Skip to content

מחשבות על צילום וזהות: בבית לאמנות ישראלית

בצד ההתפתחויות ההיסטוריות בצילום הישראלי והבינלאומי, יעסוק הקורס המרתק בשאלות עכשוויות של זהות. סוגיות כגון: מקום, גוף ודיוקן, והצילום כזהות. השמות החמים בצילום הישראלי יוצגו על רקע אמנות הצילום העולמית. בין המרצים האורחים בקורס אמנים בעלי שם עולמי כגון עדי נס.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אחד הקורסים המפתיעים שייפתחו בסמסטר ג' של הבית לאמנות ישראלית במכללת תל אביב יפו הוא מחשבות על צילום וזהות.  הקורס ידון באמנים ישראליים, הפועלים במהלך 30 השנים האחרונות, אשר עבודתם עוסקת באופן ישיר או עקיף בשאלות של זהות. את הקורס יעביר אמן הצילום יאיר ברק". כך מסרה עידית עמיחי מנהלת הבית.

ללא כותרת, "הסעודה האחרונה" 1999 של עדי נס, מאוסף מוזאון ישראל. מקור: ויקיפדיה.

יאיר ברק מתכנן הקורס והמרצה הראשי בו אמר כי במסגרת השיעורים ייבחנו שלושה נושאים עיקריים בצילום: מקום, גוף ודיוקן, והצילום כזהות.  כל אחת מן התמות, תיפתח בסקירה כללית אודות הצילום הבינלאומי והשפעתו על המהלכים המרכזיים בשדה הצילום המקומי.

בסוגיית המקום – הקורס ינסה לבחון עבודות של אמנים אשר זהותם מוגדרת ומובחנת באמצעות מבט על חלל,מרחב ונוף. בנושא הגוף והדיוקן – יוצגו עבודות צילום המעמידות במרכזן את המבט הפיסי, את הפנים, את המגדר והמיניות. כן ייבחנו עבודותיהם של שלוש הדורות העוסקים בנושא זה: דור א׳ – דליה אמוץ, יגאל שם טוב, שוקה גלוטמן, יוסף כהן.  דור ב׳ – גלעד אופיר, רועי קופר, אפרת שוילי ושרון יערי. ודור ג׳ – גסטון צבי איצקוביץ׳, יעקב ישראל, אורית סימן טוב, רועי גרינברג ושי קרמר.

בנושא  זהות גוף ומגדר- בצד מבוא לצילום הבינלאומי, ייבחנו עבודותיהם של דוד עדיקא, אורי גרשוני ושי איגנץ, שפי בלייר, רונה יפמן.

ובנושא הצילום כזהות – יתוודעו תלמידי הקורס עבודות הפונות פנימה, אל תוך שיח הצילום, כאלו מנסות להגדיר את זהות המדיום ואת מעמדו. בין האמנים שעבודותיהם ייבחנו בהקשר זה : מיכל היימן, דגנית ברסט, עילית אזולאי, אוהד מטלון, ינאי טויסטר, אורית רף, בועז אהרונוביץ׳ ועוד

בתכנית המפגשים יועלו נושאים היסטוריים של התפתחות והשפעה בצילום הישראלית תוך הדגמת הכוחות הפועלים . לדוגמא: מבוא להיסטוריה של הצילום המקומי מן המאה ה-19 ועד שנות ה-80 של המאה ה-20,  דור הביניים בצילום הישראלי כדור שני – עבודות של שמחה שירמן, פסי גירש, שוש קורמוש, עודד ידעיה, מיכה קירשנר, בועז טל.

על נושא הצילום המושגי תינתן סקירה ומבוא בינלאומי. ובשאלת הדיון בצילום כזהות יוקדשו שני מפגשים תחת הכותרת:  הצילום מסתכל על עצמו . בראשון יוצגו עבודותיהם של דגנית ברסט ומיכל היימן ואבי גנור. והשני –  הצילום מסתכל על עצמו וכמעט נעלם יוצגו וייבחנו עבודותיהם של  ינאי טויסטר, אורית רף, יאיר ברק, עילית אזולאי, ליאת אלבלינג, בועז אהרונוביץ׳, אוהד מטלון.

עידית עמיחי מנהלת הבית לאמנות ישראלית מסרה כי בעשורים האחרונים גוברת בעולם האמנות הבינלאומי ההערכה לאמני צילום ישראלים ולחשיבות יצירותיהם. יותר ויותר אמנים מציגים בתערוכות מוזיאליות חשובות בעולם ובגלריות בינלאומית מרכזיות. "זה הזמן להתוודע אל אמני הצילום והיוצרים בענף מרתק זה בתולדות האמנות, להכיר את יצירתם, להבין את ההקשרים שמהם צמחה פעולתם" – אמרה על המקום החשוב שתופס הצילום הישראלי בארץ ובעולם.

כמה מילים על יאיר ברק המרצה הראשי ומתכנן הקורס

יאיר ברק הוא אמן צילום, וידיאו ומיצב, מרצה וכותב, הגר ועובד בתל אביב. עבודותיו של ברק, עוסקות בשאלות היסטוריות ודנות במעמדו של הצילום ובהגדרת גבולותיו. בשנת 2005 הקים את המחלקה לצילום במנשר לאמנות בתל אביב וכיום עומד בראש לימודי האמנות המעשיים במכללת סמינר הקיבוצים. במקביל מלמד ברק בחוג לעיצוב של המסלול האקדמי, המכללה למינהל. תערוכותיו של ברק הוצגו במיטב הגלריות והמוזיאונים בארץ ביניהם: גלריה נגא, גלריה הקיבוץ, ג’ולי מ. מוזיאון תל אביב לאמנות, מוזיאון ישראל, מוזיאון חיפה ועוד ועבודותיו שמורות באוספים ישראליים ובינלאומיים חשובים. ברק הינו זוכה פרס עידוד היצירה מטעם משרד התרבות לשנת 2012.

כמה מילים על עידית עמיחי – מנהלת ההבית לאמנות ישראלית 

עידית עמיחי, מנהל הבית לאמנות ישראלית במכללת תל אביב יפו, על רקע צילום של דוד עדיקא במוזאון תל אביב, בתערוכת הזוכים בפרסי משרד התרבות. צילום: סיגל גליל .

 

עידית עמיחי ניהלה במשך 15 שנה את מחלקת המוזאונים והאמנות במשרד התרבות. בעבר היא כיהנה כנספחת התרבות של ישראל ביפן במשך 5 שנים. לעמיחי תואר מוסמך מהאוניברסיטה העברית בירושלים בתולדות האמנות, והיא משמשת כיועצת ומרצה בנושאי תרבות ומוזיאונים בבצלאל, אוניברסיטת תל אביב, שנקר, ועוד.

כמה מילים על עדי נס מרצה אורח בקורס

עדי נס. צילום: זיו קורן. מקור ויקיפדיה.

עדי נס נודע בצילום אמנותי המציג סיטואציות שונות תוך התייחסות להיבטי הגבריות והומואירוטיקה. בין היתר התפרסם בסדרת עבודות המתעדת הווי חיילים בצה"ל,  צילומים המתארים את הווי עיירות הפיתוח, וסדרת צילומים העוסקת בסיפורי התנ"ך. הוא זכה בשנת בפרס קרן גטסדינר לאמן ישראל צעיר בשנת 2000.  בדמצמבר 2013 נמכרה יצירתו הסעודה האחרונה במכירה פומבית בשלישית  ב-377 אלף דולר. מחיר זה שבר את השיא הקודם ליצירה זו, ויחד עמו את שיא המחיר לצילום ישראלי ולאמן ישראלי. בן-זמננו.

אודות הבית לאמנות ישראלית

הבית לאמנות ישראלית קם באוקטובר 2013 במכללה האקדמית תל-אביב-יפו כמענה לחסך הגדול בלימוד ובמחקר של אמנות ישראלית שקיים בשדה התרבות המקומי כבר עשרות שנים. הבית הוקם ביוזמתם של ד”ר גדעון עפרת ורודי בינט שניהלה אותו בשנותיו הראשונות (2013-17) וביססה את מעמדו. בבית לאמנות ישראלית ימצאו עניין אלה השואפים להרחיב אופקים ולהעמיק ידע וגם אלה העוסקים בכתיבה, באוצרות, בניהול גלריות, באספנות ובניהול אוספים. הבית הינו מקום מפגש עם אנשים מובילים בעולם האמנות הפלסטית בישראל: חוקרים, אוצרים ואמנים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן