים ומשכך כאבים רב עצמה
  • נרקוטין- בעל השפעות דומות למורפין אך מתון יותר
  • קודאין- המשמש בתרופות נגד שיעול
  • פפוורין- הפועל על שרירי המעיים ומשכך עוויתות וכאבי בטן
  • תבאין- חומר הדומה למורפין אך רעיל ממנו בהרבה

האופיום הגולמי נמכר כסם משכר ומערפל חושים, העלול להפוך לסם מוות כאשר מגזימים בצריכתו. מסיבה זו אוסרות רוב מדינות העולם לגדל פרג תרבותי ללא רישיון, אפילו כצמח נוי בלבד.

זרעי הפרג התרבותי אינם מכילים אופיום והם משמשים לתיבול ואפיה.

שדה פרג (צילום: ויקימדיה)
שדה פרג. האופיום מופק מהשרף החלבי שמפיק הצמח. לא מהזרעים (צילום: ויקימדיה)

את הפרג כדאי לקנות בשווקים גדולים, הטוחנים את הפרג במקום, מול עינינו, וכדאי להתרחק משקיות הפרג הטחון שנחות על מדפי המרכולים. טעמו של פרג זה מר. על גבי זרעי הפרג השלמים יושב חיידק לא רעיל שאינו מסוגל לפצח את הקליפה, אך אם טוחנים את הפרג, הוא יכול לחדור פנימה ובמשך הזמן, הוא שהופך את הפרג למר. כשגרגרי הפרג שלמים, הם שומרים על תכונותיהם, אך כשטוחנים אותם, הארומה שלהם מתחילה להשתחרר. לכן, מוטב לטחון את הפרג קרוב ככל האפשר למועד השימוש, אז טעמו של הפרג לא הופך למריר.

בכול 100 גרם פרג יש 1,500 מ"ג סידן. הפרג עשיר גם במינרלים נוספים כמו אשלגן, זרחן, מנגן ומגנזיום. מבחינה קלורית חשוב לדעת כי כל 100 גרם פרג מכילים 530 קלוריות.

* הכותבת היא דיאטנית קלינית M.s.c

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן