Skip to content

סיור אלכוהולי עולמי בכמה יעדי וויסקי חשובים

הסקוטית מבית ישרקו, כך מסתבר מציעה, מגוון משקאות וויסקי משובחים מהעולם ביניהם ברבן מקנטקי, וויסקי מיפן וכמובן וויסקי סקוטי. יצאנו לטעום.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסקוטית מבית ישרקו, כך מסתבר מציעה, מגוון משקאות וויסקי משובחים מהעולם. אז התכנסנו כמה עיתונאי יין ואלכוהול למפגש ב"מקום של בשר" ועידן מעוז המנהל המקצועי של החברה הסקוטית לקח אותנו לסיור אלכוהולי ברחבי העולם בכמה מיעדי וויסקי החשובים ולא פחות המשובחים.  את הטעימה התחלנו בבורבון (או ברבן, אם תירצו) , אז למען הסדר הטוב מה זה בורבון? הבורבון הוא ויסקי העשוי מתירס. לפי החוק, בבורבון חייב להיות לפחות 51 אחוז של תירס ואחוז האלכוהול בתום תהליך הזיקוק הסופי לא יעלה על 80 אחוז. תהליך היישון שלו מתבצע בתוך חביות עץ אלון שעברו השחמה (שרפת החבית מבפנים), ובכך מזורז תהליך היישון ומתווסף טעם מעושן לוויסקי. בורבון מיושן בדרך כלל במשך 2 עד 4 שנים, וישנם גם כאלה המיושנים זמן רב יותר ואיכותם נחשבת גבוהה יותר.

סיור אלכוהולי עולמי (צילום:דן בר-דוב)

הראשון היה וויסקי אבן וויליאמס סינגל בארל קנטאקי סטרייט ברבן וויסקי, ברבן סופר פרמיום, שהוא ספינת הדגל של מזקקות הבן היל. זהו ברבן מחבית יחידה, עם ציון שנת הייצור, נחשב לאחד מהטובים בעולם , בקטגוריה שלו. הוויסקי האמריקאי הראשון שזוכה בפרס וויסקי השנה של Spirit Journal, זהו וויסקי שמבוקבק מחבית בודדת שנבחרת בכל סתיו על ידי המאסטר דיסטילרס של המזקקה, פארקר וקרייג בים.  43.3% אלכוהול, צבעו ענבר מוזהב. בעל ניחוחות של קרמל כהה, תבלינים ועישון על רקע מתקתק של אלון אמריקאי. בחיך, הוא עשיר, מתובל, דבשי ופירותי, עם סיומת ארוכה ונדיבה. it's a masterpiece in a barrel." Bartender Magazine "  מושלם לשתייה נקי, על קרח, או כבסיס לקוקטיילים קלאסיים כמו אולד פאשנד, מינט ג'ולפ או מנהטן.  המחיר: 215 שח.

הברבן השני , אלייה קרייג סמול באצ' , מיוצר בקנטאקי ארה"ב, ונקרא על שמו של האיש שהחל את הכל- הכומר אלייה קרייג הוא זה שגילה שוויסקי משתבח בחביות חרוכות, וזה ,שהחל ליישן את הוויסקי שלו בחביות אלה והפך אותו למעשה ל"ברבן". סמול באצ' מקורו בחביות ספורות, שנבחרות בכל פעם ליצירת וויסקי הזה, בעל טעמים עשירים וגוף מלא.  אלייה קרייג 47% אלכוהול – וויסקי מלא ועשיר, מעט מעושן. ברבן נפלא לערב עם חברים. מומלץ עם גבינה כחולה או מעושנים למיניהם. צבעו חרוך ומורכב, עם רמיזה קלה לווניל, פירות מתוקים ומנטה טרייה בפה.  טעמו חלק ומלא, מעט עצי – אבל נעים – עם דגשים מתובלים, עשן מוסקט. סיומת ארוכה ומתוקה, מעט קלויה. מחיר מומלץ :  215 שח.

ברבן מקנטקי וויסקי יפני (צילום:דן בר-דוב)

התחנה השנייה היא ביפן :  "ויסקי ניקה", מיוצר על ידי מזקקת "ניקה". ובבעלותה כמה מפעלים ומזקקו ברחבי יפן, מהוקאידו בצפון ועד מוג'י בדרום. חלק מהן משתמשות לייצור ויסקי וחלק לייצור מוצרים משלימים. במזקקת יואיצ'י – המזקקה הצפונית, המקורית, מייצרים סינגל מאלט עשיר. הויסקי מקבל את הארומות והגוף האופייניים שלו מתהליך החימום הישיר של הדודים, בו משתמשים באבקת פחם טבעי- שיטה שכבר כמעט פסה מן העולם. המזקקה השנייה שבה מייצרים סינגל מאלט נמצאת בחלק הצפון-מרכזי של מקום שנקרא הונשו, והויסקי שמתקבל בה הוא רך ועדין.

ויסקי ניקה מהחבית –  וויסקי בלנדד יפני עוצמתי המחבר ויסקי משתי המזקקות של חברת ניקה (יואיצ'י ומיאגיקיו) יחד עם ויסקי גריין. אחד מהוויסקים היפנים המוערכים ביותר שיש, וויסקי מורכב בעל גוף דומיננטי עם סיומת ארוכה של וניל ופירות ועץ. מחיר מומלץ :  198שח , אלכוהול: 51.40% לבקבוק  של 500 מ"ל

ניקה סופר – 43% אלכוהול, ויסקי רך ומעט מעושן, שמתאים מאוד לשתות נקי או עם קרח כמו שהיפנים אוהבים. הויסקי עגול, רך וניל, שוקולד ותיבוליות מאוד מרומזת. מחירו:  298 שח.

וויסקי יפני לצד טומטין הסקוטי (צילום:דן בר-דוב)

וכמובן איך אפשר לערוך סיור בעולם הוויסקי מבלי לבקר בסקוטלנד.  מותג הוויסקי "טומאטין " מיוצר על ידי מזקקת "טומאטין" הנמצאת בגבול בין ההיילנדס לספייסייד, ליד אינוורנס בסקוטלנד. המזקקה שהיא אחת ממזקקות הסינגל מאלט הגדולות ביותר בסקוטלנד הוקמה בשנת 1897, ומשתרעת על שטח של כ- 500 דונמים, ונקראת ע"ש הכפר בו היא שוכנת "טומאטין". כיום המזקקה מספקת כ- 2.5 מיליון ליטרים של וויסקי בשנה. טומאטין 14 שנה, מיוצר עפ"י אותו מתכון קלאסי מסורתי עתיק, עם המים המגיעים ממעיין אלטנה פירת' הנובע בהרי מונאד-ליאת' אשר בקרבת הכפר. התהליך כולל 4 שלבים: הלתתה, הכנת חומרי הגלם לתסיסה, תסיסה וזיקוק, אשר מעניקים למוצר את אופיו המיוחד, הארומה וטעמו. בטומאטין 14 שנה, השנה האחרונה של היישון הינה בחביות פורט ישנות. טעמו של טומאטין 14 שנה, מתוחכם ומשלב ארומה של דבש, מלון צהוב מתוק, תפוח אפוי וסוכריית חמאה. וטעמו פירותי ומעט אגוזי, עם רמזים לאפרסק ומשמש עם סיומת פירותית. המחיר: 289שח, טומאטין 18 שנה  – אחד מהסינגל מאלט וויסקי, הטובים בעולם, מקבל פיניש בחביות שרי אולורוסו ספרדיות בנות שנתיים לפחות. סינגל מאלט ייחודי זה, מאופיין בארומות של פירות, קינמון ומייפל ובטעמים של לימון ושוקולד שחור. בסיומת ארוכה מאוד, מתקתקה ויבשה. המחיר: 497שח.

עדי כהן מנכ"ל הסקוטית מבית ישרקו: "בשנים האחרונות יש עלייה בצריכת הוויסקי בישראל. הסקוטית מבית ישרקו הינה זרוע יבוא יין ואלכוהול מהעולם ודואגים להביא לצרכן הישראלי את הוויסקי הכי משובח ופופולרי בעולם". עוד ציין עדי כי, הסקוטית מבית ישרקו, חרטה על דגלה להיות מובילה בתחום האלכוהול בישראל, וכחלק מהתהליך הוא, להמשיך ולהביא את הטרנדים החמים ביותר בעולם ואת החידושים בתחום, לצרכן הישראלי".

את מגוון הוויסקי ניתן להשיג ברשת טיב טעם , בחנויות היין המובחרות ובמסעדות היוקרה ברחבי הארץ.

מקום של בשר שהולך מצויין עם וויסקי (צילום:דן בר-דוב)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן