Skip to content

יומני היקר : תערוכה מרגשת על יומנים אישיים

גלריית המשכן בית מאירוב חולון מזמינה את הציבור להצצה בפיסות חיים דרך היומנים האישיים המרגשים של אמנים ואישים בהווייה ובתרבות הישראלית. בין היומנים שיחשפו בתערוכה: דף מיומנה של נעמי שמר, יומניה של ורדה רזיאל זק'ונט, יומנים עלומים של יוסף ורבקה באו שמתעדים את חייהם בשואה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"יומני היקר" – התערוכה החדשה במסגרת העונה הישראלית לעיצוב חולון, עוסקת ביומנים אישיים, חלקי זיכרונות ובפרשנותם של מעצבים ואמנים ליומן כחפץ או כרעיון. התערוכה המקורית הזאת חושפת פרקים, קטעים, ודפים מיומנים אישיים אותנטיים ויצירות של כארבעים מעצבים, אמנים, אושיות תרבות ותקשורת בהווייה הישראלית.  בין המוצגים גם יומנים חזותיים כגון סדרות ציורים וצילומים המהווים יומן אישי של יוצריהם. את התערוכה שתוצג בין התאריכים 17.3.18 – 20.5.18  אצר דר' גיא מורג צפלביץ'.

יוסף באו- יומן סודי ממחנה ריכוז בשואה. הצילום באדיבות מוזיאון יוסף באו

בין היומנים המרגשים בתערוכה ניתן לראות את היומן הסודי ממחנה הריכוז של האמן יוסף באו ואשתו רבקה, פרויקט התרנגולות של האמן הבינלאומי קואן ון מכלן, "מזל טוב, יומני הראשון" של המאייר החלוץ מ.אריה,יומן של האמן רוסלו שמריה,יומן בית חולים של האמנית הגרמנייה אולריקה פיש, דפים מיומן של נעמי שמר, ורדה רזיאל ז'קונט ועוד

במרכז התערוכה נמצא היומן האישי, אותו פריט המשמש עדות לחייו, אישיותו, כישוריו היצירתיים, מחשבותיו הכמוסות, זיכרונותיו, רעיונותיו ורשמיו של אדם. הוא משמש גם לתיעוד חיי היום-יום, אם לעתיד או לעבר. יש המנהלים יומן יומי מסודר ויש הכותבים אותו על חלקי דפים ובמכתבים, יש המציירים אותו ויש המעצבים אותו.

אריק כהן באדיבות אריק כהן

נושא היומן האישי יוצג מכמה נקודות מבט:  יומנים ויזואליים של אמנים דרך סדרות ציורים וצילומים המהווים יומן אישי, שנוצרו מראשיתן למטרה זו. יצירות של מעצבים ואמנים המתייחסים ליומן כרעיון, יחד עם עיצובי כריכות ליומנים.  יומנים של אישים מפורסמים , ויומנים שנוצרו ע"י אמנים מהארץ והעולם כחלק מפרויקט יצירה שיזם אוצר התערוכה.

בין היומנים/עבודות בתערוכה:

רבקה ויוסף באו – "העולם ואני" ו"בשם אלוהים!"  יוסף ורבקה באו הכירו בתוך מחנה הריכוז פלאשוב, סיפור אהבתם הונצח בסרט "רשימת שינדלר" בסצנה המתארת את מעברו של יוסף (מחופש לאישה) למחנה הנשים, שם התחתנו בסתר.  שני היומנים שנכתבו בסתר-"העולם ואני" ספר שירים וציורים ממחנה הריכוז שכתב יוסף באו לרבקה ו"בשם אלוהים!" – מנהלים רומן סודי ביניהם.

ספר השירים של באו נכתב בפולנית על ניירות בדלי סיגריות שהושלכו על ידי הגרמנים. את הניירות הוא הדביק והפך לספרון שבו שירים וציורים, שאינם מתייחסים לחיים במחנה אלא לחיים הנורמליים מחוצה לו. היומנים של רבקה נכתבו בסתר במשך 20 שנה ומתייחסים לקורותיה בשואה ובישראל. (בישראל היה יוסף אמן רב תחומי-צייר, חלוץ האנימציה בארץ, מראשוני הגרפיקאים, סופר ומשורר. לאחר מותו גילו בנותיו שהיה איש מוסד וזייף תעודות למרגלים, ביניהם עבור אלי כהן וגם עבור כל הצוות שיצא לתפוס את אייכמן וגם עבור אייכמן כשהביאו אותו ארצה).

קרן שפילשר מתוך מלכת הכתה. צילום קרן שפילשר

קרן שפילשר- הסדרה "מלכת -הכיתה"-  סדרת יומנים אישיים שצויירו בשנת 2005 ועוסקת באוטוביוגרפיה הפרטית שלה. שפילשר, שבבית הספר הייתה הילדה הג'ינג'ית, הדחויה, זו שלא הוזמנה למסיבות, הושפעה רבות ממקרים אלו. עשרים שנה מאוחר יותר הפכו היומנים לתערוכת הדגל שלה :"מלכת -הכיתה" בה ניסתה להתעמת ולבחון את העבר והווה שלה. הדפים מצוירים בעיפרון וכתובים בצורת "יומן פרטי" בכיתוב עגול וילדותי . עוד בתערוכה "ספר לבן" שבו במהלך שנת 2012 תיעדה קרן בציור ובטקסט רגעים שונים בחייו של בנה הבכור בן מלידתו ועד מלאת לו שנה.

"מאיה אטון- 2018" מבחר ציורי עפרון שיצרה אטון בשנה האחרונה, לציון 200 שנים לצאתו לאור של הספר "פרנקנשטיין" מאת מרי שלי. היומן מכיל 80 רישומי עפרון עדינים ומדויקים המתפקדים הן כיומן שבועי ואישי והן כספר אמן. אטון חילקה את היומן ל-12 חודשים ול-57 שבועות.( מאיה אטון, בוגרת לימודי המשך ותואר ראשון, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב. זוכת פרס לעידוד היצירה 2012, פרס ע"ש אוסקר הנדלר 2010, גלריה קיבוץ לוחמי הגטאות, פרס האמן הצעיר 2008, פרס עודד מסר לאמן צעיר  2007.)

"מזל טוב, יומני הראשון- שנות הששים"  של אריה מוסקוביץ'- מ.אריה .

בשנות הששים אייר מוסקוביץ', מבכירי המאיירים הישראלים, אלבום בו יכולים הורים לעקוב התפתחות ילדם, מרגע לידתו ועד בר המצווה שלו. הספר הפך למתנת לידה מקובלת וליווה את שנותיהן הראשונות של רבבות משפחות . בתערוכה יוצגו דפים ובהם איורים מקוריים ומרהיבים של מוסקוביץ' מתוך אלבום זה. (במהלך הקריירה הענפה שלו  אייר יותר מ-1000 ספרים ובהם: קופיקו, הספורטאים הצעירים, הבלשים הצעירים, צ'יפופו, תוכידס, דנידין הרואה ואינו נראה, חסמב"ה).

קרן תגר- קיץ 2015- מבוסס על ספרי סקיצות שצויר בהם בכל יום במשך מספר חודשים בשנת 2015. הסקיצות הם הגרסה המצוירת של היומן הכתוב, וככאלה הם נמצאים על התפר שבין העולם לעולם הדמיון, בין האוטוביוגרפי לבדיוני ובין הסודי לזה שרוצה להתגלות. עם פרוק הדפים הכרוכים ותלייתם על הקיר מתבטלת המשמעות שנוצרת כמו בעל כורחה מעצם הדפדוף בספר. כקבוצה גדולה של רישומי דיו בודדים, הם מבטאים חיפוש כפייתי אחר דרך תיאור והבנה של מציאות נפשית.

רוסלו שמריה, יומן שעיצב בטכניקה מעורבת. לדבריו היומן הוא ניסיון להתפתחות תמידית באופן שיתקיים בעתיד כזיכרון למסע שלו וכחלק מהטבע וכיצירה כתובה של העולם. (רוסלו שמריה, בוגר שנקר במגמת אפנה. מעצב ארט, תלבושות ותפאורה לסרטים ומחול, בעל מותג לעיצוב תיקים, עיצב בגדים להופעתה של מדונה בישראל במסגרת סבב ההופעה MDNA בשנת 2012. כתר שעיצב במסגרת שנות ה-60 לשלטונה של המלכה אליזבת ה-2 נרכש לאוסף הפרטי של המלכה האנגלייה).

קואן ואן מכלן. צילום דב שכטר

קואן ון מכלן ,אמן יוצא דופן בשדה האמנות הבינלאומית שמוביל כבר יותר מעשור את ה" Cosmopolitan chicken project" ועוסק בעיקר בהכלאה של זני תרנגולות שונים. על ידי יצירת תתי זנים וגיוון הזן הוא לומד ומלמד על השוני והדימיון שבין בני האדם.

במחברת מתאר ון מכלן את שגרת יומו, את הניסויים אותם ערך בתקופת העבודה עליה ועוד. בין שאר החומרים אתם עבד על היומן ניתן לציין קליפות ותכולת ביצים, קולאז'ים ועוד.

קריבטין אומרסדוטיר, איסלנד, "כמעט יומן, כמעט משהו אחר. אולי יומן של משוגע". קריבטין היא משוררת, עיתונאית, סופרת ואמנית. ביומן שלה, המצויר בעפרונות צבעוניים ורגילים, פורשת את חייה בכפר קטן המרוחק מכל עיר גדולה. היא מציירת בעיקר את עצמה בסצנות שונות וכותבת עליה ועל כפרה

אולריקה פיש- גרמניה, יומן זאוברברג – ברלין-אוגוסט 2013,- זמן קצר לאחר שקיבלה אולריקה פיש את המחברת במסגרת פרוייקט "פושטית", מצאה את עצמה בבית חולים בגלל פציעה. כך התחיל "יומן זאוברברג". הימים בבית החולים היו מעוררי השראה יותר מכפי שחשבה. מסביב לבית החולים היה גן יפה, מקום טוב לחגוג את החיים עם חבריה ומעניין מספיק כדי ללמוד את המגוון של החברה על ידי מפגש עם חולים אחרים והאזנה לסיפוריהם. היומן מילא את עצמו בתוך כמה ימים.

בין משתתפי התערוכה: שחר אבנט, גילת אורקין, מאיה אטון, אוהד אלימלך, יפתח גזית, רונן וסרמן, רותם זיסמן כהן, יונתן מונג'ק, נעמי מערבי, גיא משעלי, סטודיו מדוזה, אריה מוסקוביץ', אילנית נאוטרה, סמי די, אמיר פולק, מיכל פולק, רונן רז, ורדה רזיאל ז'קונט, סיוון שטרנבך, נעמי שמר, רוסלו שמריה, קרן שפילשר, ננה שרייר, קרן תגר, אולריקה פיש, קריבטין אומרסדוטיר, קואן ון מכלן ועוד רבים.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן