Skip to content

צעדת השיבה – 12 מפגינים נהרגו, מתוכם 2 בירי טנק, בצה"ל מתכוננים להמשך

למעלה מ 30 אלף מפגינים הגיעו ביומה הראשון של ההפגנה לאורך גדר. המארגנים, שציפו למאות אלפים התאכזבו. חולית טרור, שביצעה ירי לעבר צה"ל, חוסלה. בצלם מזהירים: "ירי במפגינים לא חמושים הוא בלתי חוקי וכל פקודה שמתירה ירי כזה היא פקודה בלתי חוקית בעליל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מעל 30 אלף פלסטינים הפגינו היום (שישי) ביום הראשון לצעדת השיבה, עליה הכריזו הארגונים הפלסטינים. 12 פלסטינים נהרגו מתוכם 2 שניסו לבצע פיגועי ירי בסמוך לגדר המערכת  דובר צה"ל מסר כי "עד כה לא הייתה חציית גדר ולא פגיעה משמעותית בגדר". לדבריו 30 אלף המפגינים  הפלסטינים פעלו ב-6 מוקדים.  בצה"ל יודעים כי גם אחרי שרוב המפגינים יתפזרו, דפוס הפעולה יישאר גם בשעות ובימים הקרובים. לדברי צה"ל "ההרוגים הם בני 18-30, פעילי טרור, בהם מחמאס. "יש לנו מידע כי ימשכו הניסיונות להוציא פיגועים בחסות ההפגנות", אמרו בצה"ל.

צילום gaza now
צילום gaza now
צילום gaza now
צילום אולפת אל-כורד (בצלם)

תא"ל רונן מנליס אמר הערב בשיחת הערב תדרוך כתבים כי : "אנחנו בעיצומו של האירוע מדובר בהפגנת טרור אלימה שנמשך גם בשעה זאת ולהבנתנו הדפוס פעולה הזה יימשך גם בימים הקרובים, זה לא אירוע שצפוי להסתיים בזמן הקרוב. מדובר ב-30 אלף מפגינים במספר מוקדים, תחת ההפגנה שחמאס כאילו מנסה להציג אותה באופן גלוי כהפגנה שקטה מתבצעות הרבה פעולות שמתכננות לבצע טרור, ויש כאלה שעוד מתכננים אל מול כוחותינו ואל מול הגדר מדובר בבקט"בים חיתוך של הגדר הרבה מאוד ניסיונות אלימים מהצד השני".

מנליס סיפר כי "עד כה וצריך להדגיש עד כה עמדנו במשימה למרות מספר רב של ניסיונות פגיעה בגדר. הפעלנו אש מדויקת בקור רוח ושיקול דעת עם הרבה מאוד עוצמה. ההרוגים בצד השני שאנחנו יודעים עליהם הם כולם גברים בני 18-30 וחלקם פעילי טרור, לפחות שניים מהם פעילי טרור בכוח המיוחד של החמאס. האש הייתה מדויקת ומדודה והכוחות דרוכים ומבצעים את הפעולות על פי הוראות לפתיחה באש".
דובר צה"ל הזהיר ואמר כי "אני שב ומדגיש שהאירוע לא הסתיים גם אם ההמונים ילכו נראה עוד ניסיונות של פגיעה בגדר, עוד ניסיונות של התקרבות ואולי אפילו למעלה מזה.  אנחנו ערוכים ונחושים לאפשר לתושבי העוטף והדרום חג שקט. אנחנו לוקחים בחשבון את כל התרחישים, יש פה יום אלים, ערוכים לכל התרחישים. אם יהיה אירוע אלים התגובה שלנו לא תהיה מתוחמת רק לגדר".

מנלסי סיכם שבצה"ל "רואים בחמאס אחראי לכל מה שקורה בעזה מעל ומתחת לקרקע בכל יום ובוודא ביום הזה.  דפוס הפעולה של הפגנות טרור אלימות, ארגון שלוקח נשים וילדים ושולח אותם קדימה זה ארגון שאיבד את הדרך שלו, לא שהייתה לו דרך קודם רק היום ראינו כששלקחו ילדה בת שבע כדי שנפגע בה ולקחנו והחזרנו אותה. סיימתי הערכת מצב עם אלוף פיקוד דרום יחד עם מפקד האוגדה והמחטים והם הסתובבנו פה המפקדים ערוכים ונחושים להבטיח חג שמח ובטוח".

"אנחנו מחזקים את הביטחון גם בישובים. יש פה מפקדים בכירים מאוד זהו אירוע בשליטה עם הרבה קור רוח ועוצמה כל עוד זה תלוי בנו נעשה הכי טוב שאנחנו יכולים. פגענו רק במי שנדרש לפגוע בו. לגדר הגיעו מאות בודדות זה גם מראה משהו על ההרתעה, מי שהתקרב זה גברים ופעילי טרור שרצו לנצל את ההפגנה", אמר תא"ל מנליס.

מוקדם יותר סוכלה חוליית טרור שביצעה פיגוע ירי במרחב הגדר בצפון הרצועה. שני מחבלים התקרבו אל הגדר וירו לעבר כוחות צה"ל. כוח צה"ל שהיה במקום הגיב באופן מידי בירי משולב נק"ל וטנק לעבר המחבלים ועמדות חמאס בקרבת מקום. כמו כן בוצע ירי באמצעות כלי טיס לעבר הזירה. אין נפגעים ולא נגרם נזק. המחבלים נהרגו.

בצה"ל הדגישו כי "ניסיון פיגוע הירי הוא אירוע חמור והוכחה נוספת לכך שארגוני הטרור ברצועה בהובלת חמאס משתמשים בהפרות הסדר כמחסה לטרור".

"ארגון הטרור חמאס נושא באחריות להפרת הסדר ולכל המתרחש בחסותה. לא נאפשר להפוך את גדר המערכת למרחב של טרור". מזהירים בצה"ל.

בארגון זכויות האדם "בצלם" מתריעים ואומרים כי ירי במפגינים לא חמושים הוא בלתי חוקי וכל פקודה שמתירה ירי כזה היא פקודה בלתי חוקית בעליל. "בצלם התריעה כבר אתמול שאסור להתייחס לאזורי ההפגנות כאל מרחב לחימה ואסור לירות אש חיה במפגינים. אין "לחימה" בין חיילים חמושים לבין מפגינים לא חמושים. הוראות הפתיחה באש הבלתי חוקיות, והציות להן, הם שהביאו להיקף הנפגעים היום ברצועת עזה", מזהירים בארגון


 

1 Comment

  1. גורן
    31 במרץ 2018 @ 8:40

    בצלם מזהירים: את המפגנים הערבים לא להתקרב לגדר ולא להתגרות בחיילי צה"ל

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן