Skip to content

פרס: "לתת לסנקציות לעבוד ובמקביל לשמור את כל האלטרנטיבות מוכנות"

פרס ינאם היום בפתיחת ועידת אייפא"ק ביחד עם הנשיא אובמה - ולאחר מכן ייפגש עם אובמה לפגישת עבודה מדינית. עמדתו של פרס, עפ"י הכרזותיו המוקדמות, דומה לעמדת הנשיא אובמה המבקש מישראל לאפשר לסנקציות למצות את עצמן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרס ינאם היום בפתיחת ועידת אייפא"ק ביחד עם הנשיא אובמה – ולאחר מכן ייפגש עם אובמה לפגישת עבודה מדינית. עמדתו של פרס, עפ"י הכרזותיו המוקדמות, דומה לעמדת הנשיא אובמה המבקש מישראל לאפשר לסנקציות למצות את עצמן

מאת צבי זינגר

נשיא המדינה, שמעון פרס, ייפגש היום עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לאחר הנאומים שישאו השניים בפתיחת ועידת אייפא"ק. הכרזתו של פרס, "צריך לתת לסנקציות לעבוד ולהמשיך במקביל לשמור את כל האלטרנטיבות מוכנות", מציגה עמדה הקרובה לעמדתו של נשיא ארה"ב אובמה, המבקש מישראל לאפשר לסנקציות למצות את עצמן, לפני שתתקוף באיראן.

פרס ונתניהו (צילום: מילנר, לע"מ)
פרס ונתניהו. חזית אחת? (צילום: משה מילנר /לע"מ)

ערב שבת, בהגיעו למעון האירוח הרשמי בוושינגטון, "הבלייר האוס", התייחס הנשיא לפגישתו הקרובה עם נשיא ארה"ב ואמר: " זו תהיה שיחה גלוית לב בין ידידים על הנושאים שמעסיקים את העולם כולו וגם אותנו – הסכנה האיראנית וסיכויי השלום עם הפלסטינים, מן הסתם גם על המצב במזרח התיכון. בעבורי זו הזדמנות גם לומר תודה לארה"ב על הקשרים האסטרטגיים עם ישראל."

בסוגייה  האיראנית אמר הנשיא: "הנשיא אובמה הצהיר שזהו אינטרס בינלאומי לא לתת לאיראן להחזיק בנשק גרעיני. אני לא חושב שארצות הברית או הקהילה הבינלאומית יכולות להרשות איראן גרעינית. זו איראן שמאיימת בקול רם, שרוצה לפתח נשק גרעיני, זו איראן שהיא מרכז הטרור העולמי ולכן אין ספק – האינטרס הוא מובהק וניראה לעין כל.

פרס במפגש קודם עם אובמה (צילום: מארק ניימן)
הזדמנות לומר תודה. פרס במפגש קודם עם אובמה (צילום: מארק ניימן)

"לא באתי לקבוע מועדים או להכריז עליהם", הדגיש פרס. "ישראל מעוניינת שהסנקציות יצליחו וזה לא שלב לפרט תוכניות באופן פומבי. צריך לתת לסנקציות לעבוד ולהמשיך במקביל לשמור את כל האלטרנטיבות מוכנות, כפי שישראל שבה ומדגישה, כי כל האופציות מונחות על השולחן."

בנאומו היום ובפגישותיו המדיניות יתייחס בראש ובראשונה לסוגיית הגרעין האיראני, אך גם לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים ולסוגיות מדיניות-בטחוניות בין ישראל לשכנותיה. "ישראל אינה ששה אלי קרב", יאמר פרס. "אנחנו מדינה שוחרת שלום וזו תמיד תהיה האופציה הראשונה שלנו, אבל אני מציע לא לטעות. נלחמנו שש מלחמות שנכפו עלינו וניצחנו בכולן. אם תיכפה עלינו מלחמה נוספת, גם בה נילחם וננצח". פרס יתייחס בנאומו גם לחשיבות חידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים. הוא יאמר כי השלום אינו רק אינטרס ביטחון לאומי של ישראל, אלא "ציווי מוסרי של העם היהודי".

ראשי אייפא"ק החליטו, בצעד יוצא דופן, להעניק לנשיא המדינה אות הוקרה ייחודי על מפעל חיים ופועלו למען חיזוקה וביסוסה של מדינת ישראל והתווית הקשרים האסטרטגיים עם ארה"ב.  במסגרת זו יוקרן על מסכי ענק סרט מיוחד על אודות הנשיא בפני 12,000 משתתפי הוועידה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ייפגש עם הנשיא אובמה מחר. לקראת הפגישה הציג נתניהו את הדרישות שיציג לנשיא ארה"ב: להעמיד בפני איראן שלוש דרישות מרכזיות – פירוק המתקן הגרעיני הסמוך לעיר קום, הפסקה מוחלטת של העשרת האוראניום והוצאתו של כל החומר המועשר, מעל שלושה וחצי אחוזים – מאיראן.

במסיבת העיתונאים שקיים שלשום עם ראש ממשלת קנדה, סטיבן הארפר, הזהיר נתניהו מפני נסיון של איראן להונות את העולם, במהלך ניסיונות ההידברות: "כולם רוצים פתרון בדרכי שלום, אך איראן עלולה לנצל את הדיאלוג, כפי שעשתה בעבר, על מנת להונות את הקהילה הבינלאומית ולעכב אותה בזמן שהיא ממשיכה לקדם את תוכנית הגרעין ואל לקהילה הבינלאומית ליפול שוב למלכודת זאת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן