Skip to content

עיקר החדשות – יום רביעי 21 במרץ 2018 (מהדורת הצהריים)

  כותרות המהדורה     למרות מחדל מודיעיני חמור, הכור הגרעיני הסורי הושמד • עשור לאחר ההפצצה, הותר לפרסום כי ישראל עומדת מאחורי התקיפה (בטחוני)     התקשורת הערבית מגיבה לפרסומים בישראל: "צבא הכיבוש מודה, מדובר במסר לאיראן" (בטחוני)     מצרים ביקשה מאבו מאזן לדחות בשבוע את הסנקציות נגד עזה; אבו מאזן דורש מחמאס ויתור מלא על […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

כותרות המהדורה

    למרות מחדל מודיעיני חמור, הכור הגרעיני הסורי הושמד • עשור לאחר ההפצצה, הותר לפרסום כי ישראל עומדת מאחורי התקיפה (בטחוני)

    התקשורת הערבית מגיבה לפרסומים בישראל: "צבא הכיבוש מודה, מדובר במסר לאיראן" (בטחוני)

    מצרים ביקשה מאבו מאזן לדחות בשבוע את הסנקציות נגד עזה; אבו מאזן דורש מחמאס ויתור מלא על השלטון בעזה (מדיני)

חדשות

משטרת ישראל עצרה הבוקר מעל 40 סוחרי סמים, הודות לסוכן סמוי שחדר לתוך אפליקצית הטלגראס וחשף את זהותם ואת פעילותם הפלילית

במסגרת אכיפה ממוקדת ויזומה של משטרת ישראל כנגד עבירות סחר בסמים המסכנות את שלום הציבור, מפעילה המשטרה כל העת שיטות עבודה חדשות וחשאיות, במישור החקירתי, המודיעיני, המבצעי והטכנולוגי, באמצעותן חושפת ועוצרת את סוחרי הסמים, במטרה להרחיקם מהחברה עד הבאתם לדין

ימ"ר חוף עצר לפנות בוקר,  את החשודים בעבירות סחר בסמים בגזרת מחוז חוף,  מנהריה ועד חדרה, בתום חקירה סמויה בת  9 חודשים אשר כללה הפעלת סוכן סמוי בקרב העבריינים, בדגש על החדרתו והפעלתו באופן ייחודי בסביבת אפליקציה סלולארית, , שאמורה הייתה לספק אנונימיות לכאורה לאותם סוחרים וצרכני סמים,  אולם אלה נחשפו על ידו.

המדינה תפצה אדם שנעצר באשמת רצח אמו – בית המשפט המחוזי בנצרת, קיבל את תביעת הפיצויים של חן אילתי שזוכה כליל  מאשמת רצח אמו המנוחה והורה למדינה לפצות את אילתי בסכום המקסימלי בגין ימי מעצר, סכום של 117,951 שקלים. חשוב לציין שמדובר באחד המקרים הבודדים בהם בית המשפט הורה על פיצוי מקסימלי.

עו"ד רימונה שלג שייצגה את אילתי מטעם הסניגוריה הציבורית: "אנחנו סבורים שלא היה יסוד לאשמה ועכשיו פניו של חן לתביעה האזרחית כדי לקבל פיצוי על הנזקים הגדולין שנגרמו לו מהפרשה".

    בקרוב: עשרות קווים חדשים בשומרון * על-פי המכרז החדש להפעלת קווי התחבורה הציבורית בשומרון ישתנה מספור הקווים, מספר היישובים לכל קו יופחת ומשך הנסיעה יתקצר (News1)

    עובדי קופת החולים מאוחדת שובתים החל מהשעה 13:00; מוקדי הרפואה הדחופה ימשיכו לפעול כרגיל * ועד עובדי הקופה הכריז על שביתה במחאה על היעדר התקדמות במו"מ מול הנהלה על הסכם שכר חדש. המרפאות יפסיקו לתת שירות החל מהשעה אחת בצהריים * רופאי הקופה אינם שובתים והפעילות בקליניקות העצמאיות שלהם תימשך כסדרה

הפולנים ממשיכים להכחיש את השואה: "היהודים לא גורשו, הם בחרו לעבור לגטאות" * על רקע המשבר סביב חוק השואה הפולנית האוסרת להאשים את הפולנים בגין מעורבותם בשואה הארורה, התבטא אביו של ראש ממשלת פולין באופן אנטישמי. "היהודים הלכו מרצונם לגיטאות בתקופת מלחמת העולם השנייה כדי להימלט מ'הפולנים הנבזיים' האלה"

בטחוני

"המוסד פרץ לחדר מלון בווינה – וגילה שאסד בונה פרויקט גרעיני"

למרות מחדל מודיעיני חמור, הכור הגרעיני הסורי הושמד • עשור לאחר ההפצצה, הותר לפרסום כי ישראל עומדת מאחורי התקיפה

עשר וחצי שנים לאחר שהכור הגרעיני בסוריה שעלול היה להביא לידי אסד פצצת אטום הושמד, הותר הבוקר לפרסום כי חיל האוויר עמד מאחורי התקפת והשמדת הכור שנבנה בדיר א-זור שבצפון מזרח סוריה, באור ל-כ"ג אלול תשס"ח. * מיד לאחר תקיפת הכור ייחסה התקשורת הערבית את הפעולה לישראל. שר החוץ הסורי ואליד אל־מועלם סיפר לשגרירים זרים: "הנסנו שלושה מטוסים ישראליים שחדרו למרחב האווירי של ארצנו מהים", ואסד טען כי "מדובר במבנה צבאי שלא היה בשימוש"

התקיפה: הלילה שבין יום חמישי לשישי, שבוע לפני ראש השנה של שנת תשס"ח, שמונה מטוסי קרב של חיל האוויר המריאו לעבר המדבר הסורי, מרחק של 450 קילומטרים מישראל ותקפו באמצעות 17 טונות של חומר נפץ, מבנה בודד גדל מימדים בצורת קוביה בלב המדבר הסורי שם נבנה כור גרעיני בסיוע הדוק של צפון קוריאה, רגע לפני שהפכה כור גרעיני פעיל. * ברקע עמד החשש שהתקיפה הישראלית לא תעבור בשקט, וסוריה תגיב עליה בירי כבר של טילים ורקטות על העורף בישראל, על רקע חששות אלה, גורמי מודיעין בישראל העריכו כי "תקיפה שקטה" ודממה תקשורתית בנושא יאפשרו לאסד להבליג על הפעולה ולא להכניס את האזור למלחמה.

המחדל: הכור הגרעיני הוקם בסודיות, במסווה של חווה חקלאית במרחק של כ-800 מטר בלבד מגדות הפרת, מתחת לאף של ישראל ושהו בו מדענים צפון קוריאנים, ודבר קיומו התגלה רק בנס. בישראל התוודעו לקיומו של הכור, באיחור של 6 שנים, חצי שנה לפני שהפך לפעיל, ולאחר שכבר חובר לצנרת מים מנהר הפרת, הליך שנועד לאפשר את קירור מערכותיו במסגרת פעילותו. * לפי פרסומים זרים, תקיפת הכור הגיעה לאחר מבצע של שרות הביון בחדרו של ראש ארגון הגרעין של אסד, בבירה האוסטרית * בכיר לשעבר בקהילת המודיעין טוען שזה מחדל גדול יותר ממלחמת יום כיפור.

    ראש הממשלה בעת התקיפה, אולמרט: "2,500 ישראלים ידעו – וכלום לא דלף"

    שרת החוץ בעת התקיפה, לבני: חוץ מארה"ב, מדינה נוספת שותפה במידע בשקט מוחלט בטרם התקיפה

    ראש אמ"ן לשעבר: "ההשערה שלסוריה יש תוכנית גרעינית נראתה מטורפת"

    המבצע להשמדת הכור הגרעיני הוכתר בשם "מחוץ לקופסה", ותוכנית הפעולה כונתה "ניגון שקט", הכינוי המודיעיני לכור היה "עין הבשור", או בשם הקוד הסורי שלו "אל קיבאר", והמתחם בדיר א-זור נקרא "קובייה הונגרית"

    "אתה זוכר שהיה משהו בצפון שמאוד הטריד אותי? אז הוא היה – ואיננו עוד" * אולמרט עדכן את הבית הלבן ואת הפנטגון מבעוד מועד אודות הגילויים בדיר א-זור ואף הציע לנשיא האמריקאי דאז, ג'ורג' בוש, שארה"ב תתקוף בעצמה את המטרה הרגישה. בבית הלבן התלבטו ארוכות מסביב להצעה. לבסוף בוש וצוותו הסתייגו מהרעיון, הרבה בשל הטראומה שחוו שנים לפני כן בעיראק, כשיצאו נגדה למלחמה אך לא מצאו הוכחה לקיומו של נשק כימי במדינה. * הבדיקות שעשו האמריקאים אכן אישרו את המסקנה הישראלית שלפיה המיזם הסודי בדיר א-זור הוא כור גרעיני, אך היעדר ראיות חותכות לקיומה של תוכנית נשק גרעיני גרם להם להסס. * בליל התקיפה בסוריה, זמן קצר אחרי שהכור הושמד, אולמרט התקשר לנשיא בוש שבדיוק ביקר בסידני שבאוסטרליה. "אתה זוכר שהיה משהו בצפון שמאוד הטריד אותי?", שאל את הנשיא האמריקאי, והוסיף: "אז הוא היה – ואיננו עוד".

    התקשורת הערבית מגיבה לפרסומים בישראל: "צבא הכיבוש מודה, מדובר במסר לאיראן" * שעות לאחר שבישראל לקחו באופן רשמי אחריות להשמדת הכור הגרעיני הסורי ב-2007, בכלי התקשורת בסוריה אין כל התייחסות לפרסומים על המבצע. אך במדיה במדינות ערב התייחסו להסרת הצנזורה הישראלית סביב הפצצת הכור הסורי. בעיתון לבנוני נכתב "אזהרה ישראלית לכל האזור כדי שיילמד הלקח לעתיד"

מדיני

מצרים ביקשה מאבו מאזן לדחות בשבוע את הסנקציות נגד עזה; אבו מאזן דורש מחמאס ויתור מלא על השלטון בעזה

בכירים פלסטינים אישרו כי אבו מאזן נערך להתנתק לחלוטין מרצועת עזה. וכי בכוונת הרשות לעצור את התקציבים לרצועה בתחומים שונים, ומדובר בעניין של ימים עד שיוטלו עיצומים חדשים * נשיא מצרים א-סיסי ביקש מאבו מאזן לדחות בשבוע את הטלת העיצומים החדשים על רצועת עזה ובמהלך תקופה זו תקיים מצרים מגעים עם חמאס בנושא. דווח כי אבו מאזן הודיע לא-סיסי שלא יסכים לקבל פחות מוויתור מלא של חמאס על השלטון בעזה (כאן)

כחלון הורה לקדם מתן פטור מהיתר לטובת העברת השגרירות האמריקאית לירושלים

לאחר הפרסום, לפיו בשל קשיים ביורוקרטיים יש סכנה ששגרירות ארה"ב לא תעבור במאי לירושלים כמתוכנן, שר האוצר מתערב. כחלון הנחה את המועצה הארצית לתכנון ולבניה להתכנס בדחיפות לטובת מתן פטור מהיתר להקמת התשתיות הנדרשות

    הרעלת המרגל הרוסי: שגריר ישראל במוסקבה גרי קורן צפוי להשתתף בפגישת תדרוך שתתקיים היום במשרד החוץ הרוסי בנושא. השגריר הבריטי ברוסיה לא ישתתף

חוץ

    שר החוץ של פולין: נשקול נקיטת אמצעים משפטיים, כדי לקבל פיצוי מגרמניה על ההרס שנגרם למדינה במלחמת העולם השנייה

    בניגוד לעצת יועציו: טראמפ התקשר לפוטין וברך אותו על זכייתו * הנשיא האמריקני דונלד טראמפ התעלם מאזהרות מפורשות של היועץ לביטחון לאומי, כשבירך את ולדימיר פוטין על בחירתו המחודשת לנשיאות רוסיה. על פי הדיווח, בתדריך המודיעין היומי שניתן לטראמפ, נכתב באותיות גדולות "אל תברך את פוטין!" (וושינגטון פוסט)

    אפגניסטן: 26 הרוגים ו-18 פצועים בפיצוץ שאירע בבירה קאבול * דובר משרד הפנים האפגני אישר כי מדובר בפיגוע התאבדות שאירע סמוך למקום פולחן שיעי, שם נחגג ראש השנה הפרסי * דאעש נטל אחריות על הפיגוע

    ארה"ב: אזרח אמריקני ממוצא איראני מואשם שהעביר לאיראן יותר מ-115 מיליון דולר והפר בכך את העיצומים שהטילה ארצות הברית על טהראן. על פי כתב האישום, האיראני בן 38 העביר את הכספים משנת 2011 במשך שנתיים וחצי. אם ירשיעו בית המשפט בניו־יורק הוא עלול להישלח ל-125 שנות מאסר

    – בהיעדר מתחרים: מכחיש שואה נבחר למועמד הרפובליקנים לקונגרס * ארתור ג'ונס שתיאר את השואה כ"דבר מנופח ולא חשוב" וכ"הונאת סחיטה בינלאומית", נבחר לשמש כמועמד המפלגה לקונגרס מטעם המחוז השלישי של מדינת אילנוי. * המפלגה הרפובליקאית שאותה ייצג ג'ונס ניסתה למנוע את בחירתו וקראה לחבריה "לעצור את הנאצים של אילינוי", אולם לאחר שאחרים הרימו ידיים – הוא מצא עצמו לבד במרוץ

    לבנון: מועה"ב שבה ומביעה תמיכה בעצמאותה הפוליטית של לבנון ובמאמצי הממשלה בביירות לחדש את תיפקודם התקין של מוסדות השלטון ולקיים בחירות לפרלמנט בעוד כחודש וחצי. המועצה פרסמה את הודעתה בעקבות דו"ח שהפיץ מזכיר האו"ם ובו נאמר כי המשברים במזה"ת ממשיכים לאיים על היציבות בלבנון

    ניגריה: חודש לאחר חטיפתן של 110 נערות מבית ספר בניגריה ע"י בוקו חראם – 5 נערות מתו, השאר הוחזרו בחיים ע"י הארגון הקיצוני

    הפיליפינים: 19 הרוגים וכ-20 פצועים בהידרדרות אוטובוס אל נקיק בעומק חמישה־עשר מטר באי מינדורו במרכז הפיליפינים. * האוטובוס היה בדרכו אל הבירה מנילה

    מיאנמר: נשיא המדינה הודיע, כי הוא פורש מתתפקידו – "רוצה לקחת הפסקה מעבודתי הנוכחית"

    קוריאה: נשיא דרום קוריאה: פגישה משולשת עם צפון קוריאה וארה"ב – אפשרית * נשיא קוריאה הדרומית, אמר כי "כינוס משותף עם ארה"ב וקוריאה הצפונית הוא אפשרי" וכי "השיחות צריכות להתמקד במיגור הנשק הגרעיני בחצי האי הקוריאני"

    תימן: הסנאט בארה"ב דחה הצעה להפסיק את הסיוע לכוחות הסעודיים בתימן * הסנאט האמריקני דחה הצעת חוק שתמנע מארצות הברית לסייע לכוחות הסעודים במאבקם נגד החות'ים בתימן. מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, הסנאטור מיץ' מקונל, הזהיר את חברי הסנאט מהצעד, אך אישר את ההצבעה. (AP)

בריאות

    במו"מ על הסכם הסחר נפטא, ארה"ב רוצה למנוע סימון מזון מזיק * ממשל טראמפ מנסה להשתמש בדיונים על הסכם נפטא עם מקסיקו וקנדה להגביל את יכולתן של שלוש המדינות לפרסם אזהרות לצרכנים מפני הסכנות שבאכילת ג'אנק פוד * העמדה של הממשל האמריקאי עשויה להוביל לכך שחברות המזון לא יצטרכו לסמן את המזון מזיק בסימון בולט הן בארה"ב והן במדינות אחרות. (ניו יורק טיימס)

בעולם

    מקרון מציג: יותר צרפתית, פחות אנגלית * נשיא צרפת עמנואל מקרון הציג תוכנית להגדלת מספר דוברי הצרפתית בעולם. לטענתו, אין סיבה שבמוסדות האיחוד האירופי ידברו באנגלית, שכן בריטניה החליטה לפרוש ממנו (חדשות10)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן