Skip to content

היפה והחיה: פיליפ גלאס וז'אן קוקטו – באופרה מפעימה

כשמלחין אמריקאי ובמאי צרפתי לוחצים ידיים: המלחין האמריקאי הנודע פיליפ גלאס המציא ז'אנר חדש, אופרה המבוצעת על ידי אנסמבל זמרים ומוסיקאים עם הקרנת סרט, כשדיאלוגים של השחקנים מושר על ידי הזמרים. את יצירת המופת שלו חיבר פיליפ גלאס לסרטו הנודע של הבמאי, הסופר, האמן, והמחזאי הצרפתי הנודע ז'אן קוקטו, "היפה והחיה" משנת 1945.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 האופרה מאת פיליפ גלאס "היפה והחיה" על פי סרטו הנודע של ז'אן קוקטו תוצג ראשונה בישראל ב11 – 13 אוקטובר בבית האופרה על שם שלמה להט (צ'יץ') בתל אביב. ההפקה המפעימה לפי פסקול אופראי מאת פיליפ גלאס לסרטו הקלאסי של ז'אן קוקטו כוללת שילוב נדיר של אופרה, קולנוע, זמרים, ואנסמבל על במה אחת. המופע בליווי כתוביות לעברית ולאנגלית. 

 

היפה והחיה ביצוע מפעים של אופרה בשילוב קולנוע . צילום: Photo Credit: Lawrence K. Ho

בשנים האחרונות זוכה להצלחה בעולם ז'אנר חדש, הקרנת סרט על מסך ענק כשאת המוסיקה בסרט מלווה תזמורת סימפונית חיה, פיליפ גלאס הלך צעד אחד קדימה ושיכלל את הז'אנר כשהפך את הסרט לאופרה מרתקת מבחינה קולנועית ומוסיקלית.

זו אחת היצירות של גלאס שזכו לביקורות נלהבות ולהצלחה רבה ולביצועים רבים. אחת היצירות המאתגרות שלו בה הצליח ליצור סינכרוניזציה מלאה ומדויקת בין הסרט לפסקול החדש שיצר. הוא הסיר את הדיאלוגים המקוריים ואת המוסיקה שכתב ג'ורג' אוריק. במקומם כתב מוסיקה חדשה המבוצעת חי על ידי אנסמבל פיליפ גלאס. ארבעה זמרים שרים את הדיאלוג בתיאום מושלם עם המתרחש על המסך.

פסקול אופרה לסרטו של ז'אן קוקטו היפה והחיה.

זהו חלק השני של טרילוגיית התיאטרון של גלאס, המבוססת על סרטיו של קוקטו. ביצירה הראשונה, "אורפיאוס" השתמש גלאס בדיאלוג של קוקטו כליברית, אבל הסרט לא הוקרן. פעם משלב גלאס את הקרנת הסרט במלואו. חלקה השלישי של הטרילוגיה הוא יצירת מחול תיאטרון המבוססת על המחזה "הילדים הנוראיים".

  

גלאס על עבודתו

"מאז אמצע שנות השמונים הצגתי יצירות המשלבות בין מוסיקה לתיאטרון. העבודה שלי על סרטים באה מתוך ההערכה הרבה שלי לקולנוע באחת משתי צורות האמנות החדשות, השנייה היא מוסיקת ג'אז. שנולדו במאה העשרים. במשך למעלה ממאה שנים יצר עולם הקולנוע צורה חדשה של ספרות. צורת אמנות שעולם המוסיקה החיה, התיאטרון הניסיוני, המחול ואפילו האופרה יכולים לשאוב ממנה השראה. כמו שבעבר ספרות היסטורית, מחזות ושירים היוו את הבסיס למוסיקה החדשה וליצירות תיאטרון.

דיאלוג מרהיב בין אופרה לקולנוע. היפה והחיה בין קוקטו לגלאס. Photo Credit: Lawrence K. Ho

קוקטו היה תמיד אחת הדמויות המרכזיות באמנות של המאה העשרים, אולי יותר מכל אמן אחר בתקופתו. הוא הרבה לשאול שאלות על אמנות, על החיים ועל תהליך היצירה. שהפכו לנושאים העיקריים ביצירתו. בזמנו לא העריכו נכון את יצירתו ובמרבית הזמן הוא לא הובן. רבים מן המבקרים לא הבינו מדוע אינו מתרכז בצורת ביטוי אמנותית אחת.

סרטיו מבחינתי הם יצירות מעורות מחשבה הזורקות אור על חיו של האמן. ו"היפה והחיה" היא האלגורית ביותר. הוא מציג את הסיפור כאגדה. ומהר מאד מתברר שהסרט משנה כיון ובעצם עוסק בנושא הרבה יותר מעמיק ורחב. יסודותיו של תהליך היצירה. ברגע שאנו מבינים את זה אנחנו יכולים לראות את הסרט כמסע של האמן אל התת מדוע שלו. הטירה נדמית לתהליך היצירה עצמו. בה העולם הרגיל של הדמיון יכול לפרוח. אולי מן הסיבה הזו היפה והחיה היה עבורי הסרט השלם ביותר שיצר קוקטו".

 

סצנה מסרטו של קוקטו היפה והחיה

ז'אן קוקטו היוצר הצרפתי היה משורר, סופר, אמן ויוצר קולנוע. שנולד למשפחה עמידה. אביו התאבד כשהיה בן 10. בשנת 1908חבר קוקטו לאיש הבמה אדואר דה מקס, שעודד אותו לכתוב, והוא שהעלה לראשונה על הבמה את שירתו של האמן הצעיר. בעקבות פגישתו עם המפיק סרז' דיאגילב מנהל הבלט רוס, כתב קוקטו את הליברטו לבלט "האלוהים הכחול", והיה שותף ליצירת הבלט הנודע "פאראד" לו יצר פיקסו את התפאורה והתלבושות.

ז'אן קוקטו, במאי הסרט היפה והחיה. מקור הצילום ויקיפדיה.

את סרטו הראשון יצר בשנת 1930 "דמו של המשורר". בשנת 1945 יצר את העיבוד הקולנועי לסיפור "היפה והחיה" בכיכובו של ידידו הטוב (ובן זוגו) השחקן ז'אן מארה. הוא המשיך ליצור לקולנוע ועיבד שניים ממחזותיו, והעביר לקולנוע את "אורפיאוס", שוב בכיכובו של מארה. בשנת 1959 ביים את סרטו האחרון כבמאי קולנוע "העדות של אורפאוס". בו הופיעו ידוענים כמו פבלו פיקסו, והשחקנים יול ברינר וז'אן פייר לאו. הוא נפטר בשנת 1963 לאחר ששמע את הידיעה על מותה של חברתו הזמרת אדית פיאף.

  

אודות פיליפ גלאס

נולד בבולטימור וסיים את לימודיו באוניברסיטת שיקגו ובבית הספר ג'וליארד. למד פסנתר שנתיים אצל המורה האגדית נדיה בולנג'ה בפריז, והתפרנס מכתיבת התווים למוסיקה של נגן הסיטאר ההודי ראווי שנקר. הוא יצר מוסיקה לאנסמבל פיליפ גלאס לקבוצת התיאטרון מאבו מיינץ, ואת האופרה האיקונית "איינשטיין על החוף" אותה יצר בשיתוף פעולה עם הבמאי רוברט ווילסון. הוא יצר מוסיקה לאופרה, מחול, תיאטרון, מוסיקה קאמרית, מוסיקה סימפוניות ולקולנוע. הוא היה מועמד מספר פעמים לפרסי האוסקר וגלובוס הזהב על פסקולים שונים שחיבר, בהם "השעות", "המופע של טרומן" ואחרים בשנת 2015 ניגנה בבכורה עולמית התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס בניצוחו של גוסטבו דודמל את יצירתו "קונצרט לשני פסנתרים".

פיליפ גלאס המלחין האמריקאי. צילום יח"צ.

ב- 2017 חגג גלאס את יום הולדתו ה-80 עם ביצוע בכורה של הסימפוניה ה- 11 שלו, וביצוע של יצירות שונות חלקן בבכורה עולמית ברחבי העולם. בשנת 1969 ייסד את אנסמבל פיליפ גלאס שאחד העקרונות שלו הוא להופיע מוץ לאולמות הקונצרטים. האנסמבל הופיע בכל רחבי העולם, בין השאר ניגנו במשחקים האולימפיים באתונה.

 

היפה והחיה

אופרה מאת פיליפ גלאס על פי סרטו של ז'אן קוקטו JEAN COCTEAU

הקרנת הסרט במלואה על מסך ענק עם תרגום לאנגלית ועברית

מוסיקה חיה: אנסמבל פיליפ גלאס         THE PHILIP GLASS ENSEMBLE

מנהל מוסיקלי ומנצח: מייקל רייזמן        MICHAEL RIESMAN

זמרים: מצו סופרן הי טינגצ'ין                 HAI-TING CHINN

סופרן מארי מסקרי                                MARIE MASCARI

בריטון גרגורי פורנהאגן                          GREGORY PURNHAGEN

בריטון פיטר סטוארט                             PETER STEWART

ותשעה נגנים

הסרט מאת ז'אן קוקטו על פי הסיפור של לפרינס דה באומון LEPRINCE DE BEAUMONT

שחקנים

החיה:   ז'אן מארה                    JEAN MARAIS

היפה:   ז'וזט דיי                        JOSETTE DAY

אדלייד: מילה פרליי                   MILA PARLEYֹ

פליסי:   נאן ז'רמון                      NANE GERMON

לודביק: מישל אוקלייר                MICHEL AUCLAIR

האב:    ראול מרקו                    RAOUL MARCO

הסוחר: מרסל אנדרה                MARCEL ANDREֹ

מועדי מופעים בבית האופרה על שם שלמה להט (צ'יץ')

יום חמישי 11/10 בשעה 20:00

יום שישי 12/10 בשעה 13:00

מוצ"ש 13/10 בשעה 21:00

לצפייה קטע בו פיליפ גלאס מתאר את הפרויקט המיוחד: https://youtu.be/oxnQSfBdWUI

הפקה בישראל דודו ז'רז'בסקי

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן