Skip to content

הכול נשאר במשפחה: התערוכה המרגשת על משפחות האמנים בישראל

67 אמנים, ו-21 משפחות האצולה של האמנות הישראלית בתערוכה המרגשת שנפתחה השבוע באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. דרך היצירות אפשר לחוש את הסיפורים האישיים של האמנים ואת הדיאלוגים בין בני המשפחה שמהדהדים כשרון ותשוקה ליצירה, הקורס לאוצרות בהנחייתו הגאונית של פרופסור חיים מאור מציג את התערוכה האולטימטיבית שחושפת חוטים גלויים וסמויים בסיפור לידתה וצמיחתה של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התערוכה החדשה  הכול נשאר במשפחה:  מורשת משפחתית באמנות הישראלית המוצגת על ידי המחלקה לאמנויות באוניברסיטת בן גוריון, היא תערוכה גאונית שהיתה צריכה להיות מוצגת באחד המוזאונים הגדולים והמרכזיים בארץ. וכן, ראוי שהיא תנוייד לתל אביב ולירושלים, וגם למוזאונים בפריפריה.  מגה-התערוכה הזאת שנוצרה כפרוייקט גמר של הקורס לאוצרות בהשראת שנת ה-70 למדינה נאצרה בחוכמה ורגישות על ידי פרופסור חיים מאור.

אם ובת מקדמות את פני הבאים לתערוכה. סדר העבודה הגלקטית של רחל אורי ימפולר ואמה אביבה אורי. ממש מעמד עתידני ומיסטי של לידת האמנות לאומה המתחדשת. צילום: סיגל גליל

על התערוכה הנדירה הזאת המוצגת  בגלריית הסנאט  בקריית האוניברסיטה בבאר שבענודע לי לגמרי במקרה, דרך קיר הפייסבוק של רחל אורי ימפולר אמנית בזכות עצמה ובתה של הציירת המיתולוגית אביבה אורי

אחד הקירות המרגשים בתערוכה. משפחת אורבך עפרת דרך עדשת מצלמתה של עליזה אורבך: דיוקן עצמי, גדעון עפרת בעלה והסטוריון האמנות, ובתם האמנית עדן כילדה. צילום: סיגל גליל

מכיוון שאני סקרנית ביותר לגבי ביוגרפיות וסיפורים אישיים של אמנים, הרגשתי שאני חייבת לעזוב את איזור הנוחות שלי בירושלים ולהגיע לאירוע החגיגי של פתיחת התערוכה שנערך בקמפוס אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע בערב יום רביעי ה-21 במארס.

מוטיב הבית בציור של ביאנקה אשל גרשוני, בקיר אחר יוצגו עבודות של משה ואורי גרשוני שמתייחסים לנושא הבית והמשפחה. צילום: סיגל גליל

את פני הבאים לחלל הגלריה האוניברסיטאית מקדמים הציורים המיסטיים המרשימים והמדוייקים של רחל אורי ימפולר התלויים בצד העבודות האימפרסיביות הסוערות של אמה אביבה אורי. שתי נשים. אמניות. אם ובת. וסיפור חייהן ופרי יצירתן. אפשר לעשות עבודה סמינריונית על ההשוואה בין היצירות המופשטות והמרגשות האלה.

יצירתו של אורי גרשוני מתייחסת הן לבית והן לציורי הרקפות של אביו משה גרשוני. צילום: סיגל גליל

במלאות 70 שנה למדינת ישראל, התערוכה "הכול נשאר במשפחה: מורשת משפחתית באמנות הישראלית" מתבוננת בסיפורה של אמנות ישראל דרך הפריזמה המשפחתית.

הציור של משה גרשוני מתייחס בטקסט שבציור לבנו ולאימו. צילום: סיגל גליל

התערוכה מציגה ובוחנת האם ישנה מורשת משפחתית סגנונית או תוכנית המשותפת לראש השושלת האמנותית ולצאצאיו. העבודות של ההורים והצאצאים מוצגות זו לצד זו.

קיר משפחת קדישמן. שלושה דורות של אמנים במשפחה: היצירות של בלהה, מנשה, ובן קדישמן. הומאז'ים של בן למנשה. למטה באמצע יצירה משותפת של מנשה ובן. צילום: סיגל גליל

בתערוכה מוצגות עבודות של 21 משפחות בולטות בהסטוריה של האמנות הישראלית מאז בוריס שץ מייסד בצלאל, דרך נחום גוטמן, ראובן רובין, משפחת משה וביאנקה גרשוני, משפחת יחיאל שמי/כנעני, מנשה קדישמן אמו בלהה ובנו בן,  שלושה דורות במשפחת קרוון, משפחת אורי ריזמן/ בן שלום, משפחת גבע, משפחת אבו שקרה שכוללת 5 אמנים, משפחת עליזה אורבך ובתה עדן אורבך עפרת, משפחת אמיתי/פורטוגלי, משפחת דה לנגה, אברהם אופק ובניו אבנר ויונתן,  משפחת ראוכוורגר, משפחת אלקיים ועוד.

בית וברושים חיתוך עץ של אברהם אופק. צילום סיגל גליל

דרך שיטוט בתערוכה  דרך הקווים, הצבעים, הצורות והצילומים, ביצירות של 67 אמנים יותר ניתן לחוות יותר מ-100 שנות אמנות ישראלית, מאז התחלת מיסודה בשנים הראשונות של המאה העשרים. לכל משפחה הוקדש בתערוכה קיר ו/או מקטע קיר שעליהם מוצגות בתמצית עבודות בני המשפחה. הצבת העבודות זו לצד זו מציגה דיאלוג המרתק שבין האמנים, התייחסותם לבני משפחתם, או לעבודותיהם.

מוטיב הבית ביציקת הברונזה של יונתן אופק הר, בית וחומה. דיאלוג עם הדפס העץ של אביו אברהם אופק. צילום: סיגל גליל

הסיור בתערוכה הוא מסע מרתק אל תוך צמיחתה של האמנות הישראלית והתפתחותה. דרך הסגנונות השונים וההשפעות של הזרמים העולמיים השונים שהגיעו ארצה. וכמובן גם יחסים אינטימיים ורגעים בחוויית המשפחתיות של האמנים.

משפחת קדישמן בתערוכה. הטקסט על הקיר. צילום: סיגל גליל

מרגש היה לעלעל בתיקי האוצרות שהכינו הסטודנטיות לאוצרות מן המחלקה לאמנויות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. הן ראיינו את בני המשפחה אודות המורשת האמנותית של המשפחה ומאפייני היצירות, הקשריהם ומקורות ההשראה שלהן. הראיונות המרתקים בתוך התיקים המונחים על שולחן קטן זמינים לעיון בתערוכה.

לב פתוח יצירתה של תמר קרוון, על קיר משפחת קרוון, ועל שער קטלוג התערוכה. צילום: סיגל גליל

בטקס הפתיחה נשאו דברים: פרופ' רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שסיפרה על הגנים האומנותיים במשפחתה שמשום מה פסחו עליה.  פרופ' נירית בן-אריה דבי, רמ"ח אמנויות סיפרה על קשרי משפחה ושושלות של אמנים בתולדות האמנות העולמית.  אוצר התערוכה פרופסור חיים מאור שהנחה את הערב החגיגי סיפר על אביו הצבע, שאולי ממנו יירש את התשוקה לצבע ולאמנות.  נציגת קורס אוצרות שהפיקה את התערוכה, סיפרה בהתלהבות על הקורס המופלא ועל חוויית ההתנסות האישית בהפקת תערוכות.

משפחה הציור של בצלאל שץ. צילום מתוך הקטלוג: סיגל גליל

זה היה אירוע מרשים וחובק כל, הסטוריה, תרבות, אמנות, וסיפורים אישיים שנמהלו בכיבוד העשיר שהוגש. מכל הארץ הגיעו בני משפחות האמנים, וזאת היתה בעצם חגיגת העצמאות של שושלות האמנות הישראלית, שבונות כאן מסה קריטית ומייצגת של מורשת האמנות בארצנו המתחדשת.

משפחת אמנות של התערוכה הכל נשאר במשפחה. האוצר ומנחה הקורס לאוצרות פרופסור חיים מאור יחד עם חלק מן התלמידות האוצרות והאמנים המשתתפים בתערוכה בערב הפתיחה על רקע עבודותיהן של רחל אורי ימפולר ואמה אביבה אורי. צילום: סיגל גליל

 

נעילת התערוכה: יוני 2018 . הגלריות פתוחות לקהל בימים א'-ה' 8:30-19:00, יום ו' 8:30-12:30

פרטים נוספים – המחלקה לאמנויות: טל. 08-6477199 | דוא"ל: [email protected].

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן