Skip to content

ברק מרוצה מטיוטת הדוח, אשכנזי סבור שהשמחה מלשכת ברק מוקדמת ולא ראויה

השר ברק מביע קורת רוח גלויה מהנאמר בדוח המבקר: "שר הביטחון מצר על ההתרחשויות הקשות שהביאו לכתיבתה, אך מרוצה מאוד מטיוטת הדוח וממה שכתוב בה". הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי: נראה כי ברק ודובריו הספיקו לקרוא רק את החלק בדו"ח הנוגע אלי בתפקידי כרמטכ"ל וטרם הספיקו לקרוא את הדו"ח אודות ברק ולשכתו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השר ברק מביע קורת רוח גלויה מהנאמר בדוח המבקר: "שר הביטחון מצר על ההתרחשויות הקשות שהביאו לכתיבתה, אך מרוצה מאוד מטיוטת הדוח וממה שכתוב בה". הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי: "נראה כי ברק ודובריו הספיקו לקרוא רק את החלק בדוח הנוגע אלי בתפקידי כרמטכ"ל וטרם הספיקו לקרוא את הדוח אודות ברק ולשכתו"

מאת צבי זינגר

מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה לטיוטת דוח המבקר בפרשת הרפז: "אסור שדפוסי הפעולה הללו, הממיטים קלון על עולם הערכים ונורמות הפיקוד של צה"ל, יחזרו על עצמם. יש להתנער מהם במפורש ולעקרם מהשורש – וכך נעשה", כך הגיב שר הביטחון, אהוד ברק, על טיוטת דוח מבקר המדינה, שהונחה על שולחנו אחר הצהריים.

ברק (צילום: ציפי מנשה)
שמחה מוקדמת מדי? ברק (צילום: ציפי מנשה)

שר הביטחון מברך ומבקש להודות למבקר המדינה ולאנשיו על "הוצאת טיוטת הדו"ח, המשקף היקף ועומק יוצאי דופן של עבודה". השר ברק מביע קורת רוח גלויה מהנאמר בדו"ח: "זוהי , בשלב זה טיוטה ולא ניתן לשתף את הציבור בפרטיה", הוא אומר. "הם יבואו ויפורסמו, ככל שניתן, בדו"ח המלא. שר הביטחון מצר על ההתרחשויות הקשות שהביאו לכתיבתה, אך מרוצה מאוד מטיוטת הדו"ח וממה שכתוב בה".

בלשכת שר הביטחון אומרים, כי מבקר המדינה וצוות הביטחון השכילו להעמיק בשרשרת מעשים והתרחשויות חמורים ביותר, שתכליתם הנגלית – לשבש סדרי שלטון ומשפט. "מהתמונה הידועה לציבור מזמן, עולה קיומה בעת האירועים של תת תרבות ארגונית מסוכנת, שבה חבורה מצומצמת מאוד בצמרת צה"ל, בסיוע מספר אזרחים (שפעלו בלא סמכות כלשהי) פועלת כנגד הדרג המדיני הממונה עליו וכנגד פקודים שלו עצמו בדרכים חמורות ולא ראויות". בתגובה מודגש: "ייתכן ועדיין בפנינו רק קצה הקרחון".

עוד נאמר: "דפוס הפעולה של מזייפי ומפיצי המסמך פוגע בצה"ל. מפקדים ולוחמים צעירים בצה"ל ראוי שיידעו, כי עומדים בראשם מפקדים בכירים הראויים לכך. אנשי אמת המובילים אותם ברוח: 'ממני תראו – וכן תעשו'. צה"ל הוא גורם מרכזי וחשוב במדינת ישראל, בין היתר משום שהוא צבא  א-פוליטי, שנתון תמיד למרות הדרג המדיני, גם בתקופות קשות. זוהי מהותו של 'חוק יסוד – הצבא' וכך ראוי שיהיה".

לשכת שר הביטחון אומרת עוד בתגובתה: "דו"ח המבקר מחייב אותנו לבדק בית יסודי, כדי להבטיח שערכי צה"ל ימשיכו להיות ערכי אמת נקיים – גם בדורות הבאים. וכן, על מנת לוודא שהצבא איתן, מקבל באופן מוחלט את מרות הדרג המדיני, ושערכיה הדמוקרטיים של מדינת ישראל ימשיכו להישמר.

"שר הביטחון מאמין ומקווה כי הדו"ח המלא יאפשר השלמת כל הנדרש לתיקון המצב. מיותר לומר, כי ככל שישנן בטיוטה התייחסויות הקשורות למשרד הביטחון או לשר הביטחון – הוא מקבל אותן, כפי שנהג בעבר, ויפעל לתיקונן במהרה. שר הביטחון הבהיר גם כי מקריאה ראשונה של הדו"ח, אין לו (במידה מסוימת לצערו) סיבה לחזור בו מאף מילה שאמר בפומבי (או בחדר סגור) בעניין הפרשה הזאת".

הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי שב הערב מחופשה פרטית באירופה עם המשפחה, שאליה יצא לרגל יום הולדתו ה-58. מקורבי אשכנזי מסרו, כי הוא ימשיך כרגיל בעבודתו כיו"ר חברת חיפושי הנפט והגז "שמן",  והוא "ישמור על קו ממלכתי מאופק". המקורבים הוסיפו כי בבירור עולה כי "לשכת שר הביטחון ניסתה בזמנו לפגוע ישירות  בלשכת הרמטכ"ל ובמעמדו וכי הם מקווים שבדוח הסופי יקבע המבקר מי אחראי ועומד מאחורי כתיבת המסמך".

תשובתו של רב אלוף (במיל) גבי אשכנזי לשאלות כתבים, בעקבות הודעת שר הביטחון ברק בנושא טיוטת הדוח:

"למקרא התגובה נראה כי ברק, ראש מטהו ודובריו הספיקו לקרוא לעת עתה רק את החלק בדוח הנוגע אלי בתפקידי כרמטכ"ל וטרם הספיקו לקרוא את הדו"ח אודות ברק ולשכתו.

לכן השמחה המופגנת מלשכת ברק נראית מוקדמת, מוגזמת ולא ראויה כלל נוכח האירוע בכללותו והדוח הנוגע לכל הצדדים".

ההודעה הרשמית מטעם רב אלוף במיל. גבי אשכנזי:

במהלך השעות האחרונות עיין רב אלוף (במיל) גבי אשכנזי בטיוטת דוח מבקר המדינה ב"פרשת הרפז" שנמסרה לעיונו.

רב אלוף (במיל) אשכנזי מעריך ומוקיר את מוסד מבקר המדינה ואת העומד בראשו, כמו גם את בדיקת המבקר בנושא, גם כשהדו"ח והנאמר בו אינם נעימים לאוזניו.

"במשך 40 שנה בדיוק לבשתי את  מדי צה"ל בגאווה, החל מחניך בפנימיה הצבאית ועד לתפקיד הרמטכ"ל. אני גאה בשירותי זה. הקדשתי את חיי לבטחון ישראל ואני גאה על תרומה זו. צר לי שנקלעתי שלא בטובתי באמצע שליחותי כרמטכ"ל למתקפה חסרת תקדים".

"צה"ל והרמטכ"ל הם גופים מבוקרים ומן הראוי שהאירוע לו היינו עדים לפני שנתיים בין שר הבטחון ולשכתו לבין הרמטכ"ל ולשכתו לא יישנה עוד בעתיד, הן על ידי הפנמת לשון הביקורת ורוחה בכל הצדדים והן באמצעות קביעת פקודות ונהלים ברורים בתחומים שאינם  מוגדרים דיים," אומר אשכנזי ומוסיף: "בכוונתי להגיב בצורה שקולה ועניינית למבקר המדינה וצוותו על חלקים בטיוטת הדוח, כמתבקש ועל פי הנהלים".

רב אלוף (במיל) אשכנזי, שבטיוטת הדו"ח נמתחת ביקורת גם עליו ועל לשכתו, אומר עוד כי מן הראוי לציין שלצד הביקורת, הרי שאין בסיס לחלק מהטענות שהועלו כלפיו בשנתיים האחרונות על ידי גורמים אינטרסנטיים.

רב אלוף (במיל) אשכנזי הודה כבר בעבר, כי בחוכמת הבדיעבד עשה מספר שגיאות בקשר עם הרפז ובטיפול במסמך. זאת בתוך סערת הרגשות בה היה נתון לאורך כל שנת כהונתו הרביעית.

רב אלוף (במיל) אשכנזי אינו מתכוון להתייחס לתוכן הדוח ולמרכיביו. הוא ידון עם צוות הביקורת על חלק מהכתוב ועל הניסוחים, תוך תקווה כי האירוע החמור והחריג המתואר בדוח המבקר לא יישנה עוד בצמרת הבטחון בישראל. "לאורך כל התקופה בה עוסק הדו"ח עסקתי בביטחון ישראל ובשיפור היכולת של הצבא, לא התראיינתי, נשכתי שפתיים וכך אעשה עד לפרסום הדוח הסופי – אז אשמיע את שיש לי לומר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן